Isoleren van steens muur boerderijtje

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

piwi
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:15

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door piwi »

JantjeV8 schreef: 01 feb 2018, 12:02 Ik snap het, je hebt er grondig over nagedacht en kunt zelf het beste de situatie inschatten. Je materiaalkeuze vind ik (sowieso voor mezelf) om een voorbeeld aan te nemen.
Dankje! :) Ben benieuwd wat op 1 maart nog naar boven gaat komen en zal de definitieve keuze hier ook delen. Op het einde van het jaar / volgend jaar hoop ik de eerste resultaten van de aanpak te hebben (meten = weten). Hopelijk dat tegen die tijd meer mensen iets aan dit topic gaan hebben.
Daniel_K
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 dec 2018, 22:45

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door Daniel_K »

Wat is de uiteindelijk keuze geworden en wat zijn er al resultaten?
Ik zit namelijk in dezelfde situatie.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door alefarendsen »

Ik ben benieuwd naar het resultaat of de voortgang en de uiteindelijke keuzes.

(We hadden het idee iets nieuws neer te zetten of iets moderners te kopen hier in FR, maar zijn nu aan het zwichten voor een 'authentiek object met potentie' en 60cm dikke muren :lol:.).
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door Pigion »

Van Limburg is het niet zo ver naar Duitsland. Daar zitten experts die jou kunnen adviseren.Zij hebben ervaring met vakwerkhuizen en hoe deze te isoleren.
Misschien geeft het Duitse "Haustechnikforum" subforum "dämmung bruikbare en goede oplossingen. Ik heb "zeer goede ervaringen met het sub-forum Wärmepumpen" over het aanleggen van een horizontale collecor voor een WP in onze tuin. Daar zitten echt (bijna) professionals en geen bla-bla die kenmerkend is voor Nederlandse fora.
Pigion
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door Gargouille »

alefarendsen schreef: 05 jul 2020, 10:16 We hadden het idee iets nieuws neer te zetten of iets moderners te kopen hier in FR, maar zijn nu aan het zwichten voor een 'authentiek object met potentie' en 60cm dikke muren.
Was het regio Bretagne ?
60 cm -quasi dampdicht- natuursteen zou ik niet gaan aanpakken als 12-15 cm -quasi dampopen- vakwerkbouw.

G
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door alefarendsen »

Gargouille schreef: 05 jul 2020, 12:38
alefarendsen schreef: 05 jul 2020, 10:16 We hadden het idee iets nieuws neer te zetten of iets moderners te kopen hier in FR, maar zijn nu aan het zwichten voor een 'authentiek object met potentie' en 60cm dikke muren.
Was het regio Bretagne ?
60 cm -quasi dampdicht- natuursteen zou ik niet gaan aanpakken als 12-15 cm -quasi dampopen- vakwerkbouw.

G
Ik hoorde iemand zeggen: één groot mijnenveld, isoleren van natuurstenen muren. Dat was mij voordat we hierover na gingen denken ook al duidelijk ;-).

Yes, Normandië, op de grens met Bretagne. 60cm grotendeels graniet. Waarbij een aantal later toegevoegde lateien (natuurlijk) in baksteen zijn uit uitgevoerd met dichte voegen...

@Pigion, ook jij bedankt; mijn Duits is nogal roestig en moet ook al Frans leren, maar ga er zeker rondneuzen!

En de locals natuurlijk. Maar ben desaniettemin nog steeds benieuwd naar de ervaring van Piwi als die nog komt met z'n wandverwarming. En ook van anderen.

gr.,
Alef
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door Pigion »

Dus ook Franse muren , dans la campagne. Partner van onze oudste dochter heeft pas een schuur met dit soort muren aangepakt 20 km onder Parijs. Die dingen worden min of meer "gestort" tussen schotten met een kalk mortel. Belangrijk is dat de goten boven deze muren dicht zijn. Met inwatering takelen ze snel af. Hij heeft een lekkende goot ook te laat aangepakt, dus een flink stuk van de muur opnieuw optrekken. De schuur had ook een woongedeelte en hij wil daar t.z.t. ook weer een woonfunctie aan geven. Benieuwd hoe hij de vochtdoorslag-problemen gaat aanpakken. Er zitten geen houten balken in de muren, dus wellicht ook een éénvoudiger oplossing.
Pigion
Gargouille
Berichten: 379
Lid geworden op: 16 jun 2020, 17:23

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door Gargouille »

Dan denk ik dat je een goed startpunt hebt aan de technische fiches van Tiez Breiz.
Er is ook een forum en ze organiseren ook lokaal cursussen:
https://www.tiez-breiz.bzh/restaurer-re ... techniques

Lokaal hebben ze ook een uitgebreide bibliotheek.

Ik weet niet hoe aktief het tegenwoordig nog is en of alles nog gratis beschikbaar staat op de site, maar een jaar of 10 geleden was het één van m'n favoriete infobronnen.


PS: Ik zie net dat ze de pdf'en van de infofiches niet meer publiek zetten. Enkel de korte samenvatting onder 'info'. Spijtig.

Enkel nog de pdf van de kleine bouwelementen die typisch op zo'n erf te vinden zijn. Meestal in erbarmelijke staat. Worden vaak niet herkend door buitenlandse 'vakantiehuizenbezitters' en gaan vaak tegen de vlakte voor de bouw van een zwembad of iets dergelijks. Leuk als je ze kan redden.
https://www.tiez-breiz.bzh/sites/www.ti ... x-fees.pdf

Hier wel nog een oudere pdf ivm oude traditionele Normandische woningen :
https://www.effinergie.org/web/images/a ... ormand.pdf

Zal eens zoeken of ik de pdf'en van Tiez-Breiz ook nog ergens had staan.


G
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Isoleren van steens muur boerderijtje

Bericht door alefarendsen »

Dank!!!

Dit is informatie waar ik wel wat mee kan. Buiten de inhoud ook goed om m'n Frans op peil te brengen.

Ik hou jullie op de hoogte over de vorderingen van onze plannen daar.

gr.,
Alef
Plaats reactie