De B.V.I.

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Afgelopen week als gevolg van een wat ongelukkig uitgevallen ploeg-tijd weinig kunnen doen.
Besturing afgewerkt en leidingen geïsoleerd.
Tegenwoordig mooi materiaal voor te krijgen.
iso.JPG
Nu bezig met het afronden van de eerste volautomatische stook.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Vandaag dus de eerste volautomatische stook.
Buffer van 1000 liter nagenoeg koud, ketel ook.
(schuur waar een en ander staat opgesteld is ook niet echt aangenaam)

Maar goed, tijd voor een wat langere test.
Dat bij een zo koude start de brander rookt heb ik vrede mee, na goed 5 minuten was het geheel in ieder geval zo warm dat er een fatsoenlijke trek ontstond.
Ongeveer 3.5 meter buis van 200 mm.
Rook bleef in de ketel bij het openen van de stookdeur.
Het afstellen van de brander is de juiste combinatie vinden tussen de frequentie en de tijdsduur van het aanvoeren van de brandstof in combinatie met de luchttoevoer.
Voer je te langzaam en te weinig aan dan brandt het vuur naar achteren richting vijzel, ga je te enthousiast met de brandstof dan druk je het vuur na verloop van de brander.
Deze instelling is vrij vlot te bereiken, het vuur blijft goeddeels op dezelfde plek in de brander. Bij elke aanvoer hobbelt het een halve cm naar voren, de as voor zich uit drukkend.

De hoeveelheid lucht is een ander verhaal, geef je teveel lucht krijg je een geweldige steekvlam, te weinig geeft een roetende en rokende verbranding.
Volgens opgave is de juiste instelling om zoveel lucht te geven dat er juist geen scherpe stekende, dan wel blauwe vlammen ontstaan.
De kleur van de vlam moet helder geel zijn.
brander-1.JPG
brander-2.JPG
Maar er blijft altijd een spoor rook ontstaan.
Niet heel extreem, wel hevig uitvergroot omdat ik er een led-spot op liet schijnen.
Maar echt rookvrij krijg ik het nog niet, ook niet met de ketel vol op temperatuur en goed vermogen leverend.
Laatst gewijzigd door nck op 13 nov 2016, 22:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Mijn insteek is dat het hele verbrandingsproces zich op een te lage temperatuur voltrekt.
In een poging het wat te verbeteren een flink stuk hoeklijn over het einde van de brander gelegd.
Achterliggende gedachte is de vlammen wat langer in der brander te houden zodat een en ander wat hoger in de temperatuur zou komen en er voor te zorgen dat de secundaire lucht beter gemengd zou worden en niet te snel zouden ontwijken.
hoeklijn-2.JPG
hoeklijn-1.JPG
de vlammen werden wat scherper en er was behoorlijk meer rook in het begin, totdat de hoeklijn goed op temperatuur was. (tegen kersrood gloeiend aan, evenals de kap.
Maar echt veel effect had het ook niet, er bleef die blauwe walm uit de schoorsteen komen.
Gevoelsmatig heb ik nog steeds het idee van een te lage temperatuur en onvoldoende menging van met name secundaire lucht.
Geef ik echt veel meer lucht, blaas ik de brandstof weg wat ook een enorme rookpluim veroorzaakt.
Ik zal m'n gedachtes er nog eens over laten gaan, want een dergelijke brander moet vrijwel rookloos kunnen functioneren,


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Jan, mijn zelfbouw SZ brander werkt wel iets anders maar heb je de mogelijkheid om het vuur via een "riser" te laten gaan? Eens die op temp. is zou je geen rook meer mogen hebben. En je kan er nog wat extra (verwarmde) lucht aan toevoegen. Hier is dat niet het geval en ook geen aanjager voor primaire lucht. Enkel een afgasfan.
Blaas je lucht onder het rooster? Hier is de lucht toevoer onder het rooster minimaal, enkel langs de zijkanten van het vuurbed 2 duimse buisjes in de voorplaat gelast. Maar alsnog, een kompleet andere brander (SZ).
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Het riser-idee is wel iets wat in mijn gedachten zit, vrij simpel te maken en er is ruimte genoeg in verticale zin.
Branderkap vervangen door een horizontale goed afsluitende plaat met een een geisoleerde riser redelijk aan de voorzijde. Voorzijde afsluiten met enkel genoeg ruimte voor de asafvoer.
De beluchting is van drie zijden ongeveer gelijk qua hoeveelheid gevoed door een fan.
Het systeem werkt in eerste aanleg op overdruk maar na korte tijd neemt de trek van de schoorsteen het over en is er sprake van een kleine onderdruk.
Maar geen afzuigende ventilator zoals in mijn vergasser.

Ik zal mijn gedachten er over laten gaan en een riser in elkaar lassen. veel moeite is het niet en het effect zal vrij snel zichtbaar worden.
Het is enkel dat het geheel door het deurtje moet om te installeren.
Wordt vervolgd.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Kan het niet uit vuurbeton? Staal heeft geen lang leven hé!
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Uiteraard, maar om te experimenteren werkt staal veel sneller en ik heb het redelijk bij de hand.
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

OK!
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Tijd om een begin te maken met de condensor.
Ik heb al vrij lang met de gedachte lopen te spelen om dit handen en voeten te geven, als eerste op de frohling.
Dit was niet echt een haalbare kaart, meer vanwege de beschikbare ruimte en de inrichting van het stookhok.
Nu echter de Veto in de schuur staat met voldoende ruimte en hoogte er omheen is het een ander verhaal.
Ik heb via het forum twee RVS vaten van 200 L opgedaan, het was toen ter tijd nog niet aan de orde maar ik zag onmiddellijk de mogelijkheden van deze vaten.

Vandaag een begin gemaakt.
Twee plaatjes van het voorbewerkte RVS-vat
condensor-1.JPG
condensor-2.JPG
Een blik in de bovenkant met de riser op een ankerplaat
De eerste 60 cm is dubbelwandig (dus geïsoleerd ) om voortijdig afkoelen te voorkomen.
De condens zou de buis in kunnen lopen en de trek zou zeer nadelig beïnvloed worden.
In de tussenruimte en de bovenkant komen de wikkelingen van wellrohr.
Het gat in de zijkant is de afvoer van het afgekoelde rookgas
condensor-3.JPG
Het wachten is nu op de wellrohr uit Duitsland.


Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

40 meter wellrohr gewikkeld.
condensor-4.JPG
Het is een DN-25 ( 1" ) buis, en kan max. 2.2 kW per meter uitwisselen.

Aansluiting met een schotkoppeling naar buiten en gereduceerd naar 1/2".
condensor-6.JPG
8 mm alu deksel erop.
condensor-5.JPG
Vanavond afpersen en verder afwerken en isoleren.

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door kockie »

Ziet er knap ingewikkeld uit :)

Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Het uur van de waarheid.
De condensor op zijn uiteindelijke plek, alles overziend.
condensor-6.JPG
En nu met een 14 cm dikkewinterjas
winterjas.JPG
De pvc-buis is een noodoplossing, ik wou de werking testen en er zonodig binnenin kunnen kijken.
Dat het pvc is, is een kwestie van vertrouwen.

Het doel van deze condensor is overigens niet het produceren van condens, maar om de rookgassen maximaal terug te koelen.
Ik wil tot het uiterste gaan in het oogsten van warmte uit het hout van eigen erf.

Na een aanvankelijke veelbelovende start ging het na een half uur mis.
Er kwam geen condensaat en de leidingen bleven op gelijke temperatuur.
Eerste gedachte is een luchtbel in het systeem, wat ook zo was, echter de doorslag gaf het openen van de kogelkraan in de toevoerleiding.
Na een minuut of vijf begon het condensaat mooi te lopen.
Dit was een mooi moment.
pissen.JPG
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Nu werd het tijd voor wat metingen.
Ingaande temperatuur in de condensor is 95 - 110 graden.
Heel laag, wat laat zien dat de veto an sich al een behoorlijk efficiënte ketel is.
Met een kwikthermometer, gebietst van mijn ega, in de pvc-buis gemeten
Waardes schommelen tussen de 27 en 32 graden
Dit is waarop ik gehoopt heb.
Verder terugkoelen is onmogelijk met deze installatie, alles valt of staat met de temperatuur van het koelwater.
Het geheel wordt gevoed met een klein Wilo pompje, ding consumeert 4 Watt.
In de pomp wereld zijn ook hele grote vorderingen gemaakt qua energie-prestatie.
wilo.JPG
De emmer met condens.
Het eerste condens was diep zwart van kleur als gevolg van roet tijdens de erg koude start.
Eenmaal op gang werd het gaandeweg lichter van kleur.
condens.JPG
Ik denk dat ik ben waar ik wezen wil qua efficiency van de ketel.
Rest nog twee thermometers om de in- en uitgaande temperatuur van het rookgas te monitoren, het liefst afleesbaar op de grond en niet boven op de bunker.
(eigenlijk is dit pure luxe, maar dat gun ik mijzelf.)

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Johndc
Berichten: 724
Lid geworden op: 24 okt 2011, 22:17
Locatie: Essen (BE)

Re: De B.V.I.

Bericht door Johndc »

Prachtig resultaat makker! Zo zie ik het graag. Hier kan ik zo laag niet terug koelen wegens gebrek aan genoeg gekoeld water. Maar haal toch 70° afgastemp.
Prachtig, echt!
Gebruikersavatar
nck
Wiki Koning
Berichten: 1743
Lid geworden op: 19 apr 2008, 19:11
Locatie: venebrugge
Contacteer:

Re: De B.V.I.

Bericht door nck »

Ik ben doende een schema te tekenen hoe een en ander hydraulisch in elkaar zit.
Dan wordt veel duidelijk waar ik die lage temperatuur weg haal.
Echter tekenen op een beeldscherm is niet mijn sterkste kant.
momentje

Jan
Vinden wanneer je stopt met zoeken
Plaats reactie