verplaatsen van een Bergkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door dr plop »

Beste,

Is het mogelijk om een Bergkachel te verplaatsen? Het gaat enkel over de kern.
Is de kern gelijmd op zijn dit lossen stukken. En indien gelijmde, zouden de stukken zonder breken uit elkaar kunnen?
En waar kan ik de bouwplannen vinden? Bij de bergkachel.nl, of zijn die ergens publiek beschikbaar.

Mvg
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door Lieve »

Wat kan je niet verhuizen? Zie Mammout?
Aangezien de bergkachel, voor ieder exemplaar zijn eigen persoonlijke uitvoering heeft, zal dat voor elk anders zijn.
Ik heb geen cement gebruikt, alleen vuurvaste steen en leem, ik zou dus met een kruiwagentje kunnen verhuizen.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door peterberg »

De hele Bergkachel bestaat uit los gestapelde stukken. Het ding is bedoeld om verhuisd te kunnen worden, je hebt wel stroken superwool nodig om de zaak opnieuw gasdicht te krijgen. Bij het afbreken moet met name wel voorzichtig omgegaan worden met het grote gietstuk dat de achterkant van de vuurkamer vormt. Na verloop van jaren is dat meestal heel erg bros geworden.

Superwool en handleiding van de opbouw zijn verkrijgbaar bij Bergkachel.nl. Als er onverhoopt een gietstuk mocht breken dan kun je daar ook een vervanging bestellen.
Hou er wel rekening mee dat het een vies klusje wordt, er hangt waarschijnlijk een knappe laag stof aan alle vlakken. Een capabele stofzuiger heb je tenminste nodig.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door dr plop »

Vandaag mijn tweedehands Bergkachel weest uitbreken. Het stond in een huis/bouwval die binnenkort zal gesloopt worden. Het is enkel de kern. De uitlaat is onderaan en er zijn geen tegenstroomkanalen langs de zijkant. Type 7, neem ik aan.
En dat allemaal voor 300 Euro, en de bakstenen voor de wand mag ik nog gaan ophalen.

Nu, twee vragen, om te beginnen:

Bovenop de kachel lagen zware stenen. Ik neem aan vuurvaste. Nu weet ik niet of deze standaard zijn, of een aanpassing van de bouwer.
IMG_20171125_093416.jpg
. Merk op dat deze ook los liggen. Mag dit zo blijven en hierop nog een dakje? Ik heb nog blauwsteen liggen die hiervoor zou kunnen dienen.

Die witte wol is helaas gescheurd en behoorlijk verloren. Is de SuperWool van Morgan? Kan me iemand het type of dikte geven? De kleine strookjes tussen de blokken zijn waarschijnlijk ook het zelfde materiaal en zelf te snijden.

O ja, ik denk dat ik al 10 jaar hiervan droom. 't Is een fijne dag :-)
Helaas dan geen zelfbouw rocket177, maar voor deze prijs kon ik het niet laten liggen/slopen.
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door MatthiasD »

Lijkt mij een koopje! Superwool kun je op rol kopen in verschillende diktes, heel makkelijk met een schaar op maat te maken
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door peterberg »

Als-tie 170 cm hoog is dan is het een 7. Als de deur 30 cm vanaf de grond begint dan is het een 7 met voet. Het ding kan met stappen van 30 cm hoger worden, de hoogste die ik ooit heb gezien was 240 cm hoog.

-De stenen bovenop het vuurdek zijn niet standaard. Het kunnen vuurvaste zijn maar dat is niet echt noodzakelijk. Ze kunnen er weer bovenop aangebracht worden en daar nog weer bovenop blauwsteen, geen probleem. Het is verstandig om de twee delen van het vuurdek met een ijzerdraadje tegen elkaar te binden. Die twee onderdelen hebben nog wel eens de hebbelijkheid uit elkaar te wandelen.

-Dat witte spul is inderdaad Superwool van Morgan Ceramics, het is 6mm dik. Je kunt Bergkachel in Den Haag er om vragen, een hele doos kopen is veel te veel.

Wat je er voor betaald hebt is inderdaad een zacht prijsje, een nieuw kernpakket 7 kost €2495,-. Groot gelijk dat je dat niet kon laten liggen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door dr plop »

Het is dus een 'gewone' 7.

Nu, de bouwer heeft nog dit luikje toegevoegd onderaan de kachel. Ik neem aan dat het plan was om van buitenaf lucht te nemen. Deze te regelen met dit schuifje. Dan de lucht laten stromen naar vooraan de aslade. En hier dan maar een paar gaatjes in maken.
Zou dit gelukt zijn, want laat dit nu net ook mijn plan zijn. Of zijn er andere en betere mogelijkheden om deze kachel in de D-ventilatie huis te plaatsen?

Intussen heb ik ook van bergkachel.nl de handleiding gekregen om op te bouwen en te stoken. Waarvoor dank.

Wat ik echter nog niet weet is welke lijm ik moet gebruiken om het doek in de uitsparingen vast te maken.

En dan nog eentje, voor de experts.
Stel ik heb een dubbelwandige schouw die recht naar boven loopt en in de nok van het dak uitkomt, zowat 1 meter boven alles. Kortweg: de perfecte schouw :-)
Is er dan nog marge op de uitgangstemperatuur van de kachel om tussen de Bergkachel en de schouw een bell te plaatsen? En zo ja, enige idee hoe groot? Een bypass zou ik al zeker voorzien, maar ik wil vermijden een bell te bouwen, om nooit te kunnen gebruiken.

Mvg
Bijlagen
beluchting.jpg
dr plop
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 feb 2013, 22:09

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door dr plop »

Eventjes deze terug naar boven halen.

2 vragen:

1) Kan er nog een bell tussen een Bergkachel type 7 en een perfecte dubbelwandige schouw van van 7 meter. En zo ja, hoe groot zou ik die kunnen maken.

2) zijn er plannen en/of ervaring te vinden in het aanpassen van de aslade om de Bergkachel in een huis met balansventilatie te plaatsen?

Mvg en beste wensen voor 2018
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: verplaatsen van een Bergkachel

Bericht door peterberg »

Ja, er kan nog een bell tussen de bergkachel en de schouw. Het is al eerder gedaan en er is ook op dit forum over gepost. Als ik me goed kan herinneren was die bell half zo diep en even breed als de kachel, gebouwd in halfsteens baksteen, dus ongeveer 10 cm dik. De uitgang van de kachel zit al laag van achter, de uitgang van de bell zo breed en laag mogelijk is het beste.

edit: ik heb de link gevonden. viewtopic.php?f=3&t=2139&p=27438
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Plaats reactie