hout kachel aan cv

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Knutsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:57

hout kachel aan cv

Bericht door Knutsel »

Hallo,

Ik ben van plan om een hout kachel aan mijn cv systeem aan te sluiten.

Om even de situatie in mijn huis uit te leggen hieronder even uitleg:

Ik heb een buffervat van 1000 liter staan in mijn garage die van warmte wordt voorzien van een zonnecollector met 60 heat pipes en een pellet gestookte cv ketel biodom 23lx.

Het is nu zo dat ik de buffer zo veel als mogelijk met de heat pipes van warmte voorzie en zodra deze warmte input te kort schiet de cv ketel bij springt op een instelbare minimum temperatuur.

Het buffervat heeft een rvs hygiëne ww waarmee ik mijn sanitair water van warmte voorzie, een ww onderin die met glycol gevuld is om de zonnewarmte af te geven aan de buffer. De warmte vanaf de pellet cv gaat direct in de buffer. De warmte die nodig is voor verwarming van mijn huis gaat ook direct uit de buffer.

Mijn huis heeft op de begane grond vloerverwarming die ik als hoofd verwarming gebruik, op de eerste etage zijn er radiatoren om de warmte af te geven.
In mijn woonkamer is op dit moment ook een hout kachel ( inbouw met ventilatoren die lucht om de kachel heen blazen, barbas panolux 52 ) aanwezig, die ik eigenlijk wil vervangen door een cv gekoppelde hout kachel.

Mijn zoektocht op het moment is wat voor een soort hout kachel met cv aansluiting geschikt zou zijn in deze situatie. Het liefst een type die voor inbouw geschikt is. Ik zou door in de avond een uur of twee a drie te stoken mijn buffer willen opladen zodat ik de volgende ochtend deze warmte weer kan gebruiken om het huis op temperatuur te brengen.
De kachel die ik nu bezit geeft ongeveer 6 kw aan warmte af in mijn woonkamer, dat is voor mij nu prima om de woonkamer behaaglijk warm te krijgen, mijn cv gekoppelde haard zou dus aan ruimte warmte eigenlijk ook maximaal 6 kw mogen afgeven om het niet te heet te stoken in de kamer. Eventueel zou ik een rookgas warmte wisselaar op mijn al bestaande kachel ook overwegen, maar weet niet of iemand hier daar ervaring mee heeft.




Groeten,

Michael
Bijlagen
CV Circuit.jpg
Laatst gewijzigd door Knutsel op 13 nov 2016, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Ruuben »

Een vraag tegelijk aub :D

Je bent een handige knutselaar!

Ik heb een schmitzker no2. 7 kw ruimte, 10 kw water. Inbouw.

Een andere verhouding is lastig. Je kunt m met superwool xtra isoleren als het inbouw is. Meer naar water en gelijkblijvend naar ruimte maakt je haard beduidend groter, en je moet er flink meer/vaak hout in doen....

Rookgas wisselaar is altyd 2e keuze tov een nieuwe moderne cv haard mbt rendement. Heb je er verticaal ruimte voor? Ik ken iemand die er erg tevreden mee was.
Knutsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:57

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Knutsel »

Hoi Ruuben,

De verticale ruimte is te creëren, de ruimte in de hoogte zal daarvoor maximaal 2 meter zijn en de diepte en breedte ongeveer 25 cm.
De schoorsteen is nu voorzien van een rvs flexible pijp in een stenen kanaal, de diameter van de flex rvs buis in 15cm. en helaas niet groter te maken omdat het rook kanaal bovenin wat smaller is.

Ik ga het type kachel dat jij gebruikt eens bekijken, misschien dat het ook wat is voor mij :)
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Ruuben »

Je bent Helaas begrenst door je schoorsteen diameter. Maat 150.... Dat zou ik niet doen.... Minimum is 180 voor mijnhaard.

Kijk eens naar de modellen van cv Nordic bij welk vermogen ze al een schoorsteen van 180 vereisen.

http://nordicfire.nl/assortiment/fayenne-2/

Je hebt wel weinig diepte voor een rookgaswisselaar. Wat ik tot nu toe zie is wel erg weinig vermogen wat er uit komt.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Ruuben »

Je zou je vloerverdeler ook in de retour van je radiatoren kunnen zetten...
Knutsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:57

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Knutsel »

Hoi Ruuben,

Ze hebben inderdaad van Nordic wel een inbouw uitvoering waarbij ruimte 3,3 kw. is en cv 6,7 kw.
Deze heeft een 15 cm. rookgas aansluiting.

Ik vind op zich een geheel nieuwe kachel wel de mooiste oplossing, maar wil toch de rookgas warmtewisselaar op mijn bestaande kachel eens nader bestuderen.

Mijn bestaande kachel heeft een rendement van ongeveer 75% met 6kw die hij nu levert, klopt het dan dat ik maximaal in optimale situatie van de rookgas afvoer nog maar 1,5 kw aan warmte zou kunnen onttrekken? Dat zou namelijk wel erg weinig worden :)
Knutsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:57

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Knutsel »

De retour van de radiatoren zou inderdaad ook kunnen als ingaande voor de vloerverwarming, ik heb echter op de boven verdieping soms de verwarming geheel uit staan. Misschien dat de vloer dan wel eens te warm kan worden.
Knutsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:57

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Knutsel »

https://www.youtube.com/watch?v=zMaB21vZUA0 Dit zou ook een hele mooie oplossing zijn, hout vergasser met ruitjes :D
Echter wel behoorlijk aan de prijs :oops:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Ruuben »

Knutsel schreef:https://www.youtube.com/watch?v=zMaB21vZUA0 Dit zou ook een hele mooie oplossing zijn, hout vergasser met ruitjes :D
Echter wel behoorlijk aan de prijs :oops:
ja, daar is menigeen gek op. maar het rookkanaal...
Ja, dik 6000 euro :shock:
Knutsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 nov 2016, 12:57

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Knutsel »

Opzich kan hij wel op een 150 rookkanaal, maar idd 6000 euro is iets wat ik niet kan verantwoorden om uit te geven

Königsspitze
Brandstof: Hout
Vermogen: 15-20 kW waarvan 30% stralingswarmte en 70% CV warmte.
Rendement: 93%
Schoorsteentrek: 12 Pa
Keuring: CE, Din+, 15a BV-G
Gewicht: 275 kg
Afvoer: ø 150mm
Hoogte: 1250mm Breedte: 600mm Diepte: 550mm
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: hout kachel aan cv

Bericht door hanskraayeveld »

Knutsel schreef:Hoi Ruuben,

Ze hebben inderdaad van Nordic wel een inbouw uitvoering waarbij ruimte 3,3 kw. is en cv 6,7 kw.
Deze heeft een 15 cm. rookgas aansluiting.

Ik vind op zich een geheel nieuwe kachel wel de mooiste oplossing, maar wil toch de rookgas warmtewisselaar op mijn bestaande kachel eens nader bestuderen.

Mijn bestaande kachel heeft een rendement van ongeveer 75% met 6kw die hij nu levert, klopt het dan dat ik maximaal in optimale situatie van de rookgas afvoer nog maar 1,5 kw aan warmte zou kunnen onttrekken? Dat zou namelijk wel erg weinig worden :)
Knutsel,

Ik raad het af om een warmtewisselaar in je schoorsteen te zetten.
Dat levert zo verschrikkelijk weinig warmte op...
En alsjeblieft geloof die verhalen niet van sites zie beweren uit 1 meter 150mm kanaal 10 kW te halen.
Jij mag blij zijn als je er de eerste dag (met flink stoken) 2 kW uit haalt en na een week stoken 1 kW.
Vergeet nooit dat het rendement extreem afneemt naarmate de tijd vordert. Roet deeltjes blijven hangen op dit koude gedeelte pijp, met als gevolg minder warmte afgifte.
Ik heb er ervaring mee.
Dus in mijn beleving echt weggegooid geld.
Maarja ik kan je niet dwingen.
Koop een goed merk cv kachel.
Idd nordic fire ofzo.
Alsjeblieft geen chinees die beweert 15 of soms zelfs 25 kW cv zijdig af te geven...
Echt alsjeblieft doe het niet.
Zelfs bij nordic fire overdrijven ze lichtelijk met het vermogen cv zijdig.
Maarja...
Als jij in een gloednieuwe kachel een eikenkast met minder dan 6% vocht stopt...
Dan geloof ik het echt wel dat de kachel aan zn vermogen komt.
Maar met openhaardhout 15 tot 20% vocht en na een week stoken levert hij +-2/3 vermogen van de folderopgave.
Koop een cv kachel die zo min mogelijk
ZO MIN MOGELIJK
kW naar de ruimte uitstraalt (convectie +straling)
En zoveel mogelijk naar cv.

Daar ga je geen spijt van krijgen...

Ik beloof het je.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Johndc »

Kijk eens even naar dit;http://technologieforum.forumatic.com/v ... f=9&t=1059
Deze kachel is eenmalig gebouwd en presteert zeker zo goed als die dure modellen die je laat voorbij komen.
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: hout kachel aan cv

Bericht door Johndc »

hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: hout kachel aan cv

Bericht door hanskraayeveld »

Bij de aanschaf van een houtkachel spelen heel veel factoren een rol.
Een ervan is de esthetische.
Bij bijna alle vrouwen en veel mannen staat die op nummer 1.
Geld, grootte, ruimte, prestaties komen vaak erna.
Als je dat in ogenschouw neemt, kiezen mensen vaak voor een mooie kleine compacte vervuilende houtkachel, ipv een lomp grote weinig sierende rocket, met geen mooi vuur maar een hele schone verbranding. Je kan ook gewoon naar je gasvlam van je cv ketel gaan kijken...
Waarom rijden er zoveel mensen in vervuilende aso bakken?
Anders zou ook iedereen in een toyota aygo rijden.
Als ik voor een rocket zou kiezen zou ik hem in de schuur zetten en zonder raam.
Het vuur ziet er toch niet uit, en benadeeld de kwaliteit van de verbranding toch alleen maar.
Kies dan gewoon een houtketel of pelletkachel.
Voor mensen die een mooi vuurtje willen en het bijkomende voordeel van warmte naar cv...
Koop een houtkachel op cv.
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: hout kachel aan cv

Bericht door dormos »

Waarom rijden er zoveel mensen in vervuilende aso bakken?
Ligt het antwoord op die vraag niet besloten in de vraag zelf?
En wat is een voor de sier brandende stalen kachel dan?

Groet,

Hans
Plaats reactie