philips houtvuur

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:Om te kunnen functioneren moet het thermo-electrische element langs ??n zijde verwarmd worden. De andere zijde moet gekoeld worden. Het element moet warm worden maar het mag echter nooit heet worden. Dan gaan ze heel snel stuk.

Dirk
als ik het goed onthouden heb werken een bepaald soort koelkasten/koelers ook op die manier. Maar goed dat was mijn zwager die daar aan werkt en die moet er niet aan denken dat iets zonder electronica kan. Ze vinden het jammer dat er geen spuitgietwerk aan te pas komt :P Het kan nog heel lang duren voor het op de markt komt want: 500miljoen indiers zonder geld. Ook is er nog iets met patenten. De max. levensduur van electronica is 7 jaar volgens de norm in de cons.electronicawereld.
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:als ik het goed onthouden heb werken een bepaald soort koelkasten/koelers ook op die manier
Inderdaad, Kees. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Thermo-elektrisch_effect

Een jaar of twee geleden konden we hier thuis, met het thermo-electrisch element uit een klein koelkastje, een LED-lampje doen oplichten.

Het huidig rendement van dergelijke elementen is laag: ongeveer 4 percent. Dat wil zeggen dat, om 20 Watt electriciteit op te wekken, er ongeveer 500 Watt aan warmte doorheen het element moet. Thermo-electrische elementen die dat kunnen leveren kosten, voor zover ik weet 100 ? 150 dollar.

Er zijn veel interessante toepassingen voor thermo-electrische elementen te bedenken. Een ventilator aandrijven is er zeker ??n van.

Dirk
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

kees schreef:De max. levensduur van electronica is 7 jaar volgens de norm in de cons.electronicawereld.
Wanneer men op de ??n of andere manier, de hete kant van een thermo-electrisch element minder heet maakt dan in de labo-opstelling, zal men waarschijnlijk tientallen jaren geen problemen hebben. Het rendement wordt dan wel minder, maar dat is niet zo erg wanneer men de warmteverliezen nuttig kan gebruiken.

Dirk
Plaats reactie