Animo peiling rocket bouwdag/weekend

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door kockie »

Peter is zijn brein aan het breken over een versie met chamotteplaten in een stalen frame. Het lijkt er op dat je op je wenken bediend wordt, al heb ik geen idee hoe die platen zich houden bij in- en uit elkaar zetten/halen.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door SanderL »

Dat klinkt goed, waarom zou je de stalen platen uit elkaar halen?
Mijn bedoeling is om een vuurkern te optimaliseren qua opwarmtijd en isolatie. Eenmaal geplaatst hoeft het ding niet meer uit elkaar wat mij betreft. Chamotteplaten, vuurbeton of vuurvaste stenen via de deur er uit kunnen halen zou misschien nuttig kunnen zijn. Voor de vuurkamer lijkt mij dat makkelijk te realiseren. Peter, zou je iets willen vertellen over je plannen?
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door peterberg »

Het idee ging niet om stalen platen maar chamotte platen, vuurvaste steen in plaatvorm van 30 mm dik. Daaromheen een vermiculiet plaat voor de isolatie, ook 30 mm dik. Dat als geheel bij elkaar gehouden door een frame van stalen hoekprofielen waar ook de deur aan opgehangen kan worden. Vermoedelijk wordt het een ding dat de beproefde configuratie volgt, compleet met p-channel of floorchannel.

Hoe dan de riser te construeren is een andere zaak, de keus wordt dan: op dezelfde manier opgebouwd als de firebox met de riser in een kleinere box, of een complete rechthoekige box waar de riser aan de achterkant inzit en omstort met losse perliet of vermiculiet gemengd met een beetje klei. Of een combinatie van die twee zou ook kunnen. Dan blijft nog de vraag of er een vierkante riser in gaat of een achthoekige. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar de laatste van de twee, vergt wel meer zaagwerk van de chamotte platen dus we hebben in elk geval een steenzaag machine nodig die ook onder een hoek kan zagen.

En natuurlijk lasapparatuur, een MIG of een TIG set zou wel fijn zijn. Als alles ter plaatse gemaakt gaat worden dan hebben we ook een stationaire afkorter nodig voor het staal. Er zijn een paar mensen die zo'n klusje aan zouden kunnen, als ze daar zin in hebben natuurlijk.

Het fornuis is nog wat vager, voor de kern leun ik licht naar een soortgelijke constructie en ontwerp als hierboven of het exotische ding waar ik nu mee bezig ben. Dat laatste is een heel ander verhaal, uiterst experimenteel.
Ik ben een paar dagen geleden begonnen om een onderwerp te vullen op Donkey's forum, zie http://donkey32.proboards.com/thread/21 ... technology. Er komt nog een Nederlandse editie van die artikelen, denk ik.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8533
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door kockie »

Dat ziet er goed uit! Je hebt je tijd weer nuttig besteed zie ik. Ik ben benieuwd naar de meetresultaten!
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
SanderL
Berichten: 218
Lid geworden op: 04 feb 2010, 10:51
Locatie: Maartensdijk

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door SanderL »

Ik heb een beugel ijzerzaag, scherpe vijl en een haakse slijper. Met wat fysieke inspanning zijn een aantal T-profielen zo gezaagd. Profielen netjes haaks maken en eventueel voorzien van een schuin kantje voor het lassen lukt met dit gereedschap ook wel. Dus als ik kan helpen met het metaal op maat maken, dan doe ik dat graag. Blijft natuurlijk staan dat een afkortzaag voor metaal veel sneller en handiger werkt. Las apparatuur heb ik niet.

Voor het maken van het frame waar de vuurkern in komt, zat ik te denken aan een bak van hittebestendig plaatmateriaal. (bijv. promafour 400).
Dit kun je met alledaagse gereedschappen bewerken. Als de verticale hoeken verbonden worden met stalen hoekprofiel, dan kunnen deze direct als pootjes dienen zodat de vuurkamer op de gewenste hoogte kan komen. Aan het uiteinde van de hoekprofielen zouden in hoogte verstelbare pootjes kunnen komen. Stel dat het lassen van stalen profielen niet lukt, dan zou dit misschien een optie kunnen zijn.
pelletpower
Berichten: 3289
Lid geworden op: 12 nov 2011, 13:21

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door pelletpower »

Kijk. Kan ik ook eens wat bijdragen. Afkortzaag is present, evenals migmag op 220.
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door Lieve »

Ik heb nog chamotteplaten, geen 3 cm dik, ik denk dat ze 2 cm dik zijn.
2 platen 50 x 50cm en nog een hoop kleinere
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door peterberg »

Pellet, hartelijk dank voor het aanbod, dat komt van pas. Zo te merken kan er een smederij opgezet worden om het metaalwerk samen te stellen.

Lieve, ik denk dat die chamotte platen dan 25 mm zijn. Ik kom er nog op terug voor de inventarisatie. Ook hartelijk dank.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door MatthiasD »

220V MIG apparaat kan ik ook meenemen, zo ook een haakse slijper. :D
Lieve
Berichten: 846
Lid geworden op: 09 dec 2013, 22:11
Locatie: Flobecq Henegouwen België

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door Lieve »

Ik ben vergezeld van een meter naar de stal getrokken.
De 2 grote platen zijn 60x60x02, toch maar amper 2 cm dik.
nog enkele platen 30x50x03
er staan ook nog een 10 tal isolatie platen.
100x50x03, deze zijn in een grijs blauw, zacht materiaal, de inscripties op de doos zijn verdwenen. indien ik me goed herinner zijn deze platen geschikt voor t° tot 650°
Isolatie stenen zijn er natuurlijk ook nog altijd.
Je laat maar weten wat bruikbaar lijkt.
Gijs
Berichten: 32
Lid geworden op: 25 jan 2011, 21:45

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door Gijs »

Ik denk / doe graag mee
MatthiasD
Berichten: 243
Lid geworden op: 20 okt 2013, 18:07
Locatie: Noordoostpolder

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door MatthiasD »

Slecht nieuws: ik moet helaas afzeggen ivm andere activiteiten :(
pdk17
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 feb 2017, 09:52

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door pdk17 »

Hallo.

Ik ben professioneel fotograaf en filmmaker en wil graag alles documenteren.
Is er al een datum gekend? Indien vrij kom ik graag af. 27-28/5 dus. Dat wordt moeilijk :(
Hopelijk een volgende editie

groeten
Piet (Nieuw hier maar al heel veel gelezen)
Laatst gewijzigd door pdk17 op 01 mar 2017, 07:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Akooijman
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2017, 12:43

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door Akooijman »

Goedendag. Ik ben Andre en heb al heel wat uren op jullie forum rondgebracht naar veel tevredenheid.

Ik zou graag meebouwen met een kachel want ben zeer geïnteresseerd naar techniek en natuurlijk naar haarden.

Verder maak ik Van alles zelf en heb ook nodige gereedschap ervoor. dus wat er nodig is kan ik altijd bijdragen. Alleen weet niet precies wat voor tools je nodig zijn.

Gr Andre
jan wentink
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2016, 10:00
Locatie: Alkmaar

Re: Animo peiling rocket bouwdag/weekend

Bericht door jan wentink »

MatthiasD schreef:Slecht nieuws: ik moet helaas afzeggen ivm andere activiteiten :(
hallo

Ik ben ook zeer geintereseerd, en heb 27 en 28 mei in mijn agenda opgenomen. Hopelijk is er nog plaats ik heb al een keer mee gedaan en heb vrij veel bouw ervaring.

ik heb het een en ander aan gereedschap. Bij wie moet ik me aanmelden? Ik ben nog niet heel erg thuis op het forum en neem aan dat er nog nadere instructies komen.

groet
Plaats reactie