35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Robbie85
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2017, 17:58

35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Robbie85 »

Hallo allen,

Ik wil mijn nieuwbouwhuis (goed geïsoleerd) gaan verwarmen met een 50Kw houtvergasser icm twee buffervaten van 1500L.

De houtvergasser komt in de schuur te staan en de buffervaten (in serie) staan in de kelder van mijn woning. Tussen schuur en kelder loopt een rechte PVC buis van rond 200mm waar ik de transportleidingen voor de warmte in ga plaatsen. Het nadeel is dat de afstand tussen houtvergasser en buffervaten ca 35 meter is.

Ik zit er aan te denken om goed geïsoleerde leidingen van 35x1,5mm te gaan gebruiken om de stromingssnelheid zo laag mogelijk te houden.

Ik heb hier al veel over gelezen, maar kan niet veel vinden over zulke grote afstanden tussen buffer en vergasser. Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met soortgelijke situaties.

Welke thermoventielen worden gebruikt? Laddomat geeft bijvoorbeeld maximaal 6 meter afstand aan in de beschrijving.

Ben benieuwd naar reacties.

Groet,

Rob
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Paul Joosten »

Zo langzaam mogelijk??? Heeft het warme water optimaal tijd om warmte te verliezen. Lijkt me niet erg handig. Zoek eens op geïsoleerde mantelbuis.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Johndc »

Persoonlijk vind ik een Ladomat o.i.d. verloren kosten, het kan veel goedkoper met een thermostaat met voeler die je sloopt uit een oude verwarmingsketel (of vraag er achter bij een installateur) die je pomp aanstuurt. Liefst dan nog eentje die regelbaar is in temp. Is je ketel warm genoeg gaat de pomp draaien, is het einde stook valt ze stil. Zorg dat je buffers verschillende aansluitingen hebben aan de zijkant. Die verbind je allemaal met je "steek"-buis. Dan behoud je je gelaagdheid in je tanks. Ik denk dat een 1" buis meer dan genoeg is voor het transport. Desnoods 1 1/4", dat kan ook, maar dan je pomp op stand 3. Best is van die buizen in die 200 dia er niet in te duwen over de volle lengte maar stuk voor stuk op te bouwen met de nodige isolatie. Maar dit kan enkel als je alles demonteert uit de grond (denkelijk niet meer mogelijk?) Kan je gewone verwarmingsbuizen (3 of 6 meter) in die 200 krijgen?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

Paul Joosten schreef:Zo langzaam mogelijk??? Heeft het warme water optimaal tijd om warmte te verliezen. Lijkt me niet erg handig. Zoek eens op geïsoleerde mantelbuis.
I agree.

Probeer de leiding zo dun mogelijk te houden/snelheid zo hoog mogelijk, en de temp zo laag mogelijk.
wbe
Berichten: 239
Lid geworden op: 15 dec 2014, 10:54

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door wbe »

is het niet handiger om nog een kleinere buffer bij de vergasser te zetten?
als de aansluitingen goed op die buffer zitten en de gelaagdheid dus netjes gaat komt er maar een klein laagje warm/heet water in.
heb hier een 55kw vergasser met maar 1000 liter buffer.
die buffer is natuurlijk veel te klein maar omdat er meteen warmte de vloerverwarming in gaat kan het wel.
ik heb eerst meerdere keren gestookt zonder isolatie om het vat en dan kun je de gelaagdheid heel goed voelen.
een extra voordeel van een buffer bij de vergaser is dat je een extra veiligheid hebt als de stroom uit valt. de warmte kan dan namelijk door thermosyphon van de vergasser naar de buffer lopen.

groet watze
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

35 mm is goede maat voor 50kw nominaal vermogen hoor. Je ladomat of ander ding zit altijd achter naast je vergasser. En niet bij je buffer. Dus die 6 meter is niet van toepassing. Je kan de buisweerstand opzoeken en in pompkarakterstiek vinden bij welke weerstand welke doorstroming je nog hebt. En dus het te transporteren vermogen.

En je kan natuurlijk prima een identieke 2e pomp in serie zetten bij je buffers bijvoorbeeld. Het is vaak voordeliger 2 minder zware pompen in te zetten in serie dan 1 zware.

Uitgangspunt/doel/berekeningswaarde is altijd 1 meter per seconde doorstromingsnelheid.

Maar...een nieuwbouwwoning....met 50kw en 3000 liter. ... Ik ben erg benieuwd wat je EPC is.
Robbie85
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2017, 17:58

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Robbie85 »

Ik wil de stromingssnelheid zo laag mogelijk houden om de gelaagdheid zo optimaal mogelijk te houden in de buffers. Als ik buis van 35x1,5mm neem kom ik op een stromingssnelheid van 0,8 m/s, bij een vermogen van 50 Kw en een delta T van 20 graden.

Omdat ik liefst 1 tot 2 keer per week mijn houtvergasser opstook heb ik de dimensionering van de houtvergasser en de buffers aan de grote kant gekozen.

Een extra buffer vlak naast de kachel is helaas geen optie. De twee vaten van 1500L staan naast elkaar op 35 meter vanaf de vergasser.

Het thermoventiel wil ik wel zo kort mogelijk bij de vergasser plaatsen.

Ik lees dat met gemotoriseerde ventielen (b.v. ESBE GSC112), waarbij de driewegklep electrisch versteld wordt aan de hand van de retourtemperatuur uit de kachel, meer warmte verplaatst kan worden dan met thermoventielen. Zelfbouw kan, maar hier heb ik op dit moment geen tijd voor.

Iemand die ervaring heeft met een thermoregeling op zulke afstanden?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

Afstand is toch geen probleem? Of bedoel je iets anders?
Je pomp het vanaf je vergasser naar je buffer. Je regelt de het thermoventiel bij je houtvergasser. Niet bij je buffers. Die regeling staat los van je buffertemperaturen.


En flow snelheid heeft niets te maken met het behoud van gelaagdheid.
Warmte gaat zich vanzelf weer stabiliseren in het vat en je hebt weer gelaagdheid. Gewoon boven in laden. Wat bedoel je met delta t van 20? Wat als de delta t met de uitgang van je houtvergasser kleiner is... dan moet je echt wel harder kunnen stromen, anders kun je je hitte niet kwijt. Misschien moet je je houtvergasleverancier om wat technische bijstand vragen, dan valt soms veel duidelijker de puzzelstukjes op hun plek.
Ik zou je buffer paralell zetten. Maar daar is al genoeg over geschreven.

Soort en maat thermoventiel is natuurlijk afhankelijk van het vermogen van de bron. Daar moet hij op afgestemd zijn. Electrisch of met wasventiel staat daar los van. Verder is 55kw en 3000 liter juist geen ruime dimensionering.
Robbie85
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 okt 2017, 17:58

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Robbie85 »

Met delta T van 20 bedoel ik inderdaad het verschil in temperatuur van het water wat de vergasser ingaat en weer uitkomt.

Theoretisch zou de afstand van 35 meter geen probleem moeten zijn, maar dit verschilt nogal eens van de praktijk :).

Het feit dat de buffers lager staan dan de kachel is natuurlijk ook niet echt voordelig voor het transport van warmte wat natuurlijk naar boven wil. Kun je terugslag kleppen gebruiken dit effect tegen te gaan, of zij er nog andere mogelijkheden met lagere leiding weerstand.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

Inderdaad terugslagkleppen. In zowel aan als afvoer, gemonteerd tegen/aan je buffers zodat de leidingen na vullen niet afkoelen. Let wel dat de diameter van de klep dezelfde moet zijn als de uitlaat van je pomp. Dit omdat het open gaan correspondeert met de druk/zuigkracht die past bij die flow/vermogen van die pomp. Dus een 35mm keerklep terwijl de pomp een aansluiting heeft van 1 inch .... Gaat niet werken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door kockie »

Ruuben schreef:Dus een 35mm keerklep terwijl de pomp een aansluiting heeft van 1 inch .... Gaat niet werken.
Waar heb je die wijsheid vandaan. M.i. zal de klep misschien niet helemaal open gaan, maar dat hoeft ook niet, omdat de doorsnede ook groter is. Ik heb een 32 mm voetklep in een 25 mm zuigleiding van mijn hydrofoor installatie zitten (omdat die toevallig voorhanden was) en dat werkt prima...
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door hanskraayeveld »

Je zal er wel een reden voor hebben, maar ik vind eigenlijk je hele opstelling verlies gevoelig.

Her lijkt mij hetzelfde als een auto met een 1000 pk motor elk uur 5 min volaan laten draaien/werken en dan 55 min uitrijden.

Maarja, 1x per week vullen klinkt wel aanlokkelijk, moet ik ook eerlijk toegeven...
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door swake »

Die 35m is dus enkele rit?
Hou rekening met het feit dat het water ook terug moet komen. Dus alles dubbel rekenen.

Wat noem jij een goed geïsoleerde leiding? Bedoel je een multilaag leiding die af fabriek met 9mm schuim er rond komt? Eens kijken hoe goed die is:

Bij een omgevingstemperatuur van 10°C (ik hoop dat uw buis diep genoeg zit)
Water uit de ketel aan 75°C
9mm isolatiemateriaal met een Lambda van 0.030 W/mK (gewone PUR)
Leiding DN32 (komt overeen met 1"1/4)
Dit geeft een verlies van 44W/m
op 35m = 1540W

Retour leiding met water aan 55°C (je wou een delta-t van 20°C) is er 30W/m verlies.
op 35m = 900W

Samen 2440W verlies op de leidingen. :shock:

Indien isolatie van 2cm: 23,6W/m (75°C) en 16,3W/m (55°C), totaal 1400W voor de 35m
En bij eentje van 5cm is dat 13W/m (75°C) en 9W/m (55°C), totaal 770W voor de 35m
Bij 10cm isolatie is er nog steeds 500W verlies op die leiding.

Handige link om het zelf even te berekenen wat de leidingen kwijt spelen:
http://www.bartec.nl/inhoud/productgroe ... loss.shtml
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

Voordeel van de afgesloten buis is wel dat de temperatuur erin oploopt en de isolatie verliezen aanmerkelijk kleiner worden
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: 35 meter afstand tussen houtvergasser en buffervaten

Bericht door Ruuben »

kockie schreef:
Ruuben schreef:Dus een 35mm keerklep terwijl de pomp een aansluiting heeft van 1 inch .... Gaat niet werken.
Waar heb je die wijsheid vandaan. M.i. zal de klep misschien niet helemaal open gaan, maar dat hoeft ook niet, omdat de doorsnede ook groter is. Ik heb een 32 mm voetklep in een 25 mm zuigleiding van mijn hydrofoor installatie zitten (omdat die toevallig voorhanden was) en dat werkt prima...
Proefondervindelijk bleek dat 2x een probleem bij mij. Later ergens gelezen hoe dat precies zit. Ook wel logisch omdat stromingsneiging in grotere diameters navenant veel groter is; en dus ook de veerspanning. Jouw hydrofoor is ook een motor gericht op echte zuigkracht...
Plaats reactie