Hoe koken jullie?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Hoe koken jullie?

Bericht door mro »

In mijn streven naar laag elektriciteitsverbruik zit ik wat vast op gebied van koken.

We hebben momenteel een elektrische oven en een inductiekookplaat, beide redelijk basis zonder franjes. Worden veel gebruikt, vooral in de koudere maanden merk ik wel dat de oven veel meer gebruikt wordt.

De kookplaat zou ik in principe kunnen vervangen door gas maar een oven op gas is toch moeilijker te vinden.

Een ander alternatief is koken op hout/pellets. Heel mooi maar dan stel ik mij de vraag hoe dit werkt in de zomer, komt er niet veel warmte vanaf? We hebben hier jammer genoeg geen bijkeuken om het koken meer te compartimenteren. En een aparte elektrische kookplaat en oven voor de zomermaanden is ook niet de bedoeling (zie je wel zo in de foldertjes van zo'n toestellen).

Maar misschien pakken jullie het nog anders aan en doe ik nieuwe ideeën op?
remco d
Berichten: 397
Lid geworden op: 10 okt 2015, 08:32

Re: Hoe koken jullie?

Bericht door remco d »

mro schreef:In mijn streven naar laag elektriciteitsverbruik zit ik wat vast op gebied van koken.

We hebben momenteel een elektrische oven en een inductiekookplaat, beide redelijk basis zonder franjes. Worden veel gebruikt, vooral in de koudere maanden merk ik wel dat de oven veel meer gebruikt wordt.

De kookplaat zou ik in principe kunnen vervangen door gas maar een oven op gas is toch moeilijker te vinden.

Een ander alternatief is koken op hout/pellets. Heel mooi maar dan stel ik mij de vraag hoe dit werkt in de zomer, komt er niet veel warmte vanaf? We hebben hier jammer genoeg geen bijkeuken om het koken meer te compartimenteren. En een aparte elektrische kookplaat en oven voor de zomermaanden is ook niet de bedoeling (zie je wel zo in de foldertjes van zo'n toestellen).

Maar misschien pakken jullie het nog anders aan en doe ik nieuwe ideeën op?
Ik denk dat zeker in het deel van het jaar dat je je ruimte niet hoeft te verwarmen, inductie best prima is. Geeft de minste warmteverliezen. Mijn elektrische oven welke goed geïsoleerd is (buitenkant wordt nauwelijks warm) vind ik ook wel prima. Feit blijft dat er een stabiel stroomnet vereist is, en daar valt nog veel aan te verbeteren qua efficiëntie..

Een houtfornuis voor in de winter staat op mijn verlanglijst maar daar staat nog wel meer op...

Gas probeer ik juist te minderen / langzaam vanaf te komen. Mijn cv ketel is nu 4 jaar oud, het streven is om als deze versleten is, over te zijn op hout + een beetje stroom.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Hoe koken jullie?

Bericht door mro »

Ja, het werkt best goed en het is op jaarbasis best zuinig om op elektriciteit te koken maar ik zit wat met de piekvermogens die daarvoor nodig zijn.

In de toekomst zullen we veel moeten betalen voor die piekvermogens.

Gas is ook niet mijn favoriet, pellets lijken voor ons het meest haalbaar denk ik. Maar ik mis praktijkervaring.
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Hoe koken jullie?

Bericht door Rob van Rotterdam »

Ik kook op hout. Gaat uitstekend.
Het opwarmen van ons minstens zestig jaar oude fornuis duurt een minuut of twintig. Tijdens die periode doe ik wat huishoudelijke klusjes. De boel klaarzetten, de maaltijd voorbereiden, enz.
De kookplaat is dermate groot dat voldoende pannen tegelijk kunnen worden verhit. Voor temperen, de pan opzij schuiven naar een minder heet gedeelte.
Zoveel plezier als we van de warmte hebben die het fornuis 's winters als 'bijvangst' levert, zo weinig lijkt de warmte in de zomer overtollig. Meestal staat er dan wel ergens een raam of deur open of zo. Nooit is het 's zomers merkbaar warmer in de keuken als het fornuis brandt, dan wanneer het niet brandt.
Boven het fornuis heb ik een handdoekrek. Dat heb ik dusdanig gemaakt, dat ik het met vier katrollen kan ophijsen, dan wel kan laten zakken. Zo fungeert het fornuis dus ook als handdoekdroger. Op het fornuis staat permanent een zakketel met een inhoud van ongeveer drie liter. Die maakt dat we altijd heet water ter beschikking hebben. Voor de afwas, of voor thee (voor de jonge lezertjes onder ons: een zakketel is een ketel die je door het verwijderen van een paar ringen door de plaat kunt laten zakken, zodat de bodem van de ketel min of meer in het vuur hangt, met een kortere kooktijd tot gevolg)
Het fornuis levert tevens een niet te omschrijven meerwaarde waar het gezelligheid en sfeer betreft. Het vormt het warme hart van de keuken, en misschien wel het hart van het hele huis.
Koken, bakken, handdoekdroger, waterkoker, ruimteverwarmer, sfeermaker. Wat je noemt een multifunctioneel apparaat.
Het ding verbruikt geen elektriciteit en past dus in je streven om het gebruik ervan omlaag te brengen. Dus, mro, een goed plan!
Rob
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Hoe koken jullie?

Bericht door jwardenier »

Rob , en ook anderen ,het is misschien wel handig als je ook het soort fornuis er bij vermeld en ook het houtverbruik .
Tenzij je zelf brandhout teelt , moet je dit aanslepen ,een zuinig gebruiker is dan wel zo handig .
Wij koken voornamelijk op een lpg kooktoestel ,gebruik met 2 pers. ong. 4tot 6 flessen per jaar x 14 l gasdampfles a 8 euro per vulling .
intensief gebruik o a weck ontsappen kaasmaken enz.
We hebben een elektra oventje klein model passen 2 broden in ,goed geïsoleerd.
In het stookseizoen gebruiken we de kacheloven Altech gourmet ,o a stoofschotels, broodbakken ,koken in een stapel pan .
Houtverbruik ong. 8 m3 per seizoen .
Veder hebben we een hout kookpot 100 l om eens grote hoeveelheden te koken of de tuinoogst ineens te wecken of varkensvoer ,afvalhout ,pellets enz. gebruik eens per 14 dagen [schatting] 4 m3 per jaar.
Verder hebben we een petroleum stel ,mocht het gas opraken kunnen we deze gebruiken
mro .Om het ovengebruik te minderen zou je kunnen kijken naar de wonder pan ,stoofschotels ,gebak ,brood ,ik kan alleen de aluminium versie vinden ,mocht iemand een rvs tegen komen meld het dan even .Aluminium gebruik met o a zuren gaat niet zo goed .
Er zijn wel gas ovens ,kijk maar eens bij kamper middelen
Gas fornuizen voor aardgas worden nieuw gemaakt ,zijn om te bouwen naar lpg .
Je zou ook de hooikist kunnen overwegen ,gerecht aan de kook brengen en dan in de kist laten garen spaar je weer gas uit .
Rob van Rotterdam
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 aug 2015, 09:26

Re: Hoe koken jullie?

Bericht door Rob van Rotterdam »

jwardenier schreef:Rob , en ook anderen ,het is misschien wel handig als je ook het soort fornuis er bij vermeld en ook het houtverbruik .
Tenzij je zelf brandhout teelt , moet je dit aanslepen ,een zuinig gebruiker is dan wel zo handig.
Zoals gezegd is ons fornuis al oud. Het wordt niet meer gemaakt. Het is een Husqvarna 726, waarschijnlijk uit de jaren veertig.
Het hout komt uit eigen bos. Aanvankelijk kloofde ik het met de hand, maar dat was vanwege de hoeveelheid op lange termijn niet te doen. We zijn voor het kloven toen overgegaan op een handbediende, mechanische houtklover. Die bleek een ontwerpfout te hebben, ten gevolge waarvan hij na een jaar kapot ging. Nu hebben we een electro-hydraulisch apparaat. Gaat goed en probleemloos.
Ik stook overwegend berkenhout. Het verbruik in me niet bekend, aangezien ik het fornuis alleen brand tijdens de uren dat gekookt wordt. Dat is dus maar een paar uur per dag.
Martinus87
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 feb 2016, 21:17

Re: Hoe koken jullie?

Bericht door Martinus87 »

Wij krijgen in ons nieuw te bouwen huis een keuken met inductieplaat. In verband met eigen zonnepanelen en verlangen gasloos te gaan goed te doen denk ik.

Daarnaast is mijn plan om een massakachel met ingebouwde oven te maken, maar hoe vaak we daarmee zullen koken is natuurlijk de vraag. Hout daarvoor wil ik van eigen (nog te verkrijgen) land halen.
Plaats reactie