Hout kloven, handmatig of machine

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Beste mensen,
Per jaar verbruik ik ongeveer 4 kuub hout. Nu ben ik op zoek naar iets om het hout te kloven. ooit heb ik wel eens een liggende houtkloof machine gehad, (wat mij redelijk goed beviel) maar die is nu weg.
Ik ga opnieuw beginnen met hout stoken. Op zoek naar iets om het hout mee te kloven, kom ik een enorme diversiteit tegen. Hier is jaren geleden op het forum ook al over gesproken, maar dat is jaren terug. Daarom wil ik opnieuw vragen stellen.
1. Hout kloven met een bijl prima, ik heb een kloofbijl, maar een van de oude stempel (merk weet ik niet) en niet scherp. (hoe scherp je het beste een bijl). Een nieuwe bijl aanschaffen is dan wellicht een overweging en welke is dan het meest geschikt?
2. Dan kom ik verschillende hand-houtklovers tegen oa. die van Logmatic en de Smart splitter, zijn deze echt zo makkelijk en efficiënt als je in de filmpjes ziet?
Ook zag ik deze staan een met de voet bedienbare houtklover Gröbe TT430. Welke is dan het meest praktisch. Graag ervaringen.
3. een liggende machine, Niet te duur (max €300 - €400) welke merken zijn goed. Ik kom deze tegen: Gude W520/5,5T UG of deze: Lumag HOS5-UP

Al deze producten op deze site gezien: een website Ervaringen over deze winkel ook graag.

Ik ben zelf 65 en nog in goede conditie, maar je weet nooit hoe het lichaam over een paar jaar is.

Ik hoor graag jullie reacties, alvast dank ervoor.
Met vriendelijke groet,
Peter
Laatst gewijzigd door kockie op 06 jun 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Website verwijderd om (sluik)reclame te voorkomen.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door kockie »

Hier vind je al het een en ander aan ervaringen: viewtopic.php?f=3&t=804
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Pietje »

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Dank jullie wel voor je antwoorden en doorverwijzingen naar eerdere topics. Doch veel wijzer wordt ik er niet van. Wel interessant al die informatie en hoe er gewerkt kan worden als je grote hoeveelheden hebt. Ook de zelf ontworpen gereedschappen zijn leuk om te lezen.
1. de Bijl, wordt dus een Fiskars bijl 25 of 27 en 11 dat heb ik begrepen.
2. de hand-houtklovers komt er niet echt uit of het handig is en een goed alternatief kan zijn voor een machine
3. de kleinere horizontale kloofmachines, die ik misschien enkele keren per jaar zal gebruiken, zie ik niet welk merk het beste is, Gude of Lumag

Het advies om eens een open dag te volgen is ook oké, alleen was deze al geweest. is er ergens binnenkort in de buurt van Zwolle ook zoiets?
In mijn vorige vraag stond website in het rood. dat snap ik niet, ik had een website gezien van een winkel die deze producten verkoopt. het is "verwijderd ivm sluikreclame" maar als ik er www. voor zet dan komt de website ecologieforum erop te staan, en dat begrijp ik niet. maar goed dat terzijde.
Ik hoop op vraag 2 en 3 nog een antwoord te krijgen.

mijn dank vast
Met vriendelijke groet,
Peter
Laatst gewijzigd door kockie op 06 jun 2017, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link verwijderd
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door kockie »

De genoemde website heeft een aantal keren geprobeerd om hier reclame te maken voor zichzelf. Omdat diegene die dat deed zo hardnekkig was is de website in een "censuurfilter" gegooid. Graag niet opnieuw noemen. Er zijn diverse sites en winkels waar klovers verkocht worden. Voor reviews of beoordelingen van (web)winkels verwijs ik naar review sites. Die zijn er voldoende. Het streven is om deze website reclamevrij te houden!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door JantjeV8 »

Hoe stook je, lange stukhout, kort stukhout. Wat moet er gekloofd worden, fruitboom, loofhout hard/zacht, naaldhout. Stammen van 60cm of stammetjes van 20cm doorsnee?
Wil je aan de grond werken, of staand rechtop. Krijg je je stammen goed op werkhoogte of niet. Kun je het ding tussen de kloofsessies door buiten laten staan, of moet je het tussentijds opruimen?
Er is nog wel meer te verzinnen wat je keuze kan beïnvloeden.
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Dank voor de antwoorden.
ten eerste begrijp ik de visie t.a.v. sluikreclame/ Ik zal ook eens ergens anders kijken. En begrijpelijk dat er geen reclame voor winkels wordt gemaakt.
Dan de goeie vragen van JantjeV8
wat er gekloofd moet worden is voor mijn houtkachel. korte stukken. alles behalve naaldhout gaat er in. stammetjes moeten max 20 cm in doorsnee zijn, dus de stukken gekloofd materiaal ook. het liefst werk ik staand. En als er een klover is die op sta hoogte is heeft dat de voorkeur, anders maak ik wel een staander ervoor of zet het op de workmate. De stammen krijg ik wel op werkhoogte. Ik zal hem niet zo gauw buiten laten staan ivm regen. Ik zet hem het liefst weer binnen in de schuur.
Ik hoor verder wel.
Met vriendelijke groet,
Peter
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Pietje »

Staand, kort en dun hout...? Ik zou zeggen: bouw een Ingmars!

-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Pietje, dank voor je reactie,
Ik had deze inderdaad al gezien. of iets dergelijks.
Maar nogal robuust, Ik geloof wel dat ie zeer effectief werkt. Het inklaar lassen van zoiets groots pffff een hele uitdaging. maar het is te groot voor de ruimte die ik ter beschikking heb. Ik woon niet op het platteland, maar op een woonschip, met een niet al te grote tuin, wel een paar schuren erop, die al redelijk vol staan.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door kockie »

Ik ken iemand die 'm aan een voet van een antennemast heeft gemaakt. Zou ook kunnen tegen een boot of schuurtje. Buiten gebruik kan ie dan helemaal omhoog gehesen worden zodat ie maar weinig ruimte meer inneemt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Beste Kockie,
kun je me daar wat meer over vertellen, of foto's van laten zien? bv wat voor veer en bijl wordt er gebruikt.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door kockie »

Misschien kan Pietje dat; hij is namelijk de bouwer!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

dank,,dan hoor ik het wel van Pietje
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door Pietje »

Er zijn inmiddels tientallen ingmars gebouwd; op yuutube zijn vooral russische bouwsels te zien.

Ik heb mijn Ingmar aan de mastvoet van de vlaggemast gemaakt. Een verplaatsbaar frame is beter.
De veer is van een auto. Gewicht boven de bijl 30Kg. De bijl is een gewone ax, maar die is eigenlijk te spits. Een hol geslepen kloofbijl (Fiskars, beetje zonde... :oops: ) is beter.
De veer zo dicht mogelijk bij de as, zodat je een lekker traag verende arm krijgt. Maak de ophanging van de veer verstelbaar, zodat je de bijl op precies de goede hoogte (net boven het houtblok) kan laten zweven. Als as heb ik het trapstel van een kinderfietsje genomen (je gebruikt wat je hebt) en die houdt het wonderwel. http://onsecohuis.blogspot.nl/2015/01/blog-post.html is nog de oude as.

En verder die filmpjes bekijken, wat spullen bij de oud ijzerboer oid verzamelen en het daar mee doen. (Blijft een ecologie-forum hier ;-) )
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ecobommel
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 sep 2016, 19:15

Re: Hout kloven, handmatig of machine

Bericht door ecobommel »

Pietje, dank voor je antwoord,
Ik ga er over nadenken en kijken wat mogelijk is.
Maar ter overweging had ik ook graag antwoord op mijn eerder twee vragen. mn wat is een goede betrouwbare niet al te dure machinale klover.
Met vriendelijke groet,
Peter
Plaats reactie