warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplossin

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplossin

Bericht door dubje76 »

hallo
graag zou ik jullie advies willen omtrent ons huis.
allereerst ons huis:
bouwjaar 86, energieklasse C, 385 M3 inhoud, twee onder 1 kap, redelijk goed geisolleerd.
3 a 4 personen, redelijk veel warmte, water, en energie verbruik, koken electrisch.
huidige ketel is een combi ketel van intergas de hr28.
wensen:
- (veel) meer wateropbrengst ivm bad ipv douche, is nu 8 liter warm water per minuut en 12 a 15 liter zou mooi zijn.
- koelvermogen dus airco,s in ieder geval op 2 slaapkamers en 1 woonkamer (split unit)
- combineren met zonnepanelen.
- geen gas aansluiting meer.
- warmte tussen 19 en 22 graden.
alleen nu zijn er inmiddels zoveel opties, zoals electrisch, warmtepompen, etc etc dat het voor ons niet echt duidelijk meer
is wat in onze situatie de beste optie is.
een installateur zal voornamelijk aanraden waar die zelf de meeste ervaring mee heeft en het meeste winst op kan maken.
vandaar dat ik zelf eerst meer wil weten zodat ik meer gerichte vragen kan stellen of meer specifieke informatie op kan zoeken.
het mag een kleine investering zijn, we willen meteen voor de komende 20 a 30 jaar klaar zijn.
en bij voorkeur in delen te investeren en optimaal gebruik maken van de subsidies.
bedankt alvast.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplo

Bericht door swake »

Kort antwoord:
Je hebt nood aan het veranderen van uw gewoontes, dan ga je vanzelf minder verbruiken, met alle positieve gevolgen voor de aarde en je portemonnee. Je beseft het misschien nog niet, maar als ik tussen de lijnen lees is dat wat je wilt hebben.

Lang antwoord:
dubje76 schreef: redelijk goed geisolleerd
Wat bedoel je hiermee precies? welke isolatie, hoeveel en waar zit die nu.
dubje76 schreef:redelijk veel warmte, water, en energie verbruik
Doe er iets aan! (niet door de technologie te veranderen om dit aan te maken, maar om uw verbruik te verminderen...)
dubje76 schreef:is nu 8 liter warm water per minuut en 12 a 15 liter zou mooi zijn
Hier staat dat die ketel 13l/min geeft aan 40°C. Dit ga je dus niet oplossen door een andere ketel te steken, er is een ander probleem.
dubje76 schreef:koelvermogen dus airco,s in ieder geval op 2 slaapkamers
Zet het raam open.... in de Benelux heb je geen airco's nodig.
dubje76 schreef:geen gas aansluiting meer + kleine investering + komende 20 a 30 jaar klaar zijn + in delen te investeren + subsidies
Ergens zal je toch moeten kiezen tussen al jouw wensen...
dubje76
Berichten: 32
Lid geworden op: 19 okt 2014, 13:16

Re: warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplo

Bericht door dubje76 »

redelijk goed, is muurisolatie, dubbel glas hr++ zolder isolatie, maar geen vloerisolatie.

vertel dat maar eens aan een huis vol vrouwen.
daarom wil ik ook nog kijken naar een grijs water systeem voor wc, douche, wasmachine.

zelfde specs, maar verschillende temperaturen.

airco is een kwestie van smaak, in de zomer wordt het 28 graden.
dat is simpel te warm.
zeker om te slapen.

keuzes inderdaad, daarom ben ik hier ook.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplo

Bericht door swake »

In een ander draadje had ik de gemiddelde minimum temp nodig, hier dan de gemiddelde max temp rond de zomer maanden.
Maand °C
Juni 21.4
Juli 23
Augustus 22.8
September 19.7


Het zal wel eens een paar dagen aan elkaar wat warmen zijn. Maar niks welke je met gezond beheer van de ramen en wat gordijnen niet kan oplossen. Overdag aan de zonnekant dicht en 's nachts groot open zetten. Desnoods een trage ventilator er bij halen die wat sneller lucht ververst.

De vrouwen werden hier ook wat 'opgevoed' (en mezelf natuurlijk ook). Het resultaat is hier nu dat er elektrisch nog maar 53% verbruikt wordt van wat het 2 jaar geleden was + er werd heel wat verplaatst naar dal momenten. Voor het stadswater zitten we ook in die orde van grootte. De verwarming begint ook vruchten af te werpen, maar daar heb ik nog wat werk aan.
En belangrijk: netto zijn we nul komma nul comfort achteruit gegaan. Wel in tegendeel. Bewust omgaan met energie en nutsvoorzieningen was al genoeg.
Dit jaar ook andere auto gekocht. Een 12 jaar oude bak vervangen door een occasie van 5 jaar. En ook hier zowat 40% minder verbruik, en minder verzekering, minder onderhoud, etc... De nieuwe is toch een 7-zit met alle mogelijk comfort inclusief panoramisch dak en luchtvering. Dus nog steeds overkill eigenlijk.

Voor het SWW:
1/ Warmtepompboiler 250 à 300L voor het SWW.
2/ Leg je dak helemaal vol met PV zonnepanelen. Het maximum wat je kan leggen.

Voor de verwarming:
1/ Overal split airco's hangen want daarmee kan je dus ook verwarmen. Maar t'is naar mijn mening geen goede oplossing omdat het dag en nacht lawaai staat te maken, redelijk wat onderhoud vraagt, ongelooflijk lelijk is, en je het in de zomer ook gaat gebruiken, wat eigenlijk niet nodig is.
2/ nog meer PV panelen (op het thuishuisje bvb)
3/ koop een paar elektrische vuurtjes van 25 euro voor als het toch nog eens paar dagen -10 vriest.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplo

Bericht door Pietje »

Dit is een ecologieforum, dus logisch dat je andere antwoorden krijgt dan op een loodgietersforum.

Als het in de zomer te warm wordt binnen, is het meest effectief de zon buiten houden. Leibomen deden dit vroeger voor de ramen van boerderijen. Linde is daarvoor heel geschikt, want die kun je al knippen in oktober, zodat er al snel weer zon de huiskamer binnen komt. Maar een luifel, een boom, minder bestrating tegen je huis aan helpt allemaal.

Voorkomen dat je energie nodig hebt is voor de lange termijn zeker het beste. Isoleren dus! Of dat financieel uitkomt is een voor mij niet relevante vraag; een berekening kan alleen maar uitgaan van de huidige situatie, maar we hebben geen idee hoe de wereld er over tien jaar uit ziet. Elke berekening gaat dus bij voorbaat mank.

Massakachel, zonneboiler, buffervat. Douchen in de winter dan maar wat minder, in de zomer vaak, lang en gratis. Houdt bovendien je dak wat koeler...

En je hypotheek afbetalen en daarna minder gaan werken helpt ook ;-)
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
koevlaas
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 okt 2016, 16:29

Re: warmtepomp, electrisch, airco, ltv, wat is de beste oplo

Bericht door koevlaas »

dubje76 schreef:hallo
graag zou ik jullie advies willen omtrent ons huis.
allereerst ons huis:
bouwjaar 86, energieklasse C, 385 M3 inhoud, twee onder 1 kap, redelijk goed geisolleerd.
3 a 4 personen, redelijk veel warmte, water, en energie verbruik, koken electrisch.
huidige ketel is een combi ketel van intergas de hr28.
wensen:
- (veel) meer wateropbrengst ivm bad ipv douche, is nu 8 liter warm water per minuut en 12 a 15 liter zou mooi zijn.
- koelvermogen dus airco,s in ieder geval op 2 slaapkamers en 1 woonkamer (split unit)
- combineren met zonnepanelen.
- geen gas aansluiting meer.
- warmte tussen 19 en 22 graden.
alleen nu zijn er inmiddels zoveel opties, zoals electrisch, warmtepompen, etc etc dat het voor ons niet echt duidelijk meer
is wat in onze situatie de beste optie is.
een installateur zal voornamelijk aanraden waar die zelf de meeste ervaring mee heeft en het meeste winst op kan maken.
vandaar dat ik zelf eerst meer wil weten zodat ik meer gerichte vragen kan stellen of meer specifieke informatie op kan zoeken.
het mag een kleine investering zijn, we willen meteen voor de komende 20 a 30 jaar klaar zijn.
en bij voorkeur in delen te investeren en optimaal gebruik maken van de subsidies.
bedankt alvast.


- Verzilver het 'low hanging fruit', w.o dus zonnepanelen erop want deze zorgen behalve voor stroom ook dat de zon op je dak tegengehouden word en dit scheelt aanzienlijk in de warmte die in je huis teveel is in de zomer.
- Zonwering waar mogelijk, in de winter niet gebruiken om maximale warmte opbrengst vanuit de zon te genereren.
- Eventueel nog slechte plekken naisoleren.
- Airco's kan je zomer mee koelen (maar niet teveel want dan loop je leeg qua energiekosten) en in de winter mee verwarmen.
- Lucht/water warmtepomp kan je aansluiten op je cv systeem en met een bijbehorende boiler kan je er ook op douchen. In combinatie met de airco's kunnen ze elkaar ondersteunen bij het verwarmen van het huis bijvoorbeeld op erg koude dagen.
- Inductie koken erin, tip: een inductieplaat van de Ikea zijn niet duur en 5 jaar garantie.
- Kijk of landelijke/lokale subsidie's van toepassing zijn en vraag deze aan.

Gasaansluiting en CV kunnen eventueel als backup blijven zitten, als je ieder jaar overstapt van energieleverancier krijg je een welkomsbonus die de gasaansluiting meer dan gratis maakt.

Ik heb zelf een gasloos/energieneutraal huis, met zonnepanelen, ventilatie WTW en een L/W warmtepomp.
Plaats reactie