Grotere diameter frezen in schoorsteen?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kiwi022
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 feb 2017, 19:35

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door kiwi022 »

De bovenkant van de stookkamer is wel gedeeltelijk toe met warmtestenen, waar de vlammen eerst tegenslaan vooraleer het rookkanaal in te gaan.

Keuze voor deze kachel was trouwens omdat hij weinig plaats inneemt (doordat rookkanaal bovenaan aangesloten is).

Vermits het een inbouwkachel is, is de omkadering op maat gemaakt dus indien ik overga tot aanschaf van een niewe kachel zal dit wel weer moeten afgebroken worden. :)
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door JantjeV8 »

Gisteravond heb ik ook even zitten neuzen op het www op de site van Lotusstoves, hoe zat dat ook al weer met onze Lotus. Niet alleen qua omschrijving hoe je moet stoken, maar ook de technische gegevens nog eens door gebladerd. Het verbaasde me dat die Lotus op 82% rendement wordt aan gegeven, daar waar die Stuv 81% zou zijn. Ik had toch het idee dat de verbranding in die Lotus wat beter voor elkaar zou zijn dan hoe die Stuv geconstrueerd is. Zou het allemaal zo weinig uit maken dan?
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Grotere diameter frezen in schoorsteen?

Bericht door Wouter Gillis »

Dag Jan,

die stuv is puur op papier (voor een metalen kachel) inderdaad nog niet de slechtste leerling van de klas.
Maar zo komen we weer in de discussie over de rendementen. Hoe worden ze precies gemeten (deellast/vollast/gemiddeld,...) Vergelijken we appels met appels en zomeer. Ik ben er zelf te weinig in onderlegd maar als ik rookgassen van ruim boven 300°C zie passeren, weet ik echt niet meer hoe men aan die 81% komt en wat die precies wil zeggen. Misschien iemand daar meer zicht op?

Groet
Wouter
Plaats reactie