Gietijzeren houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

Hallo,

Ik heb hier een gietijzeren houtkachel staan voor de verwarming van mijn huis.

De kachel, een Nordica Isotta, bevalt me erg goed in het gebruik behalve dat ik het rendement wat omhoog wil schroeven. Ik vond dat het as nog best veel kooltjes bevatte en erg grof was.

Omdat het een 14kW kachel is en ik dat niet altijd nodig heb, zeker in het voor- en najaar, heb ik de rookkamer verkleint met van die vuurstenen. Weet even de naam niet. Het is geen speksteen, ze zijn loodzwaar deze bakstenen. Ook boven op de deflector heb ik een aantal dunnere stenen gelegd.

Het resultaat is een fijnere en minder as, dus dat is geslaagd. Maar de kachelruit is vaak nog steeds zwart. Het hout is twee jaar oud, gespleten en droog opgeslagen onder een afdak.

Zou ik de binnenkant van de kachel met vermiculiet kunnen bekleden om een nog hetere verbranding te krijgen? Dat lijkt me namelijk het euvel, dat de verbrandingstemperatuur nog te laag is. Pas als die gloeiend heet is en je dimt 'm dan zie je dat het hout echt mooi vergast wordt, een prachtig schouwspel. En een schone ruit. :)

De kachel zou al een hoog rendement van 80% hebben maar met altijd een zwarte ruit geloof ik daar niet zoveel van.

Merci!!

Afbeelding
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Lieve »

Een perfecte oplossing zou zijn, gebruik dit voorwerp als decoratie en bouw een rbb.
WilfredT2
Berichten: 266
Lid geworden op: 04 sep 2017, 10:02

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door WilfredT2 »

Het lijkt me goed om wat meer info te geven. Weet je wat het vochtpercentage van het hout is?
En zou je kunnen toelichten HOE je stookt?

Dat kan al veel verhelderen.
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

Het vochtpercentage ligt onder de 20%, de laatste keer dat ik het gemeten had eind van de zomer was het 14% volgens de meter. Ik stook nu voornamelijk beukenhout.

Hoe ik stook?
's Ochtends maak ik de kachel schoon en steek 'm aan door een klein beetje lampenolie op de resterende kooltjes te doen. Klein hout er bovenop, daar een twee, drietal medium houtjes bovenop.
Als dat bijna eenmaal verbrand is en er alleen kooltjes over zijn gaan er grotere gekloofde blokken op (50cm).
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door dormos »

Het commentaar van Lieve is wellicht wat kort door de bocht, maar feit blijft dat dit soort kachels nooit een erg hoog rendement gaan halen.
Ik betwijfel of de stenen die je gebruikt wel de juiste zijn. Als ze zwaar zijn dan zijn het stenen die de warmte op gaan slaan. Deze warmte wordt onttrokken aan het vuur dat daardoor minder heet brandt.
Beter zou het zijn om de stookruimte te verkleinen met lichte, isolerende stenen.
Verder niet te veel hout tegelijk in de kachel, en de zuurstof toevoer niet knijpen. Hoe heter het vuur, hoe vollediger de verbranding. Je ruit blijft dan ook veel beter schoon.

Groet,

hans
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door peterberg »

Zijn die zware stenen in de vuurkamer misschien paars van kleur? Dan zijn het magnetiet stenen, bedoeld om de warmte van grote transformatoren op te slaan. Als het deze zijn, haal ze er maar uit, ze brengen de temperatuur van het vuur omlaag. Vervangen door gewone vuurvaste stenen (chamotte) of isolerende vuurvaste stenen.
Verder zou je kunnen overwegen om ondersteboven te gaan stoken. Groot hout op de bodem, kleiner daar op, aanmaakhout er bovenop en aansteken. Het duurt wat langer voordat alles echt brandt maar je hoeft er verder niets aan te doen, het gaat vanzelf.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

Het zijn van die vuurvaste stenen waar je een schouw mee bouwt. Ze mogen rechtstreeks in contact staan met vuur.

Ik begrijp dat die stenen in eerste instantie warmte onttrekken als het vuur opstart. Maar je kan natuurlijk ook andersom denken, eenmaal opgewarmd voegen, stralen ze juist weer hun opgeslagen hitte uit.
Dan verhogen ze juist toch weer de omgevingstemperatuur of ben ik nou gek?????
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door JantjeV8 »

Dan ben ik het ook :P
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door LeaD »

Het gekloofde hout verder klieven tot sprokkelhout, zijnde minimaal vierendelen, droog hout laat zich nog zo gemakkelijk klieven. Zo voorkom je houtskoolvorming. Branden met maximaal lucht. Als het kan niet op een rooster, roosters dienen om kolen te branden. En natuurlijk je hout wegen, zodat je weet wat je stookt. De toevoer van het hout is het enige dat je kan en mag regelen. Het zal wel een weekje duren vooraleer je schouw terug proper is gebrand (mogelijks met schouwbrand). Je zal merken dat het steeds beter gaat. Die stenen zou ik eruit gooien, hebben geen enkel nut of het is het hele proces vertragen. Traagheid leidt tot warmteverlies naar de schouw. Bij de juiste stook zal je houtverbruik zowat halveren , zelfs met een minder goede kachel. Een goed gestookte kachel zal stralen !
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door ooievaar »

Hoi,
Ik heb dezelfde kachel als jij maar dan de cv versie. We gebruiken hem nu al 6 jaar als hoofdverwrming maar de problemen die jij hebt herken ik niet. Ik stook als hij warm is met de secundaire schuif open en onder helemaal dicht. De ruit blijft zo gewoon helder. Het is natuurlijk een forse kachel die wat hout lust maar het rendement lijkt mij alleszins redelijk.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje »

Er zijn meer rendementen te benoemen in een kachel. Jouw rendement gaat over hoeveel hout er is verbrand. Je gaat dat proberen met 0.5% te verhogen door dat kleine beetje kool nog te verbranden.

Een ander rendement is hoeveel van de verbrandingsenergie daadwerkelijk in de kamer terecht komt. Dat rendement kan je met zo'n kacheltje zeker 200% verhoging als je de rookgassen meer tijd geeft de warmte af te staan alvorens ze de schoorsteen in verdwijnen en de mussen een warme avond bezorgen. Dat kan met een voor het oog niet zo fraaie maar verder simpele, goedkope en supereffectieve oplossing: de bell. Zie: viewtopic.php?f=3&t=3101
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Zou ik de binnenkant van de kachel met vermiculiet kunnen bekleden om een nog hetere verbranding te krijgen?
Je geeft zelf de oplossing al aan...

Is echt een PERFECTE oplossing. En ik kan het weten want ik heb een efel harmony, en ook bekleed met vermiculiet.
Hou er wel rekening mee, dat je wel een partij minder vermogen naar de ruimte dan hebt.
Een voordeel, je kan/moet veel zachter stoken. Ik weet niet of je een schoorsteentempmeter hebt (niet zon magneet ding, daar heb je niks aan), maar dan zie je dat je schoorsteentemp bij hetzelfde vlammenspel ook veel hoger wordt.
Neem de wat dikkere vermiculiet. Die dunne ligt zo aan barrels.
Je krijgt een nog VEEL mooier schouwspel met vermiculiet want de binnenkant van je kachel wordt gelijk VEEL beter verlicht.

Echt een aanrader voor als je kachel teveel vermogen is!
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

ooievaar schreef: 23 nov 2017, 18:51 Hoi,
Ik heb dezelfde kachel als jij maar dan de cv versie.
Hoi @Ooievaar,
Ik heb het idee dat als ik die secundaire lucht open gooi dat de kachel zowat 'opstijgt' . Doet die dat bij jullie niet?

Het rendement is fabrieksaf geloof ik 82% dus dat is idd best goed voor een gietijzeren kachel. Wie weet ben ik te perfectionistisch. Ik vergelijk deze met mijn kleine stalen Supra die als back-up in de woonkamer staat en deze brandt eigenlijk altijd de ruit goed schoon en vergast het hout ook erg goed. Hij is wel een stuk kleiner (ik geloof 6kW) en de uitgestraalde warmte is minder aangenaam als bij de gietijzeren Nordica. En dat met een super simpele verbrandingskamer, gewoon stalen deflector platen, niks high-tech. ;)

Zo'n Bell is idd een erg 'mooie' oplossing maar daar heb ik hier de plaats niet voor. De kachel staat in het midden van het huis in de gang die alles verbind.
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

hanskraayeveld schreef: 23 nov 2017, 21:11 Hou er wel rekening mee, dat je wel een partij minder vermogen naar de ruimte dan hebt.
Mooi dat je goede ervaringen hier mee hebt. Hoe moet ik dit interpreteren Hans?
Begrijp ik goed dat vermiculiet de meeste warmte gewoon terug kaatst?

Dan zou je bijvoorbeeld alleen de deflector en de achterwand kunnen bekleden zodat de rest van de warmte er via de ruit en de zijkanten uit kan.
Het is niet de bedoeling om mijn kachel om te gaan smelten! :D
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Pietje »

mvdlans schreef: 23 nov 2017, 21:22Zo'n Bell is idd een erg 'mooie' oplossing maar daar heb ik hier de plaats niet voor. De kachel staat in het midden van het huis in de gang die alles verbind.
De bell kan bovenop de kachel gezet worden, waardoor het geheel alleen maar hoger wordt. De rendementsverhoging is fenomenaal, zeker een verdubbeling van de energie die het huis in gaat. Onderzoek het goed voor je het terzijde schuift; het zal je verwachtingen ruimschoots overtreffen.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Plaats reactie