Houtveiling

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

Terwijl olie erg goedkoop is, en elektriciteit tzt ook. Gek hoor.
In Duitsland schakelen mensen weer hun olie gestookte installatie's in.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtveiling

Bericht door Sandman79 »

Ik ben sinds dit jaar lid van de Bosgroep, ook eens kijken voor wat eigen stukjes bos... en hetgeen ik heb liggen gaat ookj niet meer aan spotprijzen de deur uit. :)
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door nck »

jwardenier schreef: zij geven voor gehakseld hout 45 euro per m3 .
Dan pleur je toch van je stoel af wanneer je zulke prijzen hoort noemen.
Bedenk wel, voor NAT materiaal.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtveiling

Bericht door JantjeV8 »

Inderdaad, 45 knoeten voor een m³ afval... maar goed, sommige bedragen zijn te begrijpen, er zit dan transport bij inbegrepen en dat kost nu eenmaal geld. Maar voor het hout wat nog omgelegd moet worden... sjongejonge. Ik zal m'n bronnetjes maar niet te veel prijs geven. :fff
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: Houtveiling

Bericht door jwardenier »

prijs is exclusief hakselen en transport ,loonwerker komt dus hakselen en die betaal je per uur , je moet dus nog bij betalen wanneer je b v snoeimateriaal laat opruimen .
Ik wou vorig winter wat hout kopen , k moest boven die prijs bieden .
Voor dit winter heb ik een houtwal te zagen , takken moet ik in een richting leggen ,worden na de hand door de loonwerker verhakkeld en afgevoerd naar de centrale , hier werd me de prijs ook voor gerekend , het dikke hout werd me gegund voor het zagen ,het uurloon van de loonwerker werkte nu nog in mijn voordeel.
Grote organisaties rekenen een eigen uurloon en besteden het zaagwerk nu liever uit .
De centrale heeft honger ,en moet aanvoer hebben ,de prijs zal gaan stijgen bij krapte of door gesubsidieerde bouw van nog meer van deze hotvreters .
De belasting betaler betaald , ze zijn door subsidies gebouwd , en onder de noemer ,duurzaam' laat iedereen zich de ogen dicht plakken ', de centrale levert heel wat m w en de kolen worden verkocht als bio kolen , vrachtwagens rijden af en aan, hakselen en zagen door ruim 200 p k per voertuig , alles kan ,het is duurzaam .
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Houtveiling

Bericht door benthuis »

Rilling.....

In Duitsland mompelde de snipperkanon machinist "hat doch kein brennwert" toen hij voor de houtwal bij mn ouders stond. Veel licht hout van max 20cm.
Met hulp van velen ligt het nu geklooft op de deel. Zeker 2 jaar stoken voor 3 gezinnen.
Nu ik die prijzen hoor snap ik dat mr Snipper-Happy niet aan mijn rug dacht, maar aan zn eigen geldbeutel!
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: Houtveiling

Bericht door Johndc »

Ben ik blij met mijn eigenbouw SZ brander! Veel mensen kopen gewoon hun hout of pellets, anderen doen de moeite om het zelf om te hakken en te verkleinen. Ik hoef nu enkel 2X per jaar (soms 3X) een lading zakken SZ op te halen, de rest heb ik van mijn gebuur. Verder heb ik aan werk 1 X per week of soms langer (naargelang de buitentemp.) de wisselaar en brander schoon te maken en de silo terug vol te blazen (halve dag werk) Of stukhout door mijn hamermolen fijn te malen (wat ook weer wat werk vraagt). Maar dan is het hier ook meer dan behoorlijk warm! Alle lof voor die houthakkers hoor! Maar hier gaat het er toch wat makkelijker aan toe! En denkelijk een pak goedkoper! :wink:

Vroeger was ik ook zo gek en reed Km'ters ver om toch maar wat te kunnen besparen op stook kosten. Nu ben ik zo ver dat ik eigenlijk met overschot te kampen heb.
Ja! Het zit soms raar in mekaar.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtveiling

Bericht door Sandman79 »

tsja,

Mijn installatie is wat minder knutselwerk aan, waar niet iedereen even handig mee is he John? :)
Wat betreft zagen en hout hakken: ik vind dat tof om te doen, lekker wat rustig op mezelf (of met kameraad ) in het bos bezig zijn :)

Deftig materiaal om mee te werken is natuurlijk zalig.
Overschot aan hout kan ik nog verkopen voor een leuk klein extraatje. Het is en blijft hobby, maar ik ken toch meer veel hobbies waar je geld aan kwijtbent, hier heb ik nog een klein beetje wat in de portemonee komt, in de meeste jaren.
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

https://www.staatsbosbeheer.nl/haardhout

Haardhoutdag Hollandse Hout
Kom vul je voorraad haardhout aan. Dit hout kan het hele jaar drogen, zodat je volgende winter er lekker warm bij zit. En natuurlijk hout van eigen bodem!

Prijs: € 2,50 per stam (totaalprijs = aantal stammen x € 2,50) Ter plekke contant betalen, je ontvangt een kwitantie.
Soort: essen- en esdoornhout (dikte: 15-17 cm, lengte: 2 m)
Maximaal 2,5 kuub per persoon, in overleg is eventueel meer mogelijk
Minimaal met 2 personen het hout laden in verband met de doorstroom
Vervoer alleen met goedgekeurde aanhanger of wagen met open laadvloer
Neem handschoenen mee
Op=op
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Houtveiling

Bericht door Pietje »

60.- per vaste kuub, toch nog...
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Houtveiling

Bericht door bertocello »

Met een beetje geluk kan het ook goedkoop, ik betaalde 400€ alles inbegrepen (taks, btw, administratie) voor officieel 23m3. redelijk bereikbaar met jeep of tractor, takken terplaatse laten liggen, 5 maanden rooitijd (tot eind februari). uiteindelijk werd het 32 m3.
Extra kosten waren 18 liter 2takt benzine (2%olie) 13 liter kettingolie (11.2€-5 liter) en in totaal 540 km gereden aan 9,5 liter per 100 km = ook nog eens 60€.
https://www.youtube.com/watch?v=ARKK_vn8K9M
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Houtveiling

Bericht door JantjeV8 »

Oeps, klopt Pietje. Ik was al bezig om R en D door elkaar te halen.. :oops:
Ruuben
Berichten: 1796
Lid geworden op: 14 okt 2012, 18:42

Re: Houtveiling

Bericht door Ruuben »

bertocello schreef:Met een beetje geluk kan het ook goedkoop, ik betaalde 400€ alles inbegrepen (taks, btw, administratie) voor officieel 23m3. redelijk bereikbaar met jeep of tractor, takken terplaatse laten liggen, 5 maanden rooitijd (tot eind februari). uiteindelijk werd het 32 m3.
Extra kosten waren 18 liter 2takt benzine (2%olie) 13 liter kettingolie (11.2€-5 liter) en in totaal 540 km gereden aan 9,5 liter per 100 km = ook nog eens 60€.
https://www.youtube.com/watch?v=ARKK_vn8K9M
Dat is mooi werk!
Maar hoeveel tyd was je kwijt? Ziet er profi uit.
Sandman79
Berichten: 1043
Lid geworden op: 15 dec 2011, 11:48

Re: Houtveiling

Bericht door Sandman79 »

Het hout uit het bos halen, doe ik zo een 4 stere in gestapelde meterstukken tussen 8 uur en 15 uur.

Dit is dan hout van boompjes van 8 tot 30 cm stam, de meeste rond de 15 cm stam. (veelal vogelkers)
verder ook kruinhout (vnl den) en ook wat dikkere stammen Amerikaanse eik.

Het hout zaag ik ik in principe vanaf zowat polsdikte, maar takken die in de weg zitten dun ik ook nog uit tot halve polsdikte op meterstukken.

De meterstukken worden dan op een elektrische kruiwagen gezet en zo door het bos naar de aanhanger getransporteerd die 10 tot 100 meter verderop staat.
Met een rijplank rijk ik zo de aanhanger op, en stort het in de aanhanger, en zet het nog even netjes.

Thuis wordt het gestort, en dan met de dikkere stammen een muur gestapleld waarin ik achterin zo snel mogelijk al hout kachelklaar verwerkt.

Van einde november tot nu ligt toch al een 40 Stere thuis, nog een 100 stere te halen.

Als ze thuis op meterstukken liggen, tot ze in het houthok liggen, ben je toch ook weer vlug een uur per stere kwijt aan zagen en klieven en stapelen. Systeem met rolcontainers voor de kachel binnen/ ibckratten voor een toekomstige vergasser in de kelder zou hier toch nog een deftige tijdswinst opleveren.
bertocello
Berichten: 250
Lid geworden op: 28 nov 2009, 22:10

Re: Houtveiling

Bericht door bertocello »

Ruuben schreef:
bertocello schreef:Met een beetje geluk kan het ook goedkoop, ik betaalde 400€ alles inbegrepen (taks, btw, administratie) voor officieel 23m3. redelijk bereikbaar met jeep of tractor, takken terplaatse laten liggen, 5 maanden rooitijd (tot eind februari). uiteindelijk werd het 32 m3.
Extra kosten waren 18 liter 2takt benzine (2%olie) 13 liter kettingolie (11.2€-5 liter) en in totaal 540 km gereden aan 9,5 liter per 100 km = ook nog eens 60€.
https://www.youtube.com/watch?v=ARKK_vn8K9M
Dat is mooi werk!
Maar hoeveel tyd was je kwijt? Ziet er profi uit.
Tel maar op 2,5 uur per m3, transport inbegrepen. Het kan vlugger maar dan hoor en zie ik ook geen vogeltjes meer, en dat is nou net zo leuk aan houtkappen. Het totaalbeeld met alles erop en eraan.
Plaats reactie