bochten in een schoorsteen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

bochten in een schoorsteen

Bericht door Klaas2 »

Dag mensen,

Zo na de zomervakantie ga ik toch eens beginnen met het aanleggen van een nieuwe schoorsteen voor de bergkachel die ik besteld heb. Het gaat om een model met de aansluiting van de schoorsteen bovenop.

Nou is het zo, dat die schoorsteen niet recht naar boven door de verdiepingvloer heen kan: Daar is precies de deur van een slaapkamer.

Het een en ander zou kunnen als de kachelpijp direkt na de uitlaat van de kachel een haakse bocht maakt, een meter of zo horizontaal loopt en vervolgens weer verticaal tot het dak. mooier zou zijn om geen horizontaal stuk pijp te maken maar eentje onder een hoek van 45 graden of zo. Maar daar is mijn huiskamer niet groot genoeg voor.

Aan de andere kant: Ik heb ook wel eens gezien dat bij een stalen kachel met een achteraansluiting de schoorsteenpijp eerst een half metertje of zo naar achteren gaat, door de muur heen gaat en aan de andere kant van de muur omhoog buigt. Een collega van mij, die ook aan een bergkachel denkt, wil hem ook zo aansluiten: eerst door een muur heen en dan om hoog.

Wat zou er gebeuren met zo'n stuk horizontale buis? Rampspoed en ellende? of valt het in de praktijk mee? Heeft iemand ervaring?
Overigens zou je i.p.v. een 90 graden bocht ook gebruik kunnen maken van een T-stuk met deksel. Kun je meteen vegen....

Groeten, Klaas.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door Pigion »

Een stuk horizontaal is geen probleem als je het kan losnemen om het schoon te maken. Als dat niet mogelijk is, dan een andere oplossing zoeken. Voor de thermische trek maakt het niet uit
Vr.gr.
Pigion
Herman
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 aug 2006, 12:25

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door Herman »

Horizontale schoorstenen zijn er ook in de vorm van een warmtebank. Deze kunnen uitgevoerd worden met een stalen buis omringd door leem .
De bank kan dan afgewerkt worden met oa speksteen of kleitegels; uiteraard moeten er veegluiken voorzien worden.

groet,
Herman
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door peterberg »

Klaas2 schreef:Wat zou er gebeuren met zo'n stuk horizontale buis? Rampspoed en ellende? of valt het in de praktijk mee? Heeft iemand ervaring? Overigens zou je i.p.v. een 90 graden bocht ook gebruik kunnen maken van een T-stuk met deksel. Kun je meteen vegen....Groeten, Klaas.
Hi Klaas,
Geen rampspoed en ellende. Vooropgesteld dat je de horizontale buis in kwestie zo kort mogelijk houdt. En een T-stuk is geen slecht idee.
De mogelijkheid bestaat dat de kachel het minder goed doet, een en ander afhankelijk van de kwaliteit van de schoorsteen.
Dus: van wat voor materiaal is het kanaal gemaakt en hoe lang is-tie? Steekt het geheel boven de nok van het dak uit?
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door Klaas2 »

peterberg schreef:
Klaas2 schreef:Wat zou er gebeuren met zo'n stuk horizontale buis? Rampspoed en ellende? of valt het in de praktijk mee? Heeft iemand ervaring? Overigens zou je i.p.v. een 90 graden bocht ook gebruik kunnen maken van een T-stuk met deksel. Kun je meteen vegen....Groeten, Klaas.
Hi Klaas,
Geen rampspoed en ellende. Vooropgesteld dat je de horizontale buis in kwestie zo kort mogelijk houdt. En een T-stuk is geen slecht idee.
De mogelijkheid bestaat dat de kachel het minder goed doet, een en ander afhankelijk van de kwaliteit van de schoorsteen.
Dus: van wat voor materiaal is het kanaal gemaakt en hoe lang is-tie? Steekt het geheel boven de nok van het dak uit?
De bestaande schoorsteen wordt juist niet meer gebruikt: die was gemetseld en zo lek als een mandje. Ik ga een geheel nieuwe aanleggen.
Ik wil hem van zo'n dubbelwandig geisoleerd systeem gaan maken. De naam is me even ontschoten, maar er is een type wat niet omkokerd hoeft te worden om toch te voldoen aan het bouwbesluit.
De schoorsteen mondt uit vlak naast de nok van het huis en dan zal ik hem een halve meter of zo boven de nok laten uitsteken. Afijn, op verschillende websites staat beschreven hoe het een en ander moet worden aangelegd.

Overigens wordt de schoortseen van de kachel tot het aansluitpunt onder de verdiepingsvloer gewoon van enkelwandig staal. De verticale afstand bovenkant kachel tot het einde van de schoorsteen zal zo'n 6.5 meter bedragen. En daar komt dus nog zo'n metertje horizontaal bij.

Groeten, Klaas.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door peterberg »

Dan wordt het kanaal zelf zo'n 5,5 m, omdat je nog plusminus een meter omhoog moet naar het plafond. Bovendien komt er nog de 2 m ofzo van het interne stijgkanaal bij. Zorg er wel voor dat de enkelwandige delen uit elkaar te halen zijn, in het horizontale stuk kan stof blijven liggen. Verder zie ik geen problemen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door Speksteenkachel »

Op mijn speksteenkachel zit een dubbelwandige rvs pijp aangesloten, deze pijp gaat recht omhoog tot aan de zolderverdieping.
Dan volgt hij het schuine dak en gaat vlak onder de nok weer recht omhoog naar buiten.
Deze pijp wordt handwarm en heb ik verder niet afgetimmerd wat resulteert dat de slaapkamer en zolder toch nog een beetje hierdoor worden opgewarmd.
Het eerste stuk pijp wat in de woonkamer op de kachel zit is enkelwandig en wordt wel heet zodat hij nog goed de warmte af kan geven in de woonkamer.
Altech Eclips
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door Klaas2 »

Speksteenkachel schreef:Op mijn speksteenkachel zit een dubbelwandige rvs pijp aangesloten, deze pijp gaat recht omhoog tot aan de zolderverdieping.
Dan volgt hij het schuine dak en gaat vlak onder de nok weer recht omhoog naar buiten.
Deze pijp wordt handwarm en heb ik verder niet afgetimmerd wat resulteert dat de slaapkamer en zolder toch nog een beetje hierdoor worden opgewarmd.
Het eerste stuk pijp wat in de woonkamer op de kachel zit is enkelwandig en wordt wel heet zodat hij nog goed de warmte af kan geven in de woonkamer.
Ik dacht dat het vanwege het bouwbesluit verplicht was om na een doorvoer door de verdiepingvloer de schoorsteen verder uit te voeren als een dubblewandige pijp...

Klaas.
Gebruikersavatar
Speksteenkachel
Berichten: 73
Lid geworden op: 12 feb 2008, 23:05

Re: bochten in een schoorsteen

Bericht door Speksteenkachel »

In de woonkamer is hij enkelwandig, vanaf plafond dus ook de doorvoer is alles dubbelwandig tot aan de nok.
Altech Eclips
Plaats reactie