doorstromer "voorverwarmen"

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mattipard
Berichten: 14
Lid geworden op: 21 nov 2006, 20:24
Locatie: Leuven

doorstromer "voorverwarmen"

Bericht door mattipard »

Hai,

Ik vroeg me af of het gebruik van voorverwarmd water (door zonneboiler of kachel met warmtewisselaar) gasbesparend is, als je het naar de inlaat van een doorstroom gascondensatieketel stuurt.

vb, water warmt op door kachel en wordt gestokeerd in boiler, bij vraag van warm water gaat dit warm water naar de doorstromer (door pomp of druk van leidingwater). men zou dan denken dat de gasbrander al warm water voelt en minder met bijstoken of zelfs helemaal niet misschien...?

Ik weet dat er heel veel praktische problemen zijn bij dit idee als je er een beetje verder over nadenkt, maar ik vroeg me enkel af of dit theoretisch werkt.

Matthias
John Doh
Berichten: 465
Lid geworden op: 30 jul 2006, 15:26

Re: doorstromer "voorverwarmen"

Bericht door John Doh »

Ja, dat werkt gasbesparend.

Weliswaar zal het rendement van een condenserende ketel iets dalen, doordat de rookgassen minder ver afgekoeld worden, maar dat effect is ongetwijfeld kleiner dan de winst van het voorgewarmde water.

Je zou wel problemen kunnen krijgen met legionella. Een groot voorraadvat op lauwe temperatuur, dat zijn ideale groeicondities. De bacterie sterft snel bij temperaturen boven de 55 graden Celcius, maar de verblijfstijd in een doorstroomketel is vermoedelijk niet erg hoog.
John
maarten
Berichten: 185
Lid geworden op: 10 jan 2008, 22:30
Locatie: dordrecht

Re: doorstromer "voorverwarmen"

Bericht door maarten »

mattipard ,
lijkt mij een leuk idee, had ik zelf kunnen verzinnen ,maar heb dat niet gedaan omdat ik de eer aan jou wilde laten ......
ik begrijp dat je bedoelt dat je de koudwater van de gas ketel aan wilt sluiten op de warm water aansluiting van de zonneboiler,
moet kunnen denk ik zonder veel poespas.
verder ben ik het met John doh eens.
grt maarten
ik leer graag
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: doorstromer "voorverwarmen"

Bericht door mark »

Het werkt hier okee. Alleen word het water opgewarmd door een ww dat door het buffervat loopt (volgens mij ook bij het projest dat Frans heeft gemaakt). Wel voor de veiligheid een klein boilertje in de cv ketel genomen dat het altijd minimaal op 60 graden houdt mocht onder deze waarde binnen komen.

groet Mark
mickenhans
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:58
Locatie: Elburg

Re: doorstromer "voorverwarmen"

Bericht door mickenhans »

Dit systeem, zonneboiler in serie met de doorstromer (CV), draait bij mij sinds 2003. Naar tevredenheid tot nu toe.
Groeten, Hans
Plaats reactie