stro als brandstof?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ward
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 okt 2007, 23:20
Locatie: belgie

stro als brandstof?

Bericht door ward »

misschien een vreemde vraag, maar ik kan aan een vracht oud stro geraken.
de bedoeling is een strobalen huis te bouwen, maar ik weet niet of het stro van voldoende kwaliteit is.
moest ik het niet kunnen gebruiken voor strobalenbouw, dan wil ik het als brandstof voor een groot formaat bergkachel gebruiken.
iedere strobaal moet dan waarschijnlijk wel in twee.
kan dit? of is dit geen goed idee?
groeten
ward
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: stro als brandstof?

Bericht door Dutch John »

Het kan wel:
http://www.youtube.com/watch?v=0P7zFw_x ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=JVOiJyBQ ... re=related

Betreft wel een vergasser, maar in een kachel kan ook, als deze tenminste bestand is tegen kortstondige, extreme hitte. Gewoon even experimenteren. Als het stro niet te duur is en je het op kunt slaan, dan zou ik het altijd doen. Reken wel op wat meer as vergeleken met hout.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: stro als brandstof?

Bericht door peterberg »

Geen idee of het mogelijk is. Nooit iets dergelijks geprobeerd, wel met briketten.
Hou wel in de gaten dat alle huidige bergkachels dezelfde vuurkamer hebben.
Dus kan het stuk strobaal niet groter zijn dan hxbxd 40x40x35, dan kun je het nog net bovenop aansteken.
Lijkt me wel een hoop rommel in je huiskamer.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: stro als brandstof?

Bericht door Pigion »

In Denemarken zijn kachels op stro heel gewoon. Het zijn natuurlijk wel bakbeesten en staan daarom meestal op boerderijen. Vanwege brandgevaar worden ze vaak in een appart bijgebouw geplaatst.
Er zijn proeven gedaan om van stro pellets te maken en deze in een pelletkachel te stoken. In het stro zit o.a. chloor en dat kan gemakkelijk zoutzuur (HCL) vormen. Daarom zijn deze pellets noch niet op de markt.
Vr. gr.
Pigion
Plaats reactie