Gas eruit: alternatieven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Geweldig Hans! Er zijn de nodige parallellen met mijn situatie. Leuk dat je overstapt naar Powerpeers. Wanneer je daarvoor deze link gebruikt abonneer je je automatisch en zonder meerkosten op mijn overschot (en desgewenst andersom) en mag ik een bonus(je) laten overmaken aan een goed doel. Zelf krijg je dan ook een leuke korting op je eerste jaarafrekening.
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ruuben »

Hoi Hans,
Nu vind je je wel heel optimistisch hoor. Ik gun het je van harte.
Maar op deze verbruikspagina https://www.gasflessen.nu/verbruik-gasfles/ zie ik het verbruik toch wel hoger.
De aansluitwaarde van een gasfornhuis is toch wel iets van 15kw denk ik?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door hanskraayeveld »

Okee. Ik zal proberen er ook nog wat zinnigs over te zeggen.

Laat me rekenen:

Calorische waarde butaangas: 13.72 kwh per kilo.
5kilo x 13.72 = 68.6 kwh aan energie.

Wij hebben een inductie kookplaat. Ik schat dat elektrisch iets minder verlies heeft als gas (alle warme lucht die langs de pan omhoog stijgt), maar laten we aannemen dat het hetzelfde is.
Bij ons kost koken per dag ongeveer 1 kwh. Kan ik heel makkelijk terug zien. En wij koken niet uitgebreid! Dat wil zeggen, voor 2 personen plus peuter, beetje groente, aardappelen en stukje vlees. (shit, wat zijn we toch een Hollands gezin) We eten ook niet veel. 1 normale bloemkool is genoeg, en 5 normale aardappels ook. Dan nog 2 en een halve bal gehakt, en we kunnen weer tot de koffie mee...

De ene dag iets meer verbruik als de ander. 1 kwh is niet veel denk ik. (Goed rekenmodel)

Dan zou je daar 69 dagen mee kunnen doen... Okee je gaat op zaterdag naar de snackbar, zondag zet je de elektrische frietpan aan... 100 dagen max, denk ik.

Dus ik denk dat het ook wel iets meer is...
Is dat erg?
Is inductie of keramisch misschien wat? Of lpg?
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Wellicht ben ik iets te optimistisch, maar dat gaan we zien. Zelfs bij een verbruik van 4 van deze flesjes per jaar is er nog niets aan de hand.
Elektrisch koken gaan we nog niet doen. Ten eerste omdat de gas kookplaat het zelfs na 20 jaar nog prima doet. Ik houd er niet van dingen af te danken die nog prima werken, tenzij de millieu mpact dat rechtvaardigt. Verder vinden wij gas lekker koken; gas reageert lekker direct op hoger van lager zetten van de pit, en onze pannenset voldoet nog prima. Vervangen door inductiegeschikte pannen heb ik dus geen zin in.
Verder heb ik geen aparte elektragroep beschikbaar voor elektrisch koken en zou dus draden moeten gaan trekken in een bestaand huis. Niet onmogelijk, en gaat op termijn wellicht toch gebeuren, maar nu nog niet.

Groet,

hans
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door willem »

Ik heb op flessengas gekookt in de periode 1974 t/m 2015, en dit betrof dikbuik flessen van 18kg.
Eerste 5-jaar ook de geiser erop gehad, dan ben je weer na 4á5 maanden aan een nieuwe fles toe.
In 1979 verhuist naar een buitengebied waar toen nog geen gasleiding liep (wit gebied), dus verder gaan op flessengas'
Van 1979 tot 2015 alleen op flessengas gekookt (18 kg) 2-personen) en deed tussen de 10 en 11 maanden
met een fles gas. De prijs is gekoppeld aan de olieprijs maar de laatste jaren was ik 50 á 52 € kwijt,
letwel, dit is de prijs van een vulling, statiegeld betaal je éénmalig de eerste keer.
Je hebt géén vastrecht - transportkosten - huur en weet ik veel wat nog meer voor malligheid.
Daar ik nu twee jaar geleden een nieuwe keuken heb geplaatst koken we nu keramisch.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Albert van WdJ »

In Schotland zag ik bij heel veel woningen 2 rode gasflessen staan waarmee wordt gekookt.
Het viel me op dat er bijna altijd 2 staan. Ze staan ook beide aangesloten met een t-koppeling op de leiding richting de woning.

Eén van de twee flessen staat opengedraaid. Als die leeg is weet je wanneer je ongeveer een nieuwe moet gaan halen.
Maar je hoeft niet zonder gas te zitten.

Zet je maar één fles neer, heb je kans dat je een keer zonder gas zit. En dat zal dan wel weer in het weekend zijn :fff
Change, before you have to.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Gelukkig had ik al twee flessen. Als er 1 leeg is wisselen, en meteen de lege omruilen voor een volle. Zo kan er niets gebeuren, alhoewel er ergere dingen zijn dan 1 of twee dagen niet kunnen koken. Dan heb ik nog altijd een oven, magnetfon, airfryer, patatzaak of pizzeria als back-up

Groet,

Hans
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JantjeV8 »

BBQ :fff
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door jobplas »

Toch even een update over dit oudere onderwerp.

Sinds 30 december 2017 verbruiken wij geen gas meer. Per 01-02-2018 overgestapt naar een nieuwe energieleverancier zonder gas. Zoals te verwachten ging de netbeheerder mailen, bellen en aanmanen om toch een gascontract af te sluiten. Ik heb dit alles op de lange baan kunnen schuiven, zonder een cent te betalen.

Tot gistermiddag: Telefoon van Enexis, morgen komen we langs voor de afsluiting, bent u thuis? En jawel, ze stonden er vandaag inclusief graafmachine. Gelukkig was mijn vrouw thuis, die heeft de deur open gedaan en de heren de gelegenheid gegeven om de meter te verzegelen. Het lijkt er dus sterk op dat ik hier toch voor moet betalen....
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ruuben »

.... Dus jij betaald als iemand naar je brult?
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JantjeV8 »

Die graafmachine is dus niet ingezet? Enkel een loodje aan de gaskraan?

Als je niks ondertekend hebt, zal er niet veel te factureren zijn toch?
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Verbazingwekkend Job. Op de site van Enexis staat inmiddels dat verzegelen alleen maar tijdelijk kan, voor hooguit een jaar. Mijn verzegeling kostte me in 2017 (even uit mijn hoofd) €120 en er werd met geen woord gerept over dat het tijdelijk zou zijn. Ik ben dus heel benieuwd of ze mij alsnog komen afsluiten en hoe ze me dan gaan dwingen daarvoor te betalen. Gelukkig heb ik een goede rechtsbijstandverzekering...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JantjeV8 »

En dan? Na dat jaar? Wat gaan ze daarna doen? Weer ontzegelen of een hele dikke afsluitrekening sturen?
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ruuben »

Toch bizar.
Je sluit geen gas contract af. Je hebt dus geen overeenkomst voor het leveren van gas.
En moet je betalen! Ik voel hart van Nederland aankomen.
Zembla. Tegenlicht.
Barricaderen de boel. Brandende autobanden voor de deur .
Heel Groningen met bussen naar je toe.
Nieuw Woodstock
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Dutch John »

Pfff, blij dat ik 25 jaar geleden de arrogante vertegenwoordiger van Obragas (wilde gasleiding aanleggen) van het erf geknuppeld heb.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie