Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door JantjeV8 »

Komende winter moet ik een aantal forse eiken vellen op particulier terrein. Niks mis mee, zo'n aanbod. Echter een paar bomen staan vrij lastig. Het risico dat er iets mis gaat is zeker daar. Die bomen ga ik niet vellen zonder er een lijn aan te zetten.

Dat kan met van alles, een willekeurig stuk touw, een tirfor, een lier of wat dan ook. Nu zit op m'n Unimog een zware lier met ca. 50m staalkabel van 16mm. Sterk zat. Punt is dat die kabel al zo lang opgerold zit dat hij bijna niet van de trommel af te wikkelen valt. 1x afgerold en je puf is op voor de rest van de middag :oops: .

Tegenwoordig zie je veel nylon achtige kabels en touwen. Is dat iets, om zo'n touw op de trommel te rollen i.p.v. stalen kabels. Iemand ervaring met dit soort gerei?
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door benthuis »

Op mn werk gebruiken ze dit;op t oog flinterdunne gevlochten "touw"; om zware lasten hoge masten in te lieren. Denk wel dat op een voertuig iets meer onderhoud/zorg nodig heeft. Je zult het denk ik niet permanent op de trommel kunnen laten. Maar omdat het zo dun is kun je het voor een na gebruik denk ik makkelijk over spoelen. Kan wel eens navragen wat voor specs t heeft.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door nck »

Kun je niet een uurtje een loonwerker met een mobiele kraan voorzien van sloop-sorteergrijper charteren?
Dan heb je echt wat te sturen.

Veiligheid boven alles,
Vinden wanneer je stopt met zoeken
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door holtere »

Staalkabel is wel heeeeel erg 1960 :fff
16 mm constructie 19x7 zal zo'n 17000 kg kunnen hebben mits wel heel erg zorgvuldig opgerold/bevestigd.
Een dyneemalijntje van 11 mm. doet al hetzelfde. Gaat ook 4 maal zoveel van op die lier en das ook handig!
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door JantjeV8 »

M'n eigen kraan is te licht voor deze jongens, een graafmachine zou moeten kunnen. Punt is dat de kraan enkel aan de kant kan staan waar de boom heen moet vallen. Een beetje pionieren ben ik niet vies van.

Ik wil een stalen pin in de grond slaan, ergens in de velrichting. Daaromheen een katrol hangen. De unimog met de lier een eindje opzij, de lierkabel via de katrol naar de boom en met de lier op spanning houden. De Unimog weegt 6 ton, dat geeft voldoende tegengewicht. Alleen die kabel...

De lier trekt de unimog over z'n wielen over de straat, is met de aftakas aangedreven. Geen flauwekulding. Die kabel zal niet 1960 zijn, maar jaren 70 geloof ik best. :lol:

Holtere: Is dyneema iets wat ik op google terug vindt?

.......10 minuten later:
GEvonden, ziet er goed uit, niet goedkoop. :? Als er opstaat: Tensile strenght 850daN:kg, bedoeld men dan per mm² of gewoon de netto waarde van de lijn over de hele doorsnede? Lijkt me zo weinig voor 10mm dikte.
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door houtwerker »

Als die staalkabel op jou lier nog goed is, waarom gebruik je die dan niet gewoon?
Bind je hem eerst aan de boom, rijd je met de unimog 50 meter naar voren en dan heb je hem toch afgerold?

Zo doen wij het bij ons op t werk altijd. We hebben daar 2 keer 8 tons lier op een valtra. Soms word de staalkabel wel eens zo strak getrokken dat je hem met de hand niet meer kunt afrollen.
Even aan een boom en stuk naar voren rijden en alles doet t weer.
holtere
Berichten: 1173
Lid geworden op: 07 mei 2011, 18:23

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door holtere »

Als er opstaat: Tensile strenght 850daN:kg
Geen idee, dan zou je het hele verhaal moeten weten van de ad?
Normaal dyneema sk75 is ong. 6000 kg voor een 8 mm lijn dat is 50 mm2. 6000 gedeeld door 50 = 120 kg/mm2 bij benadering. Er zijn nog sterkere soorten maar weer duurder.
Zoek op Marktplaats maar ook gebruikte trossen van boten kun je gebruiken als het wat dikker mag zijn. De eerste de beste is de duurste :mrgreen:
Er zijn ook uitvoeringen met mantel maar dyneema is behoorlijk slijtvast en uv bestendig. Niet over scherpe randjes trekken natuurlijk :lol:
Oja, dat 12-strings spul is super gemakkelijk te splitsen!
Je takelt je unimogje zo de boom in met een goede lier....
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door nck »

JantjeV8 schreef:M'n eigen kraan is te licht voor deze jongens, een graafmachine zou moeten kunnen. Punt is dat de kraan enkel aan de kant kan staan waar de boom heen moet vallen. Een beetje pionieren ben ik niet vies van.
Het was ook maar een idee, meer gebaseerd op mijn eigen ervaringen. Heb dus ook geen idee van de locatie. Ik rooide bomen, (eik en spar) tot ongeveer 25 cm stamdoorsnede met de atlas 1602.
ketting om de puinbak kort bij de grond en hoog om de lepelsteel. 1 keer voorover drukken en 1 keer achterover trekken en de hij was los. Dan trok ik het hele ding met stronk en al uit de grond.
Omdat hij vast aan de giek zat kon ik hem dan horizontaal houden, en kaal zagen.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4022
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door JantjeV8 »

Die staalkabel is gewoon heel erg onhandelbaar. Inderdaad wel eens klem door het oprollen, maar ook keihard geworden. Dus iedere wikkeling kost al heel veel kracht om af te rollen en wat recht te trekken. Een heggetje rooien wil je vanaf 1 standplaats doen, nu moet je iedere conifeer vooruit-achteruit met in- uitstappen etc etc.

De bomen die op m'n zaag staan te wachten, zijn eik, beuk en 1 kastanje. Allemaal volwassen spul van 50-60cm diameter en volwassen hoogte.

Dat koord staat me wel aan.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door Pietje »

JantjeV8 schreef:Als er opstaat: Tensile strenght 850daN:kg, bedoeld men dan per mm² of gewoon de netto waarde van de lijn over de hele doorsnede? Lijkt me zo weinig voor 10mm dikte.
Tensile staat voor "trek" (er bestaat ook "druk" ;-) ). daN staat voor x10 N, en dat komt aardig overeen met 1 kg. Dus 850 daN:kg is dus 850 kg.

Er is een WWL, en een breeksterkte. Op karabiners wordt de breeksterkte gegeven; de kracht die nodig is om het ding te laten breken. WWL staat voor Work Load Limit, en is een belasting die door de fabrikant gezien wordt als maximale veilige belasting. Afhankelijk van het soort werk een factor 4 lager dan de breeksterkte.

Dyneema kan veel kracht hebben, en is daarbij ook heel licht. Ik weet niet of je Dyneema ook op een lier kan zetten; als de kabel onder spanning komt na spanningsloos opwinden, wordt het een beetje een rommeltje als de draad zich een weg naar de kern van de haspel werkt. Bij staal kan dat (bijna) niet fout gaan.

Dyneema is niet te kopen; heel glad, en als de knoop onder belasting gaat schuiven, dan (kan) smelt de draad. Ogen worden dan ook gesplitst.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
willem
Berichten: 470
Lid geworden op: 30 mar 2008, 13:25

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door willem »

Ik heb wel vertrouwen in zo'n kunststof lierkabel, jouw wens in sterkte bepaalt
de diameter van de kabel. Als ik je eerste verhaal zo lees neem ik aan dat er
alleen een vrijloop op zit, ja, dat trek je je eigen 't lep lazarus, is het niet zo te maken dat ie z'n eigen ook "afrolt" , dan heb je alleen maar mee te lopen.
Ik lees ook dat kunststof kabels een alu geleidevenster vereisen ipv rollen.
Die pin die je in de grond wil slaan om onder een hoek te trekken moet je vergeten,
ik denk dan aan een stootijzer met daaraan een hoeklijn gelast voor draagvlak,
het heeft maar weinig nodig om zo'n ding uit grond te krijgen met hele nare en rare
gevolgen, niet doen Jan probeer dan een klapschijf aan een vast punt maken.


http://www.4x4center.nl/t-max-dyneema-k ... -lierkabel
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door Dutch John »

Een staalkabel die stijf is, is waarschijnlijk te strak opgerold, maar kan ook te droog zijn. Beetje oxidatie en de draden in de strengen houden elkaar in de greep. Vroeger werden die dingen goed vet gehouden. Niet zonder reden.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
houtwerker
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 okt 2016, 20:52

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door houtwerker »

Ik denk dat je ook wel bekend bent met kox.?
Die hebben zeer veel spul voor de bosbouwer voor goede prijzen.
Als je op hun site kijkt kun je een pdf downloaden met gereedschap voor machinaal houtoogsten.
heb er hier wel een link van
http://www.kox24.nl/$WS/kox/websale8_sh ... r-DE-1.pdf
Als je daar op bladzijde 61 en 62 kijkt zie je gewone staalkabel en dyneema draad.

De prijzen....
wanneer je 16 staal draad hebt, met een treksterkte van 239 kN, die kost 6,45 per m1.
Dyneema met treksterkte van 230kN (14mm) kost 15,94 per m1

Dyneema is wel veel gevoeliger voor scherpe kanten. En hoe het gaat als je een nat draad een hele tijd opgerold laat zitten?
succes ermee
guus
Berichten: 174
Lid geworden op: 14 okt 2012, 23:25
Locatie: Brabant

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door guus »

Waar zit de rem bij een lier van een unimog ?

Ik heb een elektrische lier op mijn auto hangen en daar zit de rem in de trommel verwerkt.
Dit heeft als voor/nadeel dat bij het in lieren de trommel warm wordt en daarmee de staalkabel droogt.
Een Dyneema kan niet zo goed tegen warmte , zonlicht , zand en het rollenvenster kan het touw opvreten.... :roll:

Een staalkabel is wat zwaarder in de omgang maar mits goed ingevet en je laat het niet knikken gaat het jaren mee.

Een Dyneema kabel is bij een breuk dan wel weer te repareren en het is een stuk makkelijker in het gebruik.

Persoonlijk heb ik voor staalkabel gekozen omdat ik weet dat ik een beetje lomp ben soms :mrgreen:
Ik ben niet zo een beste typer, maar best wel eigenwijs. :fff
kiekeboe
Berichten: 168
Lid geworden op: 03 dec 2009, 12:57

Re: Vellen, gereedschappen en hulpmiddelen

Bericht door kiekeboe »

dynema moet ook wel iets goedkoper kunnen als je de adresjes weet.

een mooi en veel goedkoper alternatief is delphin line.
maar lang niet zo sterk (is denk ik ook echt niet nodig)
Plaats reactie