Windmolens

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Re: Windmolens

Bericht door Dirk Bauwens »

Op de volgende website is, vind ik, logische argumentatie te vinden tegen grote windmolens. E?n bladzijde als voorbeeld:
http://www.stichtingklimaat.nl/nieuwe_pagina_2.htm

Dirk
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

Ik vind het een verschrikkelijk gekleurd stukje en hecht er daarom weinig waarde aan.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Bericht door mark »

Hoi,

Als de andere artikelen lees zijn die wel erg gedateerd. Het zou kunnen maar we moeten ook denken dat de eerste fin oven ook niet dezelfde resultaten haalde als nu zonder door ontwikkeling.Dat ging ook met vallen en opstaan.

mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Toch ziet die beste ingenieur Halkema iets belangrijks over het hoofd:
Het hele energienet is net een groot vliegwiel: De leveranciers duwen het wiel aan, de afnemers remmen het wiel af. Door elke windmolen, PV, biomassagenerator enz. worden duwtjes in de goede richting gegeven, en vanwege de zwaarte van het vliegwiel zal een piek door een windvlaag, een fel zonnetje op een PV collector, enz. netjes worden uitgevlakt in het net. Elke windmolen is dus schone winst.
Wat die plaatjes van Boeings ermee te maken hebben is technisch gezien kolder. Hiermee wil hij de horizonvervuiling aantonen maar dat heeft meer met esthetiek te maken.
De oude bovenkruier windmolens worden nu gekoesterd als kostbaar erfgoed en niet verguisd als horizonvervuiler.
Tegen het spoor is ook een hetze gevoerd in de jaren 30, de melk van de koeien zou eerder zuur worden enz.
Inderdaad, dit verhaal is gedateerd.
Vechten tegen windmolens kan beter uitbesteed worden aan Don Quichote.
Groeten
Hans
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:Het hele energienet is net een groot vliegwiel: De leveranciers duwen het wiel aan, de afnemers remmen het wiel af. Door elke windmolen, PV, biomassagenerator enz. worden duwtjes in de goede richting gegeven, en vanwege de zwaarte van het vliegwiel zal een piek door een windvlaag, een fel zonnetje op een PV collector, enz. netjes worden uitgevlakt in het net.
Hans,

Ik zou het op dat punt met je eens willen zijn. Maar ik zie geen vliegwiel of een andere mogelijkheid om energie te stockeren in het energienet.

E?n mogelijkheid daartoe, waarvan ik weet dat het wordt toegepast, is water oppompen in stuwmeren. Dat doet men in Zweden en Noorwegen. Die mogelijkheid bestaat echter niet in Nederland, en in Belgi? nauwelijks.

Dirk
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Hallo Dirk,
Ik schreef: het elektriciteitsnet is NET een groot vliegwiel. Dit om het effekt van pieken (bij windvlagen) op het net te verduidelijken.
Op zich is een vliegwiel niet zo erg geschikt om energie in op te slaan, inderdaad.
Groeten,
Hans
amstrak

Bericht door amstrak »

Hallo.
EEN VRAAG.
Is aggregaat generator geschikt voor zelfbouw windmolen?
Alvast dank
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Bericht door mickenhans »

Slecht nieuws van het windmolenfront, de subsidies worden minder op windmolens.......

MEP-subsidiebedragen renovatie windmolens op land verlaagd - 22 juni 2005
Regeling milieukwaliteit elekriciteitsproductie (MEP)

SenterNovem

De Regeling milieukwaliteit elekriciteitsproductie (MEP) is een subsidieregeling waarmee beoogd wordt de milieukwaliteit van de Nederlandse elektriciteitsproductie te verbeteren. Minister Brinkhorst van Economische Zaken heeft besloten een aparte categorie in de MEP te introduceren voor renovatie van bestaande windturbines op land.

De subsidiebedragen zijn:

tot en met de eerste helft van 2006: 1,7 eurocent per kilowattuur;
in de tweede helft van 2006 en in 2007: 0,8 eurocent per kilowattuur.
De verlaagde subsidiebedragen gelden alleen voor nieuwe aanvragen. In het geval dat producenten van windenergie reeds schriftelijke investeringsverplichtingen zijn aangegaan heeft men nog recht op het oorspronkelijke subsidiebedrag van 7,7 eurocent per kilowattuur.

Volledige bericht SenterNovem

Bron: http://www.deloitte.com/dtt/alert/0,100 ... 47,00.html


Gisteren hoorde ik in een intervieuw, dat uit de boekhouding is gebleken dat er 15% rendement (financieel) uit windmolenprojecten wordt gehaald, terwijl een gemiddeld bedrijf ca. 4% winst maakt. Er is dus wat voor te zeggen.
Groeten,
Hans[/b]
Dirk Bauwens
Berichten: 1301
Lid geworden op: 28 jan 2006, 23:52
Locatie: Sint-Niklaas, België

Bericht door Dirk Bauwens »

mickenhans schreef:...Gisteren hoorde ik in een intervieuw, dat uit de boekhouding is gebleken dat er 15% rendement (financieel) uit windmolenprojecten wordt gehaald, terwijl een gemiddeld bedrijf ca. 4% winst maakt. Er is dus wat voor te zeggen.
Zijn het niet hoofdzakelijk de overheidssubsidies die voor dit financieel rendement zorgen? Zijn subsidies ook niet de hoofdreden waarom energiemaatschappijen investeren in windmolens? Ik hoop dat het niet zo is.

Dirk
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

Dirk Bauwens schreef:
mickenhans schreef:...Gisteren hoorde ik in een intervieuw, dat uit de boekhouding is gebleken dat er 15% rendement (financieel) uit windmolenprojecten wordt gehaald, terwijl een gemiddeld bedrijf ca. 4% winst maakt. Er is dus wat voor te zeggen.
Zijn het niet hoofdzakelijk de overheidssubsidies die voor dit financieel rendement zorgen? Zijn subsidies ook niet de hoofdreden waarom energiemaatschappijen investeren in windmolens? Ik hoop dat het niet zo is.

Dirk
ik denk dat ik het al eerder heb geschreven: in NL is het om de agrari?rs nog enige financi?le lucht te geven. Gewoon een ogenschijnlijk vriendelijke manier van saneren.
btw: gemeentes hebben vaak nog een grote vinger in de pap bij de energiemaatschappijen door hun aandeelhouderschap.
Je snapt het: rondpompen van publieke gelden ;-)
kees
Berichten: 326
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:53

Bericht door kees »

ik denk dat ik het al eerder heb geschreven: in NL is het om de agrari?rs nog enige financi?le lucht te geven. Gewoon een ogenschijnlijk vriendelijke manier van saneren.
nog een vb: het nieuwe varkensgebied bij Markeloo. Doe alles met subsidie grootschalig bij elkaar, blijkt het later niet geheel financi?el uit te kunnen dan kan het sluiten. Wel meteen 10% minder varkens in NL
:)
Gebruikersavatar
frans
Berichten: 678
Lid geworden op: 15 dec 2006, 20:50
Locatie: Gorredijk/ Friesland

Bericht door frans »

kockie schreef:Zelf bouwen lijkt me toch veel leuker en mooier.... Nu nog eens een manier bedenken om bladen te "kopieren"
ca. 1982 heb ik een molen gebouwd. twee bladen en een rotor diameter van ca. 5 meter.
Ik gebruikte toen een boek, ik meen "het windmolen werkboek."

Wat ik er van heb geleerd.
Te beginnen met het beantwoorden van je vraag over copieren van de bladen.
Na het maken van het eerste blad is het copieren van het profiel door mij als volgt gedaan.
1 elke 10 cm een streep trekken haaks op de lengte van het blad.
2 de bladen achter elkaar leggen.Zorg er voor dat de bladen een vast referentie vlak t.o.v. elkaar hebben.
3 op de corresponderende lijnen een latje leggen.
4 het tweede blad bewerken totdat de latjes evenwijdig lopen, je kijkt in de lengte richting van de achterelkaar liggende bladen.

n.b ik heb de wieken gemaakt door een oestloze merantie balk te verzagen en toen de losse latjes om en om op elkaar te lijmen om kromtrekken te voorkomen.

1 balanceren is zeer belangrijk.
2 het ding was regelend door het verdraaien van de spoed.
3 een op volle snelheid draaiende molen is niet uit de wind te draaien, tenzij je zelfmoord wil plegen.
4 uit 3 volgt dat een draaiende molen ook zichzelf richt naar de wind.
5 op volle snelheid was het een waas wat je zag (de wieken)
Aan het vaststellen van het toerental ben ik niet toegekomen...
6 Het lijkt wel of het hier altijd te hard of te zacht waait.
Bij de laatste testen is er een tuidraad gebroken.
een meter wiek heb ik nooit meer gevonden.
Ik was genezen van windenergie, geef mij maar houtstook.
Windenergie = subsidie energie.
Succes.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Bericht door kockie »

was het niet wind bouwwerk van Fons de Beer?

Kan ik tenminste rijmen met de spoedverstelling. Heb ik namelijk nog nooit in een ander boek gelezen
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie