feed back op kachel verbeteren gevraagd

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door eelcovanheerde »

In onze keuken staat een houtkacheltje. Een wegwerp kwaliteit, ik begin me steeds meer te storen aan de verbranding. Na het vullen een boel ongecontroleerd vuur en altijd grijze rook uit de schoorsteen. In mijn kamer staat een jotul f500 met secundaire verbranding. Met een beetje aandacht brandt deze rookloos en heel mooi geleidelijk.

Normaal wil mijn vrouw nieuwe spullen en ben ik de rem op de vernieuwing. Dit keer is het echter omgedraaid en wil ik een nieuwe kopen, dat stuit op onbegrip: 'hij is zo leuk en jij wilt toch nooit nieuwe spullen'......oef ze heeft een punt.

Daarom heb ik me verdiept in de mogelijkheden om de kachel te verbeteren. Ik heb alle artikelen met DIY secondairy combustion gelezen en filmpjes gezien. Dit is de kachel:
Afbeelding
Zoals te zien brandt het vuur rechtstreeks tegen de ijzeren plaat. Wordt nooit heet genoeg en geen secundaire verbranding. Dus dat het nu niet goed brandt, lijkt me niet verwijtbaar.

Wat heeft de zoektocht me geleerd?
- secundaire lucht moet ruimschoots meer zijn dan de primaire
- secundaire lucht bij voorkeur opgewarmd (voorverwarming)
- veel wordt dun rvs buis gebruikt (dit warmt de lucht beter op en is duurzamer)
- de buis met gaatjes wordt bovenin de kachel geplaatst waar de rookgassen dan naverbranden
- vermiculiet wordt ook gebruikt, met verschillende gaatjes patronen
- liever buizen in de breedte dan in de lengte, wat in het fornuisje lastig is wat oost west is.....

Nu had ik graag een tekening gemaakt, maar helaas kan ik nog slechter tekenen dan zingen. Daarom een beschrijving en een een macquette schaal 1 : 1.
Mijn plan is om een baffle met daarop een secundaire luchtstroom te maken:
Afbeelding
Het karton is zoals ik de baffle in gedachten heb, een plaat vermiculiet. Dit verhoogt de temperatuur van het vuur door de reflectie. Het zwarte doosje wilde ik van metaal maken. De lucht komt dan vanachter door het doosje en in de vermuceliet wil ik gaten boren waar de secondaire lucht door naar het vuur kan. Aan de achterkant van de kachel zit een plaat en ik wilde lucht pakken die aan de binnenkant van de reflectieplaat zit, dit is opgewarmd. Het metalen kastje haalt de lucht dan achter de kachel vandaan en brengt dit via de gaatjes naar het vuur. Het metalen kastje zal met vuurvaste kit op het vermiculiet gemaakt worden en mag geen valse lucht trekken.
Afbeelding

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen met een inschatting van de kans op succes. Ik zie mooie voorbeelden op internet maar de mislukkingen worden minder vaak getoond.
Verdient het kacheltje een tweede kans, of is de schroothoop de beste bestemming?
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door hanskraayeveld »

Schroot...
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door Pietje »

Te zien aan het rooster waar het te verbranden hout op ligt (en het ontbreken van secundaire lucht) vermoed ik dat dit ding oorspronkelijk voor kolen is ontworpen.

Tja, ik zou kiezen uit: slopen, mini-rocket metselen en de onderdelen uit het fornuis (deur, pitten, oven, bovenplaat) in deze stenen versie hergebruiken.
Ander mogelijkheid; brandkamer vervangen door rocket in bestaande kast. Lastig...

Maar doorgaan met de bestaande brandkamer lijkt me bijna onmogelijk... Als je secundaire lucht wil, kan je het rooster vervangen door vermiculiet met primaire luchtgaten (instelbaar) en een paar stalen buisjes die lucht van onder door die vermiculietplaat doorleidt naar 10cm hoger voor de (voorverwarmde) secundaire lucht. Maar dan nog ontbreekt de turbulentie die de lucht met houtgas mengt. Dus of het een grote verbeterin wordt...?
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
JantjeV8
Berichten: 4023
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door JantjeV8 »

- veel wordt dun rvs buis gebruikt (dit warmt de lucht beter op en is duurzamer)

?? Rvs heeft een hogere geleidingsweerstand dan staal. Waarom zou rvs dan beter de warmteoverdracht kunnen doen?
Blijfhopen
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 okt 2008, 13:47

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door Blijfhopen »

Gesteld dat het lukt om extra zuurstof toe te voeren, wat gaat er dan gebeuren met de temperatuur ?
Die wordt volgens mij te hoog. Je dekplaat kan veranderen in een roodgloeiende plaat. Kan die dat hebben ? Kromtrekken ?
In mijn jeugd soms gezien als mijn vader het op zijn heupen had en het keukenfornuis flink opstookte en dat zonder extra zuurstof.
Je gedachten gaan al uit naar een massakachel.
Daar zou ik mijn energie op richten.
Maak wel even een dummy van kartonnen dozen om je wederhelft te laten zien hoe het er uit komt te zien wat betreft afmetingen. Moet je toch dat kacheltje weghalen en ben je al een stuk onderweg naar de oudijzerboer. :D
Succes.
GdeJ denkt met u mee.
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door kockie »

Mocht je voor een massakachel willen gaan en de missus heeft bezwaren ivm afmetingen. Ga dan eens kijken bij iemand die zo'n ding heeft. Het duurt meestal 3 seconden.... dan willen ze niet anders meer :mrgreen: :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door eelcovanheerde »

Ik was er al een beetje bang voor...... een unaniem schroothoopadvies.

Over onlogica mbt RVS en geleiding, klopt. Wat ik las wordt rvs gebruikt in de clean burning techniek omdat het minder snel weg brandt. Dus je kunt relatief dunner materiaal nemen, wat inderdaad minder goed overdraagt. Of dit allemaal empirisch getoetst is...... geen idee.

Ik heb al een massa kachel, maar daar ben ik ook al niet tevreden over. Het is een 12 ambachten verhaal. Deze kan ik stoken met alleen een overmaat aan zuurstof. Dus deurtje op een kier en keihard gaan. Dan rookt hij eigenlijk niet, maar de afgastemperaturen gaan wel weer richting 300 graden. Iedere manier van temperen leidt tot grijze of zelfs zwarte rook. Ik wordt thuis al uitgelachen en ze doen me na en dan kijken mijn vrouw en kinderen naar de schoorsteen.
Ik was bijna zover om een rocket met bell te maken toen ik las over een ontplofte bell. Ik denk al een tijdje na en ben nog niet uit de opties:
- de hele zooi eruit breken en ook een moderne schone houtkachel neerzetten
- een rocket met een bocht naar beneden aansluiten op de ingang van de 12 ambachten kachel
- een gewone houtkachel ervoor zetten en de uitgang van de kachel door de 12 ambachten kachel laten gaan
Afbeelding
Afbeelding

Ik denk er nog even over.

Schroothoop dus. Misschien dat ik het toch nog probeer. Ik heb nog een plaat vermiculiet. Als dit gebeurt, zal ik het resultaat posten. Dank voor de feed-back, het heeft mijn verwachtingen getemperd....
Gebruikersavatar
peterberg
Moderator
Berichten: 2522
Lid geworden op: 02 mar 2007, 18:09
Locatie: Den Haag

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door peterberg »

Eelco,
Wat je daar hebt, die kachel van de Twaalf Ambachten, dat lijkt mij een labyrinth naar Oostenrijks model. Dus heb je een smalle en diepe vuurkamer. Zomaar een gedachte: als je nu eens achterin, een 15 cm of meer van de achterkant van chamotte stenen een tweede achterwand maakt met in het midden een smalle verticale opening van pakweg 5 cm breed. Dan heb je daar een poort geplaatst waardoor er achter mogelijk een dubbele vortex kan ontstaan. Als dat het geval is dan gaat het ding een stuk heter branden en de kans op rookloos is dan heel wat groter. Je brandhout moet dan wel korter worden natuurlijk.

Overigens, die bell die geploft is had duidelijk een paar mankementen waardoor er een groot lek was vanuit de vuurkamer naar de bell. Waardoor die vol liep met brandbare gassen die uiteindelijk tot de plof geleid hebben.
groeten, Peter
+52° 1' 47.40", +4° 22' 57.80"
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door eelcovanheerde »

Oef, ik ben wel erg traag met mijn terugkoppeling. Ondanks het advies ben ik toch een poging gewaagd. Zowel het leuke fornuisje als de fin-oven heb ik aangepast, Peter heeft me op een idee gebracht.

Om te beginnen de 12 ambachten fin-oven. Halverwege de verbrandingsruimte heb ik twee muurtjes gemetseld waar lucht via de voorkant in komt. Het idee is dat de ruimte waar de lucht in komt warm is en dus ook de secundaire lucht opwarmt. Gelijk heb ik deze muur gebruikt om een vuurvaste plaat op te leggen waardoor de verbrandingsruimte nog kleiner wordt.

Het zal ongetwijfeld niet zo schoon en efficient branden als een rocket met een bell. Toch ben ik onder de indruk van het resultaat. Het brandt minder heftig, maar wel zonder rook. Ik stook hem nu continu als ik thuis ben. Je ziet dat het vuur heet is en hij brandt zonder rook. Alleen als je hem net vult rookt hij wat. Meer meetinstrumenten dan mijn ogen en neus heb ik niet. In ieder geval een duidelijke vooruitgang. Ik krijg hem bijna niet over de 100 graden afgastemperatuur. Wel gemeten op de buitenkant van de pijp, dus erin zal het warmer zijn.

https://myalbum.com/photo/lOSfT9jM2Jlc/540.jpg
https://myalbum.com/photo/DHLKczDeJ3xG/540.jpg
https://myalbum.com/photo/b7YGPyUUXTAc/540.jpg
eelcovanheerde
Berichten: 36
Lid geworden op: 02 jun 2012, 23:05

Re: feed back op kachel verbeteren gevraagd

Bericht door eelcovanheerde »

Dan het schroothoop kacheltje
Mijn idee was dat het vuur eigenlijk gelijk teveel gekoeld wordt door de metalen bovenplaat. Fijn voor het koken, maar het komt de efficiency van het vuur niet ten goede. Boven het vuur heb ik nu een luchtkamer gemaakt waar de lucht via de achterkant in komt. De lucht wordt daar verwarmd doordat er een metalen plaat achter de kachel zit. Ik denk voor isolatie, maar ik gebruik het nu om de secundaire lucht te verwarmen. De lucht komt via de gaatjes in het vermuceliet bij het vuur. Het grappige van een fornuis is dat er een labyrint om de oven loopt. Op deze route naar de uitgang kan de kachel nog aardig zijn warmte kwijt.

Het rusultaat is voor mij verbluffend. Hij brandt heel mooi rustig en hij rookt niet meer. Je ziet ook dat het vuur veel heter brandt en meer gecontroleerd.

Ik speel nog met de gedachte om dubbel glas in het deurtje te maken en met een oude lpg tank een bell erachter te maken.

Ook hiervoor geldt dat het vast niet zo goed is als een modern ontworpen houtkachel of een rocket. Maar het verschil met hoe het was is echt enorm.....

Ik gan nog proberen filmpjes te posten, maar eerst de foto's:

achterkant met de lineaal als luchtschuif
https://myalbum.com/photo/f0wEjoxMWiWD/540.jpg

achterkant met plaat waardoor de lucht opwarmt (al dan niet theoretisch)
https://myalbum.com/photo/qc4eKJ4w81fT/540.jpg

de ruimte waar de voorverwarmde lucht in komt en via de gaatjes naar de verbrandingsruimte kan.
https://myalbum.com/photo/FSnwZDRgm2By/540.jpg

vanuit de verbrandingsruimte gezien
https://myalbum.com/photo/DlcEYkrmFv18/540.jpg

Wie weet heeft iemand er nog iets aan, ik heb weer leuk geknutseld met waardeloos materiaal.
Plaats reactie