Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

Bericht door Atlas »

Beste mensen,

Na definitieve aanschaf van de hout-cv kachel heb ik nog eens krities naar mijn schema gekeken en hieren daar aangepast;
belangrijkste veranderingen:
-drieweg klep onder de 125 liter boiler heb ik verwijderd. Leek mij niet nodig.
-expansievat krijgt via een vlotter het water wat verdampt bijgevuld.

Bijgaand het schema (graag aanvullingen en kritiek; geeft niet wat)
doorsnede van de hout-cv kachel
Tekening Schema aansluiting hout-cv verbeterd.JPG
Bijlagen
Erin Dwarsdoorsnede Getekend jpeg.JPG
Bob1
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:14

Re: Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

Bericht door Bob1 »

Dag Atlas,

Je bent weer een stapje dichter bij.
De aansluiting van het expansie vat zou ik in de zuig van de pomp plaatsen en wel tussen pomp en thermomixventiel. Waarom? De pomp beschikt dan altijd over voldoende aanvoer van water bij op kook toestanden. Ook kan de pers druk van de pomp te hoog worden zodat je expansiebakje overloopt. Ook is de thermische beveiligingsklep zo overbodig. Zou je die wel willen gebruiken zet hem dan ook tussen zuigpomp en thermomixventiel plaatsen. De boiler van 125 liter uitvoeren met een automatische ontluchter die eventueel afwatert naar het riool. Waarom? Tijdens eerste opstart makkelijk ontluchten van het systeem en wanneer er toch stoombelletjes ontstaan worden die meteen afgelaten. Doordat in het cv systeem de extra warmtewisselaar hebt heb je hier ook meer weerstand in deze kringloop. Wanneer dit in de praktijk een probleem geeft zou je een grotere pomp kunnen plaatsen. Vaak is het mogelijk alleen de elektromotor en waaier te vervangen voor een groter model in de zelfde range en het huis te laten zitten. Veel succes met de uitvoering, groet Bob1
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

Bericht door Atlas »

@Bob 1,

Fijn dat je nog even reageert maar ik heb mijn hele systeem inmiddels omgegooid. Het systeem is ook niet drukloos meer maar is in de cv gebouwd en het totaal draait op een druk van ca 0,5 (ja en ook de cv functioneert dan nog prima) bar.
Zie voor mijn nieuwste schema en manier van aansluiten de toppics http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=702 en http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=691 Graag zie ik evt opmerkingen van jou daar terug. Ik zal daar ook even een schetsje van het boiler en cv gedeelte uploaden.

Tav van je opmerking;
Ook is de thermische beveiligingsklep zo overbodig. Zou je die wel willen gebruiken zet hem dan ook tussen zuigpomp en thermomixventiel plaatsen
; je hebt gelijk.
en:
De boiler van 125 liter uitvoeren met een automatische ontluchter die eventueel afwatert naar het riool.
Dat is gedaan maar het schetsje werd even te priegelig om dit soort details ook in te tekenen.

Groet,
Han
kouwenh
Berichten: 25
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:14

Re: Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

Bericht door kouwenh »

atlas schreef:@Bob 1,

Fijn dat je nog even reageert maar ik heb mijn hele systeem inmiddels omgegooid. Het systeem is ook niet drukloos meer maar is in de cv gebouwd en het totaal draait op een druk van ca 0,5 (ja en ook de cv functioneert dan nog prima) bar.
Zie voor mijn nieuwste schema en manier van aansluiten de toppics http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=702 en http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=691 Graag zie ik evt opmerkingen van jou daar terug. Ik zal daar ook even een schetsje van het boiler en cv gedeelte uploaden.
Hallo Atlas,
Ik zag deze post van je, en was benieuwd waarom je toch overgestapt bent van drukloos naar een gesloten systeem.
Zelf zit ik nl. met dezelfde afweging: ik wil het liefste drukloos ivm. de veiligheid, maar de keerzijde hiervan zijn plaat wisselaars, open vaten op zolder etc. Gesloten is dan toch eenvoudiger.
Aangezien je idee mij wel aantstond, vindt ik het jammer dat je het niet zo gebouwd hebt!
In mijn geval wil ik alleen de cv verwarmen: dus alleen platenwisselaar erin.

Hoor graag van je waarom je de installatie omgegooid hebt.

groet, Henk
Gebruikersavatar
Atlas
Berichten: 510
Lid geworden op: 21 mar 2008, 16:17

Re: Boiler of een Platenwisselaar gebruiken bij Hout-Cv-Kachel ?

Bericht door Atlas »

@ Kouwenh.

Uiteindelijk heb ik voor een gesloten systeem gekozen omdat ik het idee van een plaatwisselaar in combinatie met een open systeem niet vertrouwde; Ik heb het niet uitgeprobeerd maar het water zou vanzelf als het ware door de platenwisselaar moeten stromen. Dat leek mij niet kunnen; het thermosyfonsysteem brengt best wel drukverschil op gang maar naar mijn gevoel (eerlijk moet ik zijn ik heb het niet uitgeprobeerd) kan een platenwisselaar alleen functioneren in druksystemen van beide kanten.
Ook een (oude) boiler als warmtewisselaar zag ik niet realiseerbaar vanwege het feit dat het warme kachelwater er van boven in zou moeten lopen om vervolgens door een spiraal afgekoeld aan de onderkant van de boiler weer naar de kachel toe te stromen. ook hierbij moet ik bekennen dat ik toen nog niet van het bestaan wist van de boilers die ze in Ierland/Engeland te koop aan bieden. Deze hebben een boven en onder aansluiting en zijn speciaal voor een dergelijk open systeem op de markt. zie hiervoor foto's van mij ergens op dit forum)
Uiteindelijk dus een druksysteem met wat extra veiligheden ingebouwd (dat dan wel) dan wat wettelijk vereist is.
Een ander praktisch probleem was dat ik eigenlijk ook nog te weinig ruimte had voor een open expansievat.

Ik moet zeggen dat ik daar lang over gedubd heb en eigenlijk nog doe.
Op dit forum kun je daar ergens mijn bijdragen overlezen o.a. met een filmpje van een exploderende boiler door onze mithbuster-boys (vorige week lieten ze er nog eentje opnieuw door tussenverdiepingslaag en dak vliegen omdat ze als kritiek bij de vorige kregen dat dat maar een dunne triplexopstelling was.)

Op dit forum zijn een aantal explicite tegenstanders van houtcvkachels als druksysteem (en dan bedoeld men ook atmosferische en vergassings ketels) Te noemen is o.a Chicken Power die elke keer hiervoor waarschuwd.
Op zich is de waarschuwing op zijn plaats echter na mijn laatste uitnodiging te reageren op mijn stelling in dit draadje; http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.p ... 8325#p8325
Mocht het waar zijn wat jij beweerd: alle boilers en cv installaties zijn, all over the world, beveiligd met overstortventielen. Toch hoor je maar hoogst zelden van exploderende ketels en boilers (op die in scene gezette explosie van Mithbusters http://www.youtube.com/watch?v=hWnL8SipXT8na dan) Alles is afgeveiligd met de door jouw genoemde overstortventielen.
Op deze opmerking en vraag heb ik eigenlijk nog steeds niet een voor mij tevreden antwoord gekregen.

In mijn systeem heb ik de normaal gangbare installatiebeveiligingen die installatie buro's ook aanbrengen: een overstortventiel en een thermische ablaufsicherung. De Overloop of liever gezegd de straalpijp - want dat wordt het natuurlijk wel mocht de zaak op stoom komen- heb ik het dak uit laten steken. ik zag en zie mezelf niet veel meer doen n.l. als thuis alles onder stoom komt te staan. Ik denk dat je bij een overstort ventiel in huis (ja ik heb zelfs van iemand gehoord in de kamer zelf direct achter de kachel!) niet meer te vertellen hebt en zo snel mogelijk weg moet wezen)

Buiten dit heb ik de noodstroomverzorging met een UPS. (Deze heeft een keer gewerkt bij een stroomuitval van een half uur! De kachel heb ik toen gedoofd met soda)
Ook laten we de kachel uitgaan wanneer we van plan zijn weg te gaan.

Wat verder meespeelde is dat ik het water wat in de kachel verwarmd wordt nu het hele cv-systeem rondpomp. Het water komt altijd afgekoeld met een graad of 25-30 terug. Grote afkoelingszekerheid dus. Met een warmtewisselaar extra tussen de beide systemen ben je ook nog afhankelijk van de werking van de cv pomp immers.

Al met al waren er nog wel wat overwegingen dus. De twijfel blijft ook wel moet ik zeggen.

Welkom op dit forum en ik zou zeggen snuffel nog eens wat verder rond op dit forum, er is al veel over gezegd en te vinden.

Atlas
Plaats reactie