warmtedoorslag Velux

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

warmtedoorslag Velux

Bericht door Peterke »

Hallo,

Zoals ik eerder vermeld heb gaan we deze zomer de 12cm glaswol in het dak vervangen door 20cm houtwol.
Nu heb ik een probleem met men veluxraam:
Het is een GHL 808 (134 x 140) met huidig glas: 2,8W/m²K en zou het willen vervangen door hun nieuwe drie dubbele super isolerende beglazing van 0,5W/m²K (hier opgezocht uit hun brochure)
Maar het zou niet passen in men oudere generatie velux, het maximum dat er in kan is 1,7m²K en vind het onvoldoende

Ik heb uit nieuwsgierigheid net de temperatuur gemeten op het glas aan de binnenkant van de Velux met gesloten roluik en die was 36,4° met een buitentemp. van 27,9°

Als ik nu ga isoleren met houtwol net om die warmtedoorslag tegen te gaan doet men Velux het werk teniet, graag had ik van jullie een mogelijke oplossing/advies.

zonnige groetjes,
peterke
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door walter vaes »

luxafoil gebruiken (houd de warmte wat buiten)

ofwelmisschien nieuw dakraam , maar dan van ROTO (weet dat deze beter isoleren, dus misschien ook minder warmte binnen?
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door maarten »

Meneer Vaes,
Bent u bekent met deze folie? heeft u ervaring hier mee? Ik heb even gezocht op het net en het lijkt mooi spul, als het inderdaad werkt ben ik wel te porren.
In het voor en na seizoen krijg ik gratis warmte van de zon binnen, met deze folie op de ramen zou ik wellicht de verwarming moeten gaan gebruiken wat dan het "voordeel?" weer, deels, teniet doet.
En de prijs...in 2007 E 105,- m2, vindt ik wel wat gortig.

Grt Maarten
Ik leer graag
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door Peterke »

Ik dacht zo van me een sandwich-paneel te maken dat presies in de opening aan de binnenkant van de velux past ?

binnekant: polystyreen hardschuim 10, 15 of 20cm.
zonnekant: radiator folie
kamerkant: gyproq
zijkanten: houten kader
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door walter vaes »

ik heb geen ervaring met luxafoil.
maar heb er hier en daar wel wat over gelezen.
Het is heel duur voor wat het is, zou het alleen gebruiken voor noodoplossingen.
Want de energiebesparing die je er mee doet is volgens mij toch wel overdreven.
Het zal wel wat helpen om de hitte wat buiten te houden en een beetje om de binnenwarmte te reflecteren in de winter.
Maar verwacht er geen mirakels van.
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door Peterke »

Vandaag men isolatie bestelt,

voor de geïnteresseerden even prijs meegeven:

GUTEX Thermoflex: dikte/200mm = 30,71 euro/m² exl. btw.
Damprem Pro clima DB+: 1,91 euro/m² exl. btw.
Kurt
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 aug 2008, 14:17

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door Kurt »

Wij hebben dit opgelost door een Velux rolluik (dus de buitenzijde) te monteren.
Wanneer er teveel zonneschijn is laten we het rolluik omlaag. Zo blijft de warmte buiten.
Het rolluik dat wij gekocht hebben werkt met een motor en een batterij die door de zon wordt opgeladen.
pascalc
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 feb 2012, 06:44

Re: warmtedoorslag Velux

Bericht door pascalc »

Er bestaan films om op het glas te kleven. Die houden de infrarood buiten en geven een beetje isolatie in de winter (verwacht geen mirakel). Pas op het glas kan breken! Een studie is nodig. We hebben films laten zetten van het merk Reflectiv. Veel beter in de zomer en geen inkijk van de buren. Firma Vonck Films plaatst of levert de films (doe-het-zelver) www.vonckfilms.be
Plaats reactie