Kombiofen bouwen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd lees ik aandachtig de onderwerpen door mbt isolatie en verwarming. Drie maanden geleden ben ik eigenaar geworden van de helft van een woonboerderij in het buitengebied van Noord-Brabant. We beschikken over een vloeroppervlakte van ongeveer 280m2 en het huis heeft ongeveer 850m3 inhoud. De boerderij is rond 2002 voor een groot gedeelte afgebroken en geheel opnieuw opgebouwd en geïsoleerd naar de maatstaven van die tijd. Uiteraard zijn er hier en daar nog verbeteringen aan te brengen.

Op dit moment maken we hoofdzakelijk gebruik van een Jotul f118 om de woonkamer te verwarmen. Deze kachel brand fantastisch en verwarmt onze woonkamer+studeerkamer van 75m2 prima. Ik ben me alleen steeds beter gaan realiseren dat de de Jotul verre van efficiënt is. Daarnaast merken we goed dat, zodra de kachel uit is, de temperatuur daalt. Ik ben dus op zoek naar een vervanger in de vorm van een (semi)massakachel.
Zowel ik als mijn vriendin zijn gek op de Duitse grundofens/speicherofens.

Ik ben echter bang dat op het moment we alleen voor een massakachel gaan we onvoldoende tijd hebben om de kachel/woning te verwarmen. We werken allebei veel en wisselende diensten. Het komt regelmatig voor dat we meer dat we 16 uur of meer van huis zijn, waarna we de volgende dag ook weer vroeg op pad moeten. Kort gezegd wil ik dus dat de kachel sneller zijn warmte kan afgeven aan zijn omgeving.

Na wat onderzoek ben ik de zogenaamde Duitse Kombiofen tegen gekomen.
http://www.kachelofenverband.at/2012/07 ... lung_ofen/

Mijn bedoeling is om de verbrandingskamer zoveel mogelijk in te sluiten met massa en om met de zogenaamde nachheizkasten de woonkamer wat sneller op te warmen.

Heeft er iemand kennis en of ervaring met dit soort kachels?
Is mijn plan en of idee reëel, of kan ik beter naar iets anders op zoek?

Alvast bedankt voor de moeite.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Lieve »

Welkom op het forum, daapiedo.
Dit forum is veel uitgebreider dan alleen isolatie items.
Ga ook eens kijken op het item verwarming.
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Als ik je goed begrijp, moet ik het antwoord vinden in de bestaande fora?
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door Pietje »

Yup! ;-)

Het plaatje van je kachelofen gezien te hebben, ben je hier op het goede adres. Lees eerst http://batchrocket.eu/ (even op nederlands vlaggetje klikken voor nederlandse tekst) en dan begrijp je dat wat je gevonden hebt, niet optimaal is.

Als je daarna nog vragen hebt: barst los!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

@ Daapiedo,
Je hebt het over een kombikachel en je link verwijst naar een heteluchtkachel? Maar je bedoelt de kombikachel?

Kachel is een interessante kombinatie. Je veronderstelling is dat je het huis niet continu wil verwarmen. Af en toe 16 uur weg zijn is met een massakachel ook niet heel ingewikkeld. Het verlagen van je temperatuur is alleen echt zinnig bij een matige isolatie en weinig isolatie (en dus lange periodes weg zijn). Maar de Jotul is maximaal 11 kW, dat ga je met een massakachel niet halen.

Een kombi-kachel (RBB/bell, massa en convectie) is goed te realiseren. Maar de convectie werkt natuurlijk heel anders in je huis dan een massakachel.
Laatst gewijzigd door ritsaert snijder op 09 jan 2017, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
groet!

Ritsaert
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Met de Jotul heb ik ongeveer 1 uur nodig om de woning van 17 graden naar 21 a 22 te krijgen. Daarna verwarm ik naar behoefte.
Ik "knijp" de kachel zo weinig mogelijk maar laat de kachel ver uitbranden waarna ik hem, als de temp voldoende gezakt is, weer opstart.

Ik ben dan ook bang dat als ik voor 100% massa ga het te lang duurt voordat de woonkamer warm is.

Daarnaast is misschien ook wel handig om te vermelden dat mijn kamer + studeerkamer het model van een T hebben. De kachel staat redelijk
centraal opgesteld maar kan niet alle ruimtes warm stralen. Bovendien is het plafond, ondanks dat het een oude boerderij is, 2,8 m hoog.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door kockie »

Een massakachel blijft 24 uur, of langer, warm. Daardoor heb je geen opstart, hoogstens op de eerste dag dat je 'm stookt.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
ritsaert snijder
Berichten: 4465
Lid geworden op: 09 dec 2009, 10:53
Locatie: kachelbouwer /Portengen

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door ritsaert snijder »

Een hoog plafond is in het voordeel van de massakachel, je houdt de warmte laag. De massakachel blijft in de winter 24/7 warm. Maar je wil de kombi om zeker te weten dat je het altijd warm kan stoken? Je hebt geen cv?

Voor mezelf ben ik een heel groot fan van een continu temperatuur, omdat alles dan dezelfde temperatuur heeft heb je met een lagere temperatuur al het beoogde warmte-comfort.
groet!

Ritsaert
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door kiekeboe »

ik denk dat je het beste aan een zware massa kachel kunt denken.
zo zwaar dat je maximaal eens per 24 h hoeft te stoken.

het lijkt tegenstrijdig maar de praktijk bewijst dat een continue temp zuiniger is dan opstoken en afkoelen. (tenzij de isolatie zeer slecht is)
daarbij komt nog dat je lekker warm thuis komt terwijl je nu eerst een uur aan het stoken bent.

het zou me niet verbazen als je met de helft van het hout toe kunt met een rocket massa tov de jotul.
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

Hoe zwaar zou de kachel dan moeten worden?

Is een combinatie tussen hete lucht en massa niet mogelijk?

Ik weet dat een rocket een hoog rendement haalt. Ik denk dat ik zelf echter
niet handig genoeg ben om een rocket mass heater te bouwen die ik in
mijn woonkamer zou zetten. Daarnaast staan grundofens van Duitse bouwers
zoals Hark of Brunner bekend om hun zuivere verbranding.

Ik ben dus van plan om met bestaande onderdelen een combi te maken tussen masse en hete lucht.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door peterberg »

Een 24 uurs model moet tenminste 2500 kilo wegen maar 3000 kilo is wat veiliger.

Als je wat ervaring op wilt doen kun je je ook aanmelden voor het kachelbouw weekeinde. Heb je een goede basis om op te beslissen. Maar niet Hark hé, dat is een firma die schimmige kachels bouwt die er uit zien als massakachels maar alleen convectie geven. En natuurlijk een mooi vuurtje om te zien.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
daapiedo
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 jan 2017, 09:36

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door daapiedo »

@Peterberg Hark is inderdaad een wat schimmig merk. Ik heb me daarin vergist.
Brunner en Ortner daar in tegen zijn staan wel degelijk bekend om hun degelijke producten en lage uitstoot.

Het kachelbouw weekeinde zou inderdaad nog niet zon slecht idee zijn.

2500 tot 3000 kilo is echter wel een enorme massa en zou een enorme kolos van een kachel worden.
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door peterberg »

Dat valt wel mee. Ik heb zelf een vuurbetonnen kachel die 2000 kilo weegt, wanden heeft van 17 cm dik in twee lagen en een meter in het vierkant meet bij een hoogte van 2,10 meter. Die van jou zou wat groter moeten worden maar met 1,20 meter in het vierkant ben je er wel. Als je dat afzet tegen een ijzeren kachel en alle ruimte die je er omheen vrij moet houden is dat heel schappelijk.

Ik vertel altijd hetzelfde verhaal en dat luidt als volgt:
Een ijzeren kachel is in de zomer klein, dan zet je er een potplant op en kijk je er niet meer naar.
Een massakachel is in de zomer groot, het ding staat in de weg en je kunt er niets mee.
In de winter dan is de ijzeren kachel groot, alles wat brandbaar is moet er een meter vandaan anders vliegt het in de fik.
De stenen kachel is in de winter niet groot genoeg voor alle gezinsleden om er met de rug tegenaan te zitten. Er is geen sprake van dat een stuk papier dat er aan hangt ooit verder komt dan heel droog en van branden is al helemaal geen sprake.

Vooral kinderen hebben de neiging om zich constant in de buurt van het ding op te houden. Ik ken zelf een verhaal van een dochtertje die een paar keer in de week erbovenop klom om daar haar huiswerk te maken. Het was de enige warme plek die altijd vrij was en zij was als enige van de kinderen groot genoeg om er op te klimmen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door kockie »

Op onze kachel kun je ook goed de lengte van de kinderen en bepaald bezoek aflezen :) Iedereen die binnenkomt en de weldadige warmte voelt is verkocht :)

Afbeelding

Die is al van een paar jaar terug....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Kombiofen bouwen

Bericht door kiekeboe »

hier net zo.

we verwarmen een kamer van 50m2 met 2 canvas boodschappentassen met hout per dag met de huidige tempraturen.
als het echt gaat vriezen en waaien worden dat er 3.
de kachel is 1250 kg wat twee x per dag stoken betekent (voor ons geen probleem).
de temperatuur schommelt tussen 19 en 21 graden.
het huis is matig tot redelijk geisoleerd, bouwjaar 1870.
Plaats reactie