water verwarmen met finoven

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Dries
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2008, 14:03

water verwarmen met finoven

Bericht door Dries »

We zouden ons strobalen huis willen verwarmen met een finoven, eventueel een bergkachel. Nu willen we de kachel ook het sanitair water laten verwarmen. Onze architect stelde voor om in de wand waar de kachel vlakbij staat buizen te plaatsen, zoals een muurverwarming. De buizen zouden echter dienen om de warmte van de kachel op te slaan en naar een voorradvat te pompen.

Ik heb hier nog enkele vragen bij (de ideeën van onze architect zijn niet altijd even realistisch):
1) of de kachel genoeg warmte uitstraalt naar de muur en hoe dicht hij dan bij de muur moet staan.
2) wat er gebeurt als het water zo heet wordt dat het verdampt. Ik heb al begrepen dat je geen buizen mag hebben die dalen.
3) of onze bepleistering niet gaat barsten (leembepleistering)

Dries
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door kockie »

Ik vraag me af of je op deze manier voldoende warmte "uit je kachel kunt halen". Mijn (berg)kachel wordt aan de oppervlakte zo'n 60 graden (denk ik; nog niet gemeten) Je kunt er in ieder geval prima tegenaan gaan staan zonder je te branden. Als je 60 graden oppervlakte temperatuur hebt aan de kachel, kun je er nooit voldoende warm water mee produceren (dat je toch minimaal op 60 graden wilt hebben...)

Volgens mij is het beter om een warmtewisselaar in een (tegenstroom) kanaal te plaatsen. Je kunt dan veel meer warmte verplaatsen naar je buffervat en je warme water dus op voldoende hoge temperatuur houden. Het (grote) nadeel hiervan is weer dat je een goede beveiliging moet inbouwen.

In deze topic kun je daarover een discussie vinden.

wil je het een en ander nog combineren met een zonneboiler?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door mark »

Hoi Dries,

Bij Tigchelaar hebben ze zulke modellen met mogelijkheid tot sanitair water te verwarmen. Er draait ook een tigchelkachel in een met strobalen gebouwde werkplaats van een jachtwerf. Misschien ook handig dat ze hier ook wat vanaf weten.

Groet Mark
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Pigion »

Ik ben een FinOven36 (Tigchelaar)aan het bouwen met een warmtewissellaar. Ik heb de warmtewissellaar zelf ontworpen en gebouwd. Enkel het lassen van rvs heb ik laten doen.
De warmtewissellaar wijkt af van de standaard wissellaar van Tigchelaar. Ik heb ook 6 pijpen in de achterwand geplaatst, die hun voeding krijgen vanuit de retour van de CV onder de vloer. Als de FO niet wordt gestookt kan ik d.m.v. een 2-wegkraan de watercirculatie door de FO stoppen. Hoewel het VO (verwarmd opp.) redelijk is met 25 meter pijp, zal de opbrengst niet genoeg zijn het gehele huis te verwarmen. Bovendien vang je alleen maar veel warmte tijdens de stookfase (2 uur). Ik zal ook nog een buffervat installeren.
Als je echt het gehele huis wil verwarmen met een kachel in de kamer, dan moet je naar een ander type gemetselde kachel kijken, welke continue wordt gestookt. Deze zijn in Duitsland op de markt. Je kan ook gaan voor een houtvergassingskachel. Deze zijn alleen in de grotere capaciteiten verkrijgbaar. Tevens heb je kachels die met houtsnippers worden gestookt. Dat is qua brandstof de goedkoopste optie.
Veel goede informatie vind je op het Duitse forum haustechnikdialog.de
Helaas kan ik nog geen Nedrelandse site vinden, die ook zoveel gode informatie geeft. In Duitsland wordt het houtstoken sterk aangemoedigd en met krijgt subsidie. Bovendien moeten CV ketels van voor 1978 in de ban gedaan. Men is verplicht deze te vervangen.
Vr. groet.
Pigion
Dries
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2008, 14:03

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Dries »

kockie schreef
Volgens mij is het beter om een warmtewisselaar in een (tegenstroom) kanaal te plaatsen. Je kunt dan veel meer warmte verplaatsen naar je buffervat en je warme water dus op voldoende hoge temperatuur houden. Het (grote) nadeel hiervan is weer dat je een goede beveiliging moet inbouwen.
Bedoel je dat je een warmtewisselaar in de kachel inbouwt?
Hoe moet je die beveiliging maken?
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Pigion »

Ik adviseer geen warmtewissellaar in het "tegenstroomkanaal" te plaatsen. Ik wilde in eerste instantie de aanvoer en retour in het kanaal plaatsen. Dat werd mij ten sterkste ontraden door Fetse T.
Vr. gr.
Pigion
Dries
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2008, 14:03

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Dries »

Kockie
Waarom wil je het water op 60° hebben? 40° lijkt me voor de meeste toepassingen wel genoeg.
Is het vanwege legionella? Daar ben ik niet bang van maar ik ga er nog wat over opzoeken.

Voor de warmteoverdracht stelt Kees v.d. Berg van Bergkachel voor om een plaatradiator in de muur te bouwen.
Eventueel kunnen ze de stenen aan de achterkant wat dunner maken voor meer armteoverdracht.
Ik denk dat dit wel zou kunnen werken en de warmte aan de achterkant ben je volgens mij toch kwijt als je de kachel tegen een muur zet.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door kockie »

Ik wil water inderdaad minimaal op 60 graden ivm legionella en andere bacterievriendjes. Dat er bacterien in m'n joghurt, kaas en andere producten groeien vind ik prima (deze zijn grotendeels geselecteerd), maar dat ze in m'n water zitten, daar ben ik niet zo van gecharmeerd. Ook is het natuurlijk zo dat je buffer op 60 graden veel meer energieinhoud heeft dan op 40 graden.
Dries schreef:Ik denk dat dit wel zou kunnen werken en de warmte aan de achterkant ben je volgens mij toch kwijt als je de kachel tegen een muur zet.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens... Dat ligt er maar aan waar de warmte vanuit de muur naar toe gaat. Als dit een goed geisoleerde muur is, dan zal de muur op een gegeven moment nauwelijks warmte meer opnemen, er is immers geen temperatuursgradient meer aanwezig. Deze niet opgenomen warmte komt dan weer ten goede aan de rest van de kachel (of aan de schoorsteen).
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Dries
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2008, 14:03

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Dries »

Ja Kockie, ik begrijp je reactie wel over die bacterievriendjes. Maar we leven nu eenmaal in een wereld vol bacteriën. Ik ben er hoe langer hoe minder van overtuigd dat zij het zijn die ons ziek maken, maar dat is een ander verhaal.

Met het voorgestelde systeem is het nog steeds mogelijk dat het water tijdelijk op 60° komt, als het in de muur zit. vanaf 50° beginnen de beestjes al af te sterven. Maar dat is nog niet gegarandeerd.


Je hebt gelijk dat niet alle warmte naar de muur verloren gaat. Maar door de warmte weg te voeren met het water kan de temperatuur van de muur misschien wat dalen. De temperatuurgradiënt met buiten is dan minder groot dus gaat er meer warmte weg.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Pigion »

Het is helemaal niet nodig het water op 60 graden te brengen/houden.
Je moet afstapen van de techniek dat je warm gebruikswater (douche/keuken) op vooraad houd in een boiler. Het is veel aantrekkelijker om het CV-water of water van de FO of zonnecollector als "warmtevoorraad" te hebben en dan via een platenwisselaar WW te bereiden. Je hebt dan geen stilstaande voorraad en dus geen kans op legionella. Zo'n tapinstallatie via een platenwisselaar kost een paar centen, doch zijn we als idealisten op dit forum toch niet bang voor!
Vr. gr.
Pigion
Dries
Berichten: 7
Lid geworden op: 04 feb 2008, 14:03

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Dries »

Dat is interessant Pigeon. Ik begrijp het systeem echter niet helemaal kun je het nog wat uitleggen?
Is deze warmtevoorraad dan ook een boiler? Of hou je het warm water in de zonnecollector (of in de muur) tot je het nodig hebt.

Ik neem aan dat er wel wat verliezen zijn bij de platenwisselaar?
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door kockie »

Volgens mij bedoelt Pigion een boiler, maar dan niet met sanitair water,maar met verwarmingswater. Je blijft een voorraad houden.
Laatst gewijzigd door kockie op 17 jun 2008, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: spelvout
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: water verwarmen met finoven

Bericht door Pigion »

@ Kockie,
Je blijft inderdaad voorraad houden, doch nu van verwarmingswater in een buffervat. Uit dat buffervat wordt het warmwaterstation gevoed als er vraag is. Er is dus geen vooraad warm sanitair water, dus ook geen kans op leginella. Bovendien kan je nu met een lagere warmwatertemperatuur gaan werken. Voor de badkamer is 45 C. voldoende. Voor de keuken is het even wennen. De huidige afwasmiddelen weerken goed bij die temperatuur. Vroeger had je echt heet water nodig in de keuken voor de afwas. Het voordeel van de lagere temperatuur is ook nog eens dat er geen kalk wordt afgezet. De Duitsers noemen dit een Friswasserstation.
Ik heb deze "wijsheid" van het Duitse forum haustechnikdialoog.de, kan ik zeer aanbevelen. Ik ken geen Nederlands forum op dit gebied, dat er qua kwaliteit van de infirmatie ook maar ergens in de buurt komt.
Dat duitse forum is ook erg informatief op het gebeid van hout-vergassing en houtpellets als brandstof.
Vr. groet,
Pigion
Plaats reactie