Hottub verwarmen dmv CV installatie

verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik

Moderator: Moderators

Plaats reactie
amh2801
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55

Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door amh2801 »

Hallo,
Ik heb weinig tot geen verstand van energie en zou graag eens een mening horen of wat ik bedacht heb mogelijk is.
Wij hebben een houtgestookte hottub in de tuin staan. Het stoken gaat prima, is ook geen probleem, maar soms (als je moe bent of minder tijd hebt) zou je willen dat je sneller / met minder gedoe de tub op temperatuur zou kunnen krijgen. Je zou hem natuurlijk electrisch op temperatuur kunnen houden, maar dat wil ik liever niet. Ten eerste kost dat veel energie en ten tweede moet je dan veel met chemicalien aan de slag om het vrij van bacterie groei te houden.
Ik heb gelezen over een firma die een jacuzzi systeem heeft dat is aangesloten via een warmtewisselaar op de CV installatie.

Zij zeggen een jacuzzi op de CV aan te kunnen sluiten en dan vrij snel het water te kunnen verwarmen. Helaas doen zij dit niet voor hottubs.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk systeem. Zou het überhaupt kunnen, een hottub (ca. 3m3) verwarmen van ca. 0 ... 10 graden naar 38 graden binnen ca. 2 uur tijd??
Graag hoor ik reacties (ook als het een heel dom idee is :fff )
Gr.
Anne
Laatst gewijzigd door kockie op 31 aug 2016, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: url verwijderd
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door le_pilaf »

hallo Anne

het is altijd beter dat je een hottub pas gaat verwarmen als je hem gebruikt .
het is mogelijk om de hottub te verwarmen met jouw cv instalatie.
of je het red in 2 uur heeft te maken met de capaciteit van jouw cv instalatie.

groet frank.
je bespaaart door niet te verbruiken .
ingmar89
Berichten: 101
Lid geworden op: 09 jan 2010, 12:37

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door ingmar89 »

Simpel rekensommetje: (3.000 (liter) x 28 (graden temp verhoging) x 4180 (soortelijke warmte water))/ 7200 (seconden) = 48.767 Watt

Oftewel, 2 uur lang stoken met een vermogen van krap 50 kw en je bad is warm.
In de praktijk haal je dat in een woning dus niet.

Normale combiketels in woningen hebben meestal een vermogen van tussen de 24 en 35 KW. Dan ben je dus tussen de 3 en 4 uur bezig op te warmen van 10 naar 38 graden.
Joepie
Berichten: 503
Lid geworden op: 13 mar 2015, 23:17

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door Joepie »

Het opwarmen van 1 m3 water met 1 graad C vraagt 1,16 kWh.
3 m3 verwarmen van 10 naar 38 graden vraagt dus bijna 100 kWh.

CV Ketels hebben een vermogen van doorgaans tussen grofweg de 18 en de 30 kWh. Dus je hebt een flinke ketel nodig om dat in 2 uur bij elkaar te verwarmen. Met meer tijd kan je met minder vermogen toe.
"You can educate a fool, but you cannot make him think” (Talmud)
Gebruikersavatar
Paul Joosten
Berichten: 1123
Lid geworden op: 22 feb 2013, 13:49
Locatie: Zuidwending / Veendam
Contacteer:

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door Paul Joosten »

Even een theoretisch sommetje:

1 liter water 1° opwarmen kost 4,19 kJ.
3000 liter water 38° opwarmen kost een kleine 478 MJ.
1 kWh = 3,6 MJ dus heb je een warmtebehoefte van 133 kWh en dan heb je nog geen rendementsverliezen in de opwekking en warmteafgifte aan de omgeving meegerekend. Hou dus gerust een marge aan en ga uit van een behoefte van 150 à 200 kWh. Kijk even wat je stroomprijs is dan zie je meteen dat 'gewoon' elektrisch verwarmen je al gauw €30 per keer gaat kosten.

Wil je deze energie binnen twee uur inzetten heb je een vermogen nodig van 75 à 100 kW. Dat redt je zeker niet met een gewone 3x25A huisaansluiting. Die levert immers maximaal 3x25x230=17,25 kW.

Ook je CV heeft beperkingen. 1 m3 gas heeft een warmte-inhoud van ongeveer 32 MJ. Een rendement van 80% (is al aardig mooi!) vergt dus 0,8*478/32 ofwel bijna 12 m3 gas. Bij een gasprijs van €0,50/m3 dus €6 per keer, heel wat minder duur. Om dit binnen 2 uur te verstoken vergt echter wel een behoorlijk zware ketel. Ik heb een flink huis maar mijn CV heeft volgens het typeplaatje een vermogen van 28 kW voor warm water. Ook bij lange na niet genoeg dus.

Onmogelijk is het vast niet maar gezien bovenstaande berekeningen zul je hoogstwaarschijnlijk zeer fors moeten investeren voordat je je plan zult kunnen uitvoeren...
"Try and leave this world a little better than you found it" [Baden Powell]
"Verbeter de wereld, begin bij jezelf"... [algemeen]
..."maar stop daarna niet en help ook een ander op weg!" [Paul Joosten]
https://duurzamehuizenroute.nl/locatie/ ... 05-veendam
dormos
Berichten: 982
Lid geworden op: 24 apr 2013, 12:10

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door dormos »

Nog afgezien van het feit dat het weinig ecologisch is om een bad dat buiten staat te verwarmen met fossiele brandstof...
Gebruikersavatar
benthuis
Moderator
Berichten: 2187
Lid geworden op: 18 mei 2010, 21:42

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door benthuis »

Hier ook een schatting van iets dergelijks: http://batchrocket.eu/applicatie#pizza

Komt op 10KWh..
Met een specifiek op het verwarmen van water gerichte installatie is vast het dubbele te halen.
Kom ik boven aan de ladder, staat ie tegen de verkeerde muur... (Naar Covey)
Erikvr
Berichten: 672
Lid geworden op: 02 mar 2009, 13:41

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door Erikvr »

PINO! :wink:
groet,
Erik
amh2801
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2016, 13:55

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door amh2801 »

Iedereen hartelijk bedankt voor de input. Het is dus (m.n. door de grote inhoud) een hele klus om het water op temperatuur te krijgen.
Ik neem het mee in de overweging om hier verder mee te gaan of niet.

Mocht er nog een ander goed idee opkomen, dan hoor ik het graag.

Bedankt!
martijn1984
Berichten: 231
Lid geworden op: 22 dec 2014, 21:02
Locatie: Veluwe

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door martijn1984 »

Word in deze pizza oven de boiler nou aan de buitenkant rechtstreeks verwarmd omdat de rookgassen er tegen aan blazen/langs naar beneden zakken?
Een boiler is toch ook dubbelwandig/geisoleerd?
le_pilaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 12 dec 2009, 22:51

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door le_pilaf »

een suggestie om je hottub snel warm te krijgen, door gebruik te maken van Thermite.
je kunt je hottub binnen enkele minuten op temperatuur krijgen.
hier een voorbeeld filmpje waar ze thermite gebruiken om in een zeer korte tijd thee water te koken.
http://www.popularmechanics.com/technol ... rous-game/

suc6 Frank.
Laatst gewijzigd door le_pilaf op 02 sep 2016, 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.
je bespaaart door niet te verbruiken .
Gebruikersavatar
kockie
Site Admin
Berichten: 8536
Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:42
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Hottub verwarmen dmv CV installatie

Bericht door kockie »

Ha! Ik wilde al een link posten van Colin Furze als reactie, maar zag dat deze ook al van Colin afkwam. Die kerel is echt geniaal, nu nog eens hopen dat ie dingen gaat maken waar je echt wat aan hebt...

Zijn youtube kanaal staat ook vol met geniale dingen waar je helaas niets aan hebt ;) :mrgreen:
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Why should I work harder when I can work smarter
Plaats reactie