Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

Hallo allemaal,

Wij zijn ons aan het oriënteren naar een mogelijkheid om onze Brink heteluchtverwarming (’01) te laten vervangen door een pelletketel en CV installatie.
Wij hebben een jaren dertig woning met steens-muur maar wel zoveel mogelijk geïsoleerd (HR+++ glas, wandisolatie dakisolatie, vloerisolatie (chips).
De woning (2,5 verdiepingen (,5 is slaapzolder)) wordt verwarmd middels luchtverwarming en in het achterhuis (aanbouwkeuken en bijkeuken) middels vloerverwarming op een aparte combi cv ketel.

Wij stoken in de woonkamer graag op hout en dat zorgt ervoor, samen met de vloerverwarming, dat de benedenverdieping redelijk warm is echter de heteluchtketel zorgt ervoor de er toch een beetje koude luchtstroom plaatsvindt (14°C uit de roosters), dan verneem je toch een beetje koude luchtstroom en op de twee verdiepingen boven is het wel wat frisjes dan.
We hebben een redelijk hoog gasverbruik (>3000 M3) Inhoud woning is ongeveer 550m3

Wij wonen in het mooie Loppersum (ja van de aardbevingen door gaswinning) en mede om die reden zouden we graag niet meer op gas gaan stoken maar op pellets.
De vraag die er voor mij ligt, is het de moeite waard dat ik een dergelijke investering doe en wat heb ik dan allemaal nodig? Ruimte hebben we voldoende in de garage (waar ook de combiketel hangt) maar ik kijk tegen 2 kostenplaatjes aan: pelletCV ketel € 7000 (RTB), een betere (ökofen) kost minimaal 12000, een waterreservoir €1000,- pomp €800,- leidingen en radiatoren € 3500 en dan nog montage (doen we zelf/kennis)

Het lijkt mij trouwens erg gaaf om zelfvoorzienend te zijn (zonnepanelen hebben we al)

Maar verdien ik dit wel terug aan geld en comfort?
Graag jullie mening, expertise en ervaringen!
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door JantjeV8 »

Met 3.000m³ gas op een jaar heb je in elk geval een aardige parameter voor je berekening. Je kosten aan het gasbedrijf op jaar is een bedrag wat er echt wel toe doet. Dat vergelijk zult u zelf wel kunnen uitrekenen. De kosten voor de producten heeft u al een aardig beeld van. De installatie gaat u zelf doen, dus die post telt niet mee. Blijft over wat de kosten van pellets op jaar zullen zijn.

Ik heb ook (nog deels) luchtverwarming, dat was een 1979 Lennox joekel van een kachel. 5500m³ terug gebracht naar 25m³ kookgas. Dat geeft voldoening.

Ik neem aan dat iemand wel kan vertellen wat die pellets kosten (waar is Joepie PelletPower de laatste tijd? ).
Gebruikersavatar
Pieke
Berichten: 769
Lid geworden op: 15 nov 2012, 18:10
Locatie: zuidelijke appendix

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Pieke »

Klooster01 schreef: Maar verdien ik dit wel terug aan geld en comfort?
Bent u bekend met een overheidssubsidie op pelletkachels? 50 Euro per kW
De pen is machtiger dan het zwaard.
Eén foto zegt meer dat 1000 woorden.
Lach 'ns naar het vogeltje.
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door tvw »

als ik voor die keuze stond zou ik het geld investeren in (nog) meer isolatie. 3000m3 is een boel gas, en met het geld van een investering van een andere kachel is ook een hoop te doen. ook hiervoor is subsidie voor te krijgen.
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

Pieke schreef:
Klooster01 schreef: Maar verdien ik dit wel terug aan geld en comfort?
Bent u bekend met een overheidssubsidie op pelletkachels? 50 Euro per kW
Ja ben ik mee bekend, 3200 eu zou ik dan terugontvangen en daarom is mijn breakeven point ook iets sneller haalbaar echter hik ik nog steeds tegen een redelijke investering aan.
nog meer isoleren is niet mogelijk wanneer ik de jaren 30 stijl niet meer hanteren. alles in dit huis is al gerenoveerd met de meest noodzakelijke isolatie.

kom er alleen wat laat achter dat hetelucht in dit huis toch wel een beetje aan de dure kant is en dat ik liever alternatieve energie gebruik op dit moment.
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

JantjeV8 schreef:Met 3.000m³ gas op een jaar heb je in elk geval een aardige parameter voor je berekening. Je kosten aan het gasbedrijf op jaar is een bedrag wat er echt wel toe doet. Dat vergelijk zult u zelf wel kunnen uitrekenen. De kosten voor de producten heeft u al een aardig beeld van. De installatie gaat u zelf doen, dus die post telt niet mee. Blijft over wat de kosten van pellets op jaar zullen zijn.

Ik heb ook (nog deels) luchtverwarming, dat was een 1979 Lennox joekel van een kachel. 5500m³ terug gebracht naar 25m³ kookgas. Dat geeft voldoening.

Ik neem aan dat iemand wel kan vertellen wat die pellets kosten (waar is Joepie PelletPower de laatste tijd? ).
Ik weet wel wat pellets kosten maar hoe heeft u dan nu de verwarming en tapwater geregeld? alternatieven zijn voor mij ook mogelijk.
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

Klooster01 schreef:
JantjeV8 schreef:Met 3.000m³ gas op een jaar heb je in elk geval een aardige parameter voor je berekening. Je kosten aan het gasbedrijf op jaar is een bedrag wat er echt wel toe doet. Dat vergelijk zult u zelf wel kunnen uitrekenen. De kosten voor de producten heeft u al een aardig beeld van. De installatie gaat u zelf doen, dus die post telt niet mee. Blijft over wat de kosten van pellets op jaar zullen zijn.

Ik heb ook (nog deels) luchtverwarming, dat was een 1979 Lennox joekel van een kachel. 5500m³ terug gebracht naar 25m³ kookgas. Dat geeft voldoening.

Ik neem aan dat iemand wel kan vertellen wat die pellets kosten (waar is Joepie PelletPower de laatste tijd? ).
Ik weet wel wat pellets kosten maar hoe heeft u dan nu de verwarming en tapwater geregeld? alternatieven zijn voor mij ook mogelijk.
Aparte combiketel voor deels vloerverwarming. Welke alternatieven dan?
tvw
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 sep 2015, 19:07
Locatie: zuid holland

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door tvw »

stukhoutketel, houtvergasser, oliekachel, aardwarmte, misschien een grote tuin om warmtebronnen te boren? alternatieven zijn er genoeg.
fireblade
Berichten: 195
Lid geworden op: 15 feb 2013, 12:45

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door fireblade »

je kunt natuurlijk ook de luchtverwarmer vervangen door een warmtewisselaar die gevoed wordt met water uit de buffer.
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, zo zit mijn systeem ook in elkaar.

Gasjoekel bij het oud-ijzer. Daarvoor in de plaats een houtvergasser met buffer. Vanuit de buffer een circuit naar een oude 'heater'. Zo'n ding uit een fabriekshal of sporthal. Die heater netjes geplaatst tegen de luchtkanalen. De blower van de heater en de cv-pomp geschakeld middels een relais, dat relais door de (programmeerbare) kamerthermostaat.

SWW middels een boiler. Boiler wordt verwarmd vanuit het buffer mits de vergasser wordt gestookt. Tevens een zonnecollector op de boiler en een elektrische naverwarming als back-up.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door swake »

Klooster01 schreef: Bent u bekend met een overheidssubsidie op pelletkachels? 50 Euro per kW
Ja ben ik mee bekend, 3200 eu zou ik dan terugontvangen
3200 / 50 = 64kW -> T'is wel jammer voor uw portemonnee maar ik hoop dat uw berekening fout is.

Een ketel van 64kW is immers een enorm ding voor een gewoon huis.
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

swake schreef:
Klooster01 schreef:
3200 / 50 = 64kW -> T'is wel jammer voor uw portemonnee maar ik hoop dat uw berekening fout is.
nee dit is het ISDE subsidiebedrag wat minimaal wordt verstrekt op palletketels. (zie RVO.nl)
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

JantjeV8 schreef:Inderdaad, zo zit mijn systeem ook in elkaar.

Gasjoekel bij het oud-ijzer. Daarvoor in de plaats een houtvergasser met buffer. Vanuit de buffer een circuit naar een oude 'heater'. Zo'n ding uit een fabriekshal of sporthal. Die heater netjes geplaatst tegen de luchtkanalen. De blower van de heater en de cv-pomp geschakeld middels een relais, dat relais door de (programmeerbare) kamerthermostaat.

SWW middels een boiler. Boiler wordt verwarmd vanuit het buffer mits de vergasser wordt gestookt. Tevens een zonnecollector op de boiler en een elektrische naverwarming als back-up.
aha! dan zou ik het heteluchtbuizensysteem in tact kunnen laten. dat bespaart mij een duit centen. Heeft iemand hier een ontwerp voor?

Groet,
John
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door JantjeV8 »

Zoek ff op dit forum. Mijn installatie (in aanbouw) staat hier ook nog ergens beschreven.

Als je je luchtkokers in stand laat, wat wil je dan nog verder gaan ontwerpen? Je moet ergens een tactische plek kiezen waar je die 'heater' gaat plaatsen. Logisch lijkt dat om dat op de plaats te doen waar nu de Brink staat. Maar wellicht vindt je een andere plaats beter/makkelijker/logischer.

In mijn situatie stond die oude Lennox midden in het zoldertje. Hartstikke in de weg dus. Die lennox weg gehaald, de luchtkokers tussen de vloerbalken afgezaagd, en met pur/aluminium isolatieplaten de koker omgeleid en pas tegen een muur weer verder laten stijgen. Die kokers kun je zelf zo maken met pur platen waarop een aluminium folielaagje zit. Bruislijm tussen de naden, alu-tape over de hoeken en je hebt een koker. Met de handzaag in verstekken en allerlei figuren te zagen.

Mijn heater heb ik beneden gebouwd, vrij kort (hemelsbreed) bij de buffertank. Gewoon een gat in de luchtkoker gesneden, een dwarsverbinding gemaakt precies op maat waar de heater tegenaan geplaatst kon worden. De heater met een paar hoekijzertjes vast geboord. Warm water er naar toe, koud water terug naar de buffer met een cv-pompje er tussen. relaiskastje er vlak boven.

De heater heb ik voor een paar knaken via marktplaats ergens opgehaald. Beetje inschatten welk warmtewisselend vermogen je nodig hebt. Die heaters hebben vaak 1, 2 of 3 laagse wisselaars ingebouwd.

Groot nadeel van luchtverwarming: Je buffer moet op behoorlijk hoge temperatuur blijven.
Kleiner nadeel: Als de heater blaast, hoor je toch altijd op de achtergrond wat. Niet veel, maar het maakt wel geluid.
Voordeel: fijne directe warmte. Ik vind het altijd erg behaaglijk aanvoelen.
Bijkomende voordelen: In de ruimte waar de heater hangt, hangt ze de was op. Door de luchtstroming is die heel snel droog.
Klooster01
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 nov 2016, 13:20

Re: Luchtverwarming vervangen door pelletketel + CV?

Bericht door Klooster01 »

JantjeV8 schreef:Zoek ff op dit forum. Mijn installatie (in aanbouw) staat hier ook nog ergens beschreven.
Thx!
Plaats reactie