Welke wasmachine?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Welke wasmachine?

Bericht door Ruuben »

BOSCH WAN28060NL

Heeft hot-fill aansluiting. Iemand nog andere ecologische invalshoeken.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

Jawel. Mijn volgende wasmachine zal de huidige zijn. Vermits het lagerwerk van de trommel na overlijden nog heel is. De achterwand slopen we eruit en verwijderen de aandrijfriem. De poelie aan de trommel krijgt een handvat, zodat je trommel met de hand kunt draaien. Bovenplaat eraf en een gat in de buitentrommel slijpen. Grote trechter erop zodat je water met een emmer erin kunt schenken (hotfill!) Onderste afvoerslang verlengen naar een afvoerputje en een kraan aanbrengen of de slang dubbelvouwen voor de afsluiting. Zeep maak je uiteraard zelf mbv handzeep, soda en water. Beetje azijn voor de naspoeling om de laatste geurtjes te verwijderen.

Een no-budget wasmachine, die waarschijnlijk beter wast dan een Wonderwash. Het grote probleem is het centrifugeren. Daar heb ik de honingslinger voor in beeld, maar nog niet geprobeerd. Anders wordt het een ouderwetse mangel.

Zoals met alle radicale ingrepen, vraagt het tevens een omdenken. In dit geval de draagtijd van kleren. Je hoeft een shirt niet na één dag in de was te gooien. Met luchten kun je de wasinterval drastisch verlengen. Kleren slijten trouwens meer van wassen dan van dragen.
Tweede omdenken: kijk naar het weer. Alleen wassen als het buiten goed droogt. Een droger is handig, maar zeker niet beter dan een waslijn. "Maar ik wil geen comfort inleveren". Tsja, ecologisch leven kost nu eenmaal materialistisch comfort. Maar je krijgt er een ongekende vrijheid voor terug. En dat is pas echt comfort.....

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke wasmachine?

Bericht door JantjeV8 »

Een lagertje is prima te vervangen DJ, kosten bij de technische groothandel hooguit een euro of 15 inclusief de keerring die er tussen zit. Wanneer is een wasmachine overleden. Ik geloof niet dat alle componenten tegelijk kapot zijn. Veelal zijn het componentjes van enkele tientjes. Echter moet iemand een monteur laten komen zijn diezelfde componentjes ineens 3-cijferig. Dan is ie ineens wel overleden.

Het is niet enkel comfort, maar het ding draait 1,5 uur waarin je ook weer andere dingen kunt gaan doen.

Een droger hebben wij niet. De was wordt opgehangen aan wasrekken die in de ruimte staan waar de 'heater' voor de luchtverwarming tegen het plenum gebouwd is. Altijd luchtstroming daarzo.
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

Het zal ook nog wel even duren voordat ik zonder normaal functionerende wasmachine zit. Handig genoeg om een machine op manueel om te bouwen, ben ik ook handig genoeg om twee machines die inmiddels samen 40+ jaar oud zijn, nog lange tijd in leven te houden. Waarschijnlijk langer dan ik leef..... Of langer dan er elektriciteit is......

1,5 uur andere dingen doen.... Zoals werken om comfortabele machines te kunnen betalen? Snij de grote kostenposten uit je leven en je houdt veel tijd over. Nietsdoen is nu eenmaal een belangrijke bezigheid.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Lieve »

De droogkast is er hier jaren geleden uitgevlogen.
Maar een manuele wasmachine zie ik toch niet mogelijk, de energie die je daarvoor nodig hebt, nee dat overleven mijn schouders nooit.
Dan nog liever een wasbord.
Een droogzwierder is leuk en niet zo energievoor.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Welke wasmachine?

Bericht door mro »

Misschien een wasmachine op windkracht of waterkracht? Rechtstreeks mechanisch bedoel ik dan, niet via een elektrische omweg.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Welke wasmachine?

Bericht door peterberg »

Ruuben schreef:BOSCH WAN28060NL
Heeft hot-fill aansluiting. Iemand nog andere ecologische invalshoeken.
Volgens wassen.nl heeft deze machine geen hotfill, dat soort machines zijn aardig wat duurder trouwens.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

Het probleem van de huidige wasmachines en consumentenartikelen in het algemeen is de ingebouwde levensduurbeperking. De aanschafprijs lijkt laag, maar over de jaren betaal je de hoofdprijs en het milieu is er ook niet mee gebaat. Je kunt dat accepteren door er aan toe te geven. Je kunt ook zeggen: "Ho. Hier wil ik niet aan meedoen. Ik koop professionele kwaliteit, of blijf een oude kwaliteitsmachine in leven houden."

Alleen kun je de wereld niet verbeteren. Je kunt wel een voorbeeld stellen en daarnaast ook nog je gemoed strelen.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Welke wasmachine?

Bericht door JantjeV8 »

Dat ben ik wel met je eens. De levensduur van een kogellagertje is ook in omwentelingen uit te tellen, maar dat kost 7,5 euro en een paar uur prutsen om het te vervangen.
Echter zodra de printplaat en sensoren in beeld komen, is de levensduur ineens heel anders bepaald. Printplaten, 'besturing' genaamd, komen praktisch allen uit China, gaan een jaar of 2 a 3 mee, en worden tegen een vermogen verkocht. Bijna net zo duur als een nieuw apparaat en hoppekee, daar ga je dan. Die printjes worden ieder jaar gemodificeerd zodat ze na een jaar of 5 niet eens meer na te leveren zijn.

De generatie apparaten daar net voor zijn wat dat aan gaat veel degelijker, betrouwbaarder en behoorlijk in stand te houden.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Welke wasmachine?

Bericht door mro »

Ik heb het onlangs meegemaakt met de droogkast van mijn zus.

De droogkast is ongeveer 10j oud en er kwam een rare foutmelding op en deed niets meer. In het boekje stond enkel:'contacteer uw service-center'.

Er kwamen in de famillie al stemmen op om gewoon een nieuwe te kopen want al 10j oud. En een droogkast dat kost toch niet zoveel...

Ik heb dan wat zitten zoeken op internet en botste op een resetprocedure (knoppen draaien, knoppen indrukken,...). Eens geprobeerd en de boel deed het weer.

Wat betreft die lagers: bij veel machines zitten die verstopt achter kunststof gelijmde onderdelen en kan je er gewoon niet bij zonder dingen te breken.

Een open-source wasmachine met eenvoudige mechaniek (zwieren op 1400tr/min is nergens voor nodig, de helft zal ook wel goed zijn) en met pakweg een arduino als sturing, dat zou nog eens wat zijn.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Welke wasmachine?

Bericht door kockie »

Er was toch op dit forum iemand die de regeling van de afwasmachine had vervangen door een arduino? (ik hoor het commentaar van DJ al :mrgreen: )
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Welke wasmachine?

Bericht door guus »

Wij hebben een Asko w6884 eco en die heeft een hotfill .
Miele heeft ook een paar types met hotfill maar het worden er steeds minder.... :shock:

Als je er een koopt moet je wel opletten of de hotfill functie ook aan staat.
Meestal vanaf fabriek staat het heetwater pakken uit. :roll:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Joepie »

Ik heb een normale wasmachine met normale fill die wordt gevoed met warm water uit de zonneboiler. De inlaattemperatuur wordt geregeld door een budget douchemengkraan. Met moderne wasmiddelen is een temperatuur van 30 graden overwegend voldoende. Zelfs op de droevigste winterdagen is mijn zonneboiler al gauw 22 graden. Ik draai alleen wasjes bij daglicht zodat het resterende energieverbruik zo veel mogelijk van de PV komt.

Eens in de zoveel tijd is een wasje op hoge temperatuur nodig tegen wolluis. Kwestie van het omzetten van de douchethermostaat. Ik vind het idee van DJ best charmant maar ik ben met 4 personen toch heel blij dat ik het wasje niet handmatig hoef te doen......

@DJ
Waarom wil je een gat in de buitentrommel slijpen? Het warme water kan je toch gewoon via het zeepbakje toevoegen?

Hoe krijg je het water na afloop weer uit de machine? Zet je de hem op een verhoging?
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Welke wasmachine?

Bericht door alefarendsen »

Joepie schreef:Ik heb een normale wasmachine met normale fill die wordt gevoed met warm water uit de zonneboiler. De inlaattemperatuur wordt geregeld door een budget douchemengkraan. Met moderne wasmiddelen is een temperatuur van 30 graden overwegend voldoende. Zelfs op de droevigste winterdagen is mijn zonneboiler al gauw 22 graden. Ik draai alleen wasjes bij daglicht zodat het resterende energieverbruik zo veel mogelijk van de PV komt.
Goed idee! Spoelt een wasmachine met water van dezelfde temperatuur als dat ie wast, of spoelt ie met kouder water? Als dat zo is, dan gebruik je eventueel teveel warm zonneboiler water, right? Met zonneboiler niet zo'n probleem, zonder wellicht wel?

Hier setup met warmtepomp icm zonneboiler, en in winter is warmtepomp zeker efficiënter in het opwarmen van water dan de wasmachine, dus zou jouw setup zeker interessant kunnen hier.

Overigens was m'n meisje beddengoed en ondergoed meestal op 60, haar statement is dat alleen op 30 graden wassen niet alle micro-organismen doodt. Heb er verder geen onderzoek naar gedaan.

gr.,
alef
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Welke wasmachine?

Bericht door Dutch John »

Joepie schreef:Het warme water kan je toch gewoon via het zeepbakje toevoegen?
Hoe krijg je het water na afloop weer uit de machine? Zet je de hem op een verhoging?
Met een gieter en wat geduld zou het water inderdaad ook via het zeepbakje kunnen. Met een emmer en weinig geduld niet. Voor de afvoer naar een schrobputje hoeft de machine niet op een verhoging. Om rechtstandig te trommel te draaien is dat wel handig.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Plaats reactie