Kombiofen bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Ik zie trouwens dat ik het bovenste rooster vergeten ben in sketchup.
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Daapiedo,
Klopt het dat dit een jpg is?

Hoe weet je dat de Brunner en de door jou getekende bell en schoorsteen bij elkaar passen? Met andere woorden; weet je de "systeemgegevens"? Die van de Rocket batch box zijn open source, van andere kachels worden dit soort gegevens angstvallig geheim gehouden.
groet!

Ritsaert
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Ik heb het inderdaad naar een jpeg geconverteerd.

De brunner en de zogenaamde nachheizkasten horen bijelkaar. De rookgassen komen ook niet door de bell maar gaan door de nachheizkasten.
De vuurkamer + nachheizkasten verwarmen de omgeving/ bell.
Bijlagen
br2010-ko-gnf.webhi.png
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

@D
oke maar dan is dus alleen sprake van hete lucht verwarming (convectie). De bell is niet veel meer dan een kast?

@ Martijn
Is de werkplaats die loods....waar je ook een vliegtuig in kan parkeren :D

Mijn werkplaatskachel was eerst een open smidse. Toen een smidse-oven in een single skin bell. Toen heb ik boven in die bell pijpen geplaatst. Maar dat gaf te weinig snelheid en ik heb er als experiment een ventilator op gezet. Dat werkt heel goed. Ik heb ook nog een bullerjan bekeken, maar dat werkt mij te langzaam. Dit is echt een warmtekanon...en natuurlijk ook een houtvreter. Als de ventilator uit staat heb je gewoon een kachel.

Je kan dat ook bouwen met een paar tonnen. Maar daar zet je weer moeilijker pijpen door heen.
groet!

Ritsaert
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Het is inderdaad een bell om dit gesloten systeem heen.
MEt de warme lucht en straling afkomstig van dit systeem wil ik de bell opwarmen.
Boven in de bell wil ik een klep maken waar ik naar behoefte warme kan laten ontsnappen
als bijvoorbeeld de schoorsteentemperatuur te ver oploopt.
Daarnaast kan ik dan halverwege nog een klep maken om naar behoefte lucht uit de bell te laten ontsnappen de woonkamer in.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door martijn1984 »

In de bell zitten rookgassen die wil je niet laten ontsnappen?


@rits

Dat is hem ja.
Maar 1 vak ga ik afscheiden dmv een wand van sandwichpanelen en een zolder van die platen.
Dan word hij 5x10 mtr en 3 hoog.
Een fietsenschuurtje zeg maar.
En mn schoonvader wil zoiets dergelijks in zn nieuw te bouwen schuur.
Hij wou een oude potkachel gebruiken.
Vandaar mijn interesse in je buizensysteem , gewoon een buis door en door?
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

@martijn1984 je hebt kennelijk net helemaal begrepen wat mijn bedoeling is.
Als je kijkt naar de afbeelding dan zie je het gesloten systeem van Brunner.
Daarom heen wil ik een bell bouwen. In die bell komen dus geen rookgassen.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door martijn1984 »

Oeps :fff
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Wouter Gillis »

@Daapiedo,

ik weet niet goed wat jouw doel is. Ik zie niet veel voordelen om over de Brunner nog een Bell te gaan zetten.

Ik lees dat je mikt op stralingswarmte maar in die situatie gaat de afgastemperatuur omhoog eens de bell op de nodige temperatuur is en dus het rendement gevoelig naar beneden. Het systeem kan als het ware onvoldoende snel zijn warmte kwijt.

Daarnaast mik je op convectie door nog een extra klep te openen wanneer de bell te warm is. Maar die convectie heb je al bij een gewone opstelling van de brunner.

Mij lijkt het interessanter om na de nachheizkaste een single bell te plaatsen al dan niet met een bypass om de schoorsteen te verwarmen bij koudstart. Als de rookgastemperatuur na de nachheizkaste te laag zou liggen (bijvoorbeeld minder dan 150°), zou ik die er tussenuit laten en onmiddellijk na de brunner een bell zetten, weer al dan niet met bypass.

Dan heb je een volwaardige combinatie van convectie, stralingswarmte en een goed rendement.

Wat voor schoorsteen heb je overigens voorzien? of werd dat al vermeld?

groet
Wouter
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Bedankt voor de reactie. Ik zal eens kijken wat brunner aangeeft voor afgastemperatuur na de nachheizkasten.
Ik kan inderdaad altijd die kast er tussenuit laten.

Mijn schoorsteen is volledig dubbelwandig RVS, ongeveer 8 meter hoog en 200mm diameter.
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Brunner geeft een temperatuur van 520 graden voor de NHK en 160 graden na de NHK.
Wouter Gillis
Berichten: 692
Lid geworden op: 22 dec 2008, 14:54
Locatie: Zaventem

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Wouter Gillis »

Daapiedo,

Nadeel van die NHK is dat men waarschijnlijk mikt op/rekent met eerder veel convectie (gezien het eerder hoog temperatuurverval en het gebruik van metaal). Persoonlijk zou ik dan ook opteren voor een brunner met zelfgebouwde single bell. Met 500° haal je daar prima stralingswarmte mee.
En zo'n single bell kost quasi niets als je wat uitkijkt naar tweedehands/gratis materialen.

Ik heb ook een gietijzeren Saey kachel en boven op zolder een single bell op het rookkanaal ervan. Werkt erg goed. Wordt wel vervangen door een massakachel met batch rocket.
groet
Wouter
Plaats reactie