Centrale verwarming op hout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Sedert het einde van de zomer van 2016, heb ik eigenhandig een verwarmingsinstallatie op hout gerealiseerd.
Ik heb een Buderus 02.40 35/6 (van 1985) geplaatst.
De Buderus 02.40 is een gietijzeren ketel, samengebouwd uit diverse ketelleden en is ontworpen voor het verbranden van vaste brandstoffen (hout, steenkool, briketten).
Deze ketel staat door middel van een buffervat (750L) in verbinding met een bestaande stookolie ketel en een warmte-wisselaar in de openhaard.
Ook wordt het geheel automatisch gestuurd door temperatuurschakelaars.
Een dikke maand stook ik met deze ketel het huis en tapwater-boiler lekker aangenaam warm.
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Het ketelvermogen is gemiddeld 35kW, het rendement ervan is gemiddeld 80%.
Zeker niet verkeerd voor een ketelontwerp van eind jaren 70.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door JantjeV8 »

:pp
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Ik weet het, maar ik krijg mijn foto's niet op dit forum geplaatst.
Helaas... :roll:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door kockie »

Wat gaat er mis?
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Ik weet het niet heel precies, ik zie een melding verschijnen dat het bestand te groot zou zijn. Op een ander forum waar ik actief ben, heb ik die problemen niet. Daar kan ik zonder problemen foto's ophalen en posten.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door kockie »

http://ecologieforum.eu/viewtopic.php?f ... 441#p41441

Daar staat het verkleinen uitgelegd.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Ruuben »

Als donateur vh forum kun je onbeperkt groot posten :fff
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door kockie »

Nee, alleen als moderator of beheerder ;) -()- -()-
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

http://406coupe.forum2go.nl/robby-ketel ... 1-105.html

Voor de gegadigden onder ons, kunnen eens kijken via de bovenstaande link naar 406 coupe forum.
Achteraan in het topic staat de beknopte beschrijving.
:wink:
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8537
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door kockie »

Afbeelding

Code: Selecteer alles

[url=https://postimg.org/image/bd9j4fe15/][img]https://s12.postimg.org/bd9j4fe15/BILD5530.jpg[/img][/url]
Zo doe je dat

Of je doet op dat andere forum een quote en plakt die hier in een bericht en sloopt dan de quote tags er weer af....
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
swake
Berichten: 570
Lid geworden op: 17 dec 2014, 18:44

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door swake »

Kruipt veel tijd in hé om dat 'efkes rap' in elkaar te steken. Maar blij en fier dat je bent op het einde...
Proper in ieder geval.
Doe nog een laagje extra isolatie rond die buffer en de leidingen zou ik zeggen. Binnen het jaar terugverdiend (tenzij hij binnen de verwarmde schil staat, dan is het al direct minder de moeite maar toch)
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

De installatie staat in de kelder van de woning, de verloren warmte, die lekt via niet geïsoleerde delen of door de isolatie, is niet zo zeer verloren. Het spaart me een droogkast voor het drogen van de was en ook mag die warmte in de structuur van het gebouw trekken. :wink:
Ben erg tevreden met het behaalde resultaat.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Albert van WdJ »

Mooie installatie!
Ik neem aan dat je al meer ervaring hebt met het installeren van een verwarming.
Want meestal doe je zoiets het eerst redelijk met fouten, dan denk je dat je van je fouten geleerd hebt en doe je het redelijk tot wat beter (met nog steeds wat foutjes), en bij je derde poging maak je zo'n installatie pas goed (met een enkele kleine fout waarmee te leven valt)
robby schreef:Het ketelvermogen is gemiddeld 35kW, het rendement ervan is gemiddeld 80%.
Zeker niet verkeerd voor een ketelontwerp van eind jaren 70.
Dit zou je een keer moeten testen door je hout te wegen, het vochtpercentage te meten en dan een bepaalde tijd alleen op de buffer te stoken. Dan kun je zien hoeveel graden het water opwarmt. En er wat rekenwerk op los laten. Want ik denk dat je die 80% niet haalt! Ik kwam met eenzelfde soort ketel nog niet aan 60%. Met steenkool is het een ander verhaal. Daarmee zou je best 80% kunnen halen.
Change, before you have to.
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Ik heb in de jaren heel wat gezocht en ben naar heel wat bestaande installaties gaan kijken... wat ik daar allemaal zag, heeft me niet onmiddellijk enthousiaster gemaakt... was net zoals ik het niet wou! Hoe zie ik het; ketels van verschillende merken en typen vergelijken is zoals appelen en peren vergelijken. Bekeken van uit mijn technisch oogpunt. Aan een dure vergassingsinstallatie heb ik niets, wegens té duur en te complexe onderdelen die stuk kunnen gaan.
Ik heb mijn keuze gemaakt voor een Buderus 02.40 / G201 omdat deze ketels voorzien zijn van een grote warmtewisselaar bovenin, deze is bovendien, gelukkig maar, goed schoon te houden doordat je er overal goed met een borstel kan geraken, in tegenstelling tot zijn opvolger; de G211 (is een Sime en geen Buderus).
Heb inderdaad tal van ketels gezien, gietijzer en staal en inderdaad, de meeste ketels hebben een rendement tussen 60 en 70%, de wisselaar is aanzienlijk kleiner, waardoor de rookgastemperatuur uiteraard hoger oploopt. Het rendement van 80% is een fabrieksopgave, maar ben er zeker van dat Buderus hierover niet liegt, het is een goed product... (gemaakt van 1979 tot 2010)
De gemiddelde rookgastemperatuur bedraagd 170°C (heb het gemeten) en dat komt overeen met de fabriekswaarden.
Uiteraard speelt de kwaliteit van de brandstof een hoofdrol! Ik zorg voor een mengeling van loof- en naaldhout dat minstens 3 jaar heeft kunnen drogen.
Enkel DROOG gekloven hout komt erin, om de 3 stooksessies eens borstelen en klaar, gunstige verbranding, weinig of geen rook, gewoon perfect!!
Stoken is een kunst! Je moet het leren en je moet je aan de regels houden!

Over hoe ik de installatie moest opbouwen, wel, daar heb ik heel wat uren denkwerk in zitten om alles zo "basic" en optimaal mogelijk te laten functioneren en met zo weinig mogelijk dure en fragile onderdelen in het systeem en niet te vergeten: het inbouwen van veiligheden.
Al lijkt het misschien niet zo, maar deze installatie heb ik zelf in elkaar gestoken, veelal met gerecupereerd materiaal. In mijn huis werkt het zo, maar het zou kunnen dat het bij een ander ook weer anders moet, er zijn meerdere concepten mogelijk.

Ik ben meer dan tevreden.
:wink:
Plaats reactie