koelte radiatoren?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peterke
Berichten: 68
Lid geworden op: 15 mar 2008, 22:06
Locatie: België
Contacteer:

koelte radiatoren?

Bericht door Peterke »

Men cv instalatie staat er nu voor spek en bonen bij sinds we verwarmen met speksteen,
nu had ik ergens iets aardigs op een forum gezien om te koelen in de zomer,
ik dacht zo in plaats van een warmte/koelte muur men bestaande radiatoren te gebruiken.
interesant idee? of zou het helemaal niets uithalen?

Peterke,

Afbeelding
chathanky
Berichten: 660
Lid geworden op: 27 sep 2006, 18:22

Re: koelte radiatoren?

Bericht door chathanky »

Leuk plan.
Bedenk wel als je water van 11 graden hebt dat de radiatoren gaan condenseren in de zomer.
Ook is de afgifte niet te vergelijken zoals je die gewend was van het verwarmen.

En hoe ga je het water weer koelen? De koude van de put raakt uitgeput en de restwarmte moet je wel weer ergens kwijt raken.
De auteur draagt geen enkele verantwoordelijkheid voor de handelingen die uit de tekst vericht wordt en adviseert bij twijfel een vakman in te schakelen.
Het is mogelijk dat er onjuistheden in de tekst staan.
Susanne
Berichten: 42
Lid geworden op: 31 dec 2007, 14:10

Re: koelte radiatoren?

Bericht door Susanne »

Ik heb een vergelijkbaar plan.
Ik wil namelijk warmtemuren maken, die in de zomer losgekoppeld kunnen worden van ons warm buffervat, maar dan via een plastic 1.000 litertank (buiten) lopen, waar ik dus een warmtewisselaar in moet maken.
Het is dan wel belangrijk dat de temperatuur niet te laag wordt, want dan zou de muur nat worden. Dit lijkt me met radiatoren nog sneller te gebeuren (maar wel een minder groot probleem ALS het gebeurt).

Ik dacht namelijk zo: tijdens een echte hittegolf hebben we onvoldoende regenwater over om de tuin te besproeien, dus gaan we grondwater gebruiken. Dit is echter zeer koud voor mijn plantjes. Als ik dat nu voorverwarm door onze muren er wat koeler mee te maken, dan slaan we twee vliegen in één klap: gelukkigere plantjes en een iets frisser huis.....

toch?
luigi
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 dec 2007, 19:58
Locatie: Boissy St Léger ( France )
Contacteer:

Re: koelte radiatoren?

Bericht door luigi »

Lijkt me een goed idee Susanne ,
Ik denk echter wel dat je een ventilator op de gekoelde muur zal moeten richten om er een optimaal resultaat uit te halen alsook om de condensvorming te minimaliseren .
Weet dat speksteen evengoed de koude opneemt als de warmte , dus eveneens uitstekend als koelmuur te gebruiken ...
veel succes met jou tests ?

Luigi
hello, hier ben ik , net als jullie op zoek naar ecologische alternatieve energieën , alle ideën zijn dus welkom . Zelfs combinaties kunnen tot goeie resultaten leiden .
Plaats reactie