diy zonneboiler

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

diy zonneboiler

Bericht door mro »

Het is een rustig weekendje, tijd om wat na te denken :)

Ik zit met het volgende ideetje om een lowcost zonneboiler(tje) te maken maar dan enkel voor gebruik in de zomer en om te douchen, geen al te hoge eisen.

Stel het volgende:

Ik maak een zonnecollector zoals er al veel gemaakt zijn volgens youtube: zwarte bak met daarin 5tal meter roodkoper zachte buis, afgedekt met plexiglas.

Ik heb hier nog zo'n blauw plastic vat van 100L(kan ik isoleren), ik vul dat helemaal met water en steek daarin een zelfgemaakte koperspiraal, ook van 5m. Mbv een circulatiepompje laat ik water circuleren tussen collector en die spiraal als temperatuur collector hoger is dan van het water in het vat.

Dan maak ik nog een tweede spiraal voor in het vat waar ik aan de ene kant koud leidingwater op aansluit en aan de andere kant aansluiting voor de douche.

Het blauwe vat met de twee spiralen is dan eigenlijk een rudimentaire warmtewisselaar met warmteopslag, spiraal collector steek onderaan het vat en die van de douche bovenaan.

Mijn vraag:

Mijn spaardouchekop heeft momenteel een debiet van 3L/min, is een spiraal in koper van diameter 12mm en 5m lang voldoende om de warmte uit het opslagvat op te nemen in doorstroom?
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: diy zonneboiler

Bericht door Johndc »

Mijn ervaring met het zelf maken is eigenlijk wat tegen gevallen. Achteraf gezien zoek je beter even op bv tweedehands of marktplaats om die dingen aan te schaffen, dikwijls goedkoper dan zelf doen.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: diy zonneboiler

Bericht door JantjeV8 »

Het oppervlak van je sww wisselaar is dan ongeveer 0,185m². Dat is het overdrachtvlak wat 3L/minuut moet opwarmen. Volgens mij moet je dit gebruiken om wat van die vermogensformules op los te laten. Ik zou dat met wat verschillende dT's doen zodat je ook de minder zonnige dagen in beeld krijgt. Mijn gevoel zegt dat 'm dit niet gaat worden.

De zon doet er met zo'n 12mm wisselaar uren over om een paar liter opgewarmd te krijgen, en jij gaat dat ala minuut doen. Mijns inziens kun je beter een 20L boilertje op de kop tikken, en het SWW direct door de zonnewisselaar op laten warmen.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: diy zonneboiler

Bericht door mro »

Ik dacht dat er zonneboilers zijn die de boiler opwarmen en dan dmv een spiraal het sww verwarmen in doorstroom? Dit om de kans op stilstaand lauw water te minimaliseren.

Welke diameter en hoe lang is de spiraal in zo'n boiler?
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: diy zonneboiler

Bericht door Sandman79 »

mro, kijk hier eens: http://hellmann-behaelterbau.de/wp-cont ... sic1-1.pdf

ik heb de FW60 in mijn buffervat, en ik heb voldoende warm water om een bad te nemen vanaf een 44° temperatuur in mijn buffer... douchen vanaf een 40°
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: diy zonneboiler

Bericht door Pieke »

Mro, ik heb nog wat spullen liggen voor een beginners zonneboiler. Geen koper helaas maar 2 panelen en een RVS warmtewisselaar/spiraal.
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
Gebruikersavatar
ready to burn
Berichten: 174
Lid geworden op: 28 aug 2014, 18:59
Locatie: mauie stad achteâh duh duine

Re: diy zonneboiler

Bericht door ready to burn »

Wat je ook zou kunnen overwegen is een zwarte 1 plaatradiator te nemen in een bak met doorzichtige plaat ervoor, en deze onder je buffer plaatsen.
Circulatie gebeurd dan via thermosifon werking.
Zo heb ik het in Spanje veel gezien.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: diy zonneboiler

Bericht door mro »

Bedankt voor de reacties.

Ik zal er nog wat verder op studeren.
Plaats reactie