na-isoleren steensmuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
anna007
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2008, 16:50

na-isoleren steensmuur

Bericht door anna007 »

hallo forum,

ik ben op zoek naar mogelijkheden, liefst ecologisch, duurzaam, kostenbesparend, etc. om een bijgebouw van ons oude huis te isoleren. Het betreft een aanbouw met steensmuren (buiten baksteen, binnen deels aangevuld met kalkzandsteen, geen spouw). Momenteel is de binnenzijde geheel betegeld. Achter de tegels, die met enige moeite verwijderd kunnen worden, zitten dikke moppen tegelcement (dit om de muur uit te kunnen vlakken om zo een rechte tegelwand te kunnen creeeren).

Het gebouw is lange tijd in gebruik geweest als keuken van een restaurant (vandaar de volledig betegelde wanden).
Nu zoeken wij naar de verschillende mogelijkheden om dit gebouw van isolatie te voorzien. Het betreft een redelijk grote ruimte met hoge muren, dus het wamteverlies aan de 3 buitenzijden is aanzienlijk.

Wat hier een rol speelt is dat het gebouw geen echte fundering kent. Mede hierdoor stelde de architect voor een spouw te creeeren door een gipsplaatwand met isolatie aan de spouwzijde van de wand. De gipsplaatwand is vrij licht en het ontbreken van een fundering is dan geen bezwaar. De tegelwand kan volgens hem blijven zitten. Zelf ben ik echter geen voorstander van de normale gipsplaat.

Een aannemer stelde voor om een binnenfundering te storten en een spouwmuur te bouwen met Poriso blokken, dit is een meer duurzame oplossing en ook meer ecologisch verantwoord. Deze kan ook aan de spouwkant worden voorzien van dun isolatiemateriaal. Ruime-verlies is zeker 20 cm. Ook de aannemer vond dat de tegelwand makkelijk kon blijven zitten.

In mijn opinie is het nadeel van beide oplossingen dat je de binnenruimte totaal potdicht maakt. Omdat de huidige ramen worden vervangen met HR++ glas en ook de vloer en het plafond worden geisoleerd, krijg je ventilatieproblemen, lijkt mij. Ventilatieroosters in de kozijnen worden niet toegestaan omdat het pand een rijksmonument is. Mogelijk zouden van buitenaf onzichtbare ventilatiesleuven in de kozijnen nog wel kunnen, maar eigenlijk zoek ik een alternatieve isolatiemethode. Het idee van een ademende muur spreekt mij zeer aan.

Op diverse websites en fora las ik over producten als Pavatex platen. Deze zouden direct op de steensmuur kunnen worden aangebracht. Wie kan mij vertellen wat wij in ons geval met Pavatex platen zouden kunnen doen? Zijn er alternatieven als Pavatex? Ook is mij niet geheel duidelijk welke soort Pavatex in dit geval het meest geschikt is.

Ik neem aan dat bij gebruik van isolatiemateriaal als Pavatex de tegelwand verwijderd moet worden, omdat anders de buitenmuur niet dampopen is. Hoe zit het met de dikke cementmoppen? De kans is groot dat je met het uitbreken van deze keiharde plakken ook de steensmuur aanzienlijk beschadigd aangezien het cement harder is dan de bakstenen en kalkzandstenen. Of zijn de ruimtes tussen de cementmoppen voldoende dampopen?

Kan de Pavatex direct op de muur worden bevestigd, of moet de steens muur eerst worden afgevlakt met een leemlaag? Afwerking van de Pavatex platen met leemstuc wordt aangeraden, maar kunnen de platen ook betegeld worden (spatrand boven keukenkastjes)?
Hoe zit het met de vloer (er wordt een nieuwe betonvloer gestort met isolatiefolie, een vloerverwarming en daaroverheen hardsteen tegels)?
Hoe zit het met de verdiepingsvloer (hout)? Deze wordt aan de bovenzijde voorzien van vloerisolatie, estrich delen en linoleum.

Tenslotte wordt een deel van het te isoleren gebouw een kleine badkamer. Zijn de Pavatex platen hier ook voor geschikt, of is er een ander oplossing voor natte ruimten?

Graag reacties die mij verder helpen
Anna
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: na-isoleren steensmuur

Bericht door Pigion »

Dat is geen gemakkelijke opgave om een gebouw met een steens muur te isoleren. Jammer dat je aan de buitenzijde niets mag doen. De beste methode was dan geweest 10 cm isolatie op de muur, gaas erover en afpleisten met een minerale krabpleister.
Wil je niet te veel ruimteverlies, dan is afwerking met plaatmateriaal de oplossing.
Als de tegels geglazuurd zijn, dan ademt de muur nu ook niet. Wat ga je met de ruimte doen? Er moet toch een mogelijkheid zijn een roostertje op verantwoorde wijze te plaatsen? Het idee van een ademende muur werkt alleen als de tegels eraf gaan. Dan nog zie ik niet dat het veel zal helpen. De door jou aangehaalde materialen met leemstuc etc., nemen vocht tijdelijk op en staan het later bij een lagere rel. vochtigheid weer af. Als je luchtverwarming zou nemen, heb je tegelijk ook ventilatie.
Vr. gr.
Pigion
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: na-isoleren steensmuur

Bericht door walter vaes »

wij gaan ook pavatex gebruiken 10 cm (maar wel het type zonder dampscherm, omdat we balansventilatie hebben en dus zal de vochtigheidsgraad toch al laag zijn)
Als je geen balansventilatie hebt, best toch maar die nemen met dampscherm erin (is wel duurder)

wij gaan pavatex plaatsen, met dan er muurverwarming op en dan leem erop
we gaan wel de oude pleiser behouden, maar op plaatsen waar behang of tegels zijn: daar gaan we eerst het behang en tegels afbreken.
Dan gelijk maken met pleister of leem.(voor luchtdichting)
de pavatex plaat moet goed tegen de muur aansluiten. (met speciale pluggen , direkt tegen de muur)
Voordeel van pavatex is dat het ook warmtebufferend is.
En de leem is warmte en vochtbufferend
Plaats reactie