grondvlak bergkachel

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door peterberg »

walter vaes schreef:MAAR dan zou ik maar een buis kunnen plaatsen met diameter 10 cm, is dat groot genoeg voor lucht aanzuiging van buitenaf
Bij een buis van 100 mm doorsnede heb je 78,5 cm2 oppervlak.
De normale luchtopening van een bergkachel hoeft niet meer dan 1,5 x 44 = 66 cm2 te zijn. Dus is die buis duidelijk groot genoeg.
Hou er wel rekening mee dat als de buis uitkomt in de kachel zelf, die van onbrandbaar materiaal moet zijn en ook niet tegen brandbare onderdelen van het huis mag liggen. Verder is het verstandig om de buis een paar meter van de gevel te laten eindigen, zodat je minder last hebt van onderdruk door de wind als de uitgang aan lijzijde van de woning ligt. Als alternatief: een buis die door de vloer naar beneden gaat, daar een T-stuk heeft en dan naar voor- en achterkant van het huis gaat. Isoleer die buis met steenwol schalen of ander onbrandbaar isolatiemateriaal, en maak alleen een klep in de kachel zelf.

Overigens is iedereen vrij om met mij van mening te verschillen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Klaas2
Berichten: 52
Lid geworden op: 28 dec 2007, 21:33

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door Klaas2 »

Allen,

even terug naar de discussie over hoe een fundering te maken voor een zware kachel.
Ik suggereerde EPS, maar Peterberg zei: (stukjes er tussen uit geknipt):

Maar kan EPS tegen puntbelasting? Onder de Bergkachel zijn een paar plekken waar vrij veel druk op staat. De mantel bijvoorbeeld staat op 4 punten van ongeveer 20 cm2, en de mantel van de versie 8 weegt bij benadering 570 kg. Dat is ruim 140 kg druk per hoekpunt, en als dat ook nog aan de rand van de funderingsplaat staat dan ben ik daar niet gerust op.
Vandaar dat ik schreef de plaat liever wat groter te maken dan de kachel. Er is middenonder nog een plaats waar veel druk op staat, maar dat is over een wat groter oppervlak.
En zoals Kockie schreef: de vloer wordt warm onder de kachel. Kan EPS ook tegen 100 kPa/m2 als de temperatuur pakweg 50 graden C wordt gecombineerd met puntbelasting?


Nu bedenk ik het volgende:
Als je fundering als volgt maakt:

eerst "gewoon" beton storten met een wapening
daarop cellenbeton metselen/lijmen. Dit spul is voldoende drukvast en isoleert best aardig: 0.16 W/mK. (gewoon beton is iets van 2 W/mK). Daarnaast kost het spul bijna niets. Wel de zijkanten dichtsmeren met bitumen o.i.d. om de boel waterdicht te maken.

Sommetje:
lengte x breedte grondvlak kachel = 0.7*1 = 0.7m2. dikte cellenbetonlaag: 0.2 m. Temperatuurverschil tussen de onderkant van de kachel en de grond: 50 K. Het warmtelek is dan 28 Watt.

Dat scheelt dus weer het kopen van cellulair glas o.i.d.

Wat denken jullie? Groeten, Klaas.
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door Pigion »

Ik geef toch de voorkeur aan foamglas. Cellenbeton kan ook vocht opzuigen.
Een ander alternatief zijn Perliet of vermiculite korrels, gemend met cement 5 : 1. Je krijgt dan en drukvastheid van 30 Kg/cm2. Ook deze laag moet je afdekken met 5 cm afsluitend beton. Vermiculite en Perliet korrels zijn te koop bij sommige zaken in bouwmaterialen, natuurlijk ook bij fa. in vuurvast materiaal (Cleton, Plibrico)
Vr. gr.
Pigion
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door peterberg »

Je zou inderdaad cellenbeton kunnen gebruiken. Als ik me goed herinner doet een van de Canadese bouwers, Marcus Flynn, dat wel eens. Hou er wel rekening mee dat de vloer onder de bergkachel zelf niet van cellenbeton kan zijn, daar wordt-ie te warm voor. De rookweg komt rechtstreeks langs die vloer, er zit niets tussen. Maar je zou een tussenlaag van dat spul kunnen gebruiken met een betonvloertje eronder en erop.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door Pigion »

Raampje open doen tijdens de stookfase lost m.i. het probleem op. Die 2 uur zullen op het totaal rendement van de ventilatie niet zoveel uitmaken. Ik heb ook overwogen lucht van "buiten"= kruipruimte te gebruiken, doch heb er vanaf gezien i.v.m. gecompliceerde bediening van luchtklep. Een goede luchtklep kan je maken van een stukje rvs 1 mm voor de klep, een stukje pijp inw. dia ca. 9 mm, lengte = dia. luchttoevoer en een stukje rond dia. 8 mm + een moertje met stelschroef. Het stukje rvs plaat rond snijden/slijpen met gelijk inw, dia. luchttoevoer en daarna aan het stukje pijp lassen. Je boort 2 gaten in de luchtpijp recht tegenover elkaar, plaatst de "vlinder" en steekt het asje door het pijpje, stelschroef + moer op pijpje maken het mogelijk de vlinder vast op het asje te maken. Dit ontwerp is van een prof. bedrijf. Ik heb er één liggen voor een 150 mm toevoer. Ik vind overigens een luchtoevoer van 100 mm krap. Beter de dia. 1 maat kleiner te nemen dan de rookgas-afvoer. Dus bij 150 mm afvoer, zou ik een 125 mm luchttoevoer nemen. Ik neem aan dat je gegalvaniseerde spiraalpijp gebruikt. Deze is tamelijk on-effen en geeft daardoor weerstand.
Pigion
henk
Berichten: 54
Lid geworden op: 26 mar 2007, 16:06
Locatie: Boutersem (Belgie)
Contacteer:

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door henk »

Voor mijn finoven heb ik een laag cellenglas (foamglas) gebruikt. Voldoet naar behoren.
Wat betreft aanvoer van lucht via apart kanaal. Ik ben dan daar vooral voorstander van
als je via verschillende buizen oost/west of zuid/noord lucht kunt aanzuigen .
Op die manier vermijd je slechte verbranding of zelfs rook in de kamer bij zeer winderig weer.
Met onze vorige kachel hadden we vaak rook in de kamer als we de achterdeur openden, ... .

Groeten,

Henk
walter vaes
Berichten: 221
Lid geworden op: 20 jul 2006, 12:28
Locatie: houthalen
Contacteer:

Re: grondvlak bergkachel

Bericht door walter vaes »

Ik ben nog altijd aan het twijfelen of ik lucht van buiten, ofwel uit mijn kelder zal aanzuigen.
Als het lucht van buiten zou worden gaat hij luchtzuigen 20 cm onder het maaiveld
oud kelderraam (dichtmaken) glas vervangen door houten plaat en buis er door
kelderraam staat lager dan de grond en is een putje rond gemetseld (ook onder het maaiveld)met een rooster erop.
Boven deze rooster komt later mijn houten terras te liggen

Als ik voor aanzuiging vanuit de kelder neem, zeggen ze me dat de kelder een vreselijk trek geeft, en hierdoor koude ga binnen krijgen via mijn kelder (ook al heeft de vloer 10 cm isolatie)
Plaats reactie