35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kockie »

Is het dan niet een verschil in veerspanning?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kiekeboe »

goeie dag zeg.
je zou toch een doodnormale vraag posten en zo'n brei aan (on)zinnige informatie over je heen krijgen.

als je niet heel goed weet waarover je praat snap je het na dit te hebben gelezen helemaal niet meer.

mijn idee:
pak kunststof buizen (lage weerstand + lage geleiding) een binnendiameter van ca 30mm inderdaad.
zorg dat je een pomp selecteert die in zn optimale gebied gaat draaien (laat je goed adviseren)
en voor de zekerheid zou je een terugslagklep kunnen plaatsen (maat is niet zozeer van belang, de weerstand wel)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

kiekeboe schreef:goeie dag zeg.
je zou toch een doodnormale vraag posten en zo'n brei aan (on)zinnige informatie over je heen krijgen.

als je niet heel goed weet waarover je praat snap je het na dit te hebben gelezen helemaal niet meer.

mijn idee:
pak kunststof buizen (lage weerstand + lage geleiding) een binnendiameter van ca 30mm inderdaad.
zorg dat je een pomp selecteert die in zn optimale gebied gaat draaien (laat je goed adviseren)
en voor de zekerheid zou je een terugslagklep kunnen plaatsen (maat is niet zozeer van belang, de weerstand wel)
Sorry, dat is slecht idee. De levensduur van kunststofbuizen holt achteruit bij temperaturen boven de 70 graden.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kiekeboe »

sorry ruuben, met de onzinnige adviezen bedoelde in met name jouw uitspraken
Robbie85
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2017, 17:58

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Robbie85 »

Ik ben bij temperaturen van 85 tot 90 ook zeker geen fan van kunststof buis. Als je mij de specificaties van een type buis kunt geven wat een lange levensduur garandeert tot 90 graden hoor ik het graag.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kiekeboe »

https://www.vinkwebshop.nl/files/produc ... ustrie.pdf

Ik maak geen reclame, er zijn er veel meer die dit leveren.
Het is puur om de vraag van robbie te beantwoorden.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

kiekeboe schreef:sorry ruuben, met de onzinnige adviezen bedoelde in met name jouw uitspraken
Op de inhoud met argumenten komen we echt verder.


kiekeboe schreef:https://www.vinkwebshop.nl/files/produc ... ustrie.pdf

Ik maak geen reclame, er zijn er veel meer die dit leveren.
Het is puur om de vraag van robbie te beantwoorden.

Ik zie wel een specificatie van kunststof, maar heb je een productblad van een kunststof meerlaagsbuis die langdurig hoge temperaturen aan kan? Ik ken ze niet in de installatietechniek. Ik ben erg beniewd.
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kiekeboe »

Ruuben schreef:Inderdaad terugslagkleppen. In zowel aan als afvoer, gemonteerd tegen/aan je buffers zodat de leidingen na vullen niet afkoelen. Let wel dat de diameter van de klep dezelfde moet zijn als de uitlaat van je pomp. Dit omdat het open gaan correspondeert met de druk/zuigkracht die past bij die flow/vermogen van die pomp. Dus een 35mm keerklep terwijl de pomp een aansluiting heeft van 1 inch .... Gaat niet werken.
Dit is volkomen onzin.
Ruuben schreef:
Proefondervindelijk bleek dat 2x een probleem bij mij. Later ergens gelezen hoe dat precies zit. Ook wel logisch omdat stromingsneiging in grotere diameters navenant veel groter is; en dus ook de veerspanning. Jouw hydrofoor is ook een motor gericht op echte zuigkracht...
En dit al helemaal: wat is stromingsneiging? En die laatste zin ????
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Paul Joosten »

Nog even over de doorstroomsnelheid. Hoe langer het water onderweg is, hoe langer het energie zal verliezen. Hoofdzakelijk naar de omgeving en aangezien de ondergrond door het hele jaar ongeveer op 12 graden of lager blijft heb je, hoe je het ook wendt of keert, te maken met een forse delta T die je met flinke isolatie zult moeten aanpakken. Denk ook om isolatie tussen beide leidingen onderling. Gewone CV-leidingen in een PVC afvoerbuis zullen zonder extra maatregelen enorme verliezen opleveren!

De buffervaten parallel schakelen halveert de doorstroomsnelheid in de vaten en is dus t.a.v. de gelaagdheid de betere optie. Heb je de buffervaten al? Zo niet overweeg dan een inwendige spiraal over de hele hoogte waardoor je van boven naar beneden het warme water vanuit je lange leidingen laat lopen. Dan verstoor je de gelaagdheid niet en heb je meteen de mogelijkheid je vergasser 'drukloos' (met open expansievat) te gebruiken terwijl je CV-systeem op de normale druk blijft. Heb je de buffers al en zitten daar geen spiralen in kan je hetzelfde effect bereiken door onder tegen de buffers een platenwarmtewisselaar te gebruiken, die het buffer door thermosifon werking zonder extra pomp kan laden.

Het doel van een Laddomat is uitsluitend het tegengaan van warmte onttrekking aan het vuur zolang dat nog niet goed op temperatuur is. Daarmee bevorder je een goede verbranding en voorkom je o.a. creosootvorming in je rookkanaal en beperk je de stank- en rookoverlast van een slecht brandend vuur. Je wilt het circuit tussen vuur en Laddomat dus beslist zo klein mogelijk houden! De Laddomat zorgt ervoor dat zolang het water uit de kachel koeler is dan de schakeltemperatuur (in de driewegklep zit een patroon die bij de opgegeven temperatuur automatisch de ene poort sluit en de andere opent) voorkomt dat er al warmte onttrokken wordt door de systemen die erachter zitten, waardoor de kachel zo snel mogelijk naar de juiste bedrijfstemperatuur kan gaan. Pas als de kachel voldoende op temperatuur is laat de Laddomat warmte door naar de rest. Dat staat dus geheel los van wat daar verder gebeurt...

Over de voor- en nadelen van een open of een gesloten systeem bij verbrandingskachels is al heel wat geschreven, ook op dit forum. Feit is dat een open systeem niet op een te hoge druk KAN komen en de kans op een stoomexplosie dus uitgesloten is. Bij een gesloten systeem moet je daar wel serieus naar kijken en tenminste twee onafhankelijke veiligheden inbouwen die ook nog werken mocht de stroom uitvallen. Lees je even goed in om ongelukken te voorkomen.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

kiekeboe schreef:
Ruuben schreef:Inderdaad terugslagkleppen. In zowel aan als afvoer, gemonteerd tegen/aan je buffers zodat de leidingen na vullen niet afkoelen. Let wel dat de diameter van de klep dezelfde moet zijn als de uitlaat van je pomp. Dit omdat het open gaan correspondeert met de druk/zuigkracht die past bij die flow/vermogen van die pomp. Dus een 35mm keerklep terwijl de pomp een aansluiting heeft van 1 inch .... Gaat niet werken.
Dit is volkomen onzin.
Ruuben schreef:
Proefondervindelijk bleek dat 2x een probleem bij mij. Later ergens gelezen hoe dat precies zit. Ook wel logisch omdat stromingsneiging in grotere diameters navenant veel groter is; en dus ook de veerspanning. Jouw hydrofoor is ook een motor gericht op echte zuigkracht...
En dit al helemaal: wat is stromingsneiging? En die laatste zin ????
Prima. je hebt gelijk.

Ik zie wel een specificatie van kunststof die je plaatste , maar heb je een productblad van een kunststof meerlaagsbuis die langdurig hoge temperaturen aan kan? Ik ken ze niet in de installatietechniek. Ik ben erg beniewd.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

na 50 jaar op 110 graden nog precies binnen de norm van 1,5 x de max druk.
na 50 jaar op 95 graden nog ruim binnen de norm.
Bijlagen
henco levensduur.png
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

BTW:

Henco meerlagenbuis alupex.

Meer specs:

http://www.henco.be/web/assets/download ... 05NL00.pdf
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door swake »

Uit de documentatie over Comap Multiskin leidingen:
levensduur klasse 5
60 °C - 25 jaar
80 °C - 10 jaar
90 °C - 1 jaar
100 °C - 100 uur (is dus enkel incidenteel)

Uit documentatie van de Comisa Multilayer
Bij 15 bar en 95 °C is meer dan 50 jaar. Minder druk of kouder en het gaat nog veel langer mee.
Tegelijk staat er ook: Maximum operating pressure 10 bar. En dat is toch ook meer dan genoeg voor CV.

Groot verschil tussen de 2 dus. Ik zou zeggen, maak u niet al te veel zorgen maar kies voor een degelijk merk/type, kies niet gewoon het goedkoopste.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door swake »

Ruuben schreef:Voordeel van de afgesloten buis is wel dat de temperatuur erin oploopt en de isolatie verliezen aanmerkelijk kleiner worden
Je spreekt over de buis rond de leidingen welke dan als isolatie kan aanzien worden. Hoe goed is nu die 'extra' isolatie: Het is een paar centimeter lucht (maar geen stilstaande lucht...) en de buis zelf is 3 of 4 mm PVC in het beste geval.

Lambda lucht: rond de 1 dacht ik. Niet de moeite om in het rekening te brengen, was het stilstaande droge lucht dan is het 0.024 W/mK, maar hier is dat niet het geval. Er zal aan de uitgang zelfs een windstroming waarneembaar zijn, en die uitgang afsluiten helpt niks, thermosiphon toestanden.

Lambda PVC: 0.19 W/mK

Ik maak de moeite niet voor de berekening, hooguit is het een paar percent verschil. Het brengt wel iets mee maar is verwaarloosbaar bij de rest.

Wat ik zou doen: een gracht van minstens 50 x 50 cm. Daarin 20 à 30 cm PU schuim spuiten, dan leidingen erin, eventueel in een wachtbuis zodat ze er nog uit kunnen en een 2de wachtbuis er naast voor de sturing en zo, dan weer PU schuim spuiten tot minstens 20 à 30 cm boven die leidingen/buizen. Zo'n gracht van 35m geeft dan 8.75 m³ PU schuim. Vervelend om die met de hand uit te graven, maar t'is toch nieuwbouw, dus grachtje trekken met de graafmachine die er al staat kost niks.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

hanskraayeveld schreef:BTW:

Henco meerlagenbuis alupex.

Meer specs:

http://www.henco.be/web/assets/download ... 05NL00.pdf
Ja, inderdaad. 50 jaar houdbaar bij 70 graden. En maximaal 6 bar bij 32mm

Hoe lees je uit de tabel 50 jaar 95 of 110 graden?
Bijlagen
HENCO BUIS.png
Plaats reactie