Gas eruit: alternatieven?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Netbeheerders zijn monopolist. Er zal vast wel ergens in de wet of in de oorspronkelijke aansluitvoorwaarden staan dat je verplichtingen hebt en dat bijvoorbeeld de meters en leidingen van de straat tot aan de meter eigendom zijn van de netbeheerder. Wil je die dus op jouw verzoek laten verwijderen dan lijkt het me niet onredelijk dat ze de daadwerkelijk daarvoor te maken kosten in rekening brengen.

Dat lijkt me toch wel anders te liggen wanneer je er zelf helemaal niet vanaf wilt, zoals in mijn geval. Laat maar lekker zitten, je weet nooit of ze ooit nog waterstof gaan leveren door die aansluiting en meter noch leidingen zitten me in de weg en ze kosten me sinds de verzegeling ook niets meer. Waarschijnlijk hebben heel wat mensen met hetzelfde idee de meter permanent laten verzegelen en die mogelijkheid heeft Enexis kennelijk nu geblokkeerd.

Voorlopig wacht ik maar gewoon af wat er wel of niet gaat gebeuren. Uiteraard zal ik zeker niet op eerste uitnodiging vrijwillig alsnog een fors bedrag gaan betalen om de meter fysiek te laten verwijderen. Dat is m.i. veranderen van de spelregels na afloop van de wedstrijd maar dan mag ik dat ook. Een tegenvordering voor huur van het door hen gebruikte deel van mijn erf (precario) lijkt me wel een aardig idee :lol: :lol: :lol:
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JW te R »

Blijkbaar benadert elke netbeheerder deze situatie op zijn eigen manier. Ik heb in december mijn gasaansluiting laten verzegelen door Stedin, en dat kon gratis. Het was in 5 minuten gebeurd, en over een tijdslimiet is niet gecommuniceerd.
Het is ook heel simpel. Ik had een contract voor de levering van gas met de energieleverancier. Dat mijn energieleverancier een contract heeft met de netbeheerder is niet mijn probleem.
Die meter zit mij overigens niet in de weg. Als de netbeheerder hem gratis wil komen weghalen is hij welkom, maar zolang ik daar geen opdracht voor geef heb ik ook geen betalingsverplichting. En dat het niet weghalen van de meter onveilig zou zijn, zoals een van de andere netbeheerders beweert, is al helemaal kolder. Die meter zit er al vijftig jaar, en op het moment dat je stopt met gas afnemen zou de veiligheid in het geding zijn?

Op een ander forum loopt hierover overigens een interessant draadje, waarop uitgebreid de mogelijkheden beschreven worden voor situaties waarin de netbeheerder moeilijk doet.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Dat je geen contract hebt waag ik te betwijfelen, wel is zeker dat je geen keuzevrijheid hebt en dus mazzel of pech heb naargelang je postcode. Voor de scheiding van levering en transport kenden we immers de regionale monopolisten. Al bij de bouw moest je dus een overeenkomst aangaan met je regionale energiebedrijf. Gezien de veiligheidsaspecten kan ik me haast niet voorstellen dat ze helemaal geen poot op hebben om op te staan.

Het verzegelen stelde inderdaad weinig voor. Er is een met een hangslot afgesloten kastje om de hoofdkraan voor de gasmeter gezet en de meterstand werd opgenomen. De betaling van de €120 per mobiele pin duurde bijna net zo lang...

Voor tips van die andere website t.a.v. Enexis houd ik mij aanbevolen!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door ready to burn »

Hier 2x een voorbeeld van mensen die dit met succes hebben aangevochten, misschien dat je hier wat aan heb.

https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 5#55152015
https://www.degeschillencommissie.nl/co ... t-opgezegd

Maarten
jobplas
Berichten: 234
Lid geworden op: 03 feb 2013, 20:13

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door jobplas »

JW te R schreef: 19 apr 2019, 22:42 Blijkbaar benadert elke netbeheerder deze situatie op zijn eigen manier. Ik heb in december mijn gasaansluiting laten verzegelen door Stedin, en dat kon gratis. Het was in 5 minuten gebeurd, en over een tijdslimiet is niet gecommuniceerd.
Het is ook heel simpel. Ik had een contract voor de levering van gas met de energieleverancier. Dat mijn energieleverancier een contract heeft met de netbeheerder is niet mijn probleem.
Die meter zit mij overigens niet in de weg. Als de netbeheerder hem gratis wil komen weghalen is hij welkom, maar zolang ik daar geen opdracht voor geef heb ik ook geen betalingsverplichting. En dat het niet weghalen van de meter onveilig zou zijn, zoals een van de andere netbeheerders beweert, is al helemaal kolder. Die meter zit er al vijftig jaar, en op het moment dat je stopt met gas afnemen zou de veiligheid in het geding zijn?

Op een ander forum loopt hierover overigens een interessant draadje, waarop uitgebreid de mogelijkheden beschreven worden voor situaties waarin de netbeheerder moeilijk doet.
Heb je al een rekening ontvangen voor het verzegelen? Wij nog niet, maar we kregen wel een brief erbij waarin stond dat ze verplicht waren af te sluiten conform de gaswet. Daarnaast hebben ze een tabelletje gedeeld met de kosten van de afsluitingen. Eerlijk gezegd voel ik er weinig voor de 130 euro te gaan betalen...
200m2 woonboerderij, Dovre 450, LTV verwarming dmv Atmos 30kw, geen aardgas, negatieve energierekening, 5100Wp Solar Frontier, Varkentjes, kippetjes, moestuin.
JW te R
Berichten: 144
Lid geworden op: 08 okt 2010, 11:36

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door JW te R »

Het verzegelen was gratis. Zoals ik eerder aangaf gaat elke netbeheerder er op zijn eigen manier mee om. Ik heb blijkbaar mazzel dat ik in Stedin-gebied woon.

Ik betwijfel overigens of dat verzegelen inderdaad wettelijk verplicht is. Je kunt het wel in Euro's uitleggen.
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door dormos »

Mijn meter is nu ruime een jaar verzegeld (januari 2018) door Stedin.
Kostte niets, er is geen tijdlimiet opgegeven en er is nooit een rekening gekomen.
In Stedin gebied kan dit dus gewoon gratis en onbeperkt.

Groet,

Hans
Bort0
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 apr 2019, 17:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Bort0 »

Gas er uit alternatieven?
Ja dat heb ik.
Na mijn meter te hebben laten afsluiten ad 120 euro (aansluiten met hetzelfde werk kost masr 90 euro.

Toch wil ik in noodgevallen op gas kunnen terugvallen en dat kan.
Heb de grote cv omgebouwd op lpg dat was bij mijn cv van intergas het vervangen van een schijfje binnen 5 minuten en kun je zelf doen.
Dan heb ik een snelkoppeling op de gasleiding gebouwd.
In mijn camper heb ik 2 flessen van 27 kg (overal te koop) en die staan gevuld aangesloten op de cv.
Dus ben ik eigenlijk nog steeds aan het alternatieve gas en vrij van alle lasten.
27 kg kost mij hier 16,5 euro en aangezien lpg een hogere caloriewaarde heeft is het gas op deze wijze ook nog erns goedkoper.
Bij het benzine tanken neem ik een lege fles (met officiele vulnippel ) dus hoef ik er niet erns extra voor te rijden.
Heb afgelopen winter 2 flessen verstookt voor een kille ochtend toen de houtkachel uit was.
Dus ern echt alternatief die gemak en geld oplevert.
Bert
GTV6
Berichten: 383
Lid geworden op: 18 apr 2014, 17:53

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door GTV6 »

Wat je doet is absoluut niet toegestaan, welke vulnippel je ook gebruikt.
De berekening klopt ook niet, 27 kilo is geen 27 liter, maar ongeveer 54 liter. De verbrandingswaarde van een liter lpg is ook minder dan van een kuub aardgas. Zeer de vraag of je je gasketel wel juist hebt afgesteld.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Albert van WdJ »

GTV6 schreef: 26 apr 2019, 09:48 Wat je doet is absoluut niet toegestaan, welke vulnippel je ook gebruikt.
De berekening klopt ook niet.
Het is inderdaad wettelijk in Nederland niet toegestaan om gasflessen te vullen met lpg.
Maar als je een speciale lpg-fles er voor gebruikt, is er in feite geen gevaar. Het mag alleen niet in ons kikkerlandje.

Mooi recent artikel vind je hier.
Ook met een berekening vanaf wanneer het goedkoper is.
Change, before you have to.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ruuben »

Albert van WdJ schreef: 29 apr 2019, 20:38
GTV6 schreef: 26 apr 2019, 09:48 Wat je doet is absoluut niet toegestaan, welke vulnippel je ook gebruikt.
De berekening klopt ook niet.
Het is inderdaad wettelijk in Nederland niet toegestaan om gasflessen te vullen met lpg.
Maar als je een speciale lpg-fles er voor gebruikt, is er in feite geen gevaar. Het mag alleen niet in ons kikkerlandje.
En dat is niet voor niets. Een beetje veiligheid bij al die eigenwijze campingknutselaars kan geen kwaad. Zie de voorgaande post. :roll:
Overigens moet je ook weer een filter hebben om de glycerine tegen te houden als je hem niet voor een verbrandingsmotor gebruikt.
https://www.youtube.com/watch?v=bss0_IkOPjA

op 35 seconden kijken

Wat zegt de wetgeving over gebruik van LPG gasflessen?
Sinds 1-1-2016 is de wetgeving aangepast waarmee de LPG gasfles volledig is toegestaan voor gebruik.
Het vullen van LPG vereist dat de fles aan het voertuig vast zit om verwarring voor de LPG verstrekker te voorkomen. Hierdoor mogen er dus geen losse LPG gasflessen gevuld worden ondanks dat deze aan alle regels en vereisten van de Europese richtlijnen voldoen. In praktijk weten we nog niet hoe dit zal uitpakken omdat ook zeer veel heftrucks op LPG rijden en deze dan ook de openbare weg op moeten om bij te vullen omdat dit dan los niet meer zou mogen. Dit is uiteraard onhaalbaar en er zal een uitzondering voor goed gekeurde tanks moeten komen zodat deze gewoon gevuld mogen worden bij de pomp.
De LPG gasdamptanks welke in een wagen (Caravan/camper/verkoopwagen) worden ingebouwd met een buitenvul aansluiting mogen nu in heel Europa gevuld worden.
Ramon
Berichten: 1033
Lid geworden op: 29 nov 2018, 09:50

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Ramon »

Over de stoep fietsen mag ook niet, en te hard rijden ook niet.

Wie zonder zonden is, werpe de eerste steen.
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door jwardenier »

Of het wel of niet mag lijkt me niet geheel duidelijk , Wat zijn momenteel de wettelijke bepalingen tav LPG, wat is LPG precies en wat zijn de voordelen en (on)mogelijkheden.



Op dit moment zijn er vanaf 1 januari 2017 geen wettelijke bepalingen, deze is opgeheven omdat de Nederlandse wetgeving niet conform was aan de Europese wetgeving welk aangeeft dat LPG is toegestaan voor consumptief gebruik. In Nederland was dat voor tractie doeleinden. In afwachting van de Europese wetgeving is er tot op heden geen wetgeving van kracht. Het toezicht houdend orgaan heeft daarom om anarchie omtrent het vullen van gasflessen een strenge waarschuwing rondgestuurd naar de tankstations om te voorkomen dat gasflessen door consumenten gevuld gaan worden. Dit is ook zeer begrijpelijk om ongelukken te voorkomen.



Gasflessen mochten en mogen niet gevuld worden aan de pomp en dat mag nog steeds niet! Een LPG gasdamptank is geen gasfles maar een gecertificeerd En zelfd een T.P.E.D. gekeurd product gemaakt om aan de pomp te vullen net zoals een LPG tank in de auto. Daar zijn regels voor!

Al valt de Gasdamptank onder de definitie of categorie Gasflessen zo ook een scooter en scootmobiel een motorvoertuig is maar een scootmobiel is geen auto en mag dus niet op de weg en een auto wel.

Een buitenvul aansluiting is in dit geval een oplossing en in sommige Europese landen ook een must maar het is zeker aan te raden om discussies te vermijden. Hou er rekening mee dan niet in alle landen er zelf getankt mag worden. Vooral in de voormalig oostblok landen en Italie mag u niet zelf vullen. Bij het zien van een gasfles zal er dan zeker afgehaakt gaan worden.

Ik heb dit even ergens uit geleend https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg_gasdamp_tanks
Gasvrij
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mei 2019, 12:34

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Gasvrij »

@topicstarter, allicht geeft deze infographic inzicht in de mogelijkheden omtrent gasvrije berekening. Ter inzage vind je hier de totstandkoming van de berekeningen.
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Gas eruit: alternatieven?

Bericht door Paul Joosten »

Sinds 1 maart is het laten verwijderen van je gasaansluiting (tijdelijk?) gratis. Hier de mededeling daaromtrent van mijn netbeheerder Enexis. Hetzelfde geldt voor alle andere netbeheerders, in ieder geval totdat het nieuwe kabinet de energiewet heeft aangepast. Ik heb dus even het zekere voor het onzekere genomen en een aanvraag ingediend, scheelt toch minstens €600.
Mijn gasmeter zit buiten
Mijn gasmeter zit buiten
Kennelijk loopt het storm want nadat ik vanmorgen in mijnaansluiting.nl een aanvraag had ingediend kreeg ik de mogelijkheid om een voorkeursweek op te geven voor de werkzaamheden. Die keuze begon tot mijn verbazing pas bij week 22!
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
Plaats reactie