Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
waukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2016, 09:11
Locatie: Hoenderloo
Contacteer:

Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door waukema »

Bij het analyseren van de data die ik verzamel uit mijn installatie, valt mijn oog op het verloop van de temperatuur in de leiding tussen buffer en houtvergasser. Ik begrijp niet hoe ik dit moet interpreteren, en vraag me af of er mede-stokers zijn die mij daarbij kunnen helpen.

Details omtrent mijn installatie heb ik hier: viewtopic.php?f=31&t=6439&p=98090#p98090

Aan de hand van deze grafiek zal ik proberen uit te leggen wat ik observeer:
Atmos_DNA.png
De groene lijn toont de sensor op de retourleiding onderin het buffer, vòòr het laadventiel richting de ketel. De oranje lijn is de output van de ketel, richting buffer. De blauwe area toont rookgastemperatuur.

Rond 16:15 begin ik met stoken en (na wat opstart-gepruts ;-) gaat de ketel rond 16:30 goed branden.
Van 16:30 - 17:00 stijgt de output van de ketel zoals verwacht naar zo'n 70 C.

Wat ik niet begrijp is waarom de groene lijn eerst mee-stijgt met de output, om na 20 min. ineens terug te zakken naar 30 C.

Alvast dank voor het meedenken,

Gr. Wouter Aukema.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Wouter,

Dan is er nog wel wat extra aan gegevens nodig om voorzichtig een analyse te kunnen maken.

Op welke temperatuur van de ketel start je Laddomat pomp?
Wat is de temperatuurinstelling van je thermostatisch ventiel in de Laddomat? Dus op welke temperatuur gaat die klep open?
Waar precies zit die sensor op de retourleiding buffer. (Wat is bijv. de afstand tot de laddomat in cm leiding)
Op welke stand staat de pomp van de Laddomat. Dus hoeveel flow heb je per uur?
Zit de retourleiding vanuit het huis op dezelfde hoogte als de retourleiding richting Atmos?

Albert
Change, before you have to.
waukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2016, 09:11
Locatie: Hoenderloo
Contacteer:

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door waukema »

Dag Albert, wat een snelle reactie :-) Ik zal proberen je vragen accuraat te beantwoorden.

De pomp laat ik schakelen door de rookgas-thermostaat. Eea. conform pag. 16 van de manual (http://www.cerbos.ee/img/cms/katlad/atm ... cerbos.pdf).
Bij opstarten van de ketel, wordt derhalve de pomp ook direct aangezet.

Laddomat:
Volgens offerte leverancier zou ik een LK100 SmartComfort CT Heating control 0-90°C moeten hebben. Maar volgens mij hebben ze me destijds iets anders geleverd, nl. deze:
LK Armatur 2.jpg
LK Armatur 2.jpg (11.5 KiB) 3981 keer bekeken
Heb zojuist gekeken, het thermostatische ventiel is niet instelbaar. Er zit een sticker op van 55 graden C. (oops?)

Sensor:
atmos_leidingwerk_onder.jpg
Vanaf het mengventiel 40cm tot het T-stuk (links), dan 20cm richting buffer. (Vanaf T-stuk naar onder is richting expansievat, niet in beeld)

De pomp staat op de laagste stand. Ik meen geen verschil te merken als ik hem hoger zet maar hou me natuurlijk aanbevolen voor argumenten om dat anders te doen.

Leidinghoogten:
De opstelling staat in de garage. Vanaf het buffer lopen aanvoer en retour eerst 50cm omhoog, dan horizontaal, vervolgens richting betonvloer en ondergronds (1m diep, geïsoleerde terreinleiding) horizontaal naar de kelder van de woning, 10m verderop. Daar treffen de leidingen het bestaande netwerk van de woning.
De retour vanuit woning zit op identieke hoogte als de aanvoer richting ketel. Echter: woning-retour komt van boven (nog net bovenin zichtbaar op foto), terwijl de aanvoer richting ketel direct eerst 10cm omlaag gaat.

Is deze info toereikend?

EDIT:
Nog even een foto toegevoegd van het leidingwerk boven de ketel:
atmos_leidingwerk_boven.jpg
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door hanskraayeveld »

Ik DENK dat ik het wel snap.

Ik vermoed dat je temperatuursensor te dicht bij je korte circuit zit.

Het water wordt in je korte circuit opgewarmd tot bijvoorbeeld 55 graden eer het mengventiel open gaat en er koud water bijgemengd wordt. Je mengventiel inclusief je koude aanvoer wordt in die fase niet gekoeld! Plaats de temperatuursensor ongeveer een meter voor hij het mengventiel ingaat. Ik vermoed dat je dit dan niet meer ziet.

Je ziet dat het precies is als je warme de 55 graden bereikt. Vanaf dan, gaat het mengventiel koud water bijmengen, en wordt DIE leiding dus gekoeld.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door nck »

hanskraayeveld schreef: 17 nov 2017, 12:46 Ik vermoed dat je temperatuursensor te dicht bij je korte circuit zit.

Het water wordt in je korte circuit opgewarmd tot bijvoorbeeld 55 graden eer het mengventiel open gaat en er koud water bijgemengd wordt. Je mengventiel inclusief je koude aanvoer wordt in die fase niet gekoeld! Plaats de temperatuursensor ongeveer een meter voor hij het mengventiel ingaat. Ik vermoed dat je dit dan niet meer ziet.
Mee eens, dezelfde situatie bij mij.
Retour buffer - laddomat warmt op tijdens de opstartfase om dan af te koelen wanneer de laddomat warmte begint vrij te geven.
Niets bijzonders aan de hand
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Dat is volgens mij idd de meest logische redenatie.
Ook bij mijn Attack heb ik het tijdelijk opwarmen van de retourleiding destijds waargenomen.

Ben wel benieuwd of het fenomeen is verdwenen wanneer de sensor is verplaatst.
Change, before you have to.
waukema
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 okt 2016, 09:11
Locatie: Hoenderloo
Contacteer:

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door waukema »

Hmm dat klinkt als een plausibele verklaring, ik zal de sensor opschuiven.

Dank jullie voor je expertise en het meedenken!
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Onbegrip temperatuurverloop houtvergasser

Bericht door Albert van WdJ »

Albert van WdJ schreef: 17 nov 2017, 13:59 Ben wel benieuwd of het fenomeen is verdwenen wanneer de sensor is verplaatst.
Kun je al een update geven?
Change, before you have to.
Plaats reactie