De B.V.I.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

De B.V.I.

Bericht door nck »

Over ecologie en selfsupporting worden qua energie.
Al vrij snel na het begin dat ik overging op houtstook leefde bij mij het ideaal en vooral ook de wil dit doel te bereiken.
Aan de ene kant de irritatie over de (vaste) kosten van met name gas, aan de andere kant het besef om zoveel mogelijk van de traditionele fossiele brandstoffen af te gaan.
De voor de hand liggende methode is om het energieverbruik drastisch te verminderen door verregaande isolatie en het sterk verminderen van het gebruik van elektrische apparaten.
In niet al te oude woningen is hier qua verwarming heel veel winst te behalen, laat staan nieuwbouw.
Echter wonen wij in een boerderij op het platteland met bouwjaar 1935. Op een bepaald moment is er dan een punt dat je moet overwegen nieuw te bouwen of te accepteren dat je een relatief hoger energieverbruik hebt dan wenselijk.
Dat laatste is bij ons het geval.
Om een idee te geven waar we het over hebben een paar voorbeelden.
Toen wij de boerderij betrokken was het gasverbruik (zonder kinderen) zo rond de 6000 M3 per jaar. En in de winter met moeite boven de 18 graden
Met kinderen schoot dit nog verder omhoog, veel meer douchewater en verwarmde kinderkamers als veroorzakers.
Wat dit rond de eeuwwisseling kostte kan een ieder voor zichzelf wel berekenen, voor mij was het de start van een houtgestookte ketel.
Redenatie van mijn kant was simpel, ik nam een investeringsruimte van 4 jaar gasverbruik.
Binnen dit budget heb ik mijn installatie gebouwd rond een nieuwe Frohling FHG-30.
Deze installatie draait heden ten dage nog steeds zonder veel mankementen. (Een verkrachtte kunzel daargelaten) viewtopic.php?f=3&t=5945
Ruim de beschikking over sloophout aangevoerd per 40 M3 container. Het gemak van een groot erf zeg maar.
De rotzooi die het soms (lees vaak) gaf nam ik voor lief.

Al vrij snel kwam het besef dat het sloophout een doodlopende weg was en er een alternatief moest komen.
Ik heb toen de beslissing genomen om op wilg over te gaan en het doel werd om een installatie te bedenken en te bouwen om met wilg en laurier ons huis te verwarmen en van SWW te voorzien. Kort omloophout zogezegd. En wel alles van eigen erf.
De B.V.I. was geboren. De Biomassa Verwarmings- Installatie.

Om voldoende wilg te verkrijgen diende er gestekt te worden.
De volgende topics gaan hier over en over de verwerking van de takken.
viewtopic.php?f=3&t=838&hilit=salix+Alba
viewtopic.php?f=11&t=4875&hilit=salix+Alba

Na het drogen volgt er nog een verdere verkleining, meer om het materiaal transportabel te houden en een hoger dichtheid te geven zodat ik met minder opslag toe kan.
Het project loopt nu ten einde, de ketel is vandaag waterzijdig aangesloten, zondag een proefstook.
Wat nu nog rest is de warmte naar huis brengen en de condensor afbouwen en aansluiten.
Het is de bedoeling dat de ketel volledig condenserend wordt.

Ik weet het, sommige mensen zullen hun wenkbrauwen fronsen bij het zien van een dergelijke installatie en anderen vinden het gewoon leuk dan wel mooi.
Punt is dat het van mij een hobby en een sport is geworden om met zo weinig mogelijk middelen dit te bouwen, zodanig dat alles op een simpele manier te onderhouden en te repareren is.
Doel is het handwerk te reduceren tot het knotten van de wilg en het snoeien van de laurieren en het daarna grof verhakselen van dit materiaal Vanaf daar is het geautomatiseerd en blijft het bij procescontrole.
Komende tijd zal ik punt voor punt de installatie doorlopen met plaatjes en filmpjes.
Voor de liefhebber dus.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door Pietje »

Ik ben fronsend benieuwd... :wink: Kom maar op!
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Pietje schreef:Kom maar op!
OK.
Om een indruk te krijgen over welk materiaal we praten hier een plaatje.
Bijlagen
aanhanger.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Pietje schreef:Kom maar op!
OK.
Om een indruk te krijgen over welk materiaal we praten hier een plaatje.
Vers gezaagde wilgentakken max. 12 cm
Ongeveer 1.5 jaar oud
Bijlagen
aanhanger.jpg
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Wilg zo vers van de knot gezaagd heeft afhankelijk van het seizoen een hoog vochtgehalte, tot volgens mij wel 50 - 60 %
Om hier goede brandstof van te maken zal er gedroogd moeten worden. Liefst onder de 20 % vocht.
Twee keuzes, de takken na de snoei in de buitenlucht laten drogen of vers en kletsnat verwerken en het haksel gedwongen drogen.
Na wat experimenteren is het een combinatie geworden.
Bladvrij materiaal gaat direct na het zagen rechtstreeks door de hakselaar en bladhoudend laten we een week of 3 liggen zodat het blad eraf is.
Reden is dat het nattere materiaal aanmerkelijk lichter snijdt in de hakselaar en het sap een koelende en smerende werking heeft in het snijdend gedeelte van de machine.
Bij zwaardere takken en een hogere snelheid komt de damp er vanaf.
Gedroogde takken zijn zeer slecht verwerkbaar en hebben de neiging te verpulveren.
Het hakselen gebeurt met een Laimet schroefhakselaar.
laimet en same.jpg
Hier stationair opgesteld. Aandrijvend vehikel is een Same van 60 PK.
De Laimet produceert mooie grove schijven van 1-1.5 cm dik en licht gekromd.
Hier in detail.
chunks.jpg
Dit is heel los materiaal en laat zich goed drogen op een droogvloer met onderbeluchting.
Zou het materiaal fijner gehakseld zijn dan krijg je onherroepelijk broei met dergelijk zeiknat spul.
Bijkomend voordeel is dat er geen hele vrachten takken op het erf liggen te drogen.
Zagen en gelijk wegwerken.
Voor de zomersnoei kijk ik nog hoe ik het dan verwerk, waarschijnlijk op de uitrijwagen laten liggen tot het meeste blad op de grond ligt en dan hakselen.
Dus eerst het zaagwerk van de vorige zaagbeurt weg hakselen en dan nieuw gezaagd weer op de wagen.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: De B.V.I.

Bericht door Dutch John »

Jan,

Hoeveel uur per jaar ben je kwijt aan de "houtoogst"? Ik zal niet vragen naar de tijd die gemoeid was en is met de bouw en onderhoud van de verwerkingsmachines. Dat mogen we waarschijnlijk scharen onder prettige vrijetijdsbesteding!?

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Ik verwacht hier grofweg een halve dag per maand aan te besteden, in de winter waarschijnlijk wat langer omdat je dan het meeste oogst.
Het is nog niet duidelijk wat het gemiddelde verbruik is, en hoeveel materiaal er ineens effectief gedroogd kan worden.
Het drogen kan nog versneld worden door restwarmte uit de condensor te gebruiken.
Het zagen is niet het punt, het transport rond huis richting hakselaar en het hakselen op zich neemt de meeste tijd.
In een halve dag kan ik de droogvloer geheel vol hakselen wat ongeveer een uur zaagwerk is.
Proefondervindelijk is een stationaire hakselaar met de aanvoer van takken effectiever dan mobiel hakselen.
De hakselaar leent zich slecht voor het beladen van een kieper o.i.d. Dat vergt een behoorlijke aanpassing.
Nu draait hij het materiaal rechtstreeks op de droogvloer is is het enkel een kwestie van verdelen.
Dutch John schreef:Dat mogen we waarschijnlijk scharen onder prettige vrijetijdsbesteding!?
Ja, ik mag dit soort dingen graag doen.
Overigens wanneer het eenmaal draait is er tot nu toe weinig tot geen onderhoud aan.
Tot nu toe ongeveer 40 M3 stookbaar materiaal gedraaid.
De eerste echte proefstook met de ketel vanmiddag ging ook naar tevredenheid. Alle leidingen waren in 1 keer dicht, altijd weer even afwachten wanneer je 5/4 pijp met hennep fit.
systeem bleef mooi op druk en ik heb al een vrij goede indruk van de instellingen met mijn brandstof.
Vandaag bestond de brandstof grotendeels uit laurier, met veel blad. Later zal dit wat beter gemengd worden.
Mooi droog en na wat inregelen vrijwel rookvrij branden.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Prachtwerk Jan! :wink:
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Drogen.

Nat en grof gesneden materiaal wordt met de stationaire Laimet hakselaar rechtstreeks op de droogvloer gedraaid.
Volume ongeveer 6 M3 vlak vol, maar ik heb er ook wel tegen de 9 M3 op gehad.
Beluchting middels een slakkenhuisfan via een gaatjesbodem van betonplex.
droogvloer.JPG
In de zomer met een lage relatieve vochtigheid en een wat hogere temperatuur is de droogtijd rond de drie weken.
Ik wil de restwarmte uit het stookhok gebruiken om hiermee ook in de winter binnen een maand een lading opslag- en stookdroog te krijgen.
Hoe dit exact handen en voeten krijgt is op dit moment van later zorg.

Eenmaal droog hebben we een vrij grove brandstof met legio takjes slierten bast en ander ongerief.
Juist van wilg stroopt de bast heel licht weg.
bast.JPG
grof.JPG
Mijn ketel zou dit moeiteloos aan kunnen, hij is gebouwd voor G50 brandstof met maximaal 30% vocht.

Maar dit materiaal is niet in een bunker op te slaan, dat heet, je kunt het er wel in gooien maar je krijgt het er niet anders uit als met een greep o.i.d.
Door alle takjes en slierten krijg je een enorm sterke brugvorming.
Nog een niet onbelangrijk detail, dit materiaal is niet met een voervijzel te transporteren. en daar ben ik goed in voorzien.
Tenslotte ligt de soortelijke massa rond de 125 kilo per M3, erg laag dus.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Ik stond dus voor de uitdaging om van mijn droge grof gesneden materiaal een homogeen product te maken qua grootte.
Daar zijn hele mooie oplossingen voor te koop, maar die waren stuk voor stuk duurder dan dat ik voor mijn sjoemeldiesel heb betaald.
Vriendelijk bedankt voor de moeite en verder gezocht.
fijn.JPG
Dit was mijn doel
Maximaal 15 mm en een soortelijke massa van ongeveer 250 kilo per M3
Ook laat het zich moeiteloos transporteren in een (varkens)voervijzel van 100 mm, 8 meter de kap in.
Dit halveert het benodigde opslagvolume met de helft en ik was nu in staat om 60 - 80 M3 aan opslag in de schuur en in de directe nabijheid van de ketel te bouwen.
60 M3 is voorzichtig aangenomen ongeveer 12 ton. Dit heb ik maximaal een keer verstookt in een koude winter.
Onderhand is er driftig verder geïsoleerd en is al het glas beneden vervangen door HR++ zodat dit voldoende zou moeten zijn om het jaar mee rond te komen.
Maar ik heb graag wat extra achter de hand wanneer om wat voor reden dan ook de oogst een jaar flink tegenzit.

Zeker een half jaar heb ik met een grote zak vol grof materiaal in de auto rondgereden om her en der een proef te doen tot ik de oplossing vond in de simpelste low-cost hobbyhakselaar.
shredder.JPG
Gebruikt aangeboden bij de achterbuurman van de machinefabriek waar ik werk.
Wat bovenstaand op de schop ligt komt uit dit ding. Een hamermolen met benzinemotor.
De motor en het onderstel heb ik hem gelaten, en enkel het snijwerk voor een prikkie meegenomen.
Het geheel voorzien van een taaie elektromotor en een simpele tijdgestuurde regeling.
De transportvijzel naar de nok van de schuur was de langzaamste schakel dus de voeding van de shredder vanuit de droogvloer loopt hierop aangepast.
de kap in.JPG
Overigens was ik met recht verbaasd over het energieverbruik van het geheel.
Het complete transportsysteem met gebruikte vijzels neem max 1 kW en de aandrijving van de shredder is 5 kW.
Een droogbak leegshredderen kostte tussen de 5 en de 9 kWh
Alleszins acceptabel.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Ik heb me ongeveer hetzelfde aangeschaft om het kleine stukhout en lange smalle stukken afvalhout uit een timmerbedrijf te kunnen vermalen tot echt wel kleine snippers. Zodat het moeiteloos de SZ brander in kan.
Ook papier en karton verdwijnt nu fijngemalen de SZ silo in. Hiervoor heb ik wel mijn eigenbouw zeef korter bij de hamermolenmessen moeten plaatsen omdat het papier en karton de zeef blokkeerden. Na een lading papier (meestal A4 tjes) moet er wel wat klein stukhout op volgen om de zeef terug open te krijgen maar zo geraak ik van mijn berg papier af.
Het vraagt wel wat bijkomend werk maar het grote voordeel is dat het nu automatisch de brander in gaat. Voordien stookte ik dat spul en het papier met een 177, die trouwens ook gekoppeld staat opgesteld met de CV installatie. Maar ik heb liever wat comfort, dus liefst zonder al teveel omkijken.
Alleen...ik stook véél minder dan jij omdat het hier veel beter geïsoleerd is dan bij jou denk ik. (275m³) Ook al is het hier steeds minimaal 25°. (veel te warm voor mij maar het vrouwtje hé!)
Broekhoest
Berichten: 288
Lid geworden op: 23 nov 2012, 12:35
Locatie: Up North

Re: De B.V.I.

Bericht door Broekhoest »

Mooi topic, Jan. Ik zal een van de trouwe lezers zijn/worden.
Succes!
gr Harold.
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Johndc schreef: Hiervoor heb ik wel mijn eigenbouw zeef korter bij de hamermolenmessen moeten plaatsen omdat het papier en karton de zeef blokkeerden. Na een lading papier (meestal A4 tjes) moet er wel wat klein stukhout op volgen om de zeef terug open te krijgen maar zo geraak ik van mijn berg papier af.
Heel herkenbaar, het is de reden dat ik het blad van de wilg af laat vallen. Ook dit geeft verstoppingen.
Laurierblad is echter geen enkel probleem.
Johndc schreef:Alleen...ik stook véél minder dan jij omdat het hier veel beter geïsoleerd is dan bij jou denk ik. (275m³)
Zonder twijfel. We zijn nu bezig om te kijken of er een nieuwe kap kan komen, Een goed deksel op de pan zeg maar.
Mocht ik een overschot aan snippers hebben is dat hier in de buurt geen probleem. Zat afname voor.
Johndc schreef:Ook al is het hier steeds minimaal 25°. (veel te warm voor mij maar het vrouwtje hé!)
Hoef ik niet te doen. Mijn ega klaagt eerder dan mij dat het te warm is. Rond de 21 a 22 graden max.
Inderdaad is het zo dat het comfort steeds meer gaat meetellen. Heb altijd met veel plezier gezaagd in het sloophout maar dit werkt makkelijker.
Met z,n twee een zaterdagmorgen snoeien vinden wij een prima bezigheid.
Of mijn meiden hun zakgeld laten verdienen hiermee.
Gaat allebei uitstekend.
Broekhoest schreef:Ik zal een van de trouwe lezers zijn/worden
Zal proberen dagelijks een toevoeging te doen over de installatie.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 2978
Lid geworden op: 25 feb 2010, 15:11
Locatie: Uruguay

Re: De B.V.I.

Bericht door Tim »

Jan,

Hoe hou jij de broei in de gaten in zo'n dikke bult?

Tim
jwardenier
Berichten: 1500
Lid geworden op: 01 feb 2012, 09:59

Re: De B.V.I.

Bericht door jwardenier »

Jan ook ik zal een van de trouwe lezers worden , niet dat ik enig idee heb om zoiets te maken ,maar ik vind het gewoon leuk te lezen .
Wel heb ik het bijna zover dat we ons eigen brandhoud hebben , de wilg zal ik om de 7 jaar 7 bomen van knotten ,dit zou genoeg moeten zijn ,vroeger hadden boerderijen het ook zo , hout voor koken/bakken verwarmen brouwen voerbereiding ,voor de zekerheid heb ik nog verschillende houtwallen aangeplant ,de eerste een bos wal van elzen van een paar honderd meter zou nu geknot kunnen worden ,veder hebben we nog veel es ,lindes en ander inlands hout aangeplant .
In onze omgeving wordt nu veel gehakseld voor een centrale waar men er een soort kolen uit maakt waar mee de ijzerindustrie weer werkt , de restwarmte wordt omgezet in elektra , een fabriek welke op afstand bestuurd wordt ,vrachtwagens rijden af en aan ,geen personeel .
Mijn doel is ooit een fornuis aan een massa kachel te hebben en zo de toko te verwarmen ,nu nog een speksteenkachel ,verbruik ong. 8 m3 per jaar ,we kunnen er in koken en bakken ,helaas geen warmwater ,dit zou voor mij wel mogen ,na het isoleren stoken we nog 1 kachel ,nu nog wat meer gedaan en we zitten vaak in ons hemt ,de kachel heeft nu te veel capaciteit .
geweldig dat het je allemaal gelukt is ,wat ik me nog wel afvroeg ,je had het over de restwarmte van het drogen ,geeft het hout zelf warmte af of verwarm je tijdens het drogen .Mocht je ooit verlegen zijn om een broei thermometer ,je weet wel zo een als men in hooibergen gebruikte ,ik heb er een paar uit een veiling gekocht ,weet niet of ze 100% zijn ,maar een nieuwe thermometer er in zal de moeilijkheid niet zijn .
Plaats reactie