wipzaag

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

wipzaag

Bericht door maarten »

bijna einde stook seizoen , dan is de belangstelling wat minder voor het verwerken van brandhout weet ik van mij zelf, maar toch nog FF:

ik was vorig jaar oktober in oostenrijk , n weekje wat wandelen .
daar zag ik overal stapels geklooft hout van , pak m beet , 90 cm .lang

bij een zo'n stapel stond een man deze stukken kleiner te zagen met een , voor mij , onbekende zaag machine.

vandaag zat ik es FF op t net tezoeken en weet nu dat dat dit in nederland een wipzaag heet.

het LIJKT mij een heel handig zaagapparaat en makkelijker dan mijn kettingzaag en afkort zaag, waar ik nu wat moeite mee heb met mijn twee versleten heupen.

mijn vraag : wie kent deze zaag en hoe is de tevredenheid.

ik heb wel eens stammetjes/ takken, maar meest stophout uit de binnenvaart en ook verpakkingshout bij de PVC pijp leverancier vandaan,
max. maat + - 12 cm vierkant.
zou dat er ook soepeltjes mee te zagen zijn ?

en nu ik toch bezig ben : hoe zagen/kloven jullie je hout ?

over het aansteken van de kachel [ zie : light my fire ] kreeg ik al hele leuke antwoorden .

ben benieuwd wat dit zal op leveren .

grt Maarten
ik leer graag
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: wipzaag

Bericht door John Doh »

Ik heb een wipzaag van Güde, niet al te duur.

Het ding werkt prima en is een stuk veiliger dan de afkortzaag die ik daarvoor gebruikte.

Het apparaat is wel vrij zwaar, in het begin had ik veel moeite om hem te verplaatsen. Ook niet handig is dat hij aan één kant veel zwaarder is. Tegenwoordig leg ik hem plat op een bolderkar zonder zijkanten, dat werkt wel.

Er worden ongetwijfeld een aantal wipzagen op Marktplaats aangeboden. Ik weet een firma in Duitsland die ook naar Nederland verzendt. Iets langer wachten misschien, maar mogelijk wel voordeliger. Daar heb ik mijn Güde houtkloofmachientje vandaan, ik heb een kleintje gekocht omdat ik niet zoveel te kloven heb. Werkt ook boven verwachting.

Grappig detail nog: de Belgen bedoelen met "wipzaag" een decoupeerzaag, heel wat anders dus.
John
Bert
Berichten: 133
Lid geworden op: 06 feb 2006, 21:43

Re: wipzaag

Bericht door Bert »

Bedoel je dit, Maarten?
In Vlaanderen is dat een schrobzaag... :wink:
Bijlagen
schrobzaag.jpg
schrobzaag.jpg (3.79 KiB) 11852 keer bekeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: wipzaag

Bericht door kockie »

Ik denk meer dit:
wipzaag.jpg
wipzaag.jpg (44.29 KiB) 11842 keer bekeken
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wipzaag

Bericht door maarten »

kockie ,
die bedoel ik inderdaad, een CROSSFER , zaag diam. 70 cm , 380 volt,
102 kg.

ik heb ook al een crossfer op t oog ,maar dan een maat kleiner dan jij hier afbeeld ,met zaag diam. 45 cm en 230 volt.
die is een stuk lichter , 41 kg , en ik denk groot genoeg voor mij.

zo john doh al zegt lijkt het mij ook een hele sjouw om dat ding op te stellen om een partytje te gaan zagen, die grote heeft een vaste plek nodig lijkt mij .
en nog even verder kijken bij GUDE zo als john doh er een heeft,
ook n mooie .
.
ik wacht deze week even af , wellicht zijn er mensen met mooie ideeen.[ ik dacht al aan een lint zaag maar lijkt mij niets]

de kopzaag , naar ik verneem in belgie schrobzaag genaamd,[ er zijn meerdere namen voor/aangegeven ], heb ik ook geprobeerd maar snel weer weg gelegt , een ketting zaag werkt beter.

ik hoop nog meer te vernemen .

grt maarten
ik leer graag
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: wipzaag

Bericht door mark »

Hier wordt een radiaal afkortzaag gebruikt. Gaat goed kan ook brede planken aan en is nog redelijk compact. Vind de wipzaag ook altijd een mooi alternatief maar voor ons is het nadeel de grote. Radiaal afkort zaag op een sterke plank en daar een dunne streke lat en je klemt hem snel en veilig in work mate. Afstand lat erop op van 25 centimeter en zagen maar. Staat dan stevig. Stofzuiger erop blijft de tuin ook nog redelijk schoon. Als er nog fijn zaagsel ligt even de blad blazer/zuiger en klaar is Mark. Is allemaal goed te doen vanuit mijn rolstoel.

groet Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: wipzaag

Bericht door Dutch John »

Deftig ding...... En veilig!

Maar ik heb al zoveel spul (meest troep), dat ik het voorlopig bij de kettingzaag houd. Met een zaagbok erbij heb je in een uurtje tijd ook een paar kuub afgekort.

Voor m'n houtvergasserproject krijg ik binnenkort grove houtsnippers (chunks) geleverd. Afmetingen 4-7 cm x 3-5 cm x 1,5-2 cm. Zonder fijne delen of stof erin. Zullen we ook eens in de kachel proberen. Door de wat grotere afmetingen blijft het luchtig. Zou dit goed werken, dan denk ik dat ik een kettingzaag te koop heb.........

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: wipzaag

Bericht door peterberg »

Het hout dat ik stook komt van een groothandel in glas. Een flink deel van dat glas wordt in kisten en kratten aangevoerd, en is voor de handelaar afval.
Die kisten haal ik ter plekke uit elkaar en ik vervoer de hele handel met een drie-wielige Vespa-car. Omdat het ding 600 kg mag vervoeren haal ik in de herfst in 5 ritten, met twee weken tussenruimte mijn hele houtvoorraad binnen.
Ik haal alle spijkers eruit, daarna zaag ik alles op 30 cm met een klein model lintzaag. Omdat er geen ijzer meer inzit kan ik dat gewoon doen zonder op iets anders te letten dan mijn vingers. Dat zagen gaat heeeel snel. De lintzaag produceert per stookseizoen een vuilniszak zaagsel omdat de zaagsnede maar dun is.
Daarna kloof ik alles een of twee keer, afhankelijk van de dikte/breedte van het hout. Zeg maar dat ik er naar streef om de breedte van het hout op 5 of 6 cm te krijgen, maar erg nauw kijk ik daarbij niet.
Vervolgens kan ik dat allemaal binnen opslaan, want het hout is droog en ik heb er de ruimte voor. Een maal in de paar weken hijsen we een flinke stapel naar boven.
Alles bij elkaar een hoop werk, maar het hout is gratis. Ik troost mezelf met de gedachte dat het werk betaald wordt door het gas dat we uitsparen.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: wipzaag

Bericht door Brit »

Ik laat het zagen en kloven van ons afvalhout (gerooide bomen) over aan mijn vader, die er nu een aardig handeltje in heeft.
Als kloofmachine heeft hij een staand model met wieltjes eronder (staat stevig en is toch makkelijk te verplaatsen) en het werkt op hydroliek via 230V.
Zagen doet hij met de kettingzaag, zowel electrisch als benzine. We zijn op dit momend nog aan het overwegen om zo'n kantelzaag te nemen. Maar zelfs nu hij er een (erg klein) handeltje in heeft, is er één met een diameter van 30 cm niet binnen 2 jaar eruit, en dat vind ik erg duur. Om er één te nemen met een berijk van 15 cm is handig voor erbij, meer niet, waardoor dunnere stammetjes wel wat aantrekkelijker worden.
Nog ff kijken of we een goedkoper adres kunnen vinden, of 2de hands...... :?

Groeten Brit
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wipzaag

Bericht door maarten »

brit , als je wat leuks vind laat je het dan FF weten ?
ik kom niet zo ver met zoeken , wellicht kom jij wat verder .

grt Maarten
ik leer graag
Brit
Berichten: 801
Lid geworden op: 25 okt 2007, 20:37
Locatie: Christchurch

Re: wipzaag

Bericht door Brit »

mijn vader was al aan het zoeken geslagen, en zal daar ook wel mee doorgaan 8)
Als ik meer weet, weet jij het ook!
Groeten, Brit.

Ik bekijk het liever vanaf de andere kant.....
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: wipzaag

Bericht door willem »

Maarten,
Eigenlijk moet jij en misschien de anderen niet naar mijn kijken, want ik doe alles in het groot, ondanks dat het voor eigen gebruik is.
De wipzaag is een aanrader, zelf werk ik hier nu zo'n 6maanden mee naar volle tevredenheid. 't Is een prof. machine daar ik er veel mee werk en daarom sla ik al het GAMMA-achtige spul over. Hij werkt op krachstroom van 5,5kw met een blad van 700 met widia tanden. Voor dat je wat aanschaf kijk dan in de toekomst met wat je gaat doen, hoeveel jaar denk je, en wordt je hout groter en zwaarder, en koop daar de machine op.
Het zagen: Al m'n bomen (400 tot 1000 in doorsnee) zaag ik op één meter met de motorzaag om het daarna te kloven met een 13tons staande klover (ook een prof.) krachtstroom 5,5kw, stapel de meterstukken op om het 2á3 jaar te laten drogen en als het er aan toe is met de wipzaag op kachelmaat te zagen.Daarnaast heb ik nog een 7tons liggende klover om het korte en dunnere hout te kloven. Van Ursusgaas (schapengaas) heb ik een zoot korfen gemaakt, diameter van één meter die op pallets staan waar ik het korte hout in gooi inplaats dat ik dat allemaal netjes opstapel, plaatje damwandprofiel erop en klaar.
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wipzaag

Bericht door maarten »

Even naar Mupas te Zevenhuizen gereden en mijn nieuwe Wipzaag gekocht. 't was even zoeken, je kijkt algauw uit naar een bedrijf met hal. Maar nee, bedriijf in dop of beter: In garage.
Hard nodig want er ligt weer een aardige stapel populier te verzagen.
Twee jaar garantie, tweehondert en tien euro voor de ehh..Crossfer 450.wipzaag.
Keurig in de doos, zelf moteren, gaat prima, dank aan de goede beschrijving.
A.S. weekeind even uit proberen. ik laat weten !

grt maarten
Ik leer graag
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: wipzaag

Bericht door maarten »

Dit weekeind mijn mooie nieuwe wipzaag geprobeert.
Wat is dat een heerlijk zaagmachien! Stammetjes tot 14 á 15 cm zaagt hij met gemak. Ook hardhout 10x12 gaat prima.
Zo als John Doh al zij is hij veel handiger en veiliger dan de afkortzaag, hoewel ik daar ook jaren met plezier mee gezaagd heb. Inderdaad aan een kant zwaarder dan aan de andere kant maar toch met verplaatsen geen problemen daar er onder de zware kant wieltjes zitten.
En zo Mark al vertelde: hij neemt wat ruimte in maar ik vind het niet te gek veel ruimte.
Ik vindt het ding een aanrader.
De mijne is 230 volt , de crossfer 450.

grt Maarten
ik leer graag
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: wipzaag

Bericht door willem »

Heb je er gelijk en widia-blad bij genomen, (lees afgedongen)
er zijn zaken die géén korting geven, maar er dan een accesoire bij doen, 9 v/d 10 keer doen ze dat wel.
Plaats reactie