Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door swake »

Heb vandaag een CV installatie gezien waar alle radiatoren kunnen worden dichtgedraaid (met thermostatische kranen) zodanig dat de circulatiepomp geen water meer kan trekken. Ik heb goed nagekeken en er is nergens een bypass te zien. Kan dat gewoon zo, of is die bypass vergeten?
De pomp is een Grundfos Alpha2 welke op automatische debiet staat ingesteld.
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door martijn1984 »

Elke centrifugaalpomp kan dat hebben.
Maar hoe krijg je het dan warm?
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, hij staat alleen maar wat borrels te maken.
alefarendsen
Berichten: 564
Lid geworden op: 30 mei 2016, 17:19

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door alefarendsen »

Dit kan heb ik sterk de indruk bij mij ook het geval zijn. Er loopt hier een 'ringleiding' door m'n huis met parallel geschakelde radiatoren en vloerverwarming (welke overigens is gescheiding van de ringleiding door een platenwisselaar). De circulatiepomp wordt geschakeld op de thermostaat in de keuken en onafhankelijk daarvan wordt de vloerverwarming 'nageschakeld' met een extra thermostaat in de woonkamer en worden de radiatoren geschakeld met danwel een thermostaat in één van de slaapkamers danwel thermostaatkranen op de radiatoren zelf in de andere slaapkamers.

gr.,
Alef
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door swake »

@alefarendsen
De pomp wordt in jouw geval dus aan- en afgezet door de ruimte thermostaten. En wellicht is die 'ringleiding' ook nooit helemaal afgesloten zodat het water altijd door kan.

In het voornoemd geval hangt de pomp rechtstreeks op een gewoon stopcontact. Die wordt dus niet geschakeld door een thermostaat of door de ketel. Die pomp stopt dus nooit. Mijn bescheiden kennis in deze zegt dat er dan op één of andere manier een bypass moet zijn zodat die pomp nooit draait op een afgesloten leiding. Misschien kan die pomp dat wel hebben (zoals Martijn aangeeft) maar dat klinkt niet goed in mijn oren.

Na een nachtje erover te hebben geslapen gaat mijn vermoeden in de richting van een radiator die gebruikt werd als bypass. Dus eentje die altijd open staat. En er is een ruimte in het huis waar al een hele grote radiator hangt en waar ook een kleine staat in een hoekje (zonder dat die thermisch nut lijkt te hebben). Vandaag zit er een thermostatische kraan op die kleine radiator. Ik denk nu dat dit recent geknoei is van een onwetende installateur en niet zoals de installatie pakweg 15 jaar geleden in elkaar gezet werd.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door nck »

Normaal gesproken hoort er dan een druk-verschil ventiel tussen de aanvoer en de retour te zitten op een punt zo ver mogelijk van de pomp.
Dit om altijd circulatie te houden bij een continu draaiende pomp.
Het vergt wel een vrij nauwkeurige waterzijdige inregeling.
Vroeger zag je deze manier vaan aanleg veel meer dan tegenwoordig.
En zoals hiervoor werd opgemerkt, meestal staat er dan ergens een klein radiatortje dat als zodanig fungeert.
Grote probleem bij dit systeem is dat wanneer er bijna geen druk aanwezig is in de installatie, de pomp schade op kan lopen door cavitatie.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door kiekeboe »

het probleem van blind draaien is dat het gevraagde pompvermogen (weliswaar minder dan dat er wel stroming is) volledig omgezet wordt in warmte.
de pomp wordt dus zo heet dat de warmteafgifte van de pomp gelijk is aan het opgenomen vermogen.
heel chique is het niet, maar zolang de temperatuur niet meer dan 95 graden wordt kan het niet direct kwaad.

wordt de temperatuur hoger kan je kookverschijnselen krijgen en ook vindt de afdichting van de pomp dat niet lekker.
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door willem »

kiekeboe schreef:het probleem van blind draaien is dat het gevraagde pompvermogen (weliswaar minder dan dat er wel stroming is) volledig omgezet wordt in warmte.
de pomp wordt dus zo heet dat de warmteafgifte van de pomp gelijk is aan het opgenomen vermogen.
heel chique is het niet, maar zolang de temperatuur niet meer dan 95 graden wordt kan het niet direct kwaad.

wordt de temperatuur hoger kan je kookverschijnselen krijgen en ook vindt de afdichting van de pomp dat niet lekker.
Inderdaad,
mijn kennis zal wel achter lopen met de huidige technieken, maar er mij altijd
vertelt, je kan overal thermostaatknoppen plaatsen behalve één, daar een
gewone handmatige kraan, bv in de badkamer, die altijd open laten staan om
te voorkomen dat de pomp in z'n eigen water blijft draaien, dus zorgen dat er ten
alle tijden een circulatie is.
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door swake »

Ondertussen gevraagd dat de thermostatische kop van die kleine radiator eraf wordt gehaald zodat dit ding weer als bypass werkt. Is 30 seconden werk. En ga thuis ook zo'n systeem opzetten.
mro
Berichten: 611
Lid geworden op: 15 nov 2014, 12:10

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door mro »

Die alpha2 is nogal een geavanceerde pomp.

Ben niet zeker maar zou het niet kunnen dat die zichzelf uitschakelt als er geen debiet/stroming meer gedetecteerd wordt?
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door swake »

Ik heb dat hier thuis geprobeerd door een paar kraantjes op de leidingen dicht te zetten. En neen ze stopt dan niet. Ze geeft op het display aan dat ze op een zeer laag pitje blijft draaien. Ik weet niet meer zeker hoeveel het was, 3 W dacht ik.

Uit het boekje van die pomp:
"Installation in new systems for automatic adjustment of the performance to flow demands without the use of bypass valves or similar expensive components."
Of dat ook zoveel wilt zeggen als dat ze in een dichtgedraaid circuit kan/mag zitten durf ik nog niet te zeggen.

Wat verder staat er immers: "and that the thermostatic valves of some radiators may be turned down by the users."
'some', dus niet allemaal.

En dan staat er nog ergens" To avoid cavitation noise and damage to the pump, the following minimum pressures are required at the pump suction port."
Er is geen druk meer op de ingang als het ding afgesloten is.... en tegelijkertijd kan het water er ook niet door want de uitgang is ook dicht natuurlijk. Is dat hier dan nog wel van toepassing... k'zou het niet weten, en k'ga het zo niet laten want kan kostelijk uitvallen :-D
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door martijn1984 »

Ik heb hem ook op de vv verdeler.

Op de autoadapt stand zoekt hij zelf het juiste toerental bij warme aanvoer en het aantal groepen wat ik los heb staan.
Ook een nachtverlaging , idd 3 watt.

Uit gaat hij niet , wel door middel van een pompschakelaar.

Normaliter draait hij op 11 watt hier , 0,8 m3 per minuut.
Zuinig is hij wel!
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door kiekeboe »

cavitatie is een heel ander iets dan waar we het hier over hebben.

dat treedt juist op bij te hoge flow
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door Richard-III »

martijn1984 schreef:Normaliter draait hij op 11 watt hier , 0,8 m3 per minuut.
Zuinig is hij wel!
Denk dat er een foutje is 800 liter water verplaatsen op een minuut met 11 watt :? zuinig is dat wel
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Circulatiepomp draait met alle radiatoren afgesloten

Bericht door nck »

kiekeboe schreef:dat treedt juist op bij te hoge flow
Nee, bij een gebrekkige aanvoer.
Dus wanneer een pomp zijn debiet wel kwijt kan maar niet voldoende aan kan zuigen.
Wanneer de systeemdruk hoog genoeg is zal dit verschijnsel zich niet voordoen maar bij lage druk wel degelijk.
Vaak genoeg van die rammelende pompjes tegengekomen.
Radiator open en het is weg.
De huidige zelfregulerende pompjes kennen dit probleem amper meer.
Die regelen zichzelf tot een minimum terug.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie