Dakisolatie vraag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door verwijderd »

Misschien kan volgende zaken ook eens overwegen:

-1-Is je onderdak dampopen uitgevoerd ? Geen idee ?
-2-Hoe zit het met zomercondensatie bij deze opbouw ? Welke dakdelen zullen hygroscopisch zijn en welke hygrofoob ? Dus de condensatie zal zich waar gaan concentreren ? (tip: in de hygroscopische delen)
-3-Hoe zit het met (mogelijke/toekomstige) lekken in je (oudere) dak ? Met deze opbouw ge je die wanneer nog merken ?
-4-Enig idee van de prestaties ivm warmtedoorslag en akoestiek bij deze opbouw ?
-5- Heb je ook maar enig voordeel aan een comfortabelere zolder ? Of is het niet te doen om de besparing ? Ga je de twee enkelsteense gevels dan ook na-isoleren of worden die dan de muurverwarming voor de mussen ?

Of ook niet.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

1- Damp open

2- Geen idee

3- Kan dat überhaubt met binnenisolatie?

4- akoestiek is voor mij niet van belang

5- zie voorgaande berichten, wij hebben geen zolder, dit is een slaapkamer. muren hebben spouwmuurisolatie.
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door verwijderd »

-5- In voorgaande berichten zei je geen zoldervloer te hebben. En de foto's in de openingspost tonen een zolder, vandaar.
-4- Goed want kunststofplaten hebben quasi geen effect op de akoestiek. Ook belabberde prestaties ivm de warmtedoorsag. Misschien toch een aandachtspuntje voor slaapkamers.
-3- Ik heb nog nooit gehoord van een gunstig effect van binnenisolatie op de lekgevoeligheid van een oud dak. Wel op het langdurig maskeren van lekken.
-2- Kunststofplaten zijn quasi vochtongevoelig, nemen niets op, verdelen niets. Condensatie, hoe weinig ook trekt dan naar het hout(gebinte) Er is maar weinig vocht nodig (20%) om bij gunstige temperaturen hout snel aan te tasten.
-1- Dampopen is positief. Uit wat bestaat het onderdak precies ?

Komt voor een ecoforum trouwens veel reclame voor kunststoffen langs.
Brutus Groenus schreef:De platen van IsoBouw lijken me goed verwerkbaar. Dat ze zijn gemaakt van EPS, lijkt me ook beter dan PIR omdat dit minder schadelijk/beter te recyclen is.
Voor de Belgische goedkoop: Kijk eens bij de Oosterburen EPS in het duits is "Styropor".
Komen ze wellicht geheel gratis bij je thuis afzetten (de eps én het transport) Met goed onderhandelen krijg je misschien nog geld toe, want sinds oktober 2016 staat het bij de Oosterburen te boek als "Sondermull".
Voor Pur is het wellicht nog een paar jaar wachten voor zulke buitenkansjes.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door ritsaert snijder »

6- heb je gecontroleerd of er op het dakbeschot geen jaren 70 dampdicht laagje ligt (werd vaak gedaan om de boel waterdicht te maken).
groet!

Ritsaert
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door remco d »

ritsaert snijder schreef:6- heb je gecontroleerd of er op het dakbeschot geen jaren 70 dampdicht laagje ligt (werd vaak gedaan om de boel waterdicht te maken).
Zoals bij mij. Werd vooral gedaan icm gebakken pannen omdat die wat minder maatvast zijn. Echter na 50 jaar mag dat folie wel dampopen heten....
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Nee geen folie onder de pannen gelukkig. Wel veel stof en kurkdroog.
- Word geen slaaf van je bezit -
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

remco d schreef:Plus het op maat maken van zo'n diktes is ook niet makkelijk.
cirkelzaag met fijne vertanding, heb anders ook een tafelzaag. Dat komt wel goed denk ik.
remco d schreef: Ook heb ik wel dmv van tengels 1 cm spouw tussen dakbeschot en isolatie gemaakt. Dit omdat het folie tussen dakbeschot en pannen niet helemaal 100% is na 60 jaar. De spouw laat wat tocht toe zodat eea evt kan opdrogen.
Dit is ook het enige waar ik nog over twijfel, vooral omdat er zoveel tegenstrijdige adviezen zijn die op mij beide logisch over komen.

Ik begreep dat ze in België wat voorlopen op isolatie, dus lijkt het me logisch om hun methode aan te houden (zonder spouw).
- Word geen slaaf van je bezit -
Gebruikersavatar
verwijderd
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 feb 2017, 12:40

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door verwijderd »

Bij na-isolatie van een schuin dak is een dampopen onderdak een minimum-vereiste.

Geen onderdak, een dampdicht onderdak of een lek onderdak ==> NIET isoleren, maar eerst een dampopen onderdak voorzien!


Vervolgens kan je nog onderscheid maken in de kwaliteit van de isolatie:

Best = dampopen kapillaire isolatie langs buiten. Een dikke houtwolplaat die de koudebruggen van het gebinte oplost als onderdak is ideaal.
Dit type onderdak kan duur uitvallen, ook al omdat er eventueel veel aansluitingen zullen aangepast moeten worden.
Met zo'n afwerking kan je ook probleemloos langs binnen bij isoleren.
Die extra isolatie (tussen keperes/spanten/gordingen) is ALTIJD volledig gevuld tot tegen het onderdak. Is ALTIJD aan de warme zijde afgewerkt met een laag/plaat/damprem die DampDICHTER is dan de afwerking aan de buitenzijde (het onderdak) Ook altijd heel erg opletten alles goed luchtdicht te plaatsen.

Tweede beste: een dunne kapillaire, dampopen onderdakplaat/ twee types: op basis van houtvezelcement (type menuiserite) ongeveer 1,5 cm dik, worden geschraagd geplaatst. Of gebitumeerde houtwolplaat (type celit) 22mm dik, tand en groef geplaatst.
Isolatie idem als hierboven.

Derde beste (en meteen het minimum): Dampopen onderdakfolie onder de tengellatten en panlatten.
Isolatie zoals hierboven.


Dan nog betreffende de gebruikte isolatie:
Best is een kapillair aktief en dampopen isolatiemateriaal te gebruiken: vb houtwolvezel, cellulose, hennepvezel, vlaswol enz., Natuurlijke materialen scoren het best.

Waarom?
1. Omdat ze -incidentieel- vocht kunnen bufferen en over een grote oppervlakte verspreiden (kapillaire eigenschap). Daardoor treden er geen piekbelastingen op aan (bijvoorbeeld) het gebinte.
Vochtongevoelige kunststofplaten ontbreekt het aan deze eigenschap. Hydrofobe isolatie zoals glaswol en rotswol ontbreekt het eveneens aan deze eigenschap.

2.Omdat ze 'vol' geplaatst kunnen worden tussen het gebinte. Waardoor er geen convectiestromen plaatsvinden tussen isolatie en aansluitingen met het gebinte. Harde kunststofplaten ontbreekt het aan deze eigenschap. Opschuimen met pur , tape en/of kit is meestal een pleister op een houten been. Een dak beweegt met de wind, en staat bloot aan grote temperatuur-wisselingen. Pur scheurt los, tape en kit houdt slechts een tijdje stand. Beter is een mechanische bevestiging met soepele isolatiematerialen die kunnen meebewegen en hun compressie behouden (paar cm meer afsnijden dan de opening tussen de spanten)
Rotswol en glaswol hebben deze eigenschap ook.

3. Omdat ze een goede lambdawaarde combineren met een vrij hoog soortelijk gewicht scoren ze ook vrij goed op warmte-doorslag en akoestiek.
Dit geldt niet voor kunststoffen en ook in mindere mate voor glas- en rotswol.

4. Ecologisch (afval, produktiefase); CO2-footprint; recyclage scoren ze uiteraard beter.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Brutus Groenus »

Bedankt voor je informatie.
slowhouse schreef:Opschuimen met pur , tape en/of kit is meestal een pleister op een houten been. Een dak beweegt met de wind, en staat bloot aan grote temperatuur-wisselingen. Pur scheurt los, tape en kit houdt slechts een tijdje stand.
Er is ook hoog flexibele pur schuim, speciaal voor bewegende kieren. Ik mag aannemen dat deze niet scheurt, deze wil ik ook gaan gebruiken samen met alu tape en een extra dampscherm voor de zekerheid.

Onderstaand de ruimte die gisteren is gestript.
Screenshot_2017-02-26-16-56-16-1.png
Van de week ga ik beginnen met de gording aanpassen en het rookkanaal aftimmeren met Promatect
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door JantjeV8 »

Je bedoelt 'elastic foam', het zet ook minder uit en is daardoor beter controleerbaar aan te brengen.
Krelis
Berichten: 762
Lid geworden op: 03 jul 2011, 16:11
Locatie: kop noordholland

Re: Dakisolatie vraag

Bericht door Krelis »

Is het mooier geworden? Zie ook iets van ‘slaaf van bezit’......ga je met aangekondigede manier een zolder isoleren (met kunststoffen) dan lijkt het er wel op. Eigenlijk kun je die zolder niet betalen.
Plaats reactie