Gietijzeren houtkachel verbeteren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

In mijn ogen zou je, als je de vuurkern gaat isoleren met vermiculiet, er echt een bell op moeten om nog enig rendement over te houden.
Dat zou wel een perfecte combi zijn, ben ik helemaal met je eens.
Maar omdat meneer vind dat hij toch genoeg vermogen heeft en schone ruiten wilt, valt het goed te proberen.

Het is ook de meest eenvoudige oplossing,
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Lieve »

Om een correcte verbranding te krijgen zijn er regels, schouw doormeter - hoogte schouw - grote vuurkamer.
En met die maten ga je niet ongestraft knoeien.
Dus nee dit is in geen geval een goed en zeker geen veilig idee.
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door LeaD »

Roet sublimeert als de temperatuur voldoende hoog is. Zo kan het ruitje terug klaar worden. Dus stevig doorbranden.
Voor de isolatiefreaks. Je kan voor de eerste stook de zijkant en achterkant bekleden met rechtstaande planken ( onbehandeld pallethout ) . Werkt schitterend. Brandt volledig op met de tweede stook.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Een gietijzeren kachel is niet voor niets van binnen met gietijzer bekleedt. Hierdoor warmt de gehele kachel gelijkmatig op en doet deze wat ie moet doen: stralen. Ga je er nu vermiculietplaten inzetten dan wordt de bovenkant van de kachel veel warmer dan de de rest wat kan leiden tot kromtrekken of scheuren. De contructie is daar nu eenmaal niet voor bedoeld.
groet,
Erik
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door ooievaar »

Als deze kachel inderdaad een nominaal vermogen heeft van 14 kw is hij zo ontworpen dat er toch een groot percentage van dat vermogen geleverd moet worden. Er dient dan toch zon 4 kg/uur brandhout toegevoegd te worden, anders is het niet mogelijk de bedrijfstemperatuur te halen zodat de kachel nooit schoon kan branden. Let op 14 kw is heel erg veel. Je zal niet vlak naast die kachel willen zitten als ie volop brandt. Ik meen me te herinneren dat de isetta echter maar 8 kw heeft.. wat ook nog best ruim is, ook voor een forse huiskamer. Eigenlijk zoek je dus niet meer rendement
maar heb je een kleinere kachel nodig.
Ik heb met 30 jaar stookervaring aardig wat kachels gekend, maar vind de nordic fire's toch wel een van de betere.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Er dient dan toch zon 4 kg/uur brandhout toegevoegd te worden, anders is het niet mogelijk de bedrijfstemperatuur te halen zodat de kachel nooit schoon kan branden. Let op 14 kw is heel erg veel.
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.
Ga je er nu vermiculietplaten inzetten dan wordt de bovenkant van de kachel veel warmer dan de de rest wat kan leiden tot kromtrekken of scheuren.
Ik zou zorgen dat de rookgastemp gelijk blijft. Dan wordt het vermogen een stuk minder, maar geschied de verbranding wel heter, alleen minder luchtflow, dus blijft de warmte redelijk gelijk. Ik denk dat het meevalt.
Om een correcte verbranding te krijgen zijn er regels, schouw doormeter - hoogte schouw - grote vuurkamer.
En met die maten ga je niet ongestraft knoeien.
Dus nee dit is in geen geval een goed en zeker geen veilig idee.
Dit klinkt wel heel zorgelijk. Heb je het zelf weleens gedaan? Je doet net of je aan een motor van een formule 1 auto gaat knutselen.
Ik ben misschien makkelijk, maar je kan ook overdrijven.

Maarja, sommige mensen moet je ook niet vragen om een peertje te verwisselen, die branden hun handen aan het peertje, krijgen een stroomstoot, en vallen daarbij van hun keukentrapje.
mvdlans
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 nov 2017, 11:08

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door mvdlans »

Ok, merci voor de vele reacties.

Idd wil ik de kachel niet totaal isoleren oid, ik wil de verbrandings temperatuur omhoog hebben zodat de ruit schoon brandt.

Ik begrijp ook dat als je de boel helemaal 'isoleert' met vermiculiet dat gietijzer dat niet leuk vindt omdat het niet elastisch is. Echter de deflector boven en eventueel de achterkant isoleren lijkt me het proberen waard.

Ik heb vanmiddag alle 'bakstenen' uit de vuurkamer gehaald, alles schoon gemaakt. Ik ga nu eerst testen met de primaire lucht schuif dicht en de secundaire juist open zoals eerder werd aangehaald.

Het klopt idd als de kachel volop snort ik in mijn zwembroek op de gang loop om het verderop 20 graden in de woonkamer te krijgen. Tja, c'est comme ça, ik kan moeilijk het huis aanpassen aan de kachel, dat is verkeerd om denken. :D

Al het hout kleiner klieven is geen optie. Ik stook er 7 stère (+/- 5m3) per winter door. En het hout is nu droog, dat klieft beroerd. Ik begrijp dat kleiner hout beter verbrand maar als dat de enige optie is dan maar een zwarte ruit, het is al werk genoeg zo'n kachel. ;)
LeaD
Berichten: 1167
Lid geworden op: 23 nov 2017, 17:12
Locatie: East Flanders

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door LeaD »

Je kan ook nog de blokjes rechtop in de kachel plaatsen, als deze niet te lang zijn natuurlijk. Bovenaan aansteken , het zogenaamd omgekeerd stoken.
Wat nu gezongen zei de koster, de kerk staat in brand!
ooievaar
Berichten: 27
Lid geworden op: 06 dec 2011, 15:04
Locatie: noord oost grunn

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door ooievaar »

Je zal zien dat de kachel veel beter brand als je hem niet helemaal schoonmaakt, een laagje as van een paar cm helpt het het gloeibed in stand te houden en verhoogd de verbrandingtemperatuur.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Lieve »

@Hans
Een minimum beleefdheid en respect mogen ook op een forum.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door bertocello »

En toch is hier de enige juiste oplossing om kleiner hout te stoken, je stookt dan ook minder, minder rook, meer hitte.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Daar ben ik het niet mee eens.

Die kachel is gemaakt om 14 kW af te geven.
Gooi er een bosje lucifers in, dan geschied de verbranding nog niet optimaal. Door de grote stookruimte haal je je verbrandingstemperatuur omlaag.

Ooievaar heeft gelijk. De kachel is gewoon te groot.

Als dat ding 14 kW staat te leveren, is er niks aan de zeis.
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Daar ben ik het weer niet mee eens..
Met kleiner of dunner hout heb je veel hitte gedurende een kortere tijd. Het afgegeven vermogen over de tijd is dan minder zonder zacht te stoken.
Los daarvan is een kleinere kachel inderdaad beter.
groet,
Erik
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door hanskraayeveld »

Met kleiner of dunner hout heb je veel hitte gedurende een kortere tijd
Hangt van de hoeveelheid af. 20 luciferhoutjes hebben in zon kachel een bar slechte verbranding.

Als al die kleine houtjes voor een vermogen van slechts 1 kW zorgen, is het nog steeds een bar slechte verbranding.

Wat jij bedoelt, is dat 5 kg grote brokstukken, een slechtere verbranding geeft, dan 5 kg kleine brokstukken. Dat klopt. Dat komt namelijk omdat de temp van de kachel dan hoger wordt en DAARMEE het vermogen.

Nogmaals: Het vermogen speelt DIE rol. Niet de houtjes..
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Gietijzeren houtkachel verbeteren

Bericht door Erikvr »

Ik heb het helemaal niet over slechte verbranding, weer een aanname..
5 kg grote blokken (met 18% vochtigheid) in een kachel zullen bij goede verbranding gedurende een langere tijd warmte geven dan bv 3 kg aan 40% dunnere houtjes (met 17% vochtigheid?) . Terwijl de 3 KG wel genoeg is om de kachel naar bedrijfstemperatuur te kunnen brengen. Het dunnere hout brandt sneller op dus zal de kachel ook sneller afkoelen. Per saldo is er dan minder vermogen afgegeven dan bij het dikke hout terwijl de stook helemaal niet slecht hoeft te zijn.
Eens kijken welke haar hierover weer gespleten gaat worden... :fff
groet,
Erik
Plaats reactie