vraag over achteraf isoleren

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
janvis
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:29

vraag over achteraf isoleren

Bericht door janvis »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me eerst even kort voor stellen. Ik ben Jan Willem en heb met mijn vriendin een huis gekocht die we nu flink aan het verbouwen zijn, en daar heb ik wel wat hulp bij nodig dus tips zijn allemaal welkom.

Op dit moment zit ik met de volgende vraag, wij trekken de garage bij de woonkamer aan om daar de nieuwe keuken in te gaan plaatsen. Deze garage is halfsteens dus deze moet geisoleerd worden, ik heb inmiddels een gat gegraven in de garage wat de kruipruimte gaat worden. Ik zit nu op de vaste grond (zelfde diepte als de fundering van het bestaande huis) hier begin ik met het metselen van de fundring van de nieuwe (broodjes) vloer.
Bovenop de broodjes vloer ga ik een binnenbald lijmen van 10 cm dikke Ytongblokken, nu wil ik in de spouw extra isolatie aanbrengen en daar gaat de vraag ook over.
Ik heb het volgende bedacht, ik breng spouw ankers aan in de buitenmuur (de vraag is nu welke ankers kan ik hier voor gebruiken, want ik zal ze moeten vast schroeven aan de buitenmuur want normaal metsel je ze in de voeg) Dat schuif ik daar de isolatie overheen.
Dan ga ik beginnen met het binnenblad en telkens als ik weer een paar lagen hoger ben schuif ik weer een laag isolatie tegen het binnenblad (dit mag immers niet tegen het buitenblad blijven zitten)
Vinden jullie dit een goed iedee??? Overgens zijn alle koude bruggen verwijderd dus dat gaat geen problemen meet opleveren.

Graag zou ik jullie mening horen, en uiteraard zijn andere iedeeen en tips altijd welkom.

Groeten Jan Willem
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: vraag over achteraf isoleren

Bericht door maarten »

janvis ,
eerst : ytong op de vloer ???? of is dat iets wat ik nog niet ken en er wel voorgemaakt is ? is spuitbeton niet makkelijker ?
Voor het beverstigen van isolatie is het systeem , ongeveer zo je al denkt, in de bouw handel gewoon te verkrijgen.
om dat jij andersom werkt , meest wordt eerst de binnen muur gezet, heb je twee klem ringen nodig op het muur anker om de iso van de buiten muur te houden .
het systeen kun je gewoon monteren en dan je muur optrekken.
grt maarten
janvis
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:29

Re: vraag over achteraf isoleren

Bericht door janvis »

Hoi Maarten,

Ik lees dat ik iets ben vergeten in mn verhaal, uiteraard komt er bovenop de broodjes eerst een betonnen vloer daarna vloerverwarming en dan een dekvloer. Pas daarna ga ik het binnenbald maken met ytong blokken.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: vraag over achteraf isoleren

Bericht door kockie »

Ik denk dat je "binnenblad" van de spouwmuur met ytong blokken wilt metselen?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
janvis
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:29

Re: vraag over achteraf isoleren

Bericht door janvis »

inderdaad zoals kockie zegt wil ik het binnenblad met ytong metselen.
En nu is dus de vraag, wat voor spouw ankers kan ik het beste gebruiken?
Dit omdat dus het buitenblad al staat en ik het binnenblad er aan de binnenkant langs ga metselen.
Egbert
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 jan 2008, 18:29
Locatie: Fryslân

Re: vraag over achteraf isoleren

Bericht door Egbert »

Hoi,

Ik zou kiezen voor een harde isolatie, minerale wol of steenwol is in dit geval moeilijker vast te zetten.
de harde isolatie zou je zelfs 'vast' kunnen klemmen met blokjes isolatie in de spouw.
er zijn diverse spouw ankers maar inderdaad inmetselen of vast slaan en dat lukt volgens mij in jouw geval ook niet.

Je zou na de betonvloer ook een houtskeltbouw wand kunnen maken.
Deze kunt je naderhand goed isoleren. voorbeeld CLS 38x140mm of zelfs 38x184mm
wel een beetje vrij houden van je bestaande metselwerk.
Plaats reactie