Testen van houtkachels

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Testen van houtkachels

Bericht door hanskraayeveld »

Dit is wel echt een probleem waar ik ook tegenaan gelopen ben.

Alle houtkachels (ik heb me alleen verdiept in de cv versies) worden meerdere keren getest, en de beste testresultaten worden in een certificaat gepropt. Ik ben ook een voorstander om houtkachels langer te testen, dus niet maar 20 min per stook en onder de beste omstandigheden, en met het best gedroogde hout. Doe meerdere lange testruns met verschillende gradaties vochtgehalte.
Sinds ik de opbrengst van cv houtkachels meet, ben ik erachter dat je nooit, maar dan ook nooit aan de waardes komt, die vermeld staan. Zelfs niet in de buurt. Je mag van geluk spreken als je de helft haalt. Ik heb contact gehad met een testfabrikant in Duitsland of ik eens mocht kijken als hun een houtcvkachel gingen testen. Mij werd vriendelijk verteld dat dit niet mogelijk was. Ik heb hun verteld dat ik heel erg twijfel aan hun testresultaten (ook elders op dit forum gezet) en hij wees erop dat hun gecontroleerd worden door een overkoepelende organisatie, die meerdere testinstanties controleert. Ik gevraagd welke instantie dat was, maar daar werd niet meer op gereageerd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Testen van houtkachels

Bericht door Ruuben »

Mijn schmitzker cvkachel leverde wel het beloofde vermogen. De foto's staan ook hier van de meetsessie. Met behulp van je toffe vermogen meter. :)
Je had toch vooral moeite met 1 groot Nederlands merk?
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Testen van houtkachels

Bericht door mro »

Over het nut en zinnigheid van certifïering kan je lang discussiëren. De kritiek geldt niet enkel voor kachels maar voor alles met een stempeltje.

Er wordt telkens een procedure opgesteld die strikt moet gevolgd worden om iets te beoordelen. Maar dat lukt natuurlijk nooit voor de volle 100%. Cijfers zijn gewillig. De omstandigheden zijn nooit exact gelijk: andere weersomstandigheden, andere persoon die de testen uitvoert,...
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Testen van houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

En dat test en praktijk niet op elkaar aansluiten is ook bekend. Maar als ieder merk/type op dezelfde vast gestelde testmethode getest wordt, krijg je toch een aardig realistisch vergelijk t.o.v. elkander.

Wat wel voor een misstap kan zorgen is het afgegeven vermogen. Een kachelkoper die zich enigzins er in heeft verdiept, koopt een kachel op basis van het hem passende vermogen. Als dat veel afwijkt komt dat het stoken en het plezier niet ten goede.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Testen van houtkachels

Bericht door hanskraayeveld »

Ruuben schreef: 17 nov 2017, 22:23 Mijn schmitzker cvkachel leverde wel het beloofde vermogen. De foto's staan ook hier van de meetsessie. Met behulp van je toffe vermogen meter. :)
Je had toch vooral moeite met 1 groot Nederlands merk?
Merk je geen verschil in vermogen als je warmtewisselaar vuil(er) wordt?
Moet je hem regelmatig schoonmaken?
Ik heb verschillende merken getest. Het rendement qua hoe efficiënt de verbranding plaatsvind, kan ik niet testen. Wel het vermogen afgegeven aan de cv.
Het is om te huilen. 2 merken presteren zelfs in het testrapport, dat wanneer de rookgastemperatuur omlaag gaat, het vermogen naar de cv omhoog gaat, en het vermogen naar de ruimte drastisch omlaag gaat.

Ik weet nu precies hoe ze het berekenen adhv mezelf verdiepen in de testrapporten. Ze stuwen een enorme hoeveelheid water door de warmtewisselaar, (ze gebruiken geen mengventiel) en meten de ingaande temp en uitgaande temp in HELE graden.

Dus ze stuwen rond de 400 liter water per minuut door de kachel, met een ingaande temp van 60 en uitgaande van 64. Dus als ze de uitgaande temp als 65 opschrijven heb je al een KWART!!! meer opbrengst naar cv! En als ik daar dan wat van zegt, dat ze het vreselijk onsecuur meten, ben ik een bemoeial.

Je broek zou er van afzakken.

En ze meten de opbrengst naar de ruimte NIET!!!

Het is gewoon dit:

(Efficiëntie houtverbranding x gewicht hout x energie hout) - (vermogen naar warmtewisselaar) = vermogen naar de ruimte.

Opzich is daar echt niks mis mee. Maar de manier waarop ze het vermogen naar de warmtewisselaar meten, is absoluut heel onbetrouwbaar.
Een kachelkoper die zich enigzins er in heeft verdiept, koopt een kachel op basis van het hem passende vermogen. Als dat veel afwijkt komt dat het stoken en het plezier niet ten goede.
En dat is waar veel mensen zich in vergissen. "volgens de folder zou hij 6 grote radiatoren moeten kunnen verwarmen, maar in de praktijk zijn het er echt maar 2 of 3"

Dat zorgt voor ergernis, en dat mensen teleurgesteld in cv houtkachels raken. En geef ze eens ongelijk.

Als ik verkoper zou zijn zou ik 2 immens belangrijke tips aan mensen willen meegeven:

Koop een cv houtkachel met zo min mogelijk warmteuitstoot naar de ruimte.

Begin er niet aan als je het vergelijkt met een normale houtkachel stoken. Je gebruikt een vracht meer hout, en je moet keihard stoken! Geen sudderend plankje met een mooi vlammenspel.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Testen van houtkachels

Bericht door JantjeV8 »

hanskraayeveld schreef: 18 nov 2017, 13:57
Merk je geen verschil in vermogen als je warmtewisselaar vuil(er) wordt?
Moet je hem regelmatig schoonmaken?
Maar dat is heel gemakkelijk te ondervangen: gewoon in je gebruikshandleiding schrijven dat je hem na iedere stookbeurt grondig moet reinigen. Ben je als fabrikant ook direct van de garantie af, immers je weet dat dat toch niet gebeurd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Testen van houtkachels

Bericht door Ruuben »

hanskraayeveld schreef: 18 nov 2017, 13:57

Merk je geen verschil in vermogen als je warmtewisselaar vuil(er) wordt?
Moet je hem regelmatig schoonmaken?
Ik heb verschillende merken getest. Het rendement qua hoe efficiënt de verbranding plaatsvind, kan ik niet testen. Wel het vermogen afgegeven aan de cv.
Het is om te huilen.
Inderdaad, 20% scheelde het. Hier is het bewijs

viewtopic.php?f=3&t=6033&start=15
Laatst gewijzigd door kockie op 19 nov 2017, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote aangepast, denk dat ie zo klopt....
Plaats reactie