vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fre3ke
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2017, 22:45

vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fre3ke »

Dag, ik ben nieuw op het forum, dus ik zal me voorstellen en meteen mijn eerste vraag stellen.

Ik heet Frederieke en ik heb onlangs een 100 jaar oud huisje gekocht net over de grens met Duitsland. Ik heb al een appartement in Amsterdam maar ik wil eigenlijk weg uit de stad. Helaas zijn de nieuwe buren heel naar, dus het kan ook dat de definitieve verhuizing niet doorgaat en ik het huis weer verkoop. Totdat ik een besluit heb genomen, blijf ik me maar oriënteren op de wijzigingen die ik wil aanbrengen. Ik heb een voorkeur voor ecologisch, maar ik realiseer me ook dat de mogelijkheden beperkt zijn bij zo'n oud huis.

Mijn eerste vraag hangt met verwarming samen. In het huis zit een verouderde centrale verwarming op stookolie. Ik wil op termijn op hout gaan stoken, en dan wel met iets als een Finoven. Maar ik ben niet altijd in het huis, en in de wintermaanden zal het huis dan kunnen afkoelen naar temperaturen onder het vriespunt. Voor de waterleiding kan ik wel een oplossing verzinnen. Maar ik heb gehoord dat het slecht voor het huis is als er niet gestookt wordt.

Klopt dit? Ik hoorde dit van iemand die vroeger architect was. Je krijgt natuurlijk een vochtig klimaat in huis als er twee weken niet wordt gestookt. Het huis is al vochtig want de muren zuigen vocht uit de bodem omhoog. In de zomer lopen de pissebedden b.v. nog over de muren, en is het onaangenaam koud in huis. Maar ongeïsoleerde dubbelsteens muren krijg ik toch niet droog gestookt. Bovendien zit er buitenstuc op,en ik las op dit forum dat dat niet ademt dus het vocht blijft dan toch in de muren zitten.

Verder kan ik me voorstellen dat als er vocht in de muren zit dat bevriest, er haarscheuren ontstaan waardoor de muur uiteindelijk scheuren krijgt. Dat lijkt me een groter probleem. Maar zolang het niet vriest is er misschien niets aan de hand.

Kan iemand me wat vertellen hierover? Het is ook nu al relevant omdat ik de olieslurpende verwarming uit laat wanneer ik er niet ben, zolang het niet vriest.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door JantjeV8 »

Vocht hoopt zich op in wanden, vloeren, houtdelen, meubels etc. Ideaal broeinest voor schimmels en andere afbraakmechanismen. Vergelijk het met een omgevallen boom in het bos. Leg je hem droog, dan rot het niet snel. Laat je hem liggen gaat het van kwaad tot erger.
In een vochtig huis leven is ook nog eens ongezond.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fireblade »

Als je lange tijd niet in het huis verblijft is verwarmen zinloos, ik zou eerder gaan voor het goed ventileren, een overdreven tochtstroom creëren om vochtophoping binnenshuis tegen te gaan. Als het extreem vochtig is/wordt zou je ook bouwdrogers of ontvochtigers kunnen plaatsen, die hun condenswater wel op een afvoer moeten kunnen lozen omdat je er natuurlijk niet altijd bent om de opvangbakken te legen.
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door Ernest Dubois »

Als eerste wil ik je feliciteren met je slim besluit om weg van Amsterdam te gaan. Dat heb ik nu al 22 jaar geleden ook gedaan en nooit spijt van gehad. Je schrijft dat de muren zijn buiten gestuukt. Twee jaar terug (dus 20 jaar na het vluchten uit Amsterdam) heb ik een cement stuuk laag van een nat muur verwijderd en opnieuw met kalk gepleisterd - alleen kalk geen cement - en nu droogde de muur langzaam uit, een heel merkbaar verbetering maar dat is een met oude zacht gebakken handgevormde steen opgemetselde met kalkspecie muur en ik verwarm de huis elke dag als het koud is.

Maar aan alles technische kan je wat aan doen met genoeg geld, naar buren is volgens mij je echt probleem. Ik ben benut, gezien dit een ecologische forum is, en ik geloof dat je geen eco/sociale scheiding kan maken, wat die aanpak zou inhouden. Veel moeilijker denk ik.
Werken, das leuk.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door willem »

Sorry dat ik het zeg, maar heeft het denken even stil gestaan bij je en nadat het op je naam stond
wakker bent geschrokken van, wat heb ik nu weer gedaan (gekocht).
Je geeft nu dingen aan die je voor die tijd ook al had kunnen over zien of bedenken.
Nare buren - oud cv systeem - vochtige muren - niet altijd aanwezig - het hele huis is een vocht ophoping,
voor ecologisch zijn er wel betere plekken te vinden, hard hollend verkopen met eventueel verlies nemen.
Ik denk dat je nog veel meer "onvoorzien" tegen kom dan dat je nu weet en bekend is bij je.
fre3ke
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2017, 22:45

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fre3ke »

Dank voor de reacties en het meedenken.

Willem, je hebt de situatie verkeerd ingeschat, of begrepen. In ieder geval is het niet op mij van toepassing. Zeker niet dat ik gestopt ben met denken, dat kan ik namelijk helemaal niet :)

Ernest, ik wil al jaren weg uit Amsterdam, maar het kan nu nog niet wegens werk en financiën. Het nieuwe huis is een tussenoplossing. Als ik het alleen als zomerhuis/tuin/klusproject/werkplaats gebruik, is dat al een verbetering van mijn woonsituatie. De winter in Amsterdam zal qua stoken sowieso het voordeligst blijven, gas en energie kost me 45 euro per maand.

Die informatie over stuc die je geeft is voor waardevol want het is dus inderdaad een gesloten laag is. Die ik misschien juist beter kan handhaven zodat vocht en condens van buitenaf niet in de muren trekt. Droogstoken gaat denk ik niet lukken, het is dubbelsteens.

Terug naar langdurig niet stoken. Als ik het zo lees, ziet iedereen vooral in het vocht een bezwaar. Maar ik lees niet dat vocht muren aantast. Over enige tijd moet er een stukje muur dichtgemaakt worden, ik zal de metselaar eens vragen wat het effect is van vocht en vriezen is. Ik had eigenlijk gehoopt dat ook iemand op dit forum er meer van wist.

Een ongezond binnenklimaat vrees ik niet zo. De luchvochtigheid kan niet hoog worden als de temperatuur laag is. De lucht is ook veel in beweging. Ik zal zekerheidshalve een LV-meter kopen en neerzetten zodat ik het ook weet.

Over de meubels maak ik me ook geen zorgen. Ik heb een paar jaar meubels in een garage opgeslagen, ook een slaapbank, en daar was niks aangetast. Kleding en beddegoed gaan muf ruiken, maar dat kan ik eruit halen. Ik denk ook niet dat het behang gaat schimmelen. Het hele huis heeft namelijk dezelfde temperatuur en die verschilt dan weer weinig van de buitenlucht. Volgens mij is er voor rot en schimmel veel nattigheid nodig, zoals bij condensvorming of lekkage.

Op zich ben ik wel blij dat niemand zegt dat het niet kan. Net als Fireblade vind ik het niet zinvol om een huis te verwarmen dat niet bewoond wordt. Vooral als de isolatie nul is.

Ik ga eerst besluiten of ik het huis houd en zo ja, dan heb ik wel hulp nodig bij vragen over verwarming.
Als er nog iemand wél ervaren heeft dat onverwarmde huizen in no time in verval raken, of juist niet, dan hoor ik het graag (ik heb wel plastic kozijnen hoor).
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door Ernest Dubois »

Het is de afsluiting door de cement pleister wat de vocht probleem verergert daarom verbeter je je toestand door het wegkapen en vervangen door een ademende pleister en de enig die te vertrouwen is is die wat over duizenden jaren op de proef is gesteld over de heel wereld en dat is kalk. Ook over het kapotvriezen is het de cement laag wat lied tot problemen want die heeft een heel minder capaciteit om de in en uitzet als gevolg van de bevriezing op te vangen en in plaats daarvan scheurt het de onderliggende steen. Dat cement is in alle opzichten alleen een bron van ellende. Maar als je vreest dat de passieve condense en vocht aanwijzing in het huis leidt tot ernstig verval kan je jezelf gerust stellen, dat gaat niet geburen op kort termijn. Dat soort schade komt alleen als je een lek dak of zoiets hebben. Constant verwarmen als je daar niet aanwijzing bent zou vreselijk verspilling zijn. Over precise welke sort verwarming bij jouw toestand daar in dat huis past is niet te zeggen gebaseerde op de inhoud van informatie die hier in dit draad staat.
Werken, das leuk.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door Joepie »

Elk huis dat onbewoond is raakt heel langzaam in verval. Als je af en toe polshoogte gaat nemen dan kan je kleine signaaltjes in een vroeg stadium signaleren en verhelpen.

Vorst is een risico dat versneld verval veroorzaakt. Persoonlijk te maken gehad met lekkage door een gebarsten waterleiding. Ik zou denk ik wel zorgen voor een vorstbeveiliging. Dat lijkt me op de bestaande installatie niet raadzaam. Ik denk eerder aan een l/l airco. Die heeft een ingebouwde thermostaat en ook een ontvochtigingsfunctie. Ik heb geen idee van de Duitse stimuleringsregeling maar misschien kan je een levend schuldgevoel van het dubbele verbruik afkopen met een paar zonnepaneeltjes.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door ritsaert snijder »

Een onverwarmt huis raakt langzaam in verval, probleem is ook dat als je weer gaat stoken het huis heel moeilijk warm te krijgen is.
Zie het topic: viewtopic.php?f=3&t=2825&hilit=groot+huis+duitsland voor vergelijkbare problemen en oplossingen.
groet!

Ritsaert
joa
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2017, 11:42

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door joa »

zolang je goed blijft ventileren is vocht nooit een probleem. mijn huis heeft 8 jaar zonder ramen met zeiknatte muren (lek dak) gestaan. het mos stond op de muren binnen maar geen schimmel.
na een korte verbouwing ben ik er direct ingetrokken. (net voor de wintermaand klaar) en heb zo ruimte voor ruimte terug gewonnen.
ik verwarm nu met een houtkachel en dat gaat in een matig geïsoleerde ruimte/huis prima.
als je een maal zover bent om daar te gaan wonen heb je de muren met 2 of 3 jaar wel weer op orde.

waar je wel goed naar moet kijken is of je hout in goede conditie is. mijn huis had geen houten vloeren.
ook op plaatsen waar de warme lucht met de oude koude plekken in aanraking komt kan er na een vochtige periode makkelijk schimmel ontstaan.
in mijn huis zat geen hardboard, gips, spaanplaat meuk. dat zorgt in vochtige omstandigheden voor schimmel.

in het meest ideale geval het zo ongeveer plannen:
bovenaan beginnen,
dak in orde maken. evt isoleren.
dan bovenverdieping strippen.
alle vieze materialen dr uit. (schrootjes, vloerbedekking, gips, hard/zacht board)
een kamer klaar maken. lekker simpel verwarmen met houtkacheltje.
zoveel mogelijk natuurlijke materialen gebruiken.
en veel lucht tussen isolatie en kou laten. (bij van binnen geïsoleerde muren)
waterleiding goed leeg laten lopen bij vertrek.

buren kies je nooit uit. net als familie.
gewoon overladen met liefde. :)
Ernest Dubois
Berichten: 723
Lid geworden op: 24 okt 2013, 20:12
Locatie: Oostrum/Mesa

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door Ernest Dubois »

Heel verstandig.
Werken, das leuk.
fre3ke
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2017, 22:45

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fre3ke »

Voor de verwarming en isolatie zal ik tzt een ander topic aanmaken. Ik moet zelf eerst nog wat factoren wegen. Op zich was ik bezig met de volgorde die joa noemt. Tot mijn buren begonnen te treiteren.

Voor nu is me duidelijk dat er weinig te vrezen valt bij niet-verwarmen, zolang ik inderdaad de waterleiding maar in de gaten houd. Nu ik nog een watergedragen CV heb, is er per definitie de noodzaak deze vanaf de eerste vorst aan te laten, ook al ben ik er niet. Als ik alleen een waterleiding had, was het makkelijker.
Ik neem de beslissing over verkoop rond januari. Gelukkig zitten de prijzen hier in de lift.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fireblade »

Het laten branden van de cv installatie, zeker als er gedurende de winterperiode niet in het huis gewoond wordt, zou ik niet doen. Ik heb in een vergelijkbaar geval de hele cv installatie leeg laten lopen, maar dan ook echt leeg, dwz de radiatoren afkoppelen en op z'n kant houden om er echt zeker van te zijn dat al het water eruit is, en de aanwezige cv leidingen doorblazen met perslucht om het water te verwijderen. Dan alles weer terugplaatsen, water wat er niet inzit kan ook niet bevriezen. Het enigste wat zou kunnen is dat je cv pomp vast gaat zitten. Het werk wat je eraan hebt weegt niet op tegen een winterperiode stoken. En zelfs een in bedrijf zijnde installatie zou op tochtige plaatsen kunnen bevriezen.....
fre3ke
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 okt 2017, 22:45

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fre3ke »

Hoi Fireblade, toevallig zat ik er vandaag aan te denken, om dat toch maar te ondernemen.
Ik moet me wel even erin verdiepen, vooral het expansievat lijkt me oppassen. En ik moet dus een compressor op de kop tikken. Als ik er vragen over heb dan post ik die nog. Misschien wordt het wel een zachte winter en is het niet nodig. Maar om deze klus op het laatste moment uit te voeren bij nul graden is ook niet zo fijn natuurlijk.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: vervalt een huis als de verwarming uit blijft?

Bericht door fireblade »

Als je het expansievat losdraait zit er alleen in het bovenste deel water,wat je er gewoon uit kan laten lopen, het onderste deel is met lucht gevuld. En eer dat het nu binnenshuis gaat vriezen, dan zal het toch wat verder in het seizoen moeten zijn, dit is niet het geval na een nachtje vorst. Compressors zijn ook te huur. Maar wil je het werkbaar houden is het wel zaak om het in deze periode te doen. Om op stel en sprong ineens naar Dld te moeten rijden als ook de slechtere weersomstandigheden lijkt me ook niet zo prettig.
Ik weet niet waar de watermeter zit, buiten in een put of binnen, maar ook hier geldt als je de waterleiding aftapt kan deze ook niet bevriezen. En het gedeelte voor de meter en de hoofdkraan is voor de waterleverancier. Althans hier. En voor de zekerheid wat isolatie om de buis en de meter doen waar nog wel waterdruk opstaat. Neem anders voor de zekerheid even contact op met het waterleidingbedrijf, liefst per mail zodat alles zwart op wit staat mocht er iets gebeuren.
Plaats reactie