CV op stukhout of pellets

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Pigion
Berichten: 749
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:26
Locatie: Drenthe

CV op stukhout of pellets

Bericht door Pigion »

Ik was de vorige week op de VSK vakbeurs in Utrecht en verbaasde mij over de aandacht voor houtgestookte CV ketels c.q. op pellets of beide. Twee jaar geleden zag je hooguit 1 of 2. Aangezien ik gekozen heb voor een FinOven, en al een aanzienlijke besparing op de gasrekening zal beriken :D , ligt het niet zo voor de hand nu nog een keer zwaar te investeren in een hout of pellets CV. Die dingen kosten toch snel 3 x zoveel als een gasgestookte HR ketel.
Ik moet nog wel iets gaan doen, want onze huidige CV ketel is met 40 kW veel te groot voor ons huis en bovendien niet modulerend, eigenlijk essentieel voor een vloerverwarming.
Eigenlijk ben ik benieuwd of er forumleden zijn die een houtgestookte CV of pellets CV hebben en wat hun ervaringen zijn. In Duitsland en Oostenrijk maken ze grote opgang.
Pigion
mark
Berichten: 517
Lid geworden op: 31 jan 2006, 20:19
Locatie: maartensdijk

Re: CV op stukhout of pellets

Bericht door mark »

Volgens mij heeft chathanky er een. Ik ben benieuwd of er ook zijn in kleine capaciteit. Ook vooral omdat je volgens mij met een warmtewisselaar gaat werken. Dan hoeft de hout cv niet erg hard te werken.

groet Mark
Dutch John
Berichten: 4615
Lid geworden op: 02 dec 2006, 12:23

Re: CV op stukhout of pellets

Bericht door Dutch John »

Pigion schreef:Eigenlijk ben ik benieuwd of er forumleden zijn die een houtgestookte CV of pellets CV hebben en wat hun ervaringen zijn. In Duitsland en Oostenrijk maken ze grote opgang.
Pigion

Ik heb zelf geen pelletketel, maar wat ik ervan op de Duitse forums lees is dat ze normaal goed werken. Alleen tijdens de opstart komt er nogal wat rook uit de schoorsteen en is er kans op storing. Verder vraagt de pelletopslag nogal wat ruimte en stijgt de pelletprijs door het grote succes gestaag.

Groet,
DJ
He chose to be rich by making his wants few, and supplying them himself. - Ralph Waldo Emerson-
Tom
Berichten: 18
Lid geworden op: 08 dec 2006, 00:19
Locatie: Ham

Re: CV op stukhout of pellets

Bericht door Tom »

Ik ken wel iemand met een houtvergassingsbrander (merk ontglipt me even).
Afhankelijk van de warmtevraag moet je maar 1x in de 3-4 dagen te stoken, met zeer hoge temeraturen. Het droog stukhout (tot 1m20) kan hij op voorhand reeds in de ketel doen. Warmte wordt opgeslagen in een boiler van een paar duizend liter, deze warmte ga je gebruiken voor de cv.
johan reynders
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 okt 2008, 10:07

Re: CV op stukhout of pellets

Bericht door johan reynders »

@Tom

Kan je eens informeren welk merk van houtketel uw vriend staan heeft?
Hoeveel liter buffervat?

Bedankt, Jo.
bonkelaar
Berichten: 291
Lid geworden op: 08 okt 2008, 21:08
Locatie: Omgeving Lochem

Re: CV op stukhout of pellets

Bericht door bonkelaar »

Hallo Pigion,

Heb houtgestookte CV ketel in bedrijf, Atmos DC 32 S, 35 KW, 1750 liter buffervat (wordt 3000) warmwatervoorziening indirect gestookte (2e hands) boiler Nibe 80 ltr ook op de houtketel.
Gecombineerd met nefit turbo gas combi ketel.
De pomp van de Nefit circuleert de huis-installatie via een warmtewisselaar in de buffertank en een mengventiel. De aanvoertemperatuur voor de huisinstallatie is regelbaar, staat momenteel op 55 °C
Wordt er geen hout gestookt en de buffer komt onder de 40 °C dan schakelt een driewegkraan de warmtewisselaar uit en het oorspronkelijk verwarmingscircuit is weer intact. Tegelijkertijd wordt de voordien onderbroken thermostaatkabel weer verbonden.
Bij warmtevraag uit de woning kan de gas CV nu inschakelen.

Wordt weer hout gestookt dan zal bij buffertemperatuur boven 40 °C de huisinstallatie weer via de warmtewisselaar gaan lopen en wordt de thermostaatkabel onderbroken om ongewenste inschakeling van de gas CV tegen te gaan.

Ben al lang een beetje een stookhobbyist, heb deze installatie gebouwd zoals anderen in hun vrije tijd vliegtuigjes bouwen, laat mij dan een verwarmingsinstallatie maken.

Atmos heeft in Duitsland een leuk en drukbezocht forum, zoeken op atmos forum, waar gebruikers van de CV ketels ervaringen uitwisselen.
De ketel is niet erg ingewikkeld en bevalt mij prima.

Via de verwarmings-hobby ben ik tot een nieuwe liefhebberij gekomen. Vanwege de grotere houtbehoefte onstond er naast mijn reeds aanwezige allround 50 cc kettingzaag behoefte aan iets kleiners om takken te snoeien en evt. iets zwaarders om ook dikkere stammen de baas te kunnen. Dit heeft geleid tot een bescheiden verzameling japanse Echo kettingzagen waaronder ook enkele CST 610 EVL tweecylinders. Ben je bij het houtzagen al met je hobby bezig.

groeten Jos
Plaats reactie