Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Karstin
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2016, 10:41

Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door Karstin »

Goedemorgen,

In januari heb ik een huis (1979) gekocht en wij willen graag de kruipruimte isoleren. De houten tapisvloer voelt, met name in de winter, koud aan. Nu heb ik al verschillende isolatiemethodes onderzocht, maar weet niet goed welke keuze ik moet maken. Het doel van het isoleren is dat de vloer minder koud aanvoelt, de besparing is natuurlijk mooi meegenomen. Daarnaast heb ik het idee dat de tapis-houten vloer op sommige plekken vanaf onderaf is/wordt aangetast. Vloer klinkt op sommige plekken hol en gaat bol staan.

Gegevens kruipruimte:
- betonnen vloer (broodjes)
- kruipruimte is in de winter (en waarschijnlijk herfst) nat. Staat dan ongeveer 5 - 10 cm water. Op sommige plekken waar het zand/modder is weggezakt, staat meer water.
- kruipruimte is niet geventileerd
- ruimte tussen onderkant betonnen balk en bodem is 40cm
- ruimte balken broodjes vloer is nog eens 15 cm

Ik zit te twijfelen tussen het toepassen van Neo-parels of Pur tegen de onderkant. Wie heeft goed advies?
arjan drost
Berichten: 119
Lid geworden op: 17 jan 2010, 17:01
Locatie: Zuid Scharwoude
Contacteer:

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door arjan drost »

Wij hebben de kruipruimte laten vullen met isochips
Scheelt echt veel in huis droger was 60/65 nu 48 /52
Vloer voelt ook warmer aan
Groet Arjan
Bèr
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 jul 2010, 19:54

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door Bèr »

Ik heb goede resultaten gelezen over het gebruik van schelpen in de kruipruimte op de vloer. Blijkbaar wordt de ruimte droog, het isoleert en verdringt bacteriën en schimmels. Hoe en wat weet ik ook niet precies maar het is de moeite waard om te onderzoeken.
Gebruikersavatar
Pietje
Moderator
Berichten: 3508
Lid geworden op: 04 jun 2012, 22:39
Locatie: Wijbosch
Contacteer:

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door Pietje »

Die schelpen werken super. Een laagje dat 10cm boven de hoogste grondwaterstand komt en er verdampt niets meer. Wel je kruipruimte ventileren.
-- We hebben de aarde niet geërfd van onze voorgangers, maar te leen van onze nakomelingen --
Ingir
Berichten: 1500
Lid geworden op: 13 apr 2014, 20:36

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door Ingir »

Wij hebben de onderkant vloer laten isoleren met 12cm gespoten PUR, via Werkspot een zachte prijs kunnen bedingen en als bonus zijn de opgaande wanden gelijk meegeïsoleerd. Maar wij hadden wel 60/70cm vrije hoogte in de kruipruimte onder de balkjes/broodjes.

Aansluitend hebben we alle radiatoren op de begane grond vervangen door vloerverwarming (chape 30mm ingefreesd). In de kruipruimte liepen diverse ongeïsoleerde dikwandige stalen cv-buizen die we dus gelijk konden verwijderen. Bij een muurdoorvoer bleek een buis zover doorgeroest dat deze lekte... mooi op tijd dus om die oude troep te vervangen door kunststof buizen in de afwerkvloer.

Sindsdien is het comfort van de woning met sprongen vooruit gegaan, geen koude vloer meer en een constante temperatuur in huis.
Wij wonen tegenwoordig op Bisento Hill Curaçao waar we met veel plezier een vakantiewoning verhuren. :idea:
alwinschuur
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017, 21:42

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door alwinschuur »

Gebruik geen PUR als vloerisolatie!!!
Zie http://reclame/
Mijn schoonmoeder kan niet meer in haar huis wonen als gevolg hiervan. Onder andere ernstige ademhalingsklachten.
Alles in huis moet vermoedelijk worden weggegooid en je krijgt die rotzooi niet meer onder de vloer weg.
Ook het programma Monitor houdt zich er al mee bezig.
JantjeV8
Berichten: 4034
Lid geworden op: 03 feb 2009, 12:50

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door JantjeV8 »

Ja, en daar is nog nooit ook maar enig bewijs toe geleverd dat het aan die pur ligt... Gaan we weer..

Om te beginnen aan de TS: Boor schuin naar buiten een paar gaten en zet er roosterjes in. Pas daarna isolerende maatregelen nemen. Je zou nog een damp-scherm onder tegen de vloer kunnen spannen. Maar dat moet je wel rondom goed luchtdicht aan kunnen werken tegen de opgaande wanden.
hanskraayeveld
Berichten: 709
Lid geworden op: 04 okt 2015, 14:49

Re: Type isolatie bij betonnen broodjes vloer?

Bericht door hanskraayeveld »

alwinschuur schreef: Mijn schoonmoeder kan niet meer in haar huis wonen als gevolg hiervan.
En nu moet jij ze warmhouden? :lol:

Gebruik jij lekker steenwol en glaswol...

Ik wil geen jeuk, geïrriteerde ogen en rode pukkels op mn huid, dus ik pak lekker PUR!
Een van de beste uitvindingen...
Plaats reactie