Batchrocket op Danish Rose zeilschip

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door SanderL »

WillemLimmen schreef:De riserwand is 30mm dik, de wanden van de vuurkamer zijn 64mm dik.

Zou wanddikte voor de vuurkamer van 30mm ook voldoen?
Hangt af van hoe sterk het materiaal is. Met vuurvaste steen lijkt het mij sterk genoeg. Van vuurbeton ook, die van mij heeft 30mm. wamddikte en is van vuurbeton.
Houd er rekening mee dat als je de testrocket van gasbeton gaat stoken je hem na een paar keer stoken niet meer kunt verplaatsen. Hij zal dan in stukjes uit elkaar vallen.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door WillemLimmen »

Lieve, ik zal hem inderdaad eerste stoken en dan kijken hoe heet de vuurkamer aan de buitenzijde wordt.

Sander, testexemplaar is van vuurvaste isolerende steen, ik gebruik geen gasbeton.

Groeten Willem
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door SanderL »

Je had het al geschreven las ik net, je gebruikt vuurvaste steen.
Ik denk dat de krasvastheid een grotere rol speelt van de stenen dan de algehele sterkte.
Waarom zou 30mm. niet sterk genoeg zijn, of te dun qua isolatie. Al zou de vuurkamer iets meer warmte lekken, wat geeft dat?
Wat mij een grotere uitdaging lijkt: Hoe krijg je de vuurkamer en riser gasdicht? (voor lange tijd)
Ik heb daar wel ideeën over, maar voordat mijn verhaal te lang wordt..
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door WillemLimmen »

Sander,
voor de riser en vuurkamer heb ik vuurvaste mortel.

De riser en vuurkamer komen in een (stalen)frame met platen vermiculiet aan de binnenzijde.

De bedoeling is om de kajuit te verwarmen via de kookplaat en de ongeveer 3 meter schoorsteenlengte door de kajuit. Afhankelijk van de afgastemperatuur zal een deel van de afvoer geisoleerd worden.

Groeten Willem
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door WillemLimmen »

In de rocket wil ik een white-oven opnemen, zie schetsen.

Vraag; de bedoeling is om ter hoogte van de risertop een isolerende plaat over de volle breedte en lengte van de kachel te plaatsen. Vervolgens kan ik in deze plaat sparingen opnemen zodat de hete gassen langs de oven stromen.

Moet het oppervlak van de sparingen in een zekere verhouding staan ten opzichte van de riserdiameter?

Groeten Willem
Bijlagen
Rocket-75-zijaanzicht-x.png
Rocket-75-Vooraanzicht-x.png
Rocket-75-Voor-zij-x.png
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door SanderL »

Om nog even terug te komen op de riser en vuurkamer:
De vuurvaste mortel gaat los scheuren van de stenen, dan is het niet gasdicht meer.
Ik zou de behuizing waar de stenen, met e.v.t. isolatie in komen te staan luchtdicht maken. De stenen los er in, met ruimte voor uitzetten en bewegen.

Waar in de kachel komt de uitgang naar de schoorsteen? Nu kun je volgens mij niet zien hoe de stroming van de gassen wordt.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door WillemLimmen »

Sander,

de afvoer komt aan de zijde van de riser (dus gaat voorbij de riser). Deze 'by-pass' wordt geisoleerd zodat er geen kans is op een hernieuwde verhitting van de gassen. De bell die achter de riser ontstaat zal klein gehouden en geisoleerd worden.

Groet Willem
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door WillemLimmen »

Vandaag de rocket laten branden, een ongemetselde versie waarbij alle naden zijn afgedicht met hittebestendige tape.

Conclusie; een riser van vuurvaste isolatiesteen met een dikte van 30mm is onvoldoende.

De vuurkamer blijft behoorlijk 'koel', de riser kun je niet vastpakken. In de riser (rocket-75mm, riserlengte 575mm (=35mm hoger dan volgens de conversietabel zou moeten)) is op ca 100mm uit de risertop een scherpe scheidslijn tussen zwart en wit (zwart aan de bovenzijde) Vuurkamer is geheel wit.

Het vlammenpatroon in de riser is wel zoals het hoort. Na de start rookte het ding maar na wat geschuif met de primaire luchtinlaat en dat het vuurtje goed aan de gang was, was de rook om mijn hoofd heen verdwenen..

Morgen starten met metselen, en de riser voorzien van een mantel van superwool of vermiculiet.

Groeten Willem
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door Lieve »

Deze stenen zetten niet uit bij opwarming, dus ook geen krimp.
Vuurvaste mortel scheurt/barst altijd, beter niet gebruiken.
Leem gemengd met fijn gemalen aluminsteen werkt prima.
WillemLimmen
Berichten: 149
Lid geworden op: 19 okt 2014, 11:47

Re: Batchrocket op Danish Rose zeilschip

Bericht door WillemLimmen »

Afgelopen maandag de batch-rocket geplaatst.

Het ding werkt boven verwachting;

- start snel op
- oven temperatuur na 1 uur ca. 230 graden
- behaaglijke 28 graden binnentemperatuur. Dus wel deuren en luiken open.

Afbeelding


Groeten Willem
Bijlagen
IMG_1298.JPG
Plaats reactie