Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door kockie »

Er is al eens eerder (jaren geleden) geopperd om een gordijn rond een massakachel aan te brengen. Dit zal de warmteuitstraling verminderen. Lijkt me een ideale en simpele manier om de warmteuitstraling van een massakachel tijdelijk te verminderen als het te warm in je kamer dreigt te worden.

Mijn eigen ervaring, niet gestoeld op berekeningen: die ene keer dat je bij het stoken onjuist anticipeert op het weer trek je gewoon je trui uit. Zo af en toe een warmere dag is helemaal geen ramp. Hebben we in de zomer ook regelmatig. (neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar de uitkomst van deze exercitie)
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
joa
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2017, 11:42

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door joa »

ik kan niks toevoegen met berekeningen maar wel met ervaring.

afgelopen winter heb ik een rocketmass heater van 150mm gebouwd
het ideale van deze kachels is dat je beide hebt. door de stalen olie ton als convector een snelle kachel EN massa in steen.
ik heb maanden met verschillende vormen en massa's geëxperimenteerd totdat ik een soort van compromis gevonden heb
dit is wat ik heb geleerd:

klein dikwandig massa= lang stoken eer alles warm is. (veel warmte verlies door schoorsteen met groot/heet vuur.BB dus minder geschikt) temperatuur van massa kwam met moeite tot 50graden.
maar schommelde vaker tussen 30 en 40 graden. in mijn niet goed geïsoleerde huis niet zo fijn.

klein dunwandig massa= kort stoken. snel warm. maar vaker stoken. (zeer geschikt met BB)
dit geeft weliswaar een grotere wisseling in klimaat binnen huis variërend van 15 tot 25 graden! maar ik zie dit niet als een comfort probleem.

dus wat te doen? ik dacht waarom niet beide toepassen.
nu heb ik een dunwandige (horizontale) bell vooraan voor de snelle reacties met korte hete vuren.deze is van middelbare grote. er achteraan een dikwandige massa. die is op de gok 2 keer zo zwaar maar 1,5 keer zo groot als de eerste bell.
de bell wordt nu veel warmer. gemiddeld na 2 uur stoken (de bell is dan nog 50 graden van vorige avond stoken) zit ik al gauw over de 70 graden. (heb na vier uur stoken ook wel meer dan 80 graden gehaald!) de massa er achteraan wordt nooit warmer dan 30 graden. dit werkt nu als subtiele buffer voor de nacht.

dit is in mijn optiek het meest gewenste klimaat. s nachts constante temp van 15 graden en overdag regelbaar.
2 keer stoken per dag. ochtend van 8 tot 10 en savonds van 18 tot 20uur.
als het echt koud is stook ik een uurtje langer.

wel heb ik een warmte syflon toegepast in de bell.wat de warmte opname verbeterd
ook heb ik uiteindelijk na een massa bank van beton, baksteen, en leem/ hardsteen toch maar een partijtje speksteen gekocht. massa is echt niet alles. speksteen is bij gelijk gewicht zo veel meer adaptief als beton. neemt veel sneller op dan beton en houd t langer gelijkmatiger vast.

in 30min stoken is de ruimte met convectie warmte vanaf 15 grd aangenaam warm. maar om de massa op gang te krijgen moet ik 2 uur stoken.

in 30min stoken zie ik misschien 3 tot 5 graden temperatuur stijging in de massa. maar met 2 uur is dat 20! graden.
met andere woorden kort stoken met een massa kachel is zeer laag rendement! tenzij je een heel groot vuur hebt en een materiaal/ ontwerp wat in staat is snel die warmte snel op te nemen. (contradictie met steen. die is nooit snel)

conclusie van mijn verhaal:

maak 2 massa's. een grote dunwandige bell direct achter vuur voor het korte snelle (BB) stoken, en een 2e bell/ massa voor langere periodes van reserve.
als je daar geen ruimte voor hebt zou ik een dunwandige bell nemen met een dikke open steen massa kern er in.

in dit ideale geval brand je dan alleen savonds vuur, waarbij temperatuur invloeden van de zon zoiezo geen rol speelt.
dit is overigens het grootste voordeel van alle massa kachels, je hebt continue warmte tot je beschikking wanneer je het meest nodig hebt, namelijk snachts. dan is het rendement het hoogst.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik weet waarschijnlijk al de uitkomst. Ook niet gebaseerd op berekeningen.

De massa van de bell moet in verhouding staan tot het vermogen van de bron (rocket, houtkachel, etc)

Wil je een snelle kachel, wordt de bell groter en dunner. Wil je een trage kachel, wordt de bell dikker en kleiner.

Je kan niet (het heeft geen zin om) met een 1 kW bron, 5000 kg bell warm proberen te krijgen, zo ook heeft het geen zin om met een 10 kW bron, een bell van 100 kg warm te stoken.

Alles moet in verhouding staan. En de beste verhouding zoeken, dat is lastig. Dat kan met formules, daar ben ik van overtuigd, maar ik denk dat het veiliger is om aan een massakachelbouwer raad te vragen. Wel 1tje die ook technisch onderlegd, en kritisch is, want ik ben altijd van mening, dat in/op elk vakgebied, koekenbakkers bezig zijn, die niet weten waarom ze IETS doen, maar het doen omdat het altijd zo gebeurd, of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door Pietje »

kockie schreef: 16 nov 2017, 10:26 Er is al eens eerder (jaren geleden) geopperd om een gordijn rond een massakachel aan te brengen. Dit zal de warmteuitstraling verminderen. Lijkt me een ideale en simpele manier om de warmteuitstraling van een massakachel tijdelijk te verminderen als het te warm in je kamer dreigt te worden.
Ianto Evans schrijft in 1 van zijn boeken dat 's avonds een deken over de kachel er voor zorgt dat 'ie 's ochtends nog warm is. Wat dat met de kamertemperatuur doet...? ;-)

Maar zeker is dat een goed bijstuur-middel.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door Pietje »

joa schreef: 16 nov 2017, 12:44conclusie van mijn verhaal:

maak 2 massa's. een grote dunwandige bell direct achter vuur voor het korte snelle (BB) stoken, en een 2e bell/ massa voor langere periodes van reserve.
als je daar geen ruimte voor hebt zou ik een dunwandige bell nemen met een dikke open steen massa kern er in.
De kachel moet goed werken in de winter, maar ook in het voor- en naseizoen. De eisen die die seizoenen aan de kachel stellen zijn tegenstrijdig; in de winter is meer massa fijn om koude nachten te overbruggen (en de zoninvloed is relatief klein), in de lente is weinig massa fijn om de grote (absolute en relatieve) zoninvloed op te vangen. Daarom is een tweede bell die aan- of uitgezet kan worden een goede mogelijkheid.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door Pietje »

peterberg schreef: 11 nov 2017, 11:27Uit je discussie stuk (en ook al andere uitspraken) maak ik op dat je liever een snelle kachel hebt omdat je vreest voor oververhitting. Persoonlijk denk ik dat zo'n ding in een uitstekend geïsoleerd huis juist voor dat soort problemen zorgt. Het vermogen van een snelle kachel is al gauw te groot waardoor je de tent uit drijft of moet gaan smoren wat geen goed idee is.
Hoewel het vermogen van een snelle(re) kachel groter is dan een trage, is een snelle kachel ook eerder kouder dan een trage. Je huis wordt pas te warm als je te veel hout verbrandt, dus 5kg in een snelle kachel warmt het huis evenveel op als 5kg in een trage kachel. Het verschil is dat een trage kachel vaak achter- of voorloopt: soms te weinig, en soms te veel vermogen. En als de kachel heel traag is, dan is het lange tijd te weinig of lange tijd te veel vermogen. En dat is waar ik me zorgen over maak: als de kachel te koud/te warm is, dan duurt het te lang voordat dat gecorrigeerd is. Zie berekeningen: een snelle kachel anticipeert altijd beter, maar je hebt er meer werk aan. Een trage kachel hoef je maar weinig keren te stoken, maar maakt het lastiger de temperatuur goed te krijgen/houden. De eigenschappen van het huis/woonkamer beinvloeden de afwijkingen: een traag huis zonder zon is makkelijker goed te houden dan een snel huis met veel ramen.
En een CV / infrarood voor de "afwerking" (beetje bijstoken als nodig) maakt het natuurlijk nog makkelijker... maar dat is niet mijn bedoeling :-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door Pietje »

hanskraayeveld schreef: 16 nov 2017, 13:03 Ik weet waarschijnlijk al de uitkomst. Ook niet gebaseerd op berekeningen.

De massa van de bell moet in verhouding staan tot het vermogen van de bron (rocket, houtkachel, etc)
Precies. Eerst natuurlijk moet de vuurkern in verhouding staan met de warmtebehoefte van het huis. Vervolgens (rekenen! ;-) ) moet de massa in verhouding staan met de hoeveelheid energie uit een stook. En daarna moet de dikte van de bell (en daarmee het oppervlak) in verhouding staan met variaties in herfst, winter en lente.

Ik ga binnenkort verder met het berekenen van de warmtevraag en -capaciteit van ons huis, en 3 scenarios (herfst, winter, lente) doorrekenen. Wat in elk geval van invoed is, is de bereidheid meerdere keren (max 3) per etmaal te stoken. En het stookgedrag: bepaal je de hoeveelheden en tijdstippen n.a.v. een spreadsheat / formule of wil je meer laten afhangen van hoe koud het nu is / gister was het te veel hout. En of je naar het weerbericht wilt kijken...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door peterberg »

Pietje schreef: 16 nov 2017, 16:01Je huis wordt pas te warm als je te veel hout verbrandt, dus 5kg in een snelle kachel warmt het huis evenveel op als 5kg in een trage kachel.
Nou nee, dat klopt echt niet, een snelle kachel gaat het huis verder opwarmen in een kortere tijd dan de trage. Gewoon omdat die lichte kachel meer vermogen levert in een kortere tijd. Er komen dus grotere hobbels in de temperatuur dan met een trage kachel.

Mijn huis en het jouwe zijn vermoedelijk vergelijkbaar qua zon instraling en isolatie. Ik heb nu een kachel van 2000 kg die geen 24 uur meer kan overbruggen als de buitentemperatuur onder nul zakt. De temperatuur in de woonkamer varieert gedurende dag en nacht van 21,5º tot 22,5º Celsius zolang als ik de weersverwachting maar in de gaten houd. De verschillen worden groter als het gaat vriezen tenzij ik dan twee keer per dag ga stoken, nu doe ik dat alleen 's avonds. Naar verwachting zou ik met een kachel van 3000 kg of meer en een grotere vuurkamer de hele winter met één stook per dag toe kunnen. We hebben het graag wat warmer, dat wel.

Alle grafieken en berekeningen ten spijt blijf ik zeggen dat een lichte kachel in een super geïsoleerd huis geen feest is. Het eerste seizoen in ons nieuwe huis was de kachel nog niet klaar en heb ik de zaak warm gehouden met een 10x10 cm J-tube rocket met twee kleine vaatjes er op als bell. Vrijwel geen massa en een bescheiden vermogen, met als gevolg dat ik twee uur stookte, drie uur wachtte en dan weer twee uur stookte, de hele dag door tijdens vorst. De temperatuur ging heel wat meer op en neer dan nu het geval is, zoveel mag duidelijk zijn.

Je moet gewoon maar doen wat jou het beste lijkt, je redeneringen zijn voor jou kennelijk meer waard dan de ervaring van anderen. Mij maakt het niet uit, ik vind dat ik mijn punt nu genoeg duidelijk heb gemaakt dus ben ik van plan niet meer te reageren op deze draad.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
joa
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 nov 2017, 11:42

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door joa »

oja dat was ik nog vergeten te zeggen, er ligt bij mij ook 2 gevoerde matten (van buitenstoel) en kussentjes op de bell massa.

zonder deze koelt het de massa (bank) veel te snel weer af en brand je je kont.

ik denk dat je wel kan zeggen dat vraag naar de hoeveelheid massa los staat van of een huis goed geïsoleerd is.
het uitgangspunt moet volgens mij zijn, efficiënt (schoon)branden en comfortabel leven.

comfortabel leven volgens mijn definitie is ook zo weinig mogelijk met hout sjouwen. dat is namelijk altijd nog lastiger dan een raampje open zetten als t te warm is.

dus wat je zoekt is een slimme flexibele manier van verwarmen met zo min mogelijk stoken.
als je de ruimte hebt, neem dan veel massa, maar wel zo geconstrueerd dat het en dun- en dikwandig kan combineren.

mijn familie in belgie hebben ook nieuwe huizen gebouwd (een stuk of 4) energie neutraal. kier dicht. daar is warmte idd altijd vervelend. ook omdat het hele huis even warm is.
zelfs een klein houtkacheltje is daar snel ondragelijk warm.
zij hebben al genoeg aan een bouwlamp van 1000w. sterker nog die huizen gebruiken volgens hen de hele winter minder energie dan 500w
ik vind dat persoonlijk weinig comfortabel.

een andere vriend van mij heeft een vrijstaand huis 40jaar oud matig geïsoleerd. groot. met meer dan 3000kg massa. en een enorme vuurbak. daar gaan blokken eiken in van 3kg per stuk. (6 per stookbeurt 24uur warm) een heeeerlijk huis is dat.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door hanskraayeveld »

joa schreef: 16 nov 2017, 12:44 ik kan niks toevoegen met berekeningen maar wel met ervaring.

afgelopen winter heb ik een rocketmass heater van 150mm gebouwd
het ideale van deze kachels is dat je beide hebt. door de stalen olie ton als convector een snelle kachel EN massa in steen.
ik heb maanden met verschillende vormen en massa's geëxperimenteerd totdat ik een soort van compromis gevonden heb
dit is wat ik heb geleerd:

klein dikwandig massa= lang stoken eer alles warm is. (veel warmte verlies door schoorsteen met groot/heet vuur.BB dus minder geschikt) temperatuur van massa kwam met moeite tot 50graden.
maar schommelde vaker tussen 30 en 40 graden. in mijn niet goed geïsoleerde huis niet zo fijn.

klein dunwandig massa= kort stoken. snel warm. maar vaker stoken. (zeer geschikt met BB)
dit geeft weliswaar een grotere wisseling in klimaat binnen huis variërend van 15 tot 25 graden! maar ik zie dit niet als een comfort probleem.

dus wat te doen? ik dacht waarom niet beide toepassen.
nu heb ik een dunwandige (horizontale) bell vooraan voor de snelle reacties met korte hete vuren.deze is van middelbare grote. er achteraan een dikwandige massa. die is op de gok 2 keer zo zwaar maar 1,5 keer zo groot als de eerste bell.
de bell wordt nu veel warmer. gemiddeld na 2 uur stoken (de bell is dan nog 50 graden van vorige avond stoken) zit ik al gauw over de 70 graden. (heb na vier uur stoken ook wel meer dan 80 graden gehaald!) de massa er achteraan wordt nooit warmer dan 30 graden. dit werkt nu als subtiele buffer voor de nacht.

dit is in mijn optiek het meest gewenste klimaat. s nachts constante temp van 15 graden en overdag regelbaar.
2 keer stoken per dag. ochtend van 8 tot 10 en savonds van 18 tot 20uur.
als het echt koud is stook ik een uurtje langer.

wel heb ik een warmte syflon toegepast in de bell.wat de warmte opname verbeterd
ook heb ik uiteindelijk na een massa bank van beton, baksteen, en leem/ hardsteen toch maar een partijtje speksteen gekocht. massa is echt niet alles. speksteen is bij gelijk gewicht zo veel meer adaptief als beton. neemt veel sneller op dan beton en houd t langer gelijkmatiger vast.

in 30min stoken is de ruimte met convectie warmte vanaf 15 grd aangenaam warm. maar om de massa op gang te krijgen moet ik 2 uur stoken.

in 30min stoken zie ik misschien 3 tot 5 graden temperatuur stijging in de massa. maar met 2 uur is dat 20! graden.
met andere woorden kort stoken met een massa kachel is zeer laag rendement! tenzij je een heel groot vuur hebt en een materiaal/ ontwerp wat in staat is snel die warmte snel op te nemen. (contradictie met steen. die is nooit snel)

conclusie van mijn verhaal:

maak 2 massa's. een grote dunwandige bell direct achter vuur voor het korte snelle (BB) stoken, en een 2e bell/ massa voor langere periodes van reserve.
als je daar geen ruimte voor hebt zou ik een dunwandige bell nemen met een dikke open steen massa kern er in.

in dit ideale geval brand je dan alleen savonds vuur, waarbij temperatuur invloeden van de zon zoiezo geen rol speelt.
dit is overigens het grootste voordeel van alle massa kachels, je hebt continue warmte tot je beschikking wanneer je het meest nodig hebt, namelijk snachts. dan is het rendement het hoogst.
Hier heb je wat aan. Dit zegt meer dan 100 berekeningen.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door hanskraayeveld »

Ik heb een houtkachel op cv, die 50m2 x 0,1 x 2450 kg = 12250 kg een paar graden per avond warmer stookt.

Als dat geen massa is :lol:

Mijn huis is redelijk geïsoleerd. Begin om 17.00 te stoken tot een uur of 2.00 snachts, dan gloeit hij nog na. De kamertemperatuur is dan 23,5 graad ongeveer, de rest van de vertrekken beneden 22. Boven met radiatoren stook ik het tot 18 graden. Dan koelt het heel de nacht af, relatief hard naar 22 in de huiskamer en 21 a 20 in de rest van de vertrekken (als ik smorgens om 6.00 op sta. Als ik thuis kom om 17.00 is de woonkamer (afhankelijk van het weer) 20,5 a 21 en de rest van de vertrekken 19 a 20. En boven ongeveer 15 a 16 graden. Dit herhaalt zich dagelijks. Ik stop met stoken als het 23,5 is ongeveer. Bij een koude nacht, stop ik hem om 11 uur bomvol en levert hij nog tot 3.00 uur af aan cv, en gloeit hij s ochtends nog. Afhankelijk hoe hard de temp gezakt is vul ik hem voor ik naar mn werk ga nog een keer maar dat gebeurd ZELDEN. Ik ervaar die temperatuurschommelingen absoluut niet als irritant. Ik (en vooral mijn vrouw) heb een hekel aan kou. Het enige wat ik lastig vind/vond is het goed afstellen van de juiste temp op de juiste plek. De vloerverwarming in de kamer staat maar net een kwartslag open, en de vloerverwarming in de wc (het verst van de kachel vandaan) helemaal open.
Dan nog een keer de verdeling van warm water naar de vloerverwarming en naar de radiatoren.
Wat voor mij veel belangrijker is dan de temperatuurschommelingen, is de distributie van de warmte.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door hanskraayeveld »

Je huis wordt pas te warm als je te veel hout verbrandt, dus 5kg in een snelle kachel warmt het huis evenveel op als 5kg in een trage kachel.
Dit is weer een stelling die ongelukkig geformuleerd is, en dat typeert jou manier van formuleren.

Je kan deze stelling op 3 manieren opvatten:
1. Je gaat ervanuit dat je huis geen energie verliest.
2. Je warmt het huis op met evenveel energie in een snelle kachel, dan in een trage.
3. Je huis verliest energie. Na 5kg in een snelle of trage kachel is de temp binnen hetzelfde.

Peterberg gaat waarschijnlijk van de 3e interpretatie uit. En zegt dat het absoluut niet waar is wat jij zegt, en dat klopt. Met de snelle kachel stop je kortstondig een hoop energie in je huis, dus je huis warmt kortstondig meer op (in temperatuur!)

Ik persoonlijk denk dat je het 2e bedoelt (hoop ik!), maar je schrijft het op als de 3e.

Als je echt het derde bedoelde, dan zou ik mn neus nog maar eens flink in de boeken steken.

Het onderscheid in vermogen en energie. Iets waar heel veel mensen mee klungelen!

kW en kWh

Het lijkt zo verdomd veel op elkaar.

Een snelle of trage kachel(bell), 5 kg hout levert in een snelle of trage (nagenoeg) dezelfde ENERGIE.

Maar niet hetzelfde VERMOGEN!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door JantjeV8 »

Dat ligt inderdaad erg lastig en dicht bij elkaar.

Pietje zal het zo uitleggen:
Lichte kachel: 5kg hout er in, snel een te hoge binnentemperatuur.
Zware kachel, langzaam het huis op aangename binnentemperatuur.
Stel dat de oncomfortabele ondergrens op temperatuur X ligt, zal over de tijdsbalk beide woningen er even lang over doen om vanaf start stoken tot weer afkoelen temp X te bereiken. De lichte kachel warmt hoger op, maar geeft daardoor de woning een langer afkoelperiode.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door hanskraayeveld »

Toch ben ik het daar niet mee eens.
Allereerst zegt mijn gevoel dat je hoe hoger de binnentemperatuur is, hoe ONevenredig veel groter het verlies naar buiten wordt.
Dat onevenredige zit ook in de formule van stralingswarmte, NIET in de formule van convectie.
Het huis wat dus sneller en hoger opgewarmd is, zal dus (iets) eerder op (of onder) temperatuur X zakken.

Praktijk:
Ik zie dat heel goed in mijn temperatuurverloop in mijn vertrekken. Die log ik met domoticz.
Hier een plaatje. Het is heel lichtjes, maar heel goed te zien.
wp_ss_20171119_0001 (2).png

Als je alleen met convectie te maken hebt, zou jou verhaal moeten kloppen.
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hoeveel massa heeft mijn massakachel nodig?

Bericht door JantjeV8 »

Ff duidelijk, ik gaf niet mijn visie of mening, ik probeerde enkel de redenatie van Pietje te begrijpen. Inhoudelijk gaat dit me wat te boven, maar ik vind het wel erg interessant om te volgen en om er wat van op te doen.
Plaats reactie