Centrale verwarming op hout

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door JantjeV8 »

robby schreef:Aan een dure vergassingsinstallatie heb ik niets, wegens té duur en te complexe onderdelen die stuk kunnen gaan.
Dat is een discussie op zich, zeker als je het kachelrendement er naast zet t.o.v. de Buderus. Een eenvoudige vergasser met een aanjagertje van enkele 10tjes haalt een veel beter rendement, en uitstoottechnisch kun je ook beter een vergasser als buurman hebben.
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

JantjeV8 schreef:
robby schreef:Aan een dure vergassingsinstallatie heb ik niets, wegens té duur en te complexe onderdelen die stuk kunnen gaan.
Dat is een discussie op zich, zeker als je het kachelrendement er naast zet t.o.v. de Buderus. Een eenvoudige vergasser met een aanjagertje van enkele 10tjes haalt een veel beter rendement, en uitstoottechnisch kun je ook beter een vergasser als buurman hebben.
Dat is inderdaad een discussie op zich. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen tov elkaar.
Een "oude" Buderus geniet voor mij de voorkeur omdat hij door zijn eenvoud heel gebruiksvriendelijk is, wat eruit de schoorsteen komt intresseert mij ook, eenmaal hij brandt, rookt deze amper, zo hoort het ook.
Beetje zoals een oudere wagen vergelijken met een nieuwe... Helaas niet alle oude wagens zijn goed genoeg om een nieuwe het nakijken te geven, maar sommige oudjes () doen dat wel! En zo is het ook een beetje met mijn ketelkeuze gegaan.
Droog hout stoken is wel een must, hoewel ik mensen ken met een vergasser, die zeggen dat "nat" hout ook kan.... :roll: :fff
Richard-III
Berichten: 59
Lid geworden op: 10 aug 2009, 19:40

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Richard-III »

Ziet er goed uit.Kan je meer vertellen over de ingebouwde veiligheden,bv. als de cv pomp uitvalt hoe je dit opvangt met een nood-koelsysteem,de foto's maken dit niet duidelijk.
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Richard-III schreef:Ziet er goed uit.Kan je meer vertellen over de ingebouwde veiligheden,bv. als de cv pomp uitvalt hoe je dit opvangt met een nood-koelsysteem,de foto's maken dit niet duidelijk.

Ik heb voor de noodkoeling een zwembadverwarmer in het systeem gebouwd, een Phalèn MaxiFlo van 40kcal, evenwaardig aan het opgewekte maximum ketelvermogen.

Een thermostaatventiel (Watts STS20) controleert de temperatuur, maw, bij een temperatuur van 97°C wordt een klep geopend die vervolgens koud stadswater door de tegenstroom wisselaar laat stromen om het systeemwater vervolgens af te koelen. De wisselaar staat tussen ketel voorloop en retour dmv een gemodificeerd T-stuk, voor een goede thermo-syfon werking.
Een dubbel overdrukventiel en extra expansievat zijn ook direct op de ketel aangesloten.
Heb ook een gewone warmwaterkraan geplaatst, hiermee kan ik makkelijk en snel warm tapwater tot mijn beschikking hebben.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Albert van WdJ »

robby schreef:Het rendement van 80% is een fabrieksopgave, maar ben er zeker van dat Buderus hierover niet liegt, het is een goed product... (gemaakt van 1979 tot 2010)
De gemiddelde rookgastemperatuur bedraagd 170°C (heb het gemeten) en dat komt overeen met de fabriekswaarden.
Ik heb ook niet direct de gedachte dat Buderus verkeerde of misleidende info geeft over deze ketel.
Maar het zit hem in het type verbrandingskamer. Bij een vergasser zijn de brandbare gassen in principe al uitgebrand wanneer ze langs de warmtewisselaar komen. Bij de Buderus zullen de vlammen de warmtewisselaar raken, en daardoor gelijk ter plaatse uitdoven.

Eigenlijk brandt het vuur op-, naast- en onder de warmtewisselaar. Daar ontstaat het rendementsverschil.
Hout geeft lange vlammen, maar de meeste steenkoolsoorten geven korte vlammen. Dus met steenkool haal je 80% wel (door optimale verbranding), maar met hout?
Daarom zou het juist zo interessant zijn als je een keer daadwerkelijk gaat meten.
Change, before you have to.
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Albert van WdJ schreef:
robby schreef:Het rendement van 80% is een fabrieksopgave, maar ben er zeker van dat Buderus hierover niet liegt, het is een goed product... (gemaakt van 1979 tot 2010)
De gemiddelde rookgastemperatuur bedraagd 170°C (heb het gemeten) en dat komt overeen met de fabriekswaarden.
Ik heb ook niet direct de gedachte dat Buderus verkeerde of misleidende info geeft over deze ketel.
Maar het zit hem in het type verbrandingskamer. Bij een vergasser zijn de brandbare gassen in principe al uitgebrand wanneer ze langs de warmtewisselaar komen. Bij de Buderus zullen de vlammen de warmtewisselaar raken, en daardoor gelijk ter plaatse uitdoven.

Eigenlijk brandt het vuur op-, naast- en onder de warmtewisselaar. Daar ontstaat het rendementsverschil.
Hout geeft lange vlammen, maar de meeste steenkoolsoorten geven korte vlammen. Dus met steenkool haal je 80% wel (door optimale verbranding), maar met hout?
Daarom zou het juist zo interessant zijn als je een keer daadwerkelijk gaat meten.

Dat heb ik gedaan, schoorsteentemperatuur gemeten op verschillende tijdstippen na het vullen van de verbrandingskamer.
Het komt overeen met wat Buderus schrijft in zijn gebruikershandleiding.
Hout wat er net is ingelegd, brand eerst wat moeilijker, maar na een aantal minuten gaat het hout als het ware "vergassen" en zie je meer blauwe vlammen dan lange gele.
Kortom, ik weet dat er velen tegen dit princype van verbranding zijn, maar naar mijn gevoel gaat het gewoon uitermate perfect.
Ik kan het niet genoeg benadrukken, ik stook met "droog" hout, heb ik dat niet, dan stook ik niet.
En met droog hout gaat dat perfect.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Albert van WdJ »

Ik heb zelf een aantal seizoenen gestookt met de Attack FD.
Dat is een ketel die hetzelfde soort systeem heeft als jouw Buderus.
attack-fd26.jpg
FD 421_full.jpeg
Mijn ervaringen zijn echter gewoon anders, dwz ik kwam gewoon echt niet aan die 82% die Attack zelf opgeeft.
En de schoorsteentemperatuur klopte ook, net als bij jou.
Dat zegt vooral wat over de werking van de warmtewisselaar, nier zozeer over de efficiëntie van de verbranding.

Verbrandingsefficiëntie moet je meten. Hout heeft een bepaalde energie-inhoud. De vraag is hoeveel van de vrijkomende energie nu daadwerkelijk in het water terecht komt.
Dus:
Zoveel ... kilogram hout (=wegen) verbrand in zoveel ... minuten. Dat zou zoveel ... energie in kW moeten geven. De verhoging van de temperatuur in je buffer is dan een maat voor hoeveel liter water er met zoveel ... graden Celsius is gestegen.

En waarom zou je dat willen weten? Het geeft je inzicht in hoe je stookgedrag is, en je gaat ook beter aanvoelen waarom er soms afwijkingen zijn. Soms ontstaan er ideeën waarmee je de efficiëntie kunt verbeteren.
En wat minder leuk: je weet ook hoeveel kuub hout je per jaar eigenlijk rechtstreeks voor de vogeltjes (inkoopt), klooft, versjouwd, opslaat, droogt en opstookt.
Change, before you have to.
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Albert van WdJ schreef:Ik heb zelf een aantal seizoenen gestookt met de Attack FD.
Dat is een ketel die hetzelfde soort systeem heeft als jouw Buderus.
attack-fd26.jpg
FD 421_full.jpeg
Mijn ervaringen zijn echter gewoon anders, dwz ik kwam gewoon echt niet aan die 82% die Attack zelf opgeeft.
En de schoorsteentemperatuur klopte ook, net als bij jou.
Dat zegt vooral wat over de werking van de warmtewisselaar, nier zozeer over de efficiëntie van de verbranding.

Verbrandingsefficiëntie moet je meten. Hout heeft een bepaalde energie-inhoud. De vraag is hoeveel van de vrijkomende energie nu daadwerkelijk in het water terecht komt.
Dus:
Zoveel ... kilogram hout (=wegen) verbrand in zoveel ... minuten. Dat zou zoveel ... energie in kW moeten geven. De verhoging van de temperatuur in je buffer is dan een maat voor hoeveel liter water er met zoveel ... graden Celsius is gestegen.

En waarom zou je dat willen weten? Het geeft je inzicht in hoe je stookgedrag is, en je gaat ook beter aanvoelen waarom er soms afwijkingen zijn. Soms ontstaan er ideeën waarmee je de efficiëntie kunt verbeteren.
En wat minder leuk: je weet ook hoeveel kuub hout je per jaar eigenlijk rechtstreeks voor de vogeltjes (inkoopt), klooft, versjouwd, opslaat, droogt en opstookt.
Het is een idem ketel aan het Buderus type G211, ze geven hier ook een rendement aan tussen 78 en 82%
Doch heb ik niet voor dit type gekozen owv de wisselaar, deze ziet er wel stoer uit, maar is heel moeilijk te reinigen (veel te hoekig).
Ik denk dat Buderus met een rede, het "G201" type, daarom langer in productie heeft gehouden.
Deze wisselaar is ook complex, maar wel makkelijk te poetsen.
Ze hebben nu weer een nieuwe ketel, als vervolg op de G211, de G221. Voor deze hetzelfde verhaal als voor zijn voorganger.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door hanskraayeveld »

Als je interesse hebt... Ik heb een arduino die het rendement berekend van de calorische waarde van hout, naar de opbrengst naar cv.
Ik ben het met Albert Wjd eens. Ik zal jou zeggen dat je blij mag zijn als je aan de 50% nuttige energie komt.
En met nuttige energie bedoel ik liters water x tempverschil wat uit je kachel in je boilervat stroomt.

Vergeet niet dat je kachel/ketel zelf ook een hoop warmte uitstraalt. Die 80% is ten eerste fabrieksopgave. Ten 2e gemeten in ideale omstandigheden. Ten derde als de kachel nieuw is en er niet of nauwelijks roetaanslag op de wisselaar zit. Ten 4e gaat de convectie naar de ruimte er nog vanaf.
Vergis je niet, een kachel van die omvang straalt gerust 2 kW af naar de ruimte.
Het geeft niks... Je kelder wordt er door verwarmt...
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Brutus Groenus »

Ik dacht dat het de zelfbouwer altijd werd afgeraden om een warmtewisselaar ín de vuurkamer te maken. Omdat deze de warmte van het vuur onttrekt en dit slecht zou zijn voor de verbranding.
Maar dit type kachel doet toch precies het zelfde?

Zo'n kachel spreekt mij ook wel aan als aanvulling op de cv installatie. Aangezien het door de houtkachel aan de andere kant van de wonig zo koud blijft.
- Word geen slaaf van je bezit -
dormos
Berichten: 987
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door dormos »

Klopt helemaal, en daarom slaat er ook zoveel roet neer op de warmtewisselaar.
Ik heb zelf een vergasser, en omdat deze een veel hetere verbranding heeft en de warmte pas na volledige verbranding aan de rookgassen onttrokken wordt heb ik amper last van roetvorming. Het is eerder een dun laagje as dat neerslaat, maar daarvoor heeft 'ie dan ook turbulatoren die op en neer door de buis bewogen kunnen worden en zo de wisselaar schoon houdt.

Bij een kachel die zonder vergassing werkt is de verbrandingstemperatuur lager, is de verbranding onvollediger en dus slaat er meer roet neer. Ook is de rook die uit de schoorsteen komt daardoor veel vervuilender.

Groet,

Hans
robby
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jul 2012, 12:13

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door robby »

Het is maar net wat je wil hé, mijn Buderus houtketel werkt als een gewone kachel of haard, natuurlijk moet er ook eens af en toe gepoetst worden.
Ik moet zeggen dat de vuil of roetafzetting, erg goed meevalt. Ik haalde het eerder al aan, dat wanneer je droog hout gebruikt, het hout optimaal genoeg kan vergassen (geel-blauwe vlam) in de verbrandingskamer en de roetafzetting minimaal is.
De reden waarom ik niet koos voor een vergasser is: duur in aanschaf, veel componenten die aan slijtage onderhevig zijn.
Albert van WdJ
Berichten: 1534
Lid geworden op: 05 jan 2009, 12:09
Locatie: regio Dordrecht

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Albert van WdJ »

Ik denk dat het bij deze ketel de vervuiling ook heel erg afhangt wat je erin verstookt.
In de Attack FD stookte ik 45% vuren, 45% wilg en rest wat conifeer. Vuren en conifeer is hout wat veel roetaanslag geeft. Eigenlijk is dat spul wat je er niet in moet stoken. Maar ik had op dat moment weinig anders.Wilg brandt veel schoner, want het bevat geen hars. Maar met wilg alleen blijf je slepen naar de ketel met nieuwe brandstof.

@Robby
Ik ben wel benieuwd welke houtsoorten er nu gestookt worden in deze Buderus.


En het zal nooit zo schoon verbranden als in een vergasser, maar het blijft toch een ketel ontworpen voor vaste brandstof. Want het lijkt erop dat de hoogte van de verbrandingskamer hoger is dan bij een Attack. En dat maakt wel verschil.

In mijn Verner raken de vlammen ook een gedeelte van de bovenste warmtewisselaar (WW). Ook daar wel roetaanslag, dat verwijder ik maar 1x per maand. Ongeveer 2mm dik is het dan. (Ik stook elke dag zo'n 4 uur.) Maar bij Verner hebben ze de WW aan de zij- en achterkant extra afgedekt met 4 mm stalen u-profielen. De holle ruimte van het U-profiel staat richting WW, waardoor je daar een luchtruimte hebt. Dat zorgt ervoor dat het in de vuurhaard lekker heet wordt en het vuur niet gekoeld wordt door de WW aan zij- en achterkant.
Ik denk dat als je dit idee ook toepast op een Attack FD of deze Buderus, en je maakt een soort economizer (extra WW) in de uitlaat richting schoorsteen dat het rendement omhoog gaat.
Change, before you have to.
Brutus Groenus
Berichten: 365
Lid geworden op: 28 nov 2015, 14:01
Locatie: Oost-Groningen

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door Brutus Groenus »

Toch lijkt het me ook wel wat zo'n stuhout cv.

Ik zie een zelfde Buderus te koop staan, uit het zelfde bouwjaar.
- Word geen slaaf van je bezit -
JantjeV8
Berichten: 4035
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Centrale verwarming op hout

Bericht door JantjeV8 »

Zoek dan een eenvoudig vergassertje.

Het argument 'vele kwetsbare onderdelen' vind ik onzinnig. Er zijn behoorlijke technische vernuften, inderdaad dure techniek er in. Maar zelfs daar komt hier niet naar voren dat die techniek je in de steek laat. De wat eenvoudigere vergassers gaat de techniek niet veel verder dan een ventilator van een paar tientjes.
Plaats reactie