Geen rendement houtkachel.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hanskraayeveld »

Boven de Chamane kachel heb ik -in het enkelwandige rookkanaal deel- een T-stuk geplaatst met een trek klep, die dus automatisch lucht uit de kamer wegzuigt als de trek te groot is.
Dat is natuurlijk niet erg slim...

Ik zou als eerste een smoorklep plaatsen, zo'n 30 cm boven je kachel, en als 2e een (insteek) rookgastemp inderdaad.

Maak of koop in ieder geval een smoorklep die volledig af kan sluiten (misschien niet handig als je kinderen hebt).
Als je namelijk NIET stookt, verdwijnt er toch ook nog veel warmte via het rookkanaal naar buiten, vooral met zoveel trek. Ik zet na het stoken mijn klep altijd helemaal dicht, anders verdwijnt de warmte als sneeuw voor de zon.

Ik zou niet iets aan je rookkanaal buiten doen! ALS het een keer windstil is en mistig, heb je altijd profijt van een zo groot mogelijke trek. Verder is het maar wat lekker voor het opstarten! Ik ben jaloers!
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hanskraayeveld »

JantjeV8 schreef:Als je dubbelwandige geisoleerde buizen hebt, heb niks aan een magneetvoeler en ook niet aan een infraroodmeter.

Overigens, als die buizen van rvs zijn heb je ook niks aan magneten.

Als ik het goed begrijp doet die trekklep de hoeveelheid lucht die door de pijp naar buiten gezogen wordt opsplitsen: een deel door de kachel en een deel vanuit de omgeving.
Dus het argument dat er niet zoveel verwarmde lucht naar buiten verdwijnt gaat niet op, tenzij je de trekklep op buitenlucht aan sluit.
Helemaal mee eens!
hardhout1
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2017, 01:11

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hardhout1 »

Fijn dat er mee gedacht wordt!
Even over die geplaatste trekklep in het T-stuk: De eerste deel pijp is zwart staal enkelwandig, pas vanaf de doorgang etage tot nok dak is het dubbel RVS. Zoals het bouwvoorschrift, die ik helemaal gevolgd heb ivm keuring/verzekering. Dus magnetische temperatuurmeter zou kunnen, maar een andere oplossing -zoals boven geschetst- is me net zo lief. Raar misschien, maar het oog wil ook wat, de kachel is erg mooi aan alle kanten, een zwarte schoorsteen erop, alle extra tierelantijnen (dus ook de T) maken het niet fraaier in mijn ogen.

De trekklep heeft een weerstand en is te regelen, het is de moderne methode om hoogrendementskachels in de trek te begrenzen of te regelen Het is door de fabrikant aangeraden deze te plaatsen, eerst had ik het niet. Waar hij heel goed werkt is bij sterke windvlagen, normaal zie je dan de vlammen opschieten, nu gaat de klep open , trekt extra lucht uit de kamer mee de schoorsteen in en de vlammen blijven rustig. De lucht in de kamer is natuurlijk veel koeler dan de lucht in de kachel.

Het voorbeeld van de combinatie trekklep en begrens (smoor) klep doet me deugd, het kan dus wel! Ik begrijp die manometer schuin niet helemaal. Wat plaats je waar? Ik snap wel de jalousie van mensen met te weinig trek, jullie zijn in de meerderheid ;>)

Een ifraroodmeter of een flaremeter kan ik wellicht ook huren om lekken in de isolatie op te sporen.
Kachel heeft rendement 4-14 Kw op papier. Ik weeg het hout niet, maar heb ervaring met mijn andere kachel die 52cm stukken aan kan. Als ik vier keer zo veel hout stook in de Chamane, is hij nog steeds niet echt warm.
Bijlagen
T-stuk.jpg
T-stuk.jpg (13.92 KiB) 4515 keer bekeken
trekklep2.jpg
trekklep2.jpg (18.67 KiB) 4515 keer bekeken
Laatst gewijzigd door hardhout1 op 02 mar 2017, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RuudBalk
Berichten: 114
Lid geworden op: 21 feb 2012, 12:29

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door RuudBalk »

"Ik snap die manometer schuin niet helemaal. Wat plaats je waar?"

Zie foto, links van de kachel.

Gegroet.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door Wouter Gillis »

Mogen we aannemen dat de primaire lucht dicht staat, op "spaarstand"?
Als je de secundaire lucht toe zet, wordt de ruit zwart schrijf je. Tempert het vuur dan ook of blijft het redelijk doorbranden?
groet
Wouter
hardhout1
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2017, 01:11

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hardhout1 »

Het vuur brand gewoon door, ook bij spaarstand. Het meest opvallende is wel het geluid, ik hoor een zuigend geluid met de deur dicht, ik heb alles gecontroleerd, de randen sluiten normaal, het is te sterke trek. Als ik de grote ruitdeur open zet, is het geluid weg, zet ik de deur op een spleet, dan trekt die vanzelf dicht, met een bonk!
Niet bij windstil weer natuurlijk, kachel brand prima met mist en windstil weer.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door Wouter Gillis »

Het is normaal dat als de deur wordt opengezet, het zuigend geluid weg is.

De trek is inderdaad te hoog maar de deur lijkt me ook slecht te sluiten. Het feit dat de vlammen gewoon blijven doorgaan als de luchttoevoer wordt afgesloten wijst op een slechte sluiting. De hoge trek zorgt er (in combinatie met een slechte sluiting van de deur) voor dat de vuurhaard te sterk afgekoeld wordt én alles naar buiten wordt gezogen in zo'n hoog tempo dat het niet de tijd heeft om warmte af te geven.

Naast de trek te proberen reduceren, moet je toch eens bekijken of je de deur (en asla?) niet nog beter kan laten sluiten, eventueel een dikker kachelkoord aanbrengen.

groet
Wouter
hardhout1
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2017, 01:11

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hardhout1 »

De ergste koude is gedaan, het is windstil en ik ga verder met de experimenten. In de winter was ik bang door mijn hout te raken met deze veelvraat zonder warmte effect. Daarbij was ik zwaar gedemotiveerd.

Ik heb de Chamane kachel opgestookt en ga de volgende dingen doen:

* een U in de vorm van alluminumplaten rondom de kachel zetten zodat de warmte direkt naar voren wordt reflecteerd.
(Hij staat nu in het midden van het huis en straalt rondom af, is wat moeilijker te beoordelen dan de stralingswarmte direkt gericht.)
* deur sluiting en klem aandrukken en controleren.
* tijdelijk een schotel met ijzerdraad laten zakken in de pijp zodat ik de trek beperk.
* de kap laten voor wat hij is.

En dan later met sterke wind dit experiment herhalen.
jwardenier
Berichten: 1501
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door jwardenier »

Hardhout , ik heb ook een trek verhogende kap op de schoorsteen staan ,deze verhoogt de trek voornamelijk bij wind .
Als je zoveel trek in het kanaal hebt kun je deze er wellicht beter af halen , hoedje er op tegen de regen .
hardhout1
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2017, 01:11

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hardhout1 »

De eerste test. Weinig wind, de trekklep beweegt nauwelijks , en gaat niet echt open.
Met alluminium platen achter en aan de zijkant kachel meer stralingswarmte naar voren, is logisch.

Wat me verder opvalt: ondanks dat ik primaire luchtschuif helemaal dicht heb staan, zie ik wilde vlammen, geel, met beweging.
Dat wijst inderdaad op een luchtlek zoals hierboven genoemd. Als ik de grote deur (75x45 cm) bekijk lijkt hij goed te sluiten, de koorden zijn -net als de kachel- nieuw. Zie foto, de vlammen kaatsen zelfs tegen de bovenplaat. Dat ik daar niet eerder op gelet heb? Hmm. Als ik eerst dit probleem kan oplossen ga ik ook naar die trekkap kijken. Later. Kan dat iets anders zijn dan de deur?
Bijlagen
primair dicht.png
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door bertocello »

Mij lijkt dat de kachel zelf niet goed functioneert, het klopt gewoon niet dat de mantel rondom/bovenop niet goed verwarmt.
Zelfs al gaat abnormaal veel warmte (zeg meer dan 400°) door de schoorsteen uit, dan nog moet een goede kachel, bedient door een goede stoker (daar gaan we van uit) HEET worden.
Het kan dat een schoorsteen te hard trekt, maar niet zo dat alle warmte erdoor verdwijnt!
Er is iets mis met die kachel... ligt de vlamplaat goed, zit er uberhaupt wel een in?
Volgens mij is het trace van vuurhaard tot kacheluitlaat niet oke.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door Wouter Gillis »

Volgens hetgeen ik kan lezen in de documentatie, is er een keerplaat in de kachel voorzien maar het kan inderdaad dat deze niet goed gemonteerd is. Even na te kijken dus.
Verder moet je ook kijken of de aansluiting van het glas in de deur goed is uitgevoerd.

Ik zou toch overwegen nieuwe (dikkere) afdichtingen te monteren, dat is de kost niet.
enfin eerst nog wat verder testen zoals je nu bezig bent, wie weet wat komt er nog qua vaststellingen.
hardhout1
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 feb 2017, 01:11

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door hardhout1 »

De ruit van de grote deur zit vast met klemmetjes en die kon ik allemaal zes keer aandraaien, daarna reageerde de primaire schuif al een stuk beter. Nog rustiger werd het vuur als ik dan ook handmatig de trekklep openzet, dus valse lucht aanzuig , en zo de trek verminder. En er staat geen wind nu, maar het kan stormen.

Dat pleit toch voor en smoorklep. De bovenplaat /keerplaat zit er in, ik zal overal nog eens naar kijken als het is afgekoeld.

Ik ken deze kachel niet, dus optimaal stoken kan ik er ook niet mee. De kachel beneden ken ik goed, ik stook al jaren uniek op hout, er is hier geen andere vorm van verwarming, we zijn er tevreden mee. Ik ga verder met de adviezen en de stimulans het op te lossen, tot zo ver bedankt!
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door Wouter Gillis »

een smoorklep is steeds te overwegen inderdaad.

Probeer ook eens (met gesloten primaire lucht) de secundaire lucht wat meer toe te zetten (bij hoge trek). Dat staat zo in de gebruiksaanwijzing. Mogelijks wordt de ruit nu minder snel zwart doordat er minder valse lucht wordt aangezogen ten voordele van de secundaire lucht (airwash).

Tenslotte: omgekeerd stoken, misschien doe je het al. https://www.youtube.com/watch?v=zG_urpcjp7M
succes
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Geen rendement houtkachel.

Bericht door JantjeV8 »

Luchtkleppen op/in/aan een kachel zijn vaak gewoon metalen platen die over elkaar heen schuiven. Daar kan ook (te)veel speling tussen zitten waardoor ook valse lucht roet in het eten kan gooien. Je denkt de gaatjes af te dichten maar mooi niet dus.
Plaats reactie